Gebyr for brug af egen ammunition i skydeklub??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Gebyr for brug af egen ammunition i skydeklub??

Indlæg af Cp-Medic » 15. apr 2025, 22:34

Jeg har nu været 2 gange i den lokale pistolklub efter jeg er flyttet hjem til jylland.
Første gang købte jeg ammo til min pistol da jeg løb tør for 9mm. 160kr for hvad der viste sig at være 50stk ama 9mm fra 1970. Det var jeg selvsagt ikke imponeret over så derfor havde jeg selv ammo med gangen efter og det blev der rynket på næsen af og jeg fik af vide at der var et gebyr på 70kr hver gang hvis hvis man brugte egen ammo.
Det er formanden i klubben der står for salget af ammo og da jeg sagde at jeg synes det var mærkeligt var forklaringen at klubben ikke kunne køre rundt kun med kontingent (selvom der altid er propfuldt).
Er der andre der har oplevet den slags regel

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 20 times

Re: Gebyr for brug af egen ammunition i skydeklub??

Indlæg af SimonBJ » 15. apr 2025, 22:40

Det er vist meget normalt, men gebyret lyder godt nok højt.
Jeg betaler selv 400kr om året i den ene klub for at bruge egen ammunition, den anden har ikke noget gebyr.
Er bekendt med en anden klub der tager 500 om året for egen ammo, men man kan så købe klubbens ammo til indkøbspris også.

Det ER svært at drive en skytteforeninig på kontingent alene, specielt de mindre, salget af ammunition kan være en god indtægt.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 15. apr 2025, 22:43

Okay, jeg havde bare aldrig hørt om det men jeg er heller aldrig blevet præsenteret for 55år gammel surplus 9mm til 3,20kr pr skrald før

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af SimonBJ » 15. apr 2025, 22:46

Cp-Medic skrev:
15. apr 2025, 22:43
Okay, jeg havde bare aldrig hørt om det men jeg er heller aldrig blevet præsenteret for 55år gammel surplus 9mm til 3,20kr pr skrald før
Nej, det er godt nok i den gale ende af skalaen vil jeg sige :thumbdown:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 15. apr 2025, 23:04

Prøv at se på klubbens regnskab, hvad betales der i kontingent

Lyder lidt underligt med 160 kr, for gammelt Ama ammo, ca hvor i landet ligger klubben, skyttebutikken ved Vejle, sælger ammo med 20 % rabat til foreninger.

Mvh
Grey

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 15. apr 2025, 23:06

Indrømmet, det er uelegant. Men foreningen skal drives økonomisk på en eller anden måde. Betaler du for banen? Et kontingent til en Skytteforening dækker som regel en forsvindende lille del af udgifterne. Så de skal enten tage baneleje, en pris pr skud, eller lægge brugerbetalingen oven i ammunitionsprisen. Eller også skal de fordele udgiften til banen over alle medlemmer via kontingentet. Det du betaler for de gamle patroner er nok inklusiv en “baneafgift” pr skud. Hvis i har bedre ideer, så gå ind i foreningsarbejdet.
/HR

P.S. På alle de flugtskydningsbaner jeg kender afregnes der pr due. Og her er prisen justeret så driften bliver dækket, lerpotten koster vel idag ca 1 krone, men det koster 1,50 at trykke på udløseren. Og på de riffelbanen jeg bruger er der en afgift på at skyde en serie.

Som Gray siger, kig i regnskabet. De fleste foreninger går ca i nul hvert år.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 15. apr 2025, 23:35

Både beløb for ammunition og gebyr er til den gode side, men det er ikke unormalt med gebyr ved brug af egen ammunition.

Hos os betaler man 15 kr. pr. skydning, med mindre man køber ammunition i klubben, så er skydningen med i prisen.

160kr. for gammelt AMA lyder helt tosset. Med de -20% foreninger får i Skyttebutikken, så vil i kunne købe f.eks. MaxxTech FMJ til 87kr. pr. æske.

De vil stadig kunne sælges i klubben med lidt gevinst, uden at prisen stikker helt af.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 16. apr 2025, 07:05

Hvis klubben ikke er i kommunale lokaler eller på jord stillet til rådighed af kommunen, er der ofte mulighed for at søge tilskud til omkostninger vedr. el/alarmfirma/forsikringer/vedligeholdelser og andre drift omkostninger.

Det vidste den gamle bestyrelse ikke i vores klub, så vi fik ingen penge.

Nye bestyrelses medlemmer kom ind, nu får vi mellem 120.000 og 150.000 kr per år i kommunale tilskud, de dækker faktisk alle de faste udgifter.
Når vi søger tilskud til vedligeholdelser, for vi også delvis betalt disse, samt de betaler når vi sender medlemmer på instruktør kurser.

Mange Kommuner ønsker et aktivt foreningsliv, den kommune vi ligger i er rigtig god :smile:

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 16. apr 2025, 07:39

Du skriver at formanden står for salget af ammo. nu er det jo ikke sådan at AMA 9mm ligger hos handlere i store mængder, køber han det selv og sælger det med egen fortjeneste ??

Der skal jo være bilag for indkøb af ammo. i klubben, jeg kender til 2 klubber hvor formanden køber ind og "sælger" til klubben med en relativ stor fortjeneste til sig selv, selv skiver køber den ene formand.

Jeg køber hos en ammo importør og fakturaen kommer direkte til kasseren i klubben, når det hænder jeg kan skaffe ekstra billig ammo, hos en handler/privat, har jeg altid kasseren med, for jeg vil godt lave gode handler til klubben, men vil ikke at medlemmer tror jeg tjener på det.

Jeg har før købt 9mm AMA fra gode årgange i tusindvis, og prisen var mellem 75 øre til en kr. stk. desværre er det slut fra den handler, nu er de oppe på 1,25,- 1,50,- stk. når min anden forbindelse har nogen, men det epper ud med 9mm AMA.

Og ja de bliver hurtigt solgt i klubben med en god fortjeneste til klubkassen, sidst tog vi 100,-æsken.

:razz: :razz:

Besvar