Slitage af pile til Compoundbue

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
Remmy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13. mar 2008, 09:01
Geografisk sted: Sydfyn

Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Remmy » 16. apr 2009, 18:17

Hejsa.

Jeg har en 60-70 punds HOYT compound bue og nogle gode carbon pile.

Jeg skal til det obligatoriske kursus før bueprøven i overmorgen (lørdag) og har derfor indkøbt 6 friske pile med træningsspidser.

Men hvor mange gange kan man egentlig skyde med sådan en pil og forvente god præcision :???:

Jeg har trænet en god time hvér dag i snart 3 måneder med de samme 6 pile, så de har fået rigtig mange flyveture hver og de har skrabet op og ned af hinanden nogle gange, uden der er kommet decideret hakker i skaftet.

Kan det passe at jeg kan fornemme en unøjagtighed i dem nu og at de spreder mere og mere? Jeg har svært ved at samle dem som jeg kunne for 3 uger siden.

Håber i kan hjælpe :razz:
Mvh
Remmy

Arbejde er bare det, man er nødt til at gøre, for at have råd til at gå på jagt!

Brugeravatar
NNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 231
Tilmeldt: 15. nov 2007, 01:25
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Mariagerfjord
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af NNielsen » 16. apr 2009, 19:00

Om ikke andet kunne det da være interessant hvis du testede de nye pile side om side med de "slidte" pile, og se om du kunne få en målbar forskel. En decideret forsøgsmontage er dog nok lidt sværere end at sætte et gevær i en skruestik.
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.

Jesper T
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 4. apr 2009, 22:27
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Jesper T » 16. apr 2009, 19:35

Jeg har aldrig oplevet at pilene er blevet slidte af almindelig brug. Jeg har skudt rigtig meget, men har haft lidt at skifte imellem. Det koster selvfølgelig lidt nocks og faner, men ellers ingen problemer.
Det et mange år siden at jeg tog jagttegn til buen, men skal man ikke skyde med jagtspidser til prøven?

Jeg har forresten solgt min bue for en time siden.
Trist, men så bliver der penge til en Remington 700.
The brave may not live forever, but the cautious may not live at all.

Brugeravatar
Remmy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13. mar 2008, 09:01
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Remmy » 17. apr 2009, 10:09

Jo, til prøven bruger jeg jagtodde men med træningsblade på istedetfor klingerne ;-)

Nu prøvede jeg igen her til mogen og der var det for en gang skyld næsten vindstille og lige pludselig begyndte jeg at samledem igen, både nye og gamle pile.

Jegkan nok regne ud at vinden betyder noget, men en 7-8 m/sek og vind der bliver kastet rundt i sådan en villahave, det betyder vist rimelig meget.

Kan det ikke bare have været vinden der har drillet mig?
Mvh
Remmy

Arbejde er bare det, man er nødt til at gøre, for at have råd til at gå på jagt!

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 150 times
Been thanked: 26 times

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Skovtrolden » 17. apr 2009, 10:49

Som konkurrence skytte gennem 15 år, kan jeg sige at,

Det kan være vinden, men...

Det kan være dig, man (jeg) svinger altid i form. Og det er skide fustrerende, at man ikke bare kan træne og så virker det igen, sommetider har jeg oplevet at der var perioder på et par uger hvor intet spillede, og man kunne komme helt ud i 8'eren ;-)
Og så var det bare tilbage til basic, tænke sig om og analysere skudene, og som regel fandt man en eller anden uvane, som var kommet snigende, og så virkede det igen.

Har også prøvet, at nu skulle der trænes op til DM, men så blev man "træt" og DM var spildt, da man egentlig ikke gad skyde mere.

Så derefter begyndte jeg kun at træne moderat den sidste ugen inden, så man var "sulten"

Men hensyn til pilene har jeg ca. 20 (engang 24), som er blevet brugt gemmen en del år, bl.a. 1 år med mindst 2 timer hver dag, (arbejdsløs i en periode), og ja de er slide, men laver fine grupper på 90 meter, hvis chaufføren koncentrerer sig.
Men husk, kontrol af skafter, hver gang man trækker dem ud af skiven, og udskiftning af nocker og faner, efter behov.

Nu er jeg skadet, så jeg kommer sikkert aldrig til at skyde med buen igen. Der er noget knas med venstre skulder.
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
Remmy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13. mar 2008, 09:01
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Remmy » 17. apr 2009, 11:21

Skovtrolden skrev: Som konkurrence skytte gennem 15 år, kan jeg sige at,

Det kan være vinden, men...

Det kan være dig, man (jeg) svinger altid i form. Og det er skide fustrerende, at man ikke bare kan træne og så virker det igen, sommetider har jeg oplevet at der var perioder på et par uger hvor intet spillede, og man kunne komme helt ud i 8'eren ;-)
Og så var det bare tilbage til basic, tænke sig om og analysere skudene, og som regel fandt man en eller anden uvane, som var kommet snigende, og så virkede det igen.

Har også prøvet, at nu skulle der trænes op til DM, men så blev man "træt" og DM var spildt, da man egentlig ikke gad skyde mere.

Så derefter begyndte jeg kun at træne moderat den sidste ugen inden, så man var "sulten"

Men hensyn til pilene har jeg ca. 20 (engang 24), som er blevet brugt gemmen en del år, bl.a. 1 år med mindst 2 timer hver dag, (arbejdsløs i en periode), og ja de er slide, men laver fine grupper på 90 meter, hvis chaufføren koncentrerer sig.
Men husk, kontrol af skafter, hver gang man trækker dem ud af skiven, og udskiftning af nocker og faner, efter behov.

Nu er jeg skadet, så jeg kommer sikkert aldrig til at skyde med buen igen. Der er noget knas med venstre skulder.
Det var rigtig god info - tusind tak :goodpost:

Jeg er da super ked af at høre det med din skulder. Min svoger fik også at vide af sin læge, at hans muskler i venstre skulder havde revet sig løs fra benet og at buen skulle lægges på hylden. Han har nu taget det roligt nogle måneder og nu er han faktisk næsten på niveau med sit gamle jeg igen og skyder fint ;-)

Nå, det var et lille sidespring...

Det jeg er så frustreret over er, at fordi jeg skal til kursus i morgen, så har jeg trænet som en gal og til sidst kunne jeg til hver en tid samle dem indenfor bunden af et ølglas på en tilfældig og ukendt afstand fra 5 - 25 meter. Det kørte sgu for mig og jeg var vildt tilfreds.

Så begyndte de ellers at sprede sig mere og mere og et vildskud (8´eren) kom også lige ud af den blå luft indimellem. Jeg har tjekket sigtet, pilehylden osv og en overgang troede jeg at sigtet blev rykket når den lå i taske, men det skal sådan et sigte kunne holde til.

Nu er jeg begyndt at læse op på det helt grundlæggende igen, men det er ligesom jeg har taget 2 skridt frem og nu pludseligt 1 tilbage.

Men hvis man skal skyde sin bue ind, så er det rimelig vigtigt at det er forholdsvis vindstille, ikke. Altså det jeg mener er, at vinden betyder da en del, ikke :???:
Mvh
Remmy

Arbejde er bare det, man er nødt til at gøre, for at have råd til at gå på jagt!

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 150 times
Been thanked: 26 times

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Skovtrolden » 17. apr 2009, 12:11

Vindstille er da at foretrække, men igen, man kan godt med erfaring klare det.
Og sommetider kan det være nødvendigt.

Det er vel heller ikke meget du skal justere?

Jeg har altid haft næsten de samme sigtemærker, de ændrede sig kun når man ændrede påsætning på buen, flyttede peep, nock punkt osv. Og ellers var det forholdsvis stabil.


Men hvis du er inden for et ølglas, tror jeg egentlig heller ikke at du får problemer med prøven. :razz:
Og det med 2 skridt frem og 1 tilbage, er desværre meget normalt. Så bare hæng i, så kommer det igen.

Som Rick Mckennie siger
Praktice dosn't make perfect,
but prefect practice make perfect.
Så husk bare kvaliteten i træningen, man skal ikke bare læsse pile afsted, men hellere skyde hvert skud som var det sidste i VM finalen.
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
Remmy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13. mar 2008, 09:01
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Slitage af pile til Compoundbue

Indlæg af Remmy » 17. apr 2009, 12:57

Jeg kan ikke stille for vinden, fordi jeg står i en have og træner og der kaster vinden sig rundt omkring og kan har svært ved at holde sigtet roligt. Det sejler frem og tilbage, så jeg tror egentlig ikke vinden rykker så meget i pilen, det er nok mere i mig og buen ;-)

Citatet har jeg taget meget til mig - jeg tror faktisk jeg var ude i at få nogle "kilometer" på bagen så jeg blev rutineret og så har jeg måske været for selvsikker da det begyndte at gå godt og så, som du siger, glemt nogle af grundreglerne lidt :???:

Men en ting der er ved at drive mig til vandvid er det lille vaterpas i sigtet. Jeg skal både holde pin´en i centrum at skiven og skal alligne peep og sigtet, SAMTIDIG med lortet skal holdes lige. Jeg kan mærke at mit sigteøje flyver rundt. Så når den er i vater, så finder jeg skiven og sigter, men så er den ikke i vater mere. Så kigger jeg på vaterpasset til den er lige men så sigter jeg ikke samme sted mere. Så sigter jeg igen med så er den ikke helt lige mere :evil:

Hvor lige er det nødvendigt at holde den? Er det noget man skal gå i "panik" ove`?
Er det ikke bare at finde målet, tjekke vaterpasser én gang og så ellers fokusere mest på at sigte?
Mvh
Remmy

Arbejde er bare det, man er nødt til at gøre, for at have råd til at gå på jagt!

Besvar