Import af bue ?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Gubbien
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. jun 2013, 12:12
Interesser: Recurve bue
Geografisk sted: Randers C

Import af bue ?

Indlæg af Gubbien » 25. jun 2013, 15:25

hejsa Nordisk våbenforum

Jeg ved ikke lige hvor denne post høre til , så jeg har valgt skrive den her.

er der nogen af jer der kender loven omkring import af buer , F.eks compound buerne
for jeg er blevet lidt forelsket i en compound bue som kun kan fåes i England , men
Jeg kender ikke loven på området om det er tilladt at importerer den til danmark uden
nogen særlig tilladelse , hvis der nogen af jer der kender noget til , kunne i så lige
hjælpe mig med svaret ?

på forhånd mange tak

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Freezion » 25. jun 2013, 15:31

Compoundbuer er ikke integreret i våbenloven, så der er ingen problemer med det!
ingen tilladelser, intet ingenting! jeg fik min med PESTDK, men jeg ved ikke om deres holdning til transport af buer har ændret sig siden.
har selv importeret end Oneida hjem fra USA, og den gik fint igennem tolden!

Det skulle tilfældigvis ikke være Merlin's Excalibur du har forelsker dig i? :razz:

Gubbien
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. jun 2013, 12:12
Interesser: Recurve bue
Geografisk sted: Randers C

Re: Import af bue ?

Indlæg af Gubbien » 25. jun 2013, 15:39

nej tror jeg ikke det er har smidt linket nede under til den :)

http://www.merlinarchery.co.uk/mathews- ... rance.html

men som skrevet står er ny skytte i Randers bueskytte laug , så er ikke så stærk på våben loven i nu
men nu er det mest turneringer jeg skal bruge buerne til da jeg ikke kan få mig selv til at tage jagt tegn
fordi jeg ikke kan få mig selv til at skyde på dyr ( ja jeg ved jeg er alt for softie ) :)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Freezion » 25. jun 2013, 15:44

Jeg stopper dig lige der før du begynder at bestille den hjem fra england :blink:

Baldurs archery er autoriseret Matthews forhandler, og de har altså lige præcis den model der :biggrin:
det vil være billigere for dig at købe den i DK, samt at jeg ikke tror at det er en 70 punds du skal have som begynder!

smut en tur forbi Baldurs i brande, så kan du prøve den samt få den trimmet så den passer til dig :biggrin:

http://194156.shop05.dandomain.dk/shop/ ... keyword=z7
Senest rettet af Freezion 25. jun 2013, 15:48, rettet i alt 1 gang.

Gubbien
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. jun 2013, 12:12
Interesser: Recurve bue
Geografisk sted: Randers C

Re: Import af bue ?

Indlæg af Gubbien » 25. jun 2013, 15:48

er den ikke justerbar i compound ?
sagde du at baldurs er i brande i jylland ?

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Freezion » 25. jun 2013, 15:53

Gubbien skrev:er den ikke justerbar i compound ?
sagde du at baldurs er i brande i jylland ?
jep, brande i jylland, det burde kun ligge 1½ times kørsel væk fra randers.

og jo, compoundbuer er justerbare, men oftest kun med 10 pund så en 70# hedder 60-70. du ville stadig skulle havde den forbi en ''bue-smed'' for at få den trimmet.
60-70 pund er stadig lidt i overkanten hvis du er ny til compound, samt at der er et MAKSIMUM på 60# hvis du vil bruge den til officielle FITA stævner (konkurrence skydning) samme regler gælder vist også for de gældende 3d stævner (medmindre der er en dedikeret buejæger kategori)

Gubbien
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. jun 2013, 12:12
Interesser: Recurve bue
Geografisk sted: Randers C

Re: Import af bue ?

Indlæg af Gubbien » 25. jun 2013, 15:59

Mange tak , kendte ikke lige til baldurs , så det var fint du stopede mig
så at der står at Z7 kun ned justeres til 40# , men nu er jeg så lidt i tvil
jeg er ret sikker på det bliver en mathews bue men der mange flotte model
på baldurs , så jeg tænker mig lige lidt extra over det ;)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Freezion » 25. jun 2013, 16:11

Gubbien skrev:Mange tak , kendte ikke lige til baldurs , så det var fint du stopede mig
så at der står at Z7 kun ned justeres til 40# , men nu er jeg så lidt i tvil
jeg er ret sikker på det bliver en mathews bue men der mange flotte model
på baldurs , så jeg tænker mig lige lidt extra over det ;)
at de siger 40,50,60,65,70 betyder bare at den kan skaffes i alle vægtklasser mellem 40-70.
der findes ikke mange compoundbuer der (sikkerhedsmæssigt) kan justeres mere end 10 pund ad gangen.

Matthews har mange flotte buer, og jeg er selv fan a conquest 4'eren og APEX 7'eren selvom jeg ikke har nogen af dem :oops:

Gubbien
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. jun 2013, 12:12
Interesser: Recurve bue
Geografisk sted: Randers C

Re: Import af bue ?

Indlæg af Gubbien » 25. jun 2013, 16:19

jeg skal helt sikkert et smut forbi baldurs, men ender nok med at får Mathews Z7 40#, det er den bue jeg hælder mest til
når vi snakker om compound buerne , er mest recurve bue , men det er nu meget rart at man kan skifte imellem bue typer
så man får lidt forskelling udfordringer :)

og det ser ud som om de kan skaffe den hjem hos baldurs , så er alt jo fint :)

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af TGR » 25. jun 2013, 17:33

Ellers kan du jo også overveje en mission, det er jo mathews aflagte modeller, flere af dem har et større spænd end 10#.

Brugeravatar
Mech Inf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 31. maj 2005, 19:30
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Mech Inf » 25. jun 2013, 18:10

Freezion skrev:det vil være billigere for dig at købe den i DK
Hvordan kommer du frem til det?
Den koster 520£ i England. Så vidt jeg kan regne ud, er den 37% dyrere i DK. Der er altså mere end 1600kr at spare ved at købe den i England.
Så kommer der selvfølgelig 16.74£ på i porto, men benzin er jo heller ikke gratis.

Man skal så betale for opsætning og trimning, men det skal man jo uanset hvad.

Kan bare fortælle at jeg følte mig en anelse snydt, da jeg i sin tid købte bue hos en forhandler i DK, mens min kammerat importerede fra USA. Et af forhandlerens argumenter for at buen var betydeligt dyrere hos ham var, at han jo brugte tid på at samle den. Da min kammerat fik sin "usamlede" bue viste det sig, at det drejede sig om to skruer til pilehylden.

Opsætning og trimning kan man læse sig til på nette.

I øvrigt sprang strengen af min bue efter de første 25 skud. Det viste sig at være en skrue i den ene cam, der havde siddet løs fra starten. Garantien dækkede ikke. Så meget for at købe en samlet og efterset bue hos en forhandler.
.308 all the way!

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Freezion » 25. jun 2013, 18:59

Mech Inf skrev:
Freezion skrev:det vil være billigere for dig at købe den i DK
Hvordan kommer du frem til det?
Den koster 520£ i England. Så vidt jeg kan regne ud, er den 37% dyrere i DK. Der er altså mere end 1600kr at spare ved at købe den i England.
Så kommer der selvfølgelig 16.74£ på i porto, men benzin er jo heller ikke gratis.

Man skal så betale for opsætning og trimning, men det skal man jo uanset hvad.

Kan bare fortælle at jeg følte mig en anelse snydt, da jeg i sin tid købte bue hos en forhandler i DK, mens min kammerat importerede fra USA. Et af forhandlerens argumenter for at buen var betydeligt dyrere hos ham var, at han jo brugte tid på at samle den. Da min kammerat fik sin "usamlede" bue viste det sig, at det drejede sig om to skruer til pilehylden.

Opsætning og trimning kan man læse sig til på nette.

I øvrigt sprang strengen af min bue efter de første 25 skud. Det viste sig at være en skrue i den ene cam, der havde siddet løs fra starten. Garantien dækkede ikke. Så meget for at købe en samlet og efterset bue hos en forhandler.
jeg finder den til 5000 ved baldur (ja ok, det er magnum modellen men forskellen er virkelig ikke stor) ellers så er der en normal z7 i sort til 5700 og i camo til 5900, så 1600DKK er det IKKE, jeg vil personligt altid vælge en forhandler i danmark hvis muligt, det finder jeg mere sikkert.
hvis han køber buen fra england af (på 70 pund) og finder ud af at pundtallet ikke passer ham, så er det altså ikke lige let at få den byttet. så skulle han have nye ben, og de er noget af det dyreste at skifte på buen. så hellere smide de ekstra par hundrede efter det og få lige precis det man har brug for i stedet for at ende op med en bue der er for tung og skal betale en halv formue for at skifte benene.
og hvilken forhandler er det lige? for det er en værre omgang møj at han lyver på den måde, men så er det ikke producenten du skal have fat i, det er butikken, for det er DEM som har lavet en fejl da han har opsat den.

Brugeravatar
Mech Inf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 31. maj 2005, 19:30
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Mech Inf » 25. jun 2013, 19:35

Ja okay, nu havde jeg ikke set den til 5000,- (Jeg havde taget udgangspunkt i Extreem-modellen)

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvad foreskellen er på de forskellige modeller, men hvis buen på den engelske hjemmeside er en normal Z7 i camo, så er det jo den pris man skal tage udgangspunkt i, og der er besparelsen stadig mere end 1300kr.

Jeg er udemærket godt klar over, at der er to års reklamationsret på varer købt i DK, men forhandlerne er bare vant til, at der dagligt kommer folk ind med en streng, der er knækket eller hoppet af, hvor folk har alle mulige tvivlsomme forklaringer. Så der er ikke nogen hjælp at hente.

Folk må gøre med deres penge, hvad de har lyst til. Jeg siger bare at næste gang jeg skal have en bue, så importerer jeg den.
.308 all the way!

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af TGR » 25. jun 2013, 20:38

Det er rigtigt, hvis du er i USA så er der mønter at spare ved at købe og bringe med hjem i kufferten.
Men generelt så er den største prisforskel at finde i momsen, men det er jo også 25%, hvis du selv importerer og får told og moms ovenpå så er fidusen væk.
Jeg mener at man altid kan finde gode handler, nogen gange i DK nogen gange andre steder.
Men som førstegangskøber ville jeg passe en smule på. Især ved en model som den nævnes her.
Det er modul opbyggede cams, så du skal have fat i nye brikker/moduler hvis træklængden ikke passer.
Overvej også om en mere fleksibel bue, jeg er personligt stor fan af pse fordi de har roterende modul, der er godt når man køber og sælger fordi den kan indstilles til mange foskellige, desuden går f.eks. Drive i 70# helt ned til 45# så man kan starte blødt ud og træne sig op.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Import af bue ?

Indlæg af Freezion » 25. jun 2013, 21:48

TGR skrev:Det er rigtigt, hvis du er i USA så er der mønter at spare ved at købe og bringe med hjem i kufferten.
Men generelt så er den største prisforskel at finde i momsen, men det er jo også 25%, hvis du selv importerer og får told og moms ovenpå så er fidusen væk.
Jeg mener at man altid kan finde gode handler, nogen gange i DK nogen gange andre steder.
Men som førstegangskøber ville jeg passe en smule på. Især ved en model som den nævnes her.
Det er modul opbyggede cams, så du skal have fat i nye brikker/moduler hvis træklængden ikke passer.
Overvej også om en mere fleksibel bue, jeg er personligt stor fan af pse fordi de har roterende modul, der er godt når man køber og sælger fordi den kan indstilles til mange foskellige, desuden går f.eks. Drive i 70# helt ned til 45# så man kan starte blødt ud og træne sig op.
Bowtech/Diamond har også roterende moduler og en af diamonds buer kan gå helt nede fra 5 til 70 pund i et hug samt en 13-30 træklængde, ud over det kommer den som en pakkeløsning med hylde, sigte osv.
men fidusen med matthews er ikke at det er modul-baseret ligesom hoyt, der hedder det simpelthen et helt nyt Cam (de er dog ikke dyre)

der er rigtigt mange gode buer derude, der er bare at komme i gang med at prøve en del, om det hedder bowtech, diamon, hoyt, matthews eller PSE :biggrin:
Mech Inf skrev:
Folk må gøre med deres penge, hvad de har lyst til. Jeg siger bare at næste gang jeg skal have en bue, så importerer jeg den.
Det kan du også tillade dig, og det kan man også generelt tillade sig hvis man ved hvad man skal have af specifikationer.
men det er virkelig noget af det sidste man vil gøre hvis det er ens første compoundbue og man ikke har meget erfaring med det.

Berlingo
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. nov 2008, 16:58
Geografisk sted: Region midt jyland
Been thanked: 1 time

Re: Import af bue ?

Indlæg af Berlingo » 23. sep 2013, 20:02

Mech Inf skrev:Ja okay, nu havde jeg ikke set den til 5000,- (Jeg havde taget udgangspunkt i Extreem-modellen)

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvad foreskellen er på de forskellige modeller, men hvis buen på den engelske hjemmeside er en normal Z7 i camo, så er det jo den pris man skal tage udgangspunkt i, og der er besparelsen stadig mere end 1300kr.

Jeg er udemærket godt klar over, at der er to års reklamationsret på varer købt i DK, men forhandlerne er bare vant til, at der dagligt kommer folk ind med en streng, der er knækket eller hoppet af, hvor folk har alle mulige tvivlsomme forklaringer. Så der er ikke nogen hjælp at hente.

Folk må gøre med deres penge, hvad de har lyst til. Jeg siger bare at næste gang jeg skal have en bue, så importerer jeg den.
En del bue producenter har livstid garanti på buen. Denne garanti bort falder hvis buen er købt på nettet.
eksempelvis har jeg kendskab til en 2 år gammel Hoyt Rampage der gik i stykker i det ene ben. Da Danage i Broager fik buen ind blev den byttet til en ny med det samme. Så det kan godt betale sig at handle ved danske forhandlere.
Samtidig er det også fedt at kunne prøve flere forskellige buer før man køber en. Jeg har flere gange kørt ned til Broager for at prøve en ny model, for så at finde ud af at den ikke levede optil mine forventninger. Det ville godt nok være surt at købe i udlandet og så finde ud af at man ikke kan lide den.

Besvar