Våbentilladelse til salonriffel, er det jagt eller baneskydning når jeg søger tilladelse?
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Våbentilladelse til salonriffel, er det jagt eller baneskydning når jeg søger tilladelse?
Jeg har nu fået hugget et serienr i piben på salonriflen som jeg skal søge tilladelse til. Tikka t1x.
Går glad ind på virk for at søge. I slutningen af min ansøgning skal jeg angive om jeg skal bruge riflen til jagt, eller baneskydning. Jeg havde egentlig primært tænkt mig at skyde til måls, men da jeg jo søger den via mit jagttegn gik jeg ud fra at den også kunne bruges til begge dele.
Så mit spørgsmål er følgende: Hvis jeg sætter kryds ved jagt, må jeg så ikke bruge den på en skydebane?
Og hvis jeg sætter kryds ved baneskydning, må jeg så ikke bruge den til jagt?
Jeg er oprigtigt forvirret, og i tvivl. Hvad har i gjort?
Går glad ind på virk for at søge. I slutningen af min ansøgning skal jeg angive om jeg skal bruge riflen til jagt, eller baneskydning. Jeg havde egentlig primært tænkt mig at skyde til måls, men da jeg jo søger den via mit jagttegn gik jeg ud fra at den også kunne bruges til begge dele.
Så mit spørgsmål er følgende: Hvis jeg sætter kryds ved jagt, må jeg så ikke bruge den på en skydebane?
Og hvis jeg sætter kryds ved baneskydning, må jeg så ikke bruge den til jagt?
Jeg er oprigtigt forvirret, og i tvivl. Hvad har i gjort?
Senest rettet af Bofhenator 30. jun 2024, 22:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje udbygget med detaljer
Begrundelse: Emnelinje udbygget med detaljer
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Våbentilladelse til salonriffel
Du skal sætte kryds i jagt da du skal have den via dit jagttegn, naturligvis må du træne med den, på skydebanen, så du skyder godt med den når du skal på jagt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Re: Våbentilladelse til salonriffel, er det jagt eller baneskydning når jeg søger tilladelse?
Det er forvirrende.
Jeg er enig med Bofhenator: Det skal være kryds udfor "jagt" fordi du søger på grundlag af dit jagttegn.
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Re: Våbentilladelse til salonriffel, er det jagt eller baneskydning når jeg søger tilladelse?
Kan man da søge via andet på virk siden? SKV går jo igennem foreninger?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Du kan godt søge tilladelse til sportsvåben udenom SKV.
Dog skal du stadig have formandens accept.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Newbie
- Interesser: Sportsskydning, pistol, riffel
- Has thanked: 30 times
Jeg er knab nok startet med at læse lovene selv her.Bofhenator skrev: ↑30. jun 2024, 22:21Du skal sætte kryds i jagt da du skal have den via dit jagttegn, naturligvis må du træne med den, på skydebanen, så du skyder godt med den når du skal på jagt.
Hvis jeg har et jagttegn og køber eksempelvis, en ruger 10/22 via den og tit træner med den på banen osv. er der så krav til at man skal på jagt én gang om året eller en gang hver x antal år måske? Tænker bare om man skal bevise at det rent faktisk er til jagtbrug.
Mvh.
//S
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Nej.Spændstig skrev: ↑20. okt 2024, 21:33...
Hvis jeg har et jagttegn og køber eksempelvis, en ruger 10/22 via den og tit træner med den på banen osv. er der så krav til at man skal på jagt én gang om året eller en gang hver x antal år måske? Tænker bare om man skal bevise at det rent faktisk er til jagtbrug.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Som Bofhenator siger.Spændstig skrev: ↑20. okt 2024, 21:33
Jeg er knab nok startet med at læse lovene selv her.
Mvh.
//S
Vi har ikke krav om at gå på jagt i Danmark, blot fordi man er i besiddelse af jagttegn og ejer våben via dette. Og ideelt set træner man ofte og meget med sine jagtvåben, så man kan levere det minimale antal af nødvendige skud på jagt. Om det tager dig tre år og 20.000 skud at være tryg ved at trykke på aftrækkeren på jagt, så er det i orden.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Man kan godt have en jagtriffel som aldrig kommer på jagt. Hvis man f.eks. er begyndt på jagtfeltskydning for at blive en bedre jæger, men så bliver grebet af det. Så kan man godt finde på at købe en tung baneriffel (på jagttilladelse) og så forsyne den med så tungt en sigtekikkert at man i praksis aldrig kommer til at tage den med på jagt, men dedikerer den til brug på jagtfeltskydning. Det må man gerne, og man blive også bedre til at skyde med riffel på jagt af det, så alle er glade.
Man kan også arve en jagtriffel fra et familiemedlem som man søger jagttilladelse til for at kunne eje den lovligt, men man har den af sentimentale grunde og tager den aldrig med på jagt.
Det må man også gerne.
Man kan også arve en jagtriffel fra et familiemedlem som man søger jagttilladelse til for at kunne eje den lovligt, men man har den af sentimentale grunde og tager den aldrig med på jagt.
Det må man også gerne.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Newbie
- Interesser: Sportsskydning, pistol, riffel
- Has thanked: 30 times
Flugteren skrev: ↑20. okt 2024, 23:01Som Bofhenator siger.Spændstig skrev: ↑20. okt 2024, 21:33
Jeg er knab nok startet med at læse lovene selv her.
Mvh.
//S
Vi har ikke krav om at gå på jagt i Danmark, blot fordi man er i besiddelse af jagttegn og ejer våben via dette. Og ideelt set træner man ofte og meget med sine jagtvåben, så man kan levere det minimale antal af nødvendige skud på jagt. Om det tager dig tre år og 20.000 skud at være tryg ved at trykke på aftrækkeren på jagt, så er det i orden.
Det giver også mening. "Yes, vi ser at du har haft din 22lr i 2 år nu, så nu vil vi gerne have at du går ud og skyder et dyr og dokumenterer det for os" ville også lyde mystisk
- Wildlife
- Platin Member
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Altså, i et land hvor vi har en Svulmingsafgift på luften i f.eks. softice, så ville det da ikke være direkte sært med sådan et krav

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Man kan jo heller ikke fuldstændig ignorere jagttegnet, for man skal hvert år indberette vildtudbytte på Mit Jagttegn, hvis man vil forny det. Ja, man kan bare nul-indberette, men det tvinger folk til at være (en smule) aktive omkring det. Jeg tror, det er et par hundrede jægere, som hvert år er tæt på eller faktisk mister jagttegnet på baggrund af, at de ikke indberetter, og dermed ikke kan betale for jagttegn.
Det skulle heller ikke undre mig, hvis idéen om at kræve dokumentation for aktiv jagt har været oppe og svæve blandt de gode folk inde på Christiansborg på et eller andet tidspunkt. Man kan sige, at da vi tilbage i 2015-2016 begyndte at opleve, at politiet ikke længere ville udstede tilladelser til AR-15 o.lign. på baggrund af "jagt i udlandet", så handlede det blandt andet (ubegrundet frygt hos politikerne var nok også en faktor) om, at langt de fleste af de våben aldrig nogensinde så andet end en dansk skydebane.
Dengang skulle halvautomater både havde fastnittet magasin, og det skulle plomberes til 1+1, hvis de skulle anvendes til dansk jagt, så de var ikke rigtigt brugbare jagtvåben, og det var egentligt forståeligt nok, at de ikke kom ud i naturen - meeeen, visse folk havde nok heller aldrig haft intention om at bruge dem på jagt, hverken i DK eller i udlandet.
Havde vi haft nogle fornuftige politikere, så havde de muliggjort, at sådanne våben kunne komme på en SKV, men ak, det var den daværende regering og Rigspoliti stærkt imod.
Selvom lovgivningen nu begrænser antallet af halvautomatiske våben til tre (én centraltændt, to randtændte), så kan man rent faktisk bruge dem, fordi magasinet ikke skal fastmonteres (og må indeholde 2+1).
Men at direkte kræve, at folk tager på jagt med eller uden et specifikt våben er at gå for langt, fordi der kan være mange årsager til, at man ikke kommer afsted (manglende økonomi, fritid, forpligtigelser hos familie eller på arbejde, sygdom...).