Regler vedrørende glatløbet vekslepipe til en 12 gauge riffel.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Trout
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland

Regler vedrørende glatløbet vekslepipe til en 12 gauge riffel.

Indlæg af Trout » 17. mar 2025, 23:16

Mojn
Jeg har prøvet at google mig frem til regler omkring riffel der skyder med slugs, men det skaber forvirring.

Riflen jeg kigger på har et magasin på 4 patroner plus 1 i kammeret.

Hvis jeg anskaffede og indregistreret en kaliber 12 med riffel gang som en riffel.
Hvad vil der ske hvis jeg købte og på monterede et glatløbet vekslepipe for at skyde hagl.

Bliver det så på magisk vis til en haglbøsse?
Eller har jeg en glatløbet riffel?

For hvis det bliver en haglbøsse har den plads til mere end 2 patroner.

Brydes der nogle regler? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Helst holde min røv ude af klaske højde.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Re: Regler vedrørende glatløbet vekslepipe til en 12 gauge riffel.

Indlæg af Lassescout » 18. mar 2025, 08:04

Der mangler lidt oplysninger. Er systemet halvautomatisk eller repeter ? Er magasinet fast eller løst?

Der er flere sæt af lovgivning i dit spørgsmål, både våbenloven og jagtloven så lad os prøve at dele det lidt op.

Hvad våbenloven angår, så mener jeg du skal søge en våbentilladelse til systemet (koster penge) og yderligere en våbentilladelse til den riflede vekselpibe (gratis). Om du skal søge våbentilladelse til den glatløbede pibe kan jeg ikke helt gennemskue, men den er gratis at søge om, så jeg ville da bare gøre det. Hvis PAC skriver tilbage at du ikke skal have tilladelse til den, så gemmer du bare det brev samme sted som våbentilladelserne, så får du ikke klask.

Hvad jagtloven angår, skal du bare overholde de regler der gælder for jagtmåder og redskaber der må bruges til jagt. Som glatløbet haglbøsse skal magasinet være begrænset til én patron, så bøssen kan rumme to i alt hvis du vil bruge den til jagt i Danmark. Som riffel må du have alle de patroner i magasinet du har lyst til, hvis det er en repeter. Er det en halvautomat må du have to i magasinet og én i kammeret, altså tre patroner i alt.

Alt i alt finder jeg, at det med de forskellige magasinbegrænsninger gør ideen mindre gennemførlig. De skal jo være forholdsvis permanente. Jeg ville nok bare have ét haglgevær og én riffel og så indrettet dem hver især til det jeg skal bruge dem til.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 18. mar 2025, 08:23

Trout skrev:
17. mar 2025, 23:16
Mojn
Jeg har prøvet at google mig frem til regler omkring riffel der skyder med slugs, men det skaber forvirring.

Riflen jeg kigger på har et magasin på 4 patroner plus 1 i kammeret.

Hvis jeg anskaffede og indregistreret en kaliber 12 med riffel gang som en riffel.
Hvad vil der ske hvis jeg købte og på monterede et glatløbet vekslepipe for at skyde hagl.

Bliver det så på magisk vis til en haglbøsse?
Eller har jeg en glatløbet riffel?

For hvis det bliver en haglbøsse har den plads til mere end 2 patroner.

Brydes der nogle regler? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Helst holde min røv ude af klaske højde.
Der har tidligere været eksempler på et lignende scenarie her på forum, f.eks. i denne tråd: viewtopic.php?f=36&t=84943&start=25#p963487.

Denne gang var det dog som haglgevær til riffel via vekselpibe, ikke omvendt. Det blev ordnet således, at låsestolen registreres som et våbensystem, og derefter afhænger våbnets status af det løb eller pibe, som er monteret. Det vil sige, at har du en riffelpibe monteret, så er det en riffel, og hvis du har en glatløbet pibe, så er det et haglgevær. Skriv evt. en besked til PAC, så du kan blive opdateret på deres fortolkning af sådan en sag.

Lassescout har fint besvaret de legale spørgsmål hvad angår magasinbegrænsninger. Jeg vil også istemme mig Lassescouts betragtninger om, at det ikke er helt praktisk at forsøge at bruge samme system til både riffel og haglgevær. Uanset hvad skal du blokere magasinet til ét skud, hvis du anvender våbnet som haglgevær, og så skal/kan du fjerne den permanente blokering, hvis du bruger den som riffel. Det er et kæmpe irritationsmoment hver gang, for du kan ikke nøjes med at sætte en blomsterpind ind i røret - det gælder ikke.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. mar 2025, 08:41

Min er registreret som et system og vekselpibe.

Jeg har ikke et løb til hagl, men kan ikke forestille mig andet, end det skal registreres som en vekselpibe også, hvis det skal bruges på systemet.

Når riffelløbet er på er det en riffel, når haglløbet er på er det et haglgevær.

His du ønsker at veksle imellem hagl og riffel, så tænker jeg du er nødt til at begrænse kapaciteten til ét skud i kammeret og ét skud i magasinet. Ellers kommer du ganske rigtigt i problemer, når du vil skyde hagl.

Det er lidt samme problematik med et kombinationsvåben. Lades der med hagl er det et haglgevær, lades der med riffelpatron er det en riffel, lades der med begge dele er det en ting midt i mellem, og en masse forskellige regler man skal forholde sig til :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 18. mar 2025, 08:54

Jeg købte en Remington 870 (pump) som ægte haglgevær. Det blev registreret som et almindeligt haglgevær.

Da jeg fik den riflede pibe, omregistrerede jeg det til et system med 2 piber, en riffelpibe og en haglgeværpibe.

Hvis jeg skulle bruge den som haglgevær, ville jeg købe et ekstra magasinrør, som jeg ville plombere. Så kan man hjemme i værkstedet skifte mellem det ene og det andet løb.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Trout
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Trout » 18. mar 2025, 16:37

Mange tak for svarende!

Det er Remington 870 pump der var tanke at bruge både som riffel og haglbøsse.

Jeg tror jeg vil holde mig til 2 forskellige våben for at holde det dumt og simplet.

Igen rigtig mange tak for de gode og dybde gående svar!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 19. mar 2025, 16:15

Måden min er regget på er som vekselsæt hhv med 1 riflet og 1 glat pibe til jeg er så ansvarlig for den er plomberet til de maks 2 skud (ikke relevant da den så er regget til erhvervsformål udenfpr jagtloven) men skulle jeg på jagt med den skal der plombering i
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar