Compoundbue

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Brugeravatar
Remmy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13. mar 2008, 09:01
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Compoundbue

Indlæg af Remmy » 8. sep 2008, 08:29

Tusind tak for alle de gode svar jeg har fået indtil videre :razz:

Nu har jeg trænet en del i weekenden. Buen er kun sat til lige godt 60 pund og det føler jeg at jeg kan trække nemt og lydløst, selv efter 25 skud i træk. Jeg var meget hurtigt i stand til at samle 6 pile indenfor en lille underkop på 25 meter, men mit nye sigte giver mig lidt problemer.

Det er et 5 pins sigte, som jeg ville skyde ind på 5 10 15 meter osv, men når jeg indstiller den øverste pin til at passe på 5 meter, så står den helt oppe i sigtet og kan ikke komme højere, men på 10 meter sidder skuddet lidt over???!!! Og derefter bruger jeg den samme pin fra ca. 12 m. og ud til 20 meter. Der er stort set ingen forskel, af hvad jeg kan se.

Hvordan ville i indstille et 5 pins sigte? :???:
Mvh
Remmy

Arbejde er bare det, man er nødt til at gøre, for at have råd til at gå på jagt!

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 150 times
Been thanked: 26 times

Re: Compoundbue

Indlæg af Skovtrolden » 8. sep 2008, 14:03

Remmy skrev:Tusind tak for alle de gode svar jeg har fået indtil videre :razz:

Nu har jeg trænet en del i weekenden. Buen er kun sat til lige godt 60 pund og det føler jeg at jeg kan trække nemt og lydløst, selv efter 25 skud i træk. Jeg var meget hurtigt i stand til at samle 6 pile indenfor en lille underkop på 25 meter, men mit nye sigte giver mig lidt problemer.

Det er et 5 pins sigte, som jeg ville skyde ind på 5 10 15 meter osv, men når jeg indstiller den øverste pin til at passe på 5 meter, så står den helt oppe i sigtet og kan ikke komme højere, men på 10 meter sidder skuddet lidt over???!!! Og derefter bruger jeg den samme pin fra ca. 12 m. og ud til 20 meter. Der er stort set ingen forskel, af hvad jeg kan se.

Hvordan ville i indstille et 5 pins sigte? :???:
Det er meget normalt at 10 meter er den afstand som ligger højest på sigtet, da jeg selv skød tærrent med bue, var det med et normalt target sigte, og her var 5 og 20 meter samme stilling, og 10-15 var uden synlig afstand.

Så hvor bruge alle 5?

Stil evt. en på 10 meter, (hvis du ikke kan se den, skal du måske kikke på dit ankerpunkt og peep)
så en på 5-20 meter og en på 25 meter.

Hellere kende grejet, og så sigte over under, end have så mange nåle at man ikke kan se gemmen sigtet, eller bliver i tvivl under optræk.

Kender du foreningen af danske buejægere? De kan sikkert give dig en kontakt som har erfaring i buejagt, og som bor nær dig.
Ellers Nr. Snede Bueskytte laug, de har en del buejægere. men der er sikkert også nogen som bor nærmere dig.
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Compoundbue

Indlæg af Slettes3 » 8. sep 2008, 14:25

Remmy skrev:Tusind tak for alle de gode svar jeg har fået indtil videre :razz:

Nu har jeg trænet en del i weekenden. Buen er kun sat til lige godt 60 pund og det føler jeg at jeg kan trække nemt og lydløst, selv efter 25 skud i træk. Jeg var meget hurtigt i stand til at samle 6 pile indenfor en lille underkop på 25 meter, men mit nye sigte giver mig lidt problemer.

Det er et 5 pins sigte, som jeg ville skyde ind på 5 10 15 meter osv, men når jeg indstiller den øverste pin til at passe på 5 meter, så står den helt oppe i sigtet og kan ikke komme højere, men på 10 meter sidder skuddet lidt over???!!! Og derefter bruger jeg den samme pin fra ca. 12 m. og ud til 20 meter. Der er stort set ingen forskel, af hvad jeg kan se.

Hvordan ville i indstille et 5 pins sigte? :???:
Tilykke min din nye bue :eek:

Når du endag bliver træt af at ramme hver gang(manglende udfordring), anskaffer du dig nok en rigtig bue af taks, pile af træ, og tilpasset flamsk streng og fistmele >><>>:

Brugeravatar
Remmy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13. mar 2008, 09:01
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Compoundbue

Indlæg af Remmy » 9. sep 2008, 09:50

Skovtrolden skrev:
Remmy skrev:Tusind tak for alle de gode svar jeg har fået indtil videre :razz:

Nu har jeg trænet en del i weekenden. Buen er kun sat til lige godt 60 pund og det føler jeg at jeg kan trække nemt og lydløst, selv efter 25 skud i træk. Jeg var meget hurtigt i stand til at samle 6 pile indenfor en lille underkop på 25 meter, men mit nye sigte giver mig lidt problemer.

Det er et 5 pins sigte, som jeg ville skyde ind på 5 10 15 meter osv, men når jeg indstiller den øverste pin til at passe på 5 meter, så står den helt oppe i sigtet og kan ikke komme højere, men på 10 meter sidder skuddet lidt over???!!! Og derefter bruger jeg den samme pin fra ca. 12 m. og ud til 20 meter. Der er stort set ingen forskel, af hvad jeg kan se.

Hvordan ville i indstille et 5 pins sigte? :???:
Det er meget normalt at 10 meter er den afstand som ligger højest på sigtet, da jeg selv skød tærrent med bue, var det med et normalt target sigte, og her var 5 og 20 meter samme stilling, og 10-15 var uden synlig afstand.

Så hvor bruge alle 5?

Stil evt. en på 10 meter, (hvis du ikke kan se den, skal du måske kikke på dit ankerpunkt og peep)
så en på 5-20 meter og en på 25 meter.

Hellere kende grejet, og så sigte over under, end have så mange nåle at man ikke kan se gemmen sigtet, eller bliver i tvivl under optræk.

Kender du foreningen af danske buejægere? De kan sikkert give dig en kontakt som har erfaring i buejagt, og som bor nær dig.
Ellers Nr. Snede Bueskytte laug, de har en del buejægere. men der er sikkert også nogen som bor nærmere dig.
Jeg vil melde mig ind i bueklubben her i Svendborg - det tror jeg at jeg kan få rigtig meget ud af.

Jeg flyttede hele mit sigte opad i går, det hjalp gevaldig. Nu er nr 2 pin 5 og 20 meter (ca) og den øverste pin er ca 10 m. Det passer rigtig fint. Den tredje pin skyder jeg ind på 25 og de sidste 2 bliver skudt ind til 30 og 40, selv om det ikke kan bruges på jagt, men det giver en god føling i sigtet at alle punkterne svarer til en afstand, også selv om de ikke skal bruges.

Jeg har skudt hele mogenen inden jeg skulle på arbejde - Fuck hvor er det sjovt :razz: <+:

Jeg skulle have købt en bue for MANGE år siden. Jeg glæder mig usigeligt til min første jagt...
Mvh
Remmy

Arbejde er bare det, man er nødt til at gøre, for at have råd til at gå på jagt!

Besvar