Svindlet på Egun - hvordan forholder jeg mig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Seff
Silver Member
Silver Member
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Svindlet på Egun - hvordan forholder jeg mig?

Indlæg af Seff » 15. okt 2024, 11:56

Jeg bød på en Mosin M39 på Egun for år tilbage (2016 tror jeg), vandt auktionen, betalte, og fik sendt riflen til en våbentransportør. Denne våbentransportør viste sig så at være en svindler, og jeg kom aldrig i kontakt med ham igen.

Jeg søgte selvfølgelig importtilladelse til våbnet med det samme, og våbenkontoret ringede og sagde at jeg altså skulle have en våbentilladelse også - så de fik lige lavet begge dele i samme ombæring. Begge tilladelser kom hurtigt, så vidt jeg husker.

Men som sagt modtog jeg aldrig våbnet, og kunne ikke komme i kontakt med våbentransportøren. Jeg ringede til det danske politi - de kunne ikke hjælpe, og rådede mig til at ringe til det tyske politi. Det tyske politi ville ikke hjælpe mig. Jeg gav op, og slog det hen. I bagklogskabens ulideligt klare lys, skulle jeg have haft en skriftlig korrespondance med politiet, så anmeldelsen var dokumenteret. Og jeg skulle være kørt til Sydtyskland og selv have hentet våbnet. Nuvel, det er for sent nu. EDIT; Jeg har fundet en mail til politiet i 2016, hvor jeg har anmeldt et bortkommet våben.

Det slår mig så nu, at jeg jo står overfor at skulle forny våbentilladelsen i 2026 - men jeg har jo stadig ikke noget våben.

Husker jeg rigtigt, at det er en del af importproceduren, at man skal fremholde våbnet på den lokale politistation, når det er importeret?
Senest rettet af Seff 15. okt 2024, 18:46, rettet i alt 1 gang.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 261 times
Been thanked: 156 times

Re: Svindlet på Egun - hvordan forholder jeg mig?

Indlæg af Greyberd63 » 15. okt 2024, 12:18

Seff skrev:
15. okt 2024, 11:56
Jeg bød på en Mosin M39 på Egun for år tilbage (2016 tror jeg), vandt auktionen, betalte, og fik sendt riflen til en våbentransportør. Denne våbentransportør viste sig så at være en svindler, og jeg kom aldrig i kontakt med ham igen.

Jeg søgte selvfølgelig importtilladelse til våbnet med det samme, og våbenkontoret ringede og sagde at jeg altså skulle have en våbentilladelse også - så de fik lige lavet begge dele i samme ombæring. Begge tilladelser kom hurtigt, så vidt jeg husker.

Men som sagt modtog jeg aldrig våbnet, og kunne ikke komme i kontakt med våbentransportøren. Jeg ringede til det danske politi - de kunne ikke hjælpe, og rådede mig til at ringe til det tyske politi. Det tyske politi ville ikke hjælpe mig. Jeg gav op, og slog det hen. I bagklogskabens ulideligt klare lys, skulle jeg have haft en skriftlig korrespondance med politiet, så anmeldelsen var dokumenteret. Og jeg skulle være kørt til Sydtyskland og selv have hentet våbnet. Nuvel, det er for sent nu.

Det slår mig så nu, at jeg jo står overfor at skulle forny våbentilladelsen i 2026 - men jeg har jo stadig ikke noget våben.

Husker jeg rigtigt, at det er en del af importproceduren, at man skal fremholde våbnet på den lokale politistation, når det er importeret?
Kun håndvåben, der skal de nemlig måle totallængden, så de er sikre på at den er mindst 210 mm.

Mvh
Grey

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 738 times

Indlæg af Flugteren » 15. okt 2024, 13:02

Seff skrev:

Jeg vil nok få fat i en advokat med speciale i våben, som kan føre kontakten med PAC for dig.

Ikke fordi, at du f.eks. har været i ulovlig våbenbesiddelse, men fordi, at en medarbejder hos PAC kan finde det mistænkeligt, at du tilsyneladende vil annullere en tilladelse til et våben, som du siger, at du aldrig har været i besiddelse af, og at du derfor ikke kan gøre rede for, at du har solgt det videre (lovligt) eller fået kvittering for indlevering til Politi eller destruktion hos en bøssemager.

Det kan hurtigt lyde til, at du forsøger at sende våbnet ud på det sorte marked ved at lade som om, at våbnet aldrig har været i din varetægt, og at du derfor otte år senere vil annullere tilladelsen uden at skulle dokumentere, hvordan du skiller dig af med våbnet.

I princippet har du jo i otte år haft mulighed for at købe og besidde skarpe patroner i våbnets kaliber, som du ikke nødvendigvis behøver redegøre for, hvis du sælger dem videre - det kan også være en bekymring.

Jeg vil ikke tage let på denne sag, hvis jeg var dig. Få fat i en advokat, lad dem tag sagen for dig.

Brugeravatar
Seff
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Seff » 15. okt 2024, 13:35

Flugteren skrev:
15. okt 2024, 13:02
Jeg vil ikke tage let på denne sag, hvis jeg var dig. Få fat i en advokat, lad dem tag sagen for dig.
Ja, det bliver nok enden på det.

Min tråd fra dengang jeg havde problemet: viewtopic.php?f=53&t=65989&p=730413&hil ... 22#p730413

Jeg har senere fundet ud af, at våbentransportøren - Bernd Speth - er død, i 2019.
bernd speth dødsattest.jpg
bernd speth dødsattest.jpg (26.15 KiB) Vist 6007 gange
Kan man tænke sig at våbnet, såfremt det var i hans varetægt, enten blev solgt, overtaget eller destrueret?

Solgt; der må være en kvittering af en art.
Overtaget; børn af afdøde må have en tilladelse.
Destrueret; tysk politi må have en registrering af det destruerede våben?

FraBjerget
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af FraBjerget » 15. okt 2024, 13:36

Og ville nok følge op på om det danske politi har lavet en notits om sagen.
Det kunne være en stor hjælp hvis de havde
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militær og skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 23 times

Indlæg af Armydude1 » 15. okt 2024, 17:00

Du skal fo fat i en advokat med speciale. Du har i praktis haft et våben som du ikke har kunne godtgøre for i 8 år. Det er hamrende ulovligt. Det skulle nok ha været andmeldt allerede i 2016 som forsvundet/stjålet. Sælger burde dengang have en kvitering på afsendelsen.

Men overordent så har du et stort problem som kan og vil koste dig din vandelsgodkendelse da du som våben ejer er forpligtet til at ha 100% styr på dine våben.
Du skal kunne bevise manglen og omstendighederne og med tiden bliver det sværre og sværre. Man må aldrig lade det stå til når det gælder våben

Brugeravatar
Seff
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Seff » 15. okt 2024, 17:58

Armydude1 skrev:
15. okt 2024, 17:00
Du skal fo fat i en advokat med speciale. Du har i praktis haft et våben som du ikke har kunne godtgøre for i 8 år. Det er hamrende ulovligt. Det skulle nok ha været andmeldt allerede i 2016 som forsvundet/stjålet. Sælger burde dengang have en kvitering på afsendelsen.

Men overordent så har du et stort problem som kan og vil koste dig din vandelsgodkendelse da du som våben ejer er forpligtet til at ha 100% styr på dine våben.
Du skal kunne bevise manglen og omstendighederne og med tiden bliver det sværre og sværre. Man må aldrig lade det stå til når det gælder våben
Jeg prøver ikke at spille hellig, men jeg vil gerne udfordre din påstand lidt.

Hvis det var en dansk forhandler jeg havde købt et våben ved, og fået en tilladelse til, som så aldrig udleverede våbnet, ville du så også sige at jeg havde haft et våben i 8 år, som jeg ikke kunne godtgøre for? I den situation skulle politiet heldigvis bare kigge i våbenhandlerens våbenbog, for at konstatere at jeg rigtignok aldrig havde fået udleveret våbnet, og derfor kunne få min tilladelse annulleret. Så heldig er jeg bare ikke hér.

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Armydude1 » 15. okt 2024, 18:03

Seff skrev:
15. okt 2024, 17:58
Armydude1 skrev:
15. okt 2024, 17:00

Jeg prøver ikke at spille hellig, men jeg vil gerne udfordre din påstand lidt.

Hvis det var en dansk forhandler jeg havde købt et våben ved, og fået en tilladelse til, som så aldrig udleverede våbnet, ville du så også sige at jeg havde haft et våben i 8 år, som jeg ikke kunne godtgøre for? I den situation skulle politiet heldigvis bare kigge i våbenhandlerens våbenbog, for at konstatere at jeg rigtignok aldrig havde fået udleveret våbnet, og derfor kunne få min tilladelse annulleret. Så heldig er jeg bare ikke hér.
Hvis ikke du har reageret for 8 år siden og bare ladet det stå til, så ja så er det dig der her en udfordring. Den står registreret til dig for 8 år siden og frem, og det er der problemet er. Jeg håber da du har dokumentation for kontakt med dansk og tysk politi, for ellers er det desværre op af bakke

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 136 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2024, 18:26

Seff skrev:

Men som sagt modtog jeg aldrig våbnet, og kunne ikke komme i kontakt med våbentransportøren. Jeg ringede til det danske politi - de kunne ikke hjælpe, og rådede mig til at ringe til det tyske politi. Det tyske politi ville ikke hjælpe mig. Jeg gav op, og slog det hen. I bagklogskabens ulideligt klare lys, skulle jeg have haft en skriftlig korrespondance med politiet, så anmeldelsen var dokumenteret. Og jeg skulle være kørt til Sydtyskland og selv have hentet våbnet. Nuvel, det er for sent nu.

Ja, man har tidligere skulle fremvise rub og stub. Man har senere kun skulle sende ind at våbnet er indført. Du har vel ikke kunne gøre noget af det.
Så jeg ville ringe til PAC og spørge dem om de vil være venlige at annullere våben tilladelsen, da riflen aldrig er kommet frem.
Jeg går ud fra at du har et papir spor for våbentransporten.
Så må du bare gøre PAC opmærksomme på at Dansk politi nægtede at tage imod henvendelsen og henviste til Tysk politi som ikke ville hjælpe.
Hvis de vil sigte dig så må du gøre dem opmærksomme på at de skal løfte bevisbyrden, ikke du.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Seff
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Seff » 15. okt 2024, 18:30

FraBjerget skrev:
15. okt 2024, 13:36
Efter nærmere granskning, har jeg faktisk sendt en udførlig mail til østjyllands politi i 2016, og den kan de jo bare gå tilbage og se.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2024, 18:31

Seff skrev:
15. okt 2024, 18:30
FraBjerget skrev:
Efter nærmere granskning, har jeg faktisk sendt en udførlig mail til østjyllands politi i 2016, og den kan de jo bare gå tilbage og se.
Send den til PAC og sig de skal få slettet din tilladelse :-)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Armydude1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Armydude1 » 15. okt 2024, 19:36

Seff skrev:
FraBjerget skrev:
Ja i tilfelde af at du har den samt svaret så står du betydelig bedre. Politiet burde have taget i mod din anmeldelse også selv om de på daværende (ved ikke om de havde politisamarbejde dengang) ikke har kunne efterforske det.
Hvis du vil være sikker så er en advokat nok vejen.
Problemt er at jo mere du ligger frem jo større sansynlighed er der for at de erkender fejlen og sletter den. Men omvendt hvis de så vælger at vil køre en sag så er det skidt at have givet dem for meget. Man skal desværre kun lige give de oplysninger man skal og intet mere. Og det kan en advokat hjælpe med

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 15. okt 2024, 21:29

Armydude1 skrev:
15. okt 2024, 19:36
Seff skrev:
FraBjerget skrev:
Ja i tilfelde af at du har den samt svaret så står du betydelig bedre. Politiet burde have taget i mod din anmeldelse også selv om de på daværende (ved ikke om de havde politisamarbejde dengang) ikke har kunne efterforske det.
Hvis du vil være sikker så er en advokat nok vejen.
Problemt er at jo mere du ligger frem jo større sansynlighed er der for at de erkender fejlen og sletter den. Men omvendt hvis de så vælger at vil køre en sag så er det skidt at have givet dem for meget. Man skal desværre kun lige give de oplysninger man skal og intet mere. Og det kan en advokat hjælpe med
Jeg ville ikke gide bruge penge på en grådig advokat. Men ideen med sig kun det der er nødvendigt er en god grundlæggende læring.
Har man den mail man har sendt, så har man sit på det rene, så er det politiets ansvar at reagere. Man behøves ikke deres svar, medmindre man anmelder et haglgevær.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 70 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af LJ » 15. okt 2024, 21:39

Raptor357 skrev:
15. okt 2024, 21:29
Man behøves ikke deres svar, medmindre man anmelder et haglgevær.
Beklager delvist off topic men ved anmeldelse af haglgevær behøver man ikke nødvendigvis noget svar. Dokumentérbar rettidig anmeldelse, så har man ren :moon: at trutte i.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Lars M » 2. nov 2024, 19:56

Noget nyt?
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56

Brugeravatar
Seff
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Seff » 3. nov 2024, 15:47

Lars M skrev:
2. nov 2024, 19:56
Noget nyt?
Nej, jeg har ikke gjort mere, da jeg jo faktisk gjorde hvad jeg skulle, dengang - anmeldte det.

Ved lejlighed vil jeg lige ringe til ACV og høre om jeg overhovedet står skrevet for våbnet.

Besvar