Forstærkning af skiven ?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Forstærkning af skiven ?

Indlæg af Lassescout » 13. aug 2013, 12:26

Jeg købte en skumskive for lang tid siden, da en våbenbutik lukkede og havde 50% tilbud på alt. Den virker fint når jeg øver sammen med min søn og hans 25# langbue. Men hvis jeg skyder på den med min compoundbue ryger pilene lige igennem.

Er der noget jeg kan lime på bagsiden ? Gammelt liggeunderlag eller lignende, så skiven stopper pilene uden at ødelægge dem ? Nogen erfaringer ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. apr 2012, 21:30
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af Zax85 » 13. aug 2013, 12:39

Jeg har brugt gamle isoleringsplader af rockwool... De plejer at være 3-4 cm tykke, og de skal nok bremse pilen yderligere. :blink:


EDIT: De skal nok lægges i flere lag -skulle de for mig.
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af TGR » 13. aug 2013, 12:45

Hvor tyk er skiven?, jeg har en der er 15 cm tyk og der kan jeg kun skyde en måneds tid inden jeg skal lave et nyt center.
Min skive er 100x100 og de 30 cm i midten kan så skiftes. Især ved træning med jagtspids så går det virkelig hurtigt med at skære sådan et center i stykker.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af Lassescout » 13. aug 2013, 13:29

Jeg måler den lige når jeg kommer hjem. Den er uden udskifteligt center, bare nogle lag af noget skumcellehalløj. Jeg har en fornemmelse af, at der er for meget luft og for lidt materiale i den. Måske skal jeg bare købe en ordentlig skive der er beregnet til kraftige compound buer. Nogen forslag til, hvilken og hvor den købes ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af Carsten Bo » 13. aug 2013, 13:36

Et gulvtæppe skåret i firkanter og monteret i en kasse. Du skal vel bruge ½meters penge for at stoppe pilen. Jeg bruger en bigballe som bagstop og bagsiden af et gulvtæppe hvor jeg har malet træfområdet jeg sigter på.
En skraldesæk fyldt med tøj kan også bruges.
Det er de billige løsninger.
Her er en af de dyre.
http://194156.shop05.dandomain.dk/shop/ ... 1338p.html
Vedhæftede filer
Target%2022x60x60x24,5[1].jpg
Target%2022x60x60x24,5[1].jpg (8.08 KiB) Vist 7472 gange
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af swjust » 13. aug 2013, 13:40

Lassescout skrev:Jeg måler den lige når jeg kommer hjem. Den er uden udskifteligt center, bare nogle lag af noget skumcellehalløj. Jeg har en fornemmelse af, at der er for meget luft og for lidt materiale i den. Måske skal jeg bare købe en ordentlig skive der er beregnet til kraftige compound buer. Nogen forslag til, hvilken og hvor den købes ?
Jeg har en Eleven skive fra baldurs archery, den er super god efter jeg skiftede center. Det center som fulgte med skiven var håbløst, pilene sad somom de var tævet i med en hammer, de var umulige at trække ud. Da jeg havde skudt det center istykker, fik jeg et nyt.. samme fabrikat og model, men her kan jeg trække pilene uden problemer og den stopper fantastisk. Så Eleven centerne kan være lidt humørsyge, ved ikke om skummet kan blive for gammelt / stift.

Min næste skive bliver en fra danage med soft stop, de har deres egne skiver der ser ret spændende ud. Bl.a. en lille model til at have bag i bilen, den er jo fantastisk når man lige skal skyde et par pile fra ens jagttårn som træning før jagten går ind.
Med venlig hilsen
SWJust

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af Lassescout » 13. aug 2013, 13:49

Tak for hjælpen drenge :thumbup:

Idéen med gulvtæppe var lige præcis i den boldgade jeg var ude efter. Så kan jeg komme i gang uden at bruge penge. Hvis jeg så senere vil have en lidt mere permanent og komfortabel løsning, kan jeg opgradere med de færdige modeller.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af ulni » 13. aug 2013, 14:31

jeg har købt denne her

http://www.shop.danage.dk/pi/Type_DOMIN ... 7_187.aspx

fantastisk skive, hvor det er meget nemt at trække pilene ud af den runde midte, rammer man ved siden af denne, er det rimeligt svært at trække pilene ud. De skyder igennem, skyder med omkring 52 pund og de stikker 10cm ud på bagsiden, men rammer man den 20 cm diameter midte er den fantastisk.
Før brugte jeg en 15cm tyk madras som jeg lagde dobbelt,, det holder et lille stykke tid, men er ikke optimalt.

mvh
ulrik

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Forstærkning af skiven ?

Indlæg af SKB500 » 13. aug 2013, 20:28

Ikke at jeg har prøvet endnu, men en masse gammelt tøj proppet i poser og i en papkasse skulle være noget af det bedste homemade ?????
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Besvar