Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Maritio
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 09:54

Hej NVF,

Jeg er ny på siden, og generelt ny i hele våben universet :-)

Jeg har set mig lun på en Typhoon f12, men hvad jeg kan læse mig frem til, at skydeklubber i Danmark ikke tillader den slags på deres baner.

Men hvordan er reglerne omkring dette i Sverige?

Må man tage den med til Sverige, og bruge den på deres skydebaner?
Er der regler omkring plumbering af magasin?

På forhånd tak :-)

:NVFrules:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Re: Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af Greyberd63 » 1. maj 2024, 10:42

Du skriver ikke hvad du skal bruge den til jagt eller sportsskydning.

Når man tager våben med til Sverige, skal man deklarer dem på tullverkets hjemme side.

Der er 3 muligheder, Jagt/konkurrenceskydning/gennemrejse.

Og jo man bliver i disse tider stoppet jævnligt ved svensk toldstation hvor politi spørger hvad du skal i Sverige.

Jeg har så aldrig kommet i problemer, når jeg oplyser at jeg skal skyde i den eller den klub.
Min lokale klub i Sverige hvor jeg træner, afholder altid vores træning, som klub konkurrence, så jeg er dækket ind
Mine våben er singel aktion revolvere og bøjlerepeter samt S/S haglgevær

Mvh
Grey

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Re: Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af HR » 1. maj 2024, 11:26

Maritio skrev:
1. maj 2024, 09:54
Jeg har set mig lun på en Typhoon f12, men hvad jeg kan læse mig frem til, at skydeklubber i Danmark ikke tillader den slags på deres baner.
Hvor har du læst det, og hvilke skydebaner refererer du til? En Typhoon f12 er som udgangspunkt en haglbøsse, og den må som udgangspunkt bruges til haglskydning på haglskydebaner. Der kan være snoppeklubber der direkte forbyder halvautomater eller våben med aftageligt magasin, men det er et fåtal hvis de overhovedet findes (hvis, så er det deres bane og det er deres regler der gælder). Og så kan der være personer der ikke kan lide dem, men dem kan du bare ignorere.

Du kan dog ikke bruge den til noget banen ikke er beregnet til, så som dynamisk skydning til statiske mål på en bane der er lavet til lerduer i luften, eller skydning til stillestående mål på en riffelbane med hagl. Og hvis du lader den indregistrere som riffel, så kan du få problemer på nogen riffelbaner på grund af den maksimalt tilladte kalliber.

En Typhoon f12 er pisse sjov. Den er desværre meget lidt anvendelig til skydning i Danmark, men du må godt.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 11:39

Sorry.. :-)

Jeg ville kun bruge den på skydebane, hvor jeg kunne skyde med den i ny eller næ. Den skal hverken bruges til jagt eller konkurrence skydning.

Jeg har hørt noget med, at klubben/skydebanen skal “invitere” en før man kommer?

Ved du med hensyn til magasin, om der er nogle regler for, om der skal være en plumbering/begrænsning og om magasinet må være aftageligt? :-)

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 11:45

HR skrev:
1. maj 2024, 11:26
Maritio skrev:
1. maj 2024, 09:54
Hvor har du læst det, og hvilke skydebaner refererer du til? En Typhoon f12 er som udgangspunkt en haglbøsse, og den må som udgangspunkt bruges til haglskydning på haglskydebaner. Der kan være snoppeklubber der direkte forbyder halvautomater eller våben med aftageligt magasin, men det er et fåtal hvis de overhovedet findes (hvis, så er det deres bane og det er deres regler der gælder). Og så kan der være personer der ikke kan lide dem, men dem kan du bare ignorere.

Du kan dog ikke bruge den til noget banen ikke er beregnet til, så som dynamisk skydning til statiske mål på en bane der er lavet til lerduer i luften, eller skydning til stillestående mål på en riffelbane med hagl. Og hvis du lader den indregistrere som riffel, så kan du få problemer på nogen riffelbaner på grund af den maksimalt tilladte kalliber.

En Typhoon f12 er pisse sjov. Den er desværre meget lidt anvendelig til skydning i Danmark, men du må godt.

/HR
Jeg spurgte ude ved kfk i København, og de ville ikke have den, og så syntes jeg bare at have læst, at de fleste klubber ikke tillader dem, og folk på en måde “ser ned på en/våbnet”

Det var udelukkende til at skyde lerduer jeg ville bruge den :-)

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 1. maj 2024, 11:54

Våbnet er dårligt egnet til at skyde lerduer med, men fuldt lovligt.

Jeg tror at lige netop KFC er en af de baner der "ser ned på" sådan et våben (Edit: som epae siger). Find et andet sted at skyde. En Typhoon giver altid lidt snak, men rigtig mange vil da gerne lige prøve sådan en maskine :biggrin:.

Bemærk at du enten skal have et jagttegn, eller også skal du have en våbenpåtegning fra en skytteforening (eller en jagtforening hvis de må, kan og vil). Og bemærk at en ung knøs der kommer ind fra gaden og vil skyde med en AR-agtig gøb for sjov ikke nødvendigvis giver formanden den varme fornemmelse nede i maven der skal til for at han siger god for dig på dag ét (underdrivelse kan forekomme).
/HR

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 1. maj 2024, 12:02

et haglgevær skal før brug plomberes til max at kunne indeholde 2 patroner. denne plombering må ikke kunne fjernes uden brug af værktøj. dvs at et aftageligt magasin er no go.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 1. maj 2024, 12:04

1900 skrev:
1. maj 2024, 12:02
et haglgevær skal før brug plomberes til max at kunne indeholde 2 patroner. denne plombering må ikke kunne fjernes uden brug af værktøj. dvs at et aftageligt magasin er no go.
"til jagt". men lad os nu ikke gå ind i den debat igen her i tråden, der er utallige debatter omkring plombering eller ej til lerdueskydning osv på forummet i forvejen. Det kan søges frem.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 12:37

HR skrev:
1. maj 2024, 11:54
Våbnet er dårligt egnet til at skyde lerduer med, men fuldt lovligt.

Jeg tror at lige netop KFC er en af de baner der "ser ned på" sådan et våben (Edit: som epae siger). Find et andet sted at skyde. En Typhoon giver altid lidt snak, men rigtig mange vil da gerne lige prøve sådan en maskine :biggrin:.

Bemærk at du enten skal have et jagttegn, eller også skal du have en våbenpåtegning fra en skytteforening (eller en jagtforening hvis de må, kan og vil). Og bemærk at en ung knøs der kommer ind fra gaden og vil skyde med en AR-agtig gøb for sjov ikke nødvendigvis giver formanden den varme fornemmelse nede i maven der skal til for at han siger god for dig på dag ét (underdrivelse kan forekomme).
/HR
Jeg har jagttegn, bestod i mandags :-D Så dén del er der heldigvis styr på :-)

Jeg er lige blevet 37, så vil ikke betegne mig selv for ung, ung.. Men jeg forstår hvad du skriver.

Jeg må ud og lede efter et sted, hvor de er lidt mere åbne overfor den slags våben :-)

Medmindre en herinde allerede kan anbefale et sted :-)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 1. maj 2024, 14:12

HR skrev:
Og hvis du lader den indregistrere som riffel....
Hvordan vil du gøre dét? Den er glatløbet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 14:12

Er der nogen herinde, som har kendskab til en skydebane i dk, som ikke har noget imod en Typhoon f12? :-)

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 1. maj 2024, 15:49

Agamemnon skrev:
1. maj 2024, 14:12
HR skrev:
... ved at skifte piben. Jeg siger ikke at det er en nem eller logisk vej at gå, men over halvdelen af de forespørgsler jeg hører omkring Typhoon f12 drejer sig om "riffelagtig" taktisk skydning som man ikke får lov til på en lerduebane. Det jeg ville sige var at det netop ikke er en løsning at forsøge at prygle våbnet ind under en riffeltilladelse. Men det er lidt vand i åen da OP jo har bekræftet at han vil skyde lerduer.
/HR

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2024, 15:51

HR skrev:
1. maj 2024, 15:49
Agamemnon skrev:
HR skrev:
... ved at skifte piben. Jeg siger ikke at det er en nem eller logisk vej at gå, men over halvdelen af de forespørgsler jeg hører omkring Typhoon f12 drejer sig om "riffelagtig" taktisk skydning som man ikke får lov til på en lerduebane. Det jeg ville sige var at det netop ikke er en løsning at forsøge at prygle våbnet ind under en riffeltilladelse. Men det er lidt vand i åen da OP jo har bekræftet at han vil skyde lerduer.
/HR
Typhoon laver ikke riflede piber til deres geværer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 1. maj 2024, 15:55

Maritio skrev:
Er der nogen herinde, som har kendskab til en skydebane i dk, som ikke har noget imod en Typhoon f12? :-)
Skydebanerne er som regel ligeglade, det er et lille udpluk af de folk der kommer på skydebanerne der er et problem. Og dem er der altid nogen af. Men du kan starte i DJs liste. Min erfaring er at jagtbanerne favner lidt bredere end sportsbanerne (men det er måske bare de baner jeg kommer på?).
https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/skydebaner/
/HR

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 1. maj 2024, 15:58

Ras.Killing skrev:
1. maj 2024, 15:51
HR skrev:
1. maj 2024, 15:49
Agamemnon skrev:
HR skrev:
/HR
Typhoon laver ikke riflede piber til deres geværer.
Jeg siger ikke at det er en nem eller logisk vej at gå, men hvor der er en vilje er der en vej. PAC er ligeglad med hvem der har skåret riffelgangen.
Men det er ligegyldigt! OP vil skyde ler!
/HR

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2024, 16:02

Man skal i øvrigt være opmærksom på, at man kun må anvende halvautomatiske haglgeværer i Danmark, såfremt de er i jagtkonfiguration (fastmonteret magasin, som er plomberet til 1+1). Det står blandt andet i notaterne til lovgivningen på området i Karnov. Ellers hedder det erhverve og besidde, ikke bære og anvende. Så du skal til Sverige, hvis du vil gøre brug af magasinkapaciteten.

Du har derfor ingen skydemæssig fordel i at anvende en Typhoon på banen, måske endda får du en mere negativ oplevelse, fordi du skal stå og fumle med at lade våbnet gennem udkasteråbningen/adskille overdel fra underdel. Det er ikke som med halvautomatiske rifler, hvor kan have aftageligt magasin og op til 10 skud i magasinet (på skydebanen).

I Danmark har vi derfor ingen fordel af at skyde med halvautomatiske haglgeværer på skydebanen. De kan være ret praktiske på pramjagt/havjagt, hvor det kan være besværligt at knække bøssen, men her vil det være en fordel at vælge en mere traditionel halvautomat med rørmagasin, så du kan lade på en naturlig måde.

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 18:07

HR skrev:
1. maj 2024, 15:55
Maritio skrev:
Skydebanerne er som regel ligeglade, det er et lille udpluk af de folk der kommer på skydebanerne der er et problem. Og dem er der altid nogen af. Men du kan starte i DJs liste. Min erfaring er at jagtbanerne favner lidt bredere end sportsbanerne (men det er måske bare de baner jeg kommer på?).
https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/skydebaner/
/HR
Tak, HR!

Jeg må en tur rundt og spørge de forskellige, det værste man kan få er vel et nej :-)

Ville bare være rigtigt fedt hvis en lige skrev - her kan du gøre det, vi andre gør det også dér :-D

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 18:10

Flugteren skrev:
1. maj 2024, 16:02
Man skal i øvrigt være opmærksom på, at man kun må anvende halvautomatiske haglgeværer i Danmark, såfremt de er i jagtkonfiguration (fastmonteret magasin, som er plomberet til 1+1). Det står blandt andet i notaterne til lovgivningen på området i Karnov. Ellers hedder det erhverve og besidde, ikke bære og anvende. Så du skal til Sverige, hvis du vil gøre brug af magasinkapaciteten.

Du har derfor ingen skydemæssig fordel i at anvende en Typhoon på banen, måske endda får du en mere negativ oplevelse, fordi du skal stå og fumle med at lade våbnet gennem udkasteråbningen/adskille overdel fra underdel. Det er ikke som med halvautomatiske rifler, hvor kan have aftageligt magasin og op til 10 skud i magasinet (på skydebanen).

I Danmark har vi derfor ingen fordel af at skyde med halvautomatiske haglgeværer på skydebanen. De kan være ret praktiske på pramjagt/havjagt, hvor det kan være besværligt at knække bøssen, men her vil det være en fordel at vælge en mere traditionel halvautomat med rørmagasin, så du kan lade på en naturlig måde.
Tjek, havde jeg godt læst noget om.. Også hvorfor jeg tænkte at den bedste mulighed for at bruge geværet ordentligt var at tage til Sverige :-) Jeg var/er bare ikke klar over reglerne med magasinet dér, og om det i det hele taget er besværligt at komme til at bruge sin Typhoon på en skydebane i Sverige :-)

Brugeravatar
Tankis
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Tankis » 1. maj 2024, 18:13

I sverige er også no go med en typhoon f12 om den er registered /købt på jagttegn. Fast magasin og 1+2 plomberet.
Blow your mind -- smoke gunpowder.

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 1. maj 2024, 18:27

Tankis skrev:
1. maj 2024, 18:13
I sverige er også no go med en typhoon f12 om den er registered /købt på jagttegn. Fast magasin og 1+2 plomberet.
Øv… Har du selv forsøgt, eller noget du har hørt/læst?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2024, 18:28

Tankis skrev:
1. maj 2024, 18:13
Bliver de ikke brugt til IPSC i Sverige?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2024, 19:53

På sportslicens, jo. De kan have en hel del sjove ting derovre på sportslicens.

Brugeravatar
Tankis
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Tankis » 1. maj 2024, 20:11

Jeg er Svensk men bor i Danmark

Fra naturvårds verkets jakt lag.

.Även hagelgevär med halvautomatisk mekanism (gas- eller rekylomladdande) eller pumprepeterande mekanism (framstocksrepeterande) får användas vid jakt, om de är konstruerade för, eller ändrats så att de kan laddas med, högst tre patroner (en patron i patronläget och två i magasinet) enligt nedan angivna ändringsbeskrivning.
Magasinskapaciteten reduceras till två patroner genom att
• en nit anbringas genom magasinet,
• tungor instukas i magasinet, eller
•reduceringsstång innesluts i magasinsröret.
Används reduceringsstång skall magasinrörsbrickan fixeras vid magasinröret genom hårdlödning eller med hjälp av tvåkomponents härdlim. Har vapnet löstagbart magasin skall magasinet fixeras vid vapnet med hjälp av en nit eller med tvåkomponents härdlim.

Om den er på SKV/ IPSC så er det muligt men det er ikke nemt at komme ind i en klub.
Blow your mind -- smoke gunpowder.

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Kasper HK » 1. maj 2024, 20:14

jeg brugte min tidligere F12 på bjæverskov skydebane uden problemer
:director:

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Garand01 » 1. maj 2024, 22:36

Jeg har skudt i Ornebjerg med min.
Jeg gik pænt ind og spurgte om lov, og der var ingen problemer. Den giver lidt snak og “skæve blikke” men de fleste vil også gerne prøve når det er.

Besvar