ville jeg miste retten til at bruge vores jagtstykke på under 5 ha. når jeg flytter hjemmefra.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tind
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 1 time

ville jeg miste retten til at bruge vores jagtstykke på under 5 ha. når jeg flytter hjemmefra.

Indlæg af Tind » 19. jul 2024, 05:23

Hej.
Mig og min far er ved at kigge på jagt.
Vi har fundet et “spændende” stykke på 4,5 ha.
Jeg er 17 og bor derfor hjemme, men det gør jeg jo nok ikke ligefrem for evigt. :smile:

Loven siger at det kun er ejerens husstand der må jage på stykket da det er under 5ha.

Er det så korrekt tolket at jeg ikke må bruge det hvis jeg flytter hjemmefra, er der nogle måder udenom eller er der nogen der har stået i en lignende situation?

På forhånd tak.

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Re: ville jeg miste retten til at bruge vores jagtstykke på under 5 ha. når jeg flytter hjemmefra.

Indlæg af Peter » 19. jul 2024, 06:23

Ja, det er korrekt forstået. Hvis det altså er noget, din far ejer. Ellers er det no go at leje jagten på 4,5 ha.
Hvis du også står som ejer, må du gå der når du ikke længere er en del af husstanden.

Men 4,5 ha. er nu heller ikke meget. Har I kigget på muligheden for evt. at kombinere det med et potentielt nabostykke?

Tind
Newbie
Newbie

Re: ville jeg miste retten til at bruge vores jagtstykke på under 5 ha. når jeg flytter hjemmefra.

Indlæg af Tind » 19. jul 2024, 14:22

Peter skrev:
19. jul 2024, 06:23
Ja, det er korrekt forstået. Hvis det altså er noget, din far ejer. Ellers er det no go at leje jagten på 4,5 ha.
Hvis du også står som ejer, må du gå der når du ikke længere er en del af husstanden.

Men 4,5 ha. er nu heller ikke meget. Har I kigget på muligheden for evt. at kombinere det med et potentielt nabostykke?
Tusind tak.

Ja vi har kigget, der er bare ikke meget på markedet i vires omegn, medmindre man lige “kender nogen”😀

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 19. jul 2024, 14:46

Tind skrev:
19. jul 2024, 14:22
Ja vi har kigget, der er bare ikke meget på markedet i vires omegn, medmindre man lige “kender nogen”😀
Du fangede godt ideen med at lave en aftale med naboen om at dele jagtretten på 0,5 ha, der støder op til jeres, ikke? Hvis der ellers er godt naboskab, kan det måske klares for en kasse øl, men det kræver at man kender naboen.

Problemet med den løsning er jo som Peter skriver at arealet ikke kan bære alverdens jagt. Jeg kan kun anbefale at gøre det, hvis man driver jagt på fx mårhunde, krager eller andet, hvor bestanden er for stor af den ene eller den anden grund.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Tind
Newbie
Newbie

Indlæg af Tind » 19. jul 2024, 15:30

Krung skrev:
19. jul 2024, 14:46

Du fangede godt ideen med at lave en aftale med naboen om at dele jagtretten på 0,5 ha, der støder op til jeres, ikke? Hvis der ellers er godt naboskab, kan det måske klares for en kasse øl, men det kræver at man kender naboen.

Problemet med den løsning er jo som Peter skriver at arealet ikke kan bære alverdens jagt. Jeg kan kun anbefale at gøre det, hvis man driver jagt på fx mårhunde, krager eller andet, hvor bestanden er for stor af den ene eller den anden grund.
Jo vi fangede godt ideen men det er frijord, og vi kender ikke nabo ejeren, kunne dog stadig være et forsøg værd

Ift bæreevne, så er jagttrykket på de nærliggende grunde minimalt, derfor tænker vi at det går.

Vi har en ven men jagt på 1 ha i samme område, han får da også nedlagt lidt hvert år.😉

Besvar