Straf for ulovlig import af pistol løb

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
TheCrusader
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Straf for ulovlig import af pistol løb

Indlæg af TheCrusader » 30. aug 2024, 19:13

Har et lille spørgsmål

Jeg har lige siddet og diskuteret lidt med en kammerat om hvad straffen ville være hvis man får et pistol løb sendt fra udlandet, og tolderne så opdager det og man ikke har tilladelse
Han mener at det automatisk er det samme som at besidde et fuldt fungerende våben og således udløser 2 års fængsel
Jeg mener dog at det aldrig kan blive det samme og at det burde være indenfor den normale straframme for våbenloven hvilket er 2-6 måneder eller tilmed bare en bødestraf

Nogen her der ved mere konkret hvilken paragraf og strafferamme det lander under ?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Straf for ulovlig import af pistol løb

Indlæg af Lycon » 30. aug 2024, 19:31

TheCrusader skrev:
30. aug 2024, 19:13
Har et lille spørgsmål

Jeg har lige siddet og diskuteret lidt med en kammerat om hvad straffen ville være hvis man får et pistol løb sendt fra udlandet, og tolderne så opdager det og man ikke har tilladelse
Han mener at det automatisk er det samme som at besidde et fuldt fungerende våben og således udløser 2 års fængsel
Jeg mener dog at det aldrig kan blive det samme og at det burde være indenfor den normale straframme for våbenloven hvilket er 2-6 måneder eller tilmed bare en bødestraf

Nogen her der ved mere konkret hvilken paragraf og strafferamme det lander under ?
Jeg er helt enig med din kammerat, forudsat at han ikke har tilladelse til pistoler som piben passer til.
Hvis han blot har bestilt en vekselpibe til en pistol han i forvejen har tilladelse til, vil jeg tro at han kan slippe med en betinget dom og selvfølgelig en kæmpe bøde, ligesom han mister sin vandels godkendelse og dermed alle våben og eventuelt jagttegn om han måtte have et sådanne.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

TheCrusader
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af TheCrusader » 30. aug 2024, 19:33

Lycon skrev:
30. aug 2024, 19:31
TheCrusader skrev:
Har et lille spørgsmål

Jeg er helt enig med din kammerat, forudsat at han ikke har tilladelse til pistoler som piben passer til.
Hvis han blot har bestilt en vekselpibe til en pistol han i forvejen har tilladelse til, vil jeg tro at han kan slippe med en betinget dom og selvfølgelig en kæmpe bøde, ligesom han mister sin vandels godkendelse og dermed alle våben og eventuelt jagttegn om han måtte have jagttegn.
Hmm men de 2 år er jo under særligt skærpende omstændigheder hvad skulle de være ? Der er jo ikke tale om en funktionel pistol på offentlig plads

Som jeg læser det er det Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer paragraf 1 stk2 der burde være gældende og der er straframmen så vidt jeg kan se bøde eller fængsel indtil 4 måneder
Det opfylder jo ikke betingelserne i straffelovens paragraf 192a som er den der kan give 2 - 8 år
Er jeg helt galt afmarcheret ?

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 30. aug 2024, 20:10

TheCrusader skrev:
30. aug 2024, 19:33
Lycon skrev:
30. aug 2024, 19:31
TheCrusader skrev:
Har et lille spørgsmål

Hvis han blot har bestilt en vekselpibe til en pistol han i forvejen har tilladelse til, vil jeg tro at han kan slippe med en betinget dom og selvfølgelig en kæmpe bøde, ligesom han mister sin vandels godkendelse og dermed alle våben og eventuelt jagttegn om han måtte have jagttegn.
Hmm men de 2 år er jo under særligt skærpende omstændigheder hvad skulle de være ? Der er jo ikke tale om en funktionel pistol på offentlig plads

Som jeg læser det er det Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer paragraf 1 stk2 der burde være gældende og der er straframmen så vidt jeg kan se bøde eller fængsel indtil 4 måneder
Det opfylder jo ikke betingelserne i straffelovens paragraf 192a som er den der kan give 2 - 8 år
Er jeg helt galt afmarcheret ?

Pistoler er “særligt farlige skydevåben” det er skærpende omstændigheder.

“ som udgangspunkt er overtrædelsen omfattet af § 192 a, hvis

der er tale om særdeles farlige skydevåben jf. pkt.
4.1.4
.
eller andre særdeles farlige våben, jf. pkt.
4.1.6.
besiddelsen sker på offentligt tilgængeligt sted

TheCrusader
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af TheCrusader » 30. aug 2024, 20:30

NSander skrev:
30. aug 2024, 20:10

4.1.4
.
4.1.6.
Men der er ikke tale om en pistol så kan simpelthen ikke se hvordan 192a skulle gøre sig gældende 192a nævner specifikt kun skydevåben et løb er jo ikke et skydevåben
Der har heller ikke været nogen besiddelse på offentlig plads
Jeg kan virkeligt ikke se det

TheCrusader
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af TheCrusader » 30. aug 2024, 20:39

Som jeg ser det er det denne der gælder ..
§ 1Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1)Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2)dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

§ 10 Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder § 1-2 a,
De skærpende omstændigheder kan jeg virkeligt ikke se da det ikke er et skydevåben og ikke besiddes på offentlig plads
Gad godt høre fra nogen der virkeligt ved det
Senest rettet af Lycon 30. aug 2024, 21:24, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 30. aug 2024, 20:45

TheCrusader skrev:
30. aug 2024, 20:30
NSander skrev:

4.1.4
.
4.1.6.
Men der er ikke tale om en pistol så kan simpelthen ikke se hvordan 192a skulle gøre sig gældende 192a nævner specifikt kun skydevåben et løb er jo ikke et skydevåben
Jeg kan ikke se hvordan man undgår at være i besidelse af en ulovligt importeret våbendel på et offentligt sted, sådan som pakker leveres og man bevæger sig rundt på.

Men søg da en import tilladelse.

Har man tilladelse til pistolen og piben er død, så plejer der ikke at være problemer med at få en reservedel.

Husk at man kan straffes for en tiltænkt handling man endnu ikke har udført.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 30. aug 2024, 21:52

TheCrusader skrev:
NSander skrev:

4.1.4
.
4.1.6.

Paragraffen er ligeglad, det hedder skydevåben eller dele hertil.

Edit* jeg ser det her er dine første indlæg herinde. Teoretiske diskussioner er altid interessante, men husk at der er mange der læser med herinde. Alle opfordringer til, eller tilkendegivelser om at begå kriminalitet er imod reglerne, dumt og ulovligt :) bare som en reminder.

TheCrusader
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af TheCrusader » 30. aug 2024, 22:42

Raptor357 skrev:
30. aug 2024, 20:45
TheCrusader skrev:
NSander skrev:

4.1.4
.
4.1.6.
Jeg kan ikke se hvordan man undgår at være i besidelse af en ulovligt importeret våbendel på et offentligt sted, sådan som pakker leveres og man bevæger sig rundt på.

Men søg da en import tilladelse.

Har man tilladelse til pistolen og piben er død, så plejer der ikke at være problemer med at få en reservedel.

Husk at man kan straffes for en tiltænkt handling man endnu ikke har udført.
Tages pakken i tolden bliver den jo ikke leveret dermed ingen besiddelse jo

Det er en rent hypotetisk diskussion intet andet så der er ingen grund til at ansøge om noget

TheCrusader
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af TheCrusader » 30. aug 2024, 22:44

NSander skrev:
30. aug 2024, 21:52
TheCrusader skrev:
NSander skrev:

4.1.4
.
4.1.6.

Paragraffen er ligeglad, det hedder skydevåben eller dele hertil.

Edit* jeg ser det her er dine første indlæg herinde. Teoretiske diskussioner er altid interessante, men husk at der er mange der læser med herinde. Alle opfordringer til, eller tilkendegivelser om at begå kriminalitet er imod reglerne, dumt og ulovligt :) bare som en reminder.
Nej 192a siger netop intet om dele den siger specifikt skydevåben og andre våben og eksplosivstoffer det er det der er humlen i det hele

Ingen har opfordret til noget eller tilkendegivet intentioner om lovbrud det er en hypotetisk diskussion

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 30. aug 2024, 23:57

Jeg har bemærket, at medierne i sager om bandekriminelle ofte beskriver at de besidder ombyggede gaspistoler der er ændret til funktionelle skydevåben. Jeg vil tro, at et pistolløb er en helt nødvendig og central del af en sådan ombygning. Og derfor er det mit bud, at ulovlig import af et pistolløb vil blive set på med samme alvor som af et funktionelt våben.

Den er vist ikke meget længere. Våbenloven er såpas ulden med definitioner at det ikke kan nytte at udfordre yderkanterne af dem.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JensWilly
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol, LR/ELR riffel
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JensWilly » 31. aug 2024, 13:54

TheCrusader skrev:
30. aug 2024, 20:39
De skærpende omstændigheder kan jeg virkeligt ikke se da det ikke er et skydevåben og ikke besiddes på offentlig plads
Gad godt høre fra nogen der virkeligt ved det
Der er ikke nogen, der "virkeligt ved det", fordi det afhænger af, hvordan en domstol ser på de konkrete omstændigheder.
Der er altid plads til fortolkning af lovene, og det er domstolenes opgave at foretage den fortolkning - vi kan godt sidde og gætte og pege på forskellige formuleringer i loven og nævne hypotetiske omstændigheder, men det er altid en domstol, der afgør det (og ikke politiet).

Jeg vil dog være villig til at sætte mange penge på, at med al den aktuelle omtale af bander og skydevåben, så vil brud på våbenloven blive fortolket ret stramt for tiden, og forsøg på ulovlig indførsel af et pistolløb vil nok blive takseret til en betydelig fængselsstraf.

Besvar