Buejagt

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Buejagt

Indlæg af Andreas E. » 21. jan 2006, 15:04

Hej Allesammen!
Jeg er blevet ret bidt af tanken om at kunne gå på jagt med bue.
Jeg har læst lidt på forskellige steder, men er stadig ikke helt på sikker grund.
Fandt dette tilbud hos Baldurs-archery:
[img]http://shop.baldurs-archery.dk/images/BRUINSÆT-p.JPG[/img]

Et fremragende begynder buejagtsæt, der gør dig i stand til at bestå den nye buejagtprøve samt udøve buejagt. Sættet er sammensat af gode produkter til fornuftige priser, PSE Bruin 1-cam jagtbue, GWS Sniper sigte, NAP-1000 pilehylde, Vapor Carbon pile, Pro-Caliper jagtrelease. Pris: 4.750,00


Er det noget værd eller skal man ha noget andet?

Hva foretrækker i mht. buetyper. Lang- Recurve- eller Compoundbue?

Ja jeg er som sagt en novice på området indtil videre, så alle indlæg der berører dette emne har interesse:)

Brugeravatar
Mølhunden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16. dec 2005, 10:29
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time

Buejagt

Indlæg af Mølhunden » 21. jan 2006, 15:37

Hej Andreas

Ja, sættet der som du har set hos Baldurs er jo et fint fint buesæt. som skulle kunne gøre en til en go´ buejæger.... med øvelse selvfølgeligt..

Jeg vil dog anbefale at, hvis du har mulighed for det, prøver en compoundbue med det sigte som er på jagtbuen, da det skulle give en noget størrere synsvinkel, end det som et konkurrencesigte giver, og derfor bliver lidt sværere at skyde med. Dvs kræver mere øvelse at kunne ramme præcist.

Jeg har desværre ikke selv en jagtbue, men har sluppet en del pile i det lokale buelaug, og har kender derigennem en, som har købt det jagtsæt som du ser på baldurs, og han skyder ganske fint med det! men træner så også en del.

Men der er jo en del ting som skal afklares først, der skal jo som sagt øves en del, og jeg er sikker på at der er en lokal bueklub i nærheden som kan hjælpe dig med valget og tilpasningen af udstyret. Og ikke mindst med træningen..

Har du overvejet hvor mange pund som du vil skyde med? (altså, som du er i stand til at trække og holde i længere tid?)

Og så lige, hvad du har tænkt dig at nedlægge med den, snakker vi alm. småvildt i dk, såsom fasaner,harer osv, eller skal der også råvildt på paraden.. eller størrere?

Ellers er der jo også en del ting at hente på http://www.buejagt.dk/

PS. Jeg foretrækker selv compoundbuen, da jeg kan holde den trukket i længere tid, og den er lettere skyde med pga sigtet Ifht. recurve som kræver meget træning for at opnå samme præcision. Men for din egen skyld, så prøv at kontakte en klub og prøv deres forskellige buer.
Jeg troede f.eks selv at jeg skulle jage med en langbue, men jeg blev klogere gjorde jeg... (der er lige så mange meninger om hvad der er bedst som der er bueskytter).

Mvh Mølhunden
Citat Einstein: "Der er to ting som er uendelige i denne verden - Universet, og menneskers dumhed... men jeg er ikke helt så sikker på det første"

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 21. jan 2006, 20:53

Hej Mølhunden!

Mange tak for det uddybende indlæg!
Jeg skal bruge buen til at skyde alt op til og med til råvildt.
På Baldurs hjemmeside står der ikke hvor mange pund buen er på, men hvad plejer en almindelig bue til jagt på ovenstående ligge på og kan denne bruges?
Er hvis jeg selv skal sige det mindst ligså stærk som en gennemsnittets unge mand. Kan du give et bud på hvor meget jeg kan klare? Hva ligger de bue på?
Til sidst: Kender du en klub jeg kan kontakte i nærheden af Roskilde og kender du noget litteratur hvor jeg kan få svar på alle mine novice-spørgsmål?

Det var vidst lidt meget igen, men håber du kan svare på lidt af det:)

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Indlæg af Mindstorm » 21. jan 2006, 23:02

Hvis jeg var dig ville jeg uden tvivl gå efter en compoundbue, har du prøvet at skyde med bue og pil før? Hvis du har, vil du vide noget om hvordan det er at trække i strengene på de forskellige buer, jeg mener at kunne huske at for at må gå på jagt med buen skal den holde mindst 55pund, men jeg er altså ikke lige sikker.

Langbuen er der ikke de store finesser ved, de ser ud som de altid har gjort, her skal du holde de 55pund, hvilket kan blive hårdt hvis du skal stå længe med den trukket, det samme gælder recurvebuen, denne har dog flere finesser som eks et sigtemiddel, meget rart at have hvis man gerne vil ramme præcist. Recurvebuen har også den fordel at den er kortere end langbuen, dette opnåes ved måden den er bygget på, de buede ben.

Til jagt ville jeg klart vælge compound buen, den er bygget vedhjælp af et trissesystem, der gør at man kan lave den meget kort, hvilket gør den nem at komme rundt i skoven med og den har den kæmpe fordel at strengene bliver trukket over nogle ovale hjul, disse gør at når du har trukket buen næsten helt ud, så bliver den pludselig utrolig nem at stå med. Hjulene reducere trækvægten fra 55pund til eks 25pund og skal man stå med buen længe og vente på at dyret kommer tæt nok på, så er det altså en kæmpe fordel.

Til den compoundbue der er på billedet, følger der også en release med, det er en man sætter på strengen for at trække denne tilbage, på denne release er der så en knap man trykker på og derved slippes strengen og pilen affyres. Dette gøres for at afhjælpe slipfejl, hvilket har stor betydning ved bueskydning, slipper man strengen forkert, så ender pilen et helt andet sted end forventet. Dette er med til at gøre compoundbuen til et mere sikkert jagt redskab end lang- og recurvebuen, efter min mening.

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 21. jan 2006, 23:09

Andreas E. skrev:Hej Mølhunden!

Til sidst: Kender du en klub jeg kan kontakte i nærheden af Roskilde og kender du noget litteratur hvor jeg kan få svar på alle mine novice-spørgsmål?
Hej Andreas,
dem her er de eneste jeg har kunnet finde, som har arbejder med jagtbueskydning. http://users.cybercity.dk/~buh3793/
Det er næsten ved Roskilde :oops:

Jeg mener de nye regler for buejagt ikke sætter rammer for buens trækstyrke, men for pilens energi. Jeg kender ikke sammenhængen mellem trækstyrke og pileenergi, men har set en kunde i en buebutik der lige nøjagtig kunne klare kravene med en 65 punds bue. :twisted:
Det kræver en del at trække 65 pund. !!

Håber du kan bruge det.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Indlæg af Mindstorm » 22. jan 2006, 13:34

Er der forøvrigt nogen der ved hvor meget feltskydning der foregår inden for bueskydning? Jeg deltog i et stævne en gang for rigtigt mange år siden, det var rigtigt sjovt <-: Har desværre ikke skudt så meget med bue og pil siden.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 22. jan 2006, 15:14

Der er ikke nogen krav (som Zoli så rigtigt skriver) om buers trækstyrke.
E0 skal være på mindst 40 joule og pilevægten skal være mindst 25 gram.
Det opnår du sagtens med en moderne langbue (E0=½ x pilens vægt i kg x hastigheden (m/s) i anden).
Jeg har selv en 57 punds langbue der holder 60 joule med en 27 grams pil.
Køb bogen "Lærebog i buejagt" hos Foreningen af Danske Buejægere http://www.buejagt.dk eller hos Skov- og Naturstyrelsen.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Mølhunden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16. dec 2005, 10:29
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time

Buejagt

Indlæg af Mølhunden » 22. jan 2006, 17:29

Hej Andreas,

Hvis jeg endeligt skal anbefale en masse ting.. og en trækstyrke til dig, så kommer det an på et par ting:

1. Hvor stærk er du?? dvs du skal kunne træne med buen uden at trække dig en skæv ryg til at begynde med! - Derfor, prøv en compoundbue først, og sov på det, for at kunne mærke om det er for meget til at starte på. Jeg vil anbefale at du starter med at prøve en klubbue på 50 pund, og så evt arbejder dig op derfra. Skyd en serie på 100 pile, og se hvordan ryg/skuldre har det og hvis du er uheldig.. hvor mange blå mærker du har på underarmen. :twisted:

2. Hvis du skal skyde småvildt & råvildt, og samtidig have nemt ved at bestå en bueprøve med buen, så vil jeg umiddelbart anbefale en bue som ligger mellem 60 - 70 pund. - Jeg bruger selv en som er skruet op til 70 pund til at træne jagtskydning med. Og det er mest for at kunne udjævne ballistikken som en pil har på en svagere bue. Dvs jeg holder lige på dyret både på 15 og 25 meter, og rammer plet! (men kan ikke skyde 100 pile uden at det kan mærkes)

3. Så derfor tænk på at du skal have en bue som kan justeres mht trækvægten. De fleste kan justeres plus/minus 10 pund.

4. Træklængden skal du også huske på... alle har forskellige træklængder, og der kan din forhandler hjælpe dig. men først så skal du prøve en bue i en klub eller lign., og have tjekket armlængde osv. dvs hjælp fra en som kender til compoundbuer.

5. Læs bogen "Bueskydning og Zen" det er en lille blå, omkring 100 sider lang fortælling som beskriver bueskydningens kunst i den japanske kultur set fra en vesterlændings synspunkt. Den er meget god, og beskriver vejen til at mestre bueskydning fra et halvreligiøst synspunkt. Jeg fik meget ud af den!

6. For at opnå et godt lige træk når du spænder buen, så start evt med en recurvebue til at øve på, og gå så over til en compound når du har et fast ankerpunkt, og træffer ca der hvor du sigter. (lån en bue)

Træk og slip! <-:
Møller
Citat Einstein: "Der er to ting som er uendelige i denne verden - Universet, og menneskers dumhed... men jeg er ikke helt så sikker på det første"

Brugeravatar
Mølhunden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16. dec 2005, 10:29
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time

Buejagt

Indlæg af Mølhunden » 22. jan 2006, 19:57

uhh.. glemte lige den her ....

http://www.rbk72.dk/

Det er et link til roskild bueskytteklub, hvor jeg er sikker på at de kan hjælpe dig.

Mvh
Møller
Citat Einstein: "Der er to ting som er uendelige i denne verden - Universet, og menneskers dumhed... men jeg er ikke helt så sikker på det første"

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 22. jan 2006, 21:11

Tusind tak for alle svarene foreløbigt!
Jeg har fået lidt at tænke over:)
Jeg vil prøve at køre et smut forbi Roskilde bueskytteklub, og prøve nogle forskellige buer og se hvad der passer mig bedst.
Skal nok aflægge rapport når jeg har købt en bue :D

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 22. jan 2006, 21:14

ups, lige en sidste ting:
Kender i nogle steder, måske i nærheden af Roskilde, som sælger buer, hvor jeg kan gå og savle lidt?

Brugeravatar
Molle
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. nov 2005, 16:59
Geografisk sted: danmark

Indlæg af Molle » 22. jan 2006, 22:16

hey! jeg har selv en compundbue! en pse nova! det er en fin bue! bruger den på bane!
vil også lige sige at det er ikke en for del at have pile kokker på buen det giver en meget skæv vægt og er ikke rat og skyde med(egne afaring)

Stengun
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. jan 2006, 23:45
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Stengun » 24. jan 2006, 14:01

Andreas E. skrev:ups, lige en sidste ting:
Kender i nogle steder, måske i nærheden af Roskilde, som sælger buer, hvor jeg kan gå og savle lidt?
Hej Andreas
Baldurs Achery har et samarbejde med en forretning i Borup så vidt jeg husker.
Alternativt kan du gå ind på http://www.bueogpil.dk og klikke på links. Der finder du sagerne.
Men Baldurs er et super sted. God service og flinke folk.
Rigtig god fornøjelse

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 24. jan 2006, 18:45

Så har jeg været nede i JB-bueudstyr.
En rigtig lækker nørdet forretning :D
Spurgte til ovennævnte jagtbuesæt, men han havde desværre ikke flere.
Til gengæld sagde han, at fik et jagtbuesæt hjem i næste uge som kostede 1000kr mindre men var ligeså godt.
Det drejer sig om en Browning Rage Combo:
Billede
Så regner med investere i den i næste uge:)
Tak for alle de gode indlæg i denne tråd!
Det har hjulpet mig meget!

Brugeravatar
Molle
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. nov 2005, 16:59
Geografisk sted: danmark

Indlæg af Molle » 24. jan 2006, 21:13

det mærke kender jeg godt det er en fin bue har skudt med sådan en!
:razz: :-;>/

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 25. jan 2006, 14:48

Hej.

Jeg har lige fået en compoundbue ind ad døren, som jeg bestilte i US for ca. 3 uger siden.

Det drejer sig om en brugt Darton Viper 60-70#.

Glæder mig til at prøveskyde den. Selve trækket skræmmer mig egentlig ikke - den er ganske nem at trække - og derefter utrolig nem at holde spændt (selvfølgelig buetypens force)

Jeg tog et sats og købte den over Ebay.com.

Pris for bue, fire pile (uden spids), nye strenge, sigte og pileholder var 149$. Om jeg blev snydt ved jeg egentlig ikke, men den er i fin stand og fejler ikke det mindste - hvad jeg ska se med mine utrænede øjene!!!

Er der nogen som kender til ovenstående mærke?

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 25. jan 2006, 15:38

lars beck skrev:
Det drejer sig om en brugt Darton Viper 60-70#.
Er der nogen som kender til ovenstående mærke?
Min første bue var en Darton Compound, jeg husker dog ikke modellen. Som begynder bue var den perfekt til mig (1991), men jeg skiftede den dog ud senere. Nu er jeg helt gået over til Recurvebue.

Billedet med fasanen er nedlagt med min Darton.

:arrow: Gammel tråd om buejagt.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 25. jan 2006, 18:46

OK, Lycon - kan du sige noget om kvaliteten af buen? Er prisen helt ved siden af, hvis vi nu går udfra at hele sættet er i fin fin stand?

Du skriver i den gamle tråd, at træpile er helt yt til compoundbuer - vil det sige, at man ikke kan bruge træskafter?

Jeg har endvidere bestilt en releaser til buen. Skal der et speciel anordning til skyde med releaseren - hermed tænker jeg på, om der skal påmonteres noget på selve strengen, for at releaseren har noget at få fat i??!!


Ha det godt

Lars Beck
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 25. jan 2006, 22:13

lars beck skrev:OK, Lycon - kan du sige noget om kvaliteten af buen? Er prisen helt ved siden af, hvis vi nu går udfra at hele sættet er i fin fin stand?
Prisen virker absolut rimelig, men jeg kender ikke modellerne inden for mærket, så om det er deres flagskib eller jolle ved jeg ikke. Min var en jolle men opfyldte alligevel min behov og jagtlovens krav.
lars beck skrev:Du skriver i den gamle tråd, at træpile er helt yt til compoundbuer - vil det sige, at man ikke kan bruge træskafter?
Grunden til at jeg mener at træpile er uegnede er at de er for bløde set i forhold til den acceleration de udsættes for. Det værste er dog at de bliver ødelagt første gang du misser dit mål, det samme med alu pilene. Carbon er det eneste der duer - efter min mening. Jeg har præsteret at skyde dem ind i en betonmur og kunne efterfølgende nøjes med at skifte adapteren og korte 2cm. af pilen. Det gør du ikke med nogen andre pile.
lars beck skrev:Jeg har endvidere bestilt en releaser til buen. Skal der et speciel anordning til skyde med releaseren - hermed tænker jeg på, om der skal påmonteres noget på selve strengen, for at releaseren har noget at få fat i??!!
Ja du skal montere en eller to nock-rest alt efter smag, men det er uagtet om du bruger release eller ej. Det kan ikke undværes. Disses funktion er at styre pilen på strengen og sikre at ankerpunket er det samme fra skud til skud. Releasen giber rent om strengen og har ikke fat i andet.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 25. jan 2006, 22:34

Hej igen Lycon

Hvis du mener de to små ringe af messing, som er påmonteret strengen ud for sigtet, ja, så er der nock-rest på.

MEN skal releaseren bare gribe fat i selve strengen?

Min bue trækker 60-70 # - er det meget eller er det en børnebue? :neutral: :neutral:

Glæder mig til at prøve nogle skud med den. Vil dog også lave nogle træpile, da jeg har materialerne til dette - har jo lavet mine egne langbuer før.

Fanden stå i det, at jeg ikke har et digitalkamera, så jeg kan vise dig nogle billeder.

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 25. jan 2006, 22:48

lars beck skrev:
Hvis du mener de to små ringe af messing, som er påmonteret strengen ud for sigtet, ja, så er der nock-rest på.
Yup thats it.
lars beck skrev:MEN skal releaseren bare gribe fat i selve strengen?
Ja det skal den, men din streng skulle gerne have en tackling i rest området og det skal din release gribe om.
lars beck skrev:Min bue trækker 60-70 # - er det meget eller er det en børnebue? :neutral: :neutral:
Nej 60-70 pund er meget normalt - alt rigeligt faktisk. Du vil møde fyre der "praler" af at de trækker 90-120 pund, men det er ligegyldigt - og sikkert løgn. Jo tungere din bue er at række desto sværere får du ved at finde et egnet backstop, og tro mig det er svært, specielt til rimelige penge. Det er heller ikke særligt sjovt kun at have fanerne at trække pilen ud ved fordi de er banket helt i bund i målet.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 25. jan 2006, 22:49

lars beck skrev:Min bue trækker 60-70 # - er det meget eller er det en børnebue? :neutral: :neutral:
Nej det er vidst en ret almindelig træktyngde.
Den Browning jeg køber har justerbar træktyngde fra 50-70 pund.
Og den er lavet til jagt, så det er efter min ringe viden at dømme en helt allround bue:)

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 26. jan 2006, 13:39

Jamen så er det jo fjong - der er nemlig også bevikling på selve strengen - hvis det er det du kalder tackling.

Hvad kan jeg bruge til bagstop? har tænkt på nogle halmballer?!

hvad skal jeg have af andet basisudstyr? en beskytter til underarmen måske?!

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Michael Lind Hansen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 1. mar 2005, 20:14
Interesser: ? gid jeg vidste det.
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Michael Lind Hansen » 26. jan 2006, 13:52

Hvis man vil så er der en temmelig stor buebutik i tyskland. de handler godt nok mest med traditionelle buer men de har en masse udstyr af alverdens ting. http://www.bogensport-bodnik.de/
nøgen hår pullet vid mon cumpoter....... :-(

Horteum vulgare + Humulus lupulus = Pleasure!!!!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. jan 2006, 14:31

lars beck skrev:Jamen så er det jo fjong - der er nemlig også bevikling på selve strengen - hvis det er det du kalder tackling.
Det er det.
lars beck skrev:Hvad kan jeg bruge til bagstop? har tænkt på nogle halmballer?!
Du kan godt bruge hård pressede halmballer.
lars beck skrev:hvad skal jeg have af andet basisudstyr? en beskytter til underarmen måske?!
Strengen skal ikke ramme din underarm, så er dit skud præsitionsmæssigt ødelagt. Jeg har aldrig brugt det.

Har du løsthængende ærmer kan det dog være en god ide da denne vil holde beklædningen tæt ind til din underarm og minimere risikoen for kontakt mellem streng og beklædning. Min pointe er, at det skal ikke være for at beskytte underarmen, men for at holde beklædningen væk fra armen.

Står du og hygge skyder i t-shirt på plænen skal du ikke tage den på, du skal i stedet udvikle en teknik med at vride og låse dit håndled så strengen går fri, denne teknik mestre du bedst når du mærker konsekvensen af at have fejlet. <<x-

Andet udstyr? Det er kun fantasien der sætter grænser med henblik på udstyr til en Compound. Med tiden vil du finde ud af at du vil have en anden pilehylde, måske vil du have dæmpere på strengen for dæmpe vibrationer og smældet. En "hydralisk" rekyl/vibrations/kontravægt dæmper vil du måske også have med tiden, ligesom dit peephole (bagerste sigte) måske ikke er tilfredsstillende efter noget tid. Skal du på jagt er det et must med en pilekogger monteret på buen i stedet for på hoften. Muligherne er endeløse Lars.

Som du er kørende nu har du grundpakken til at starte og finde ud af om Compound er noget for dig.

Lyc/ :???:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar