Sagen kort: En uregistreret riffel dukkede op i et dødsbo. En jæger fik mundtligt oplyst af PAC at han kunne få tilladelse til den, men der kom ingen tilladelse. I stedet fik han et afslag og en sigtelse for ulovlig våbenbesiddelse. Han klagede til Rigspolitiet der netop har omgjort afgørelsen og givet jægeren riffeltilladelse. Samtidig er sigtelsen droppet.
Jeg har tidligere hjulpet et forummedlem herindefra med en diskussion med Midtjyllands Politi om samme emne. Politiet insisterede på, at man ikke kan få registreret en ulovlig riffel fra et dødsbo, da det jo var strafbart at opbevare den. Jeg replicerede at riflen ikke længere er ulovlig når manden er død, så kan den opbevares lovligt af arvingerne, og man har 4 uger til at beslutte hvad man vil med den. Desværre ville den håbefulde nye ejer i mit tilfælde ikke klage over afgørelsen, så den stod ved magt.
Nu har en anden riffeljæger valgt at gå hele vejen med kyndig hjælp fra juristerne hos Danmarks Jægerforbund og sagen er heldigvis vundet

Så hvis din gamle onkel havde en tyskerriffel liggende fra krigens tid da han døde, så søg en tilladelse. Måske denne afgørelse kan danne præcedens, så de næste kommer nemmere igennem bureaukratiet. Alligevel vil jeg anbefale at man allierer sig med en våbenhandler der kan skrive den ind i sin våbenbog mens sagen kører. Selvom man har den reneste samvittighed, er der ingen våbenejere der ønsker sig en sigtelse for ulovlig våbenbesiddelse, selv når den skyldes politiets sagsbehandlingstid.
P.S. hvis du opfatter dette indlæg som en reklame for medlemskab af DJ, så er det helt rigtigt opfattet