Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåben

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåben

Indlæg af Alan » 5. jul 2013, 13:09

Jeg har netop set et lille Youtube klip fra Fieldsport Britain, der illustrere en Dansk buejagts eftersøgning af en råbuk der var blevet skudt til på 10 meters afstand, og findes efter en kilometers søgen.

For at imødegå dem der siger at ”That’s Bow hunting” oplyser de ganske frejdigt at der ”kun” er 163 buejagt's eftersøgninger mod 12.000 riffel- hagljagt's eftersøgninger. (det totale antal jagteftersøgninger var 2012/13 - 11.955)

Hvor mange Buejagts tilladelser er der i omløb. ?

Er der forholdsmæssig flere Buejægere der foretager anskydninger end Riffeljægere ?, eller har buejægere generelt svært ved at finde de nedlagte dyr.
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
Hunter308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. jan 2010, 04:42
Interesser: Rifel jagt
Geografisk sted: sydjyland
Has thanked: 5 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Hunter308 » 5. jul 2013, 15:18

Kan der komme et link til filmen ??

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Carsten Bo » 5. jul 2013, 15:22

Uden at vide noget som helst specfikt så kunne man godt tro at man under alle omstændigheder ville ringe til en schweisshundefører hvis man har sluppet en pil bare for at være på den sikre side. Egentligt relevant emne at tage op. :respekt:
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af PeptoBizmo » 5. jul 2013, 15:54

Jeg er ikke selv buejæger, men i de film jeg har set om det, nævnes det flere gange at der sjældent opleves "knald og fald"-effekt ved buejagt.
Så jeg tror såmænd ikke at buejægere anskyder mere, deres behov for hjælp kan bare være større, simpelthen fordi vildtet sjældent falder, hvor det blev truffet?
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Unicorn » 5. jul 2013, 16:44

Jeg tror at vi skal være forsigtige med at sætte eftersøgninger som lig med anskydninger. Der laves ofte eftersøgninger på dyr der er ramt korrekt.

Jeg kender desværre ikke tallene for antallet af tilladelser til buejagt i danmark, men jeg vil tro at det efterhånden nærmer sig et 4 cifret tal?

Jeg mindes desuden at huske at jeg fik oplyst til kurset, at en buejæger i gennemsnit skyder et stk. råvildt hvert femte år. . .
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåben

Indlæg af Alan » 5. jul 2013, 19:05

Her er et link til reklame filmen fra Fieldsport Britain :blink:

http://youtu.be/AtSYla47C1U


Jeg fandt iøvrigt dette.

Naturstyrelsen har ultimo 2011 registreret 934 buejagttilladelser.
Ultimo 2012 er registreret 1260 tilladelser.
Kilde: Danskebuejægere.dk
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af BentxBetjent » 5. jul 2013, 20:14

Håber virkelig ikke at de tal er korrekte.. :wall:

1250 buejægere der skyder et rådyr hvert femte år er 250 dyr/år..
163 Eftersøgninger


Dvs. 65% skal eftersøges af svejshunde.... :???:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Freezion » 5. jul 2013, 21:06

undskyld, men løb dyret mere end 1 km så har man fandme også klokket i den, og man kunne se indgangshullet meget tæt på rygsøjlen :wall:

jeg nægter at tro at anskydningsraten er højere hos buejægere, i lærebogen som der blev opdateret lige før mit kursus stod der at raten var på ca. 6% (efter sigende mindre end riffel)
at der bruges schweisshund i flere af tilfældene ved buejagt er ikke utænkeligt, dyret forbløder jo, og dør ikke på stedet af chockeffekten samt at dyrene løber i de fleste af tilfældene og kan sagtens løbe 20-50m ved lungeskud.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Unicorn » 6. jul 2013, 03:14

BentxBetjent skrev:Håber virkelig ikke at de tal er korrekte.. :wall:

1250 buejægere der skyder et rådyr hvert femte år er 250 dyr/år..
163 Eftersøgninger


Dvs. 65% skal eftersøges af svejshunde.... :???:

Enig - det lyder sgu lidt voldsomt. Mon ikke Freezions oplysning med de 6% passer bedre :blink:
Theory is nice, but facts determine the truth.

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Alan » 6. jul 2013, 10:41

Freezion skrev:jeg nægter at tro at anskydningsraten er højere hos buejægere, i lærebogen som der blev opdateret lige før mit kursus stod der at raten var på ca. 6% (efter sigende mindre end riffel).

Jeg ser at Lærebog om buejagt i Danmark, er opdateret i 2013 så man skulle formode at dine tal er de nyeste og ikke de mest positive.

De 6 %, dette har tidligere været totale jagt eftersøgninger på Råvildt i forhold til det årlige Råvildtudbytte. !! er dette ikke også tilfældet i lærebogen.

Når du skriver ”(efter sigende mindre end riffel)” kan du komme med nogle oplysninger der dokumenterer dette,
Jeg har kun tallene fra 2012/13 hvor antal jagteftersøgninger er 11.955 heraf 163 buejagts eftersøgninger.
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Freezion » 6. jul 2013, 11:29

Alan skrev:
Freezion skrev:jeg nægter at tro at anskydningsraten er højere hos buejægere, i lærebogen som der blev opdateret lige før mit kursus stod der at raten var på ca. 6% (efter sigende mindre end riffel).

Jeg ser at Lærebog om buejagt i Danmark, er opdateret i 2013 så man skulle formode at dine tal er de nyeste og ikke de mest positive.

De 6 %, dette har tidligere været totale jagt eftersøgninger på Råvildt i forhold til det årlige Råvildtudbytte. !! er dette ikke også tilfældet i lærebogen.

Når du skriver ”(efter sigende mindre end riffel)” kan du komme med nogle oplysninger der dokumenterer dette,
Jeg har kun tallene fra 2012/13 hvor antal jagteftersøgninger er 11.955 heraf 163 buejagts eftersøgninger.
min kilde til at der 'efter sigende' skulle være mindre anskydninger med bue er fra sydjysk buejægerlaug som der nævner det utallige gange i undervisningen/kurset samt på deres hjemmeside; jeg regner stærkt med at de underviser i nogen som de har forstand på.

og som jeg sagde før, antal eftersøgninger med schweisshund, specielt når det er buejagt skal man fandme ikke tolke direkte som anskydninger.
størstedelen af rådyrene kan og vil løbe, og det er forskelligt hvor langt de løber men fandeme jeg kan forsikre dig om at de kan nå at gemme sig godt hvis de løber langt nok eller der er tætte budskadser/tjørnekrat i nærheden.

et skud kan være dobbelt lunge-hjerteskud og dyret kan stadig nå at løbe et par meter og gemme sig, og hvis du er elendig til at følge blodspor selv, jamen så må man have fat i en schweisshund til at gøre jobbet for en, selvom det har været et perfekt placeret skud (hint: den slags sker også med riffel).

af jagttypens natur så vil der være større chance for at man får brug for en schweisshund, fordi dyret ikke flader på stedet som det oftest gør ved riffel eller hagl. man kan dog være heldig at der er fuldt gennemskud uden at dyret opdager det.

brug a schweisshund =/= en anskydning.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Carsten Bo » 6. jul 2013, 11:38

Nu kan man ikke sætte lighedstegn mellem antallet af eftersøgninger og anskydninger.
Ved riffeljagt har jeg selv haft behov for schweisshund engang, i ren stressmode så overså jeg bukken 50meter fra anskudsstedet liggende død uden hjerte. Og de tre andre gange jeg har været med til schweisseftersøgning har dyret været dødskudt. Og de par gange mine kammerater har haft hunde ude er dyret også fundet dødt. Det er da bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt.
Som erfaren riffeljagt der opgraderer til buejagt så reagerer vildtet anderledes, og man bliver nok nemt usikker.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Alan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16. mar 2008, 12:29
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Alan » 6. jul 2013, 15:58

Carsten Bo skrev:Nu kan man ikke sætte lighedstegn mellem antallet af eftersøgninger og anskydninger.
Det er helt korrekt, Et ofte hørt argument for at dyrke buejagt er den ekstra udfordring der kræves for at afgive forsvarligt skud, men er der ved jagt behov for i forholdsvis stort omfang at tilkalde hjælp efter afgivelse af skud, må det på et tidspunkt føre til lidt selverkendelse om hvorledes man udøver sit jagthåndværk, og ikke som reklamefilmen og det tidligere indlæg, uden dokumentation påstå at riffeljægere :blink: har større problemer i et forsøg på at fjerne fokus og dermed negligerer tingenes tilstand.
If we shoot a boar three times with a 308 and it runs off, we blame the caliber. If we shoot a boar three times with a 9.3 and it runs off, we credit the boar. Just the way men's minds work.

Brugeravatar
Unicorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 20. jun 2012, 07:13
Interesser: Buejagt, Lokkejagt ræv, optik
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 62 times
Been thanked: 41 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Unicorn » 6. jul 2013, 23:38

Alan skrev:
Carsten Bo skrev:Nu kan man ikke sætte lighedstegn mellem antallet af eftersøgninger og anskydninger.
Det er helt korrekt, Et ofte hørt argument for at dyrke buejagt er den ekstra udfordring der kræves for at afgive forsvarligt skud, men er der ved jagt behov for i forholdsvis stort omfang at tilkalde hjælp efter afgivelse af skud, må det på et tidspunkt føre til lidt selverkendelse om hvorledes man udøver sit jagthåndværk, og ikke som reklamefilmen og det tidligere indlæg, uden dokumentation påstå at riffeljægere :blink: har større problemer i et forsøg på at fjerne fokus og dermed negligerer tingenes tilstand.
Hvad er det for en selverkendelse du efterlyser Alan? Hvad er det for en tilstand tingene er i, som du mener bliver negligeret?

Ret mig hvis jeg tager fejl, men dit indlæg giver mig det indtryk at du sætter eftersøgninger = anskydninger. Det er efter min opfattelse lige så ofte den ansvarlige jæger der får foretaget eftersøgninger, og ikke nødvendigvis den jæger der afgiver uforsvarlige skud. Jeg har flere gange oplevet riffeljægere der har undladt at tilkalde schweisshund når der er afgivet skud til dyr der ikke er fundet. Oftest fordi de har følt sig selv i stand til at vurdere at der var tale om forbiskud. Jeg er sikker på at enhver schweisshundefører vil synes at eftersøgning er relevant i en sådan situation.

Jeg argumenterer ikke for at buejægere er mere samvittighedsfulde end riffeljægere (mange af os er begge dele - altså bue- og riffeljægere :thumbup: ), men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved din antydning af det modsatte.

Med ønsket om en fortsat sober debat..
Theory is nice, but facts determine the truth.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Explorer » 10. aug 2013, 11:29

En buejæger har jo det minus i fohold til riffel at der yderst sjældent er chance for andet skud hvis noget går galt

Berlingo
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. nov 2008, 16:58
Geografisk sted: Region midt jyland
Been thanked: 1 time

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Berlingo » 8. sep 2013, 21:51

Explorer skrev:En buejæger har jo det minus i fohold til riffel at der yderst sjældent er chance for andet skud hvis noget går galt
Det er også grunden til at buejægere skal ind på ca.20m
Jeg er både buejæger og riffel instruktør, jeg kan kun sige at jeg glæder mig til at riffel jægere, skal op til prøve hvert 5år som buejægere skal.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Bessie4ever » 8. sep 2013, 23:12

Jeg håber rigtig nok ikke denne tråd, fremadrettet for buejægere til at tøve med at ringe efter en eftersøgningshund
Perfect! Thats is good enough for me

Berlingo
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. nov 2008, 16:58
Geografisk sted: Region midt jyland
Been thanked: 1 time

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Berlingo » 15. sep 2013, 13:03

Bessie4ever skrev:Jeg håber rigtig nok ikke denne tråd, fremadrettet for buejægere til at tøve med at ringe efter en eftersøgningshund
Det tror jeg heldigvis ikke sker.
Men jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke kan samarbejde på tværs.
For mig at se er det, det samme det går ud på når vi går på jagt nemlig oplevelsen, den skulle gerne være den samme om man skyder med riffel eller bue. Jeg kan komme med utallige eksempler på riffel skytter der ikke bruger riflen på andre tider end når de er på jagt, eller kommer med en pose blandede patroner og så ikke kan forstå at de ikke kan ramme en ladeport.
Derfor glæder jeg mig til at der kommer de samme regler for riffeljægere som der er for buejægere.
En buejæger ved godt at hvis der ikke trænes regelmæssigt, så dur det bare ikke men sådan forholder det sig bare ikke med riffel.
De fleste buejægere er godt klar over at der er meget fokus på dem, så det lort en buejæger laver rammer alle de andre. derfor er der også en højgrad af selvjustits mellem buejægere.
Buejægerne har også lettere ved at arrangere trænings steder da der ikke er støj gener.
Et dyr der er skudt og truffet korrekt med en pil når som regel ikke længere end 20-50m.
Dem der er interesseret kan er velkommen til at se på FADB's hjemmeside eller komme til en trænings aften i en af de bueklubber der har bue jægere. Vi vil gerne fortælle og vise hvordan det foregår.

Berlingo
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15. nov 2008, 16:58
Geografisk sted: Region midt jyland
Been thanked: 1 time

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Berlingo » 15. sep 2013, 13:11

PeptoBizmo skrev:Jeg er ikke selv buejæger, men i de film jeg har set om det, nævnes det flere gange at der sjældent opleves "knald og fald"-effekt ved buejagt.
Så jeg tror såmænd ikke at buejægere anskyder mere, deres behov for hjælp kan bare være større, simpelthen fordi vildtet sjældent falder, hvor det blev truffet?
Helt enig og så vil schweiss hunde førerne gerne ud med hunden, så vi kan ligeså godt ringe efter dem det koster så lidt, men giver stor tryghed.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af The Yeti » 16. sep 2013, 11:38

Her er en video som viser hvad en bue kan.

http://youtu.be/QxvxHau8U4o

Men præcist som med rifler så kan et skud ikke danne baggrund for en generalisering. Jeg er dog overbevist om at brugt rigtigt så er buer rigtigt effektive.






The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Explorer » 7. nov 2013, 23:08

Explorer skrev:En buejæger har jo det minus i fohold til riffel at der yderst sjældent er chance for andet skud hvis noget går galt
Ja det er jo ikke helt umuligt med den rette teknik, men med en compound vil det nok gå knap så hurtigt :razz:

http://www.youtube.com/watch?v=2zGnxeSbb3g

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Explorer » 24. nov 2013, 20:41

I slutningen af denne video viser Roy Lupton forskellen mellem riffel og bue på en vandmelon

http://www.youtube.com/watch?v=7yviR_vYdZc

STORM54
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2010, 10:35
Interesser: Fluefiskeri og buejagt
Geografisk sted: Himmerland

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af STORM54 » 23. jan 2014, 15:51

Der er da stor forskel på riffel og bue. Se tidligere tråd.

Jeg er både til Træk & Slip og til krudt.

Ideelt burde man eftersøge på alle skud hvor vildtet ikke findes. Men, ganske ofte, så 'vurderer' skytten at det var et forbiskud hvis man ikke finder schweiss på skudstedet. Det uanset om det er med riffel, hagl eller bue. Fordelen med buen er, at vi kan se på pilen om der var træf! Ja, og ved at lugte til det eller mærke, så ved vi præcist også hvor vi ramte og hvordan eftersøgningen skal gribes an.

Ved ikke om vi oftere bruger schweisshund på buejagt, men vi gør det hvis der er grund til det. Og har aldrig hørt et ord for det fra hundeførerne der ganske ofte finder dyrene forendt.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Boerge » 3. feb 2014, 11:24

Et andet spørgsmål er arealstørrelse. Mit spørgsmål er så: Kan man tillade sig at gå på buejagt på et areal, hvor der er stor sandsynlighed for - selv med en korrekt placeret pil - at dyret vil ende inde hos en nabo???
Er der nogen, der har en ide om, hvad gennemsnitlig flugtafstand er ved påskud med pil???
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Flere anskydninger ved buejagt end ved jagt med skydevåb

Indlæg af Carsten Bo » 3. feb 2014, 11:59

Nej og nej


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Besvar