Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af DeVille » 4. maj 2014, 10:26

Jeg har længe gået og tænkt at det egentligt kunne være meget sjovt at prøve noget bueskydning, og jeg gav mig derfor til at læse lidt på de forskellige bueskytteklubbers hjemmesider.
Jeg har fundet ud af at det koster alt mellem 50 kroner og 500 kroner at få lov til at melde sig ind, hvorefter man betaler mellem 1500 og 1700 kroner om året for at være medlem.
Det virker umiddelbart mærkeligt at det skal være så dyrt at få lov til at skyde med bue, men måske har foreningerne store udgifter som jeg bare ikke lige kan gennemskue?
Mine planer om at afprøve bueskydning er i hvert fald "skudt" i jorden. :taser:

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Freezion » 4. maj 2014, 12:13

det med priserne kommer lidt an på alderen.
min forening krævede 325 for folk under 25, og 525 for folk over hvert halve år, dog ingen indmeldinggebyr. det hele ligger i at man får støtte som en forening for medlemmer under 25.
de udgifter som foreningen har er lokaleleje, varme m.m. og selvfølgelig reservedele til buerne, men jeg har aldrig oplevet at de har været så høje at prisen bliver skubbet så højt op, man får jo en god sjat tilskud af kommunen til at holde det kørende :???:

men det bliver først dyrt hvis man bliver bidt af det! ligepludselig har man 2 buer, 4 releases, et dusin pile, og gud vide hvor meget udstyr, og man kan ikke andet end at undre sig over hvor pengene er blevet af :fun:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af DeVille » 4. maj 2014, 13:41

Freezion skrev:min forening krævede 325 for folk under 25, og 525 for folk over hvert halve år, dog ingen indmeldinggebyr.
Se det virker jo straks mere rimeligt. Måske foreningerne i Københavnstrup er lidt griske? :???:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Bofhenator » 4. maj 2014, 13:43

Eller har en højere husleje? Man har jo ind i mellem hørt at den slags er geografisk bestemt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Freezion » 4. maj 2014, 18:19

Bofhenator skrev:Eller har en højere husleje? Man har jo ind i mellem hørt at den slags er geografisk bestemt?
eller at klubben generelt bare vil have flere penge at gøre godt med.
hos os tager betalingen til dbsf en større procentdel af kontingentet end klubben får.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Slettes3 » 6. maj 2014, 16:19

PeterLH skrev:Jeg har længe gået og tænkt at det egentligt kunne være meget sjovt at prøve noget bueskydning, og jeg gav mig derfor til at læse lidt på de forskellige bueskytteklubbers hjemmesider.
Jeg har fundet ud af at det koster alt mellem 50 kroner og 500 kroner at få lov til at melde sig ind, hvorefter man betaler mellem 1500 og 1700 kroner om året for at være medlem.
Det virker umiddelbart mærkeligt at det skal være så dyrt at få lov til at skyde med bue, men måske har foreningerne store udgifter som jeg bare ikke lige kan gennemskue?
Mine planer om at afprøve bueskydning er i hvert fald "skudt" i jorden. :taser:
Gør som os andre. Ud og skyd i naturen. Jeg har en del steder hvor jeg går og hygger mig langs furesøen og plinker alt fra grankogler til træstubbe samt medbragte mål som æbler på en pind mv. Jeg bruger primært blunts og har således ingen jernspidser eller jagtblade på pilene. Så kan der ikke opstå nogen misforståelser med "sportsredskabet" og dets hensigter hvis én for en overforvaltning skulle syntes eet eller andet(ikke oplevet endnu). FluFlu pile er gode til grankogler der endnu ikke er faldet ned.. :giggle:
Jeg bruger en langbue som kan skilles ad på midten og jeg kan have 3 pile i samme stofhylstre som langbue er i usamlet. Dette bevirker at jeg kan gå ugeneret og ikke vække opsigt. Fordelen med langbuen er at man kan regulere sin kraft hvor det lodrette løbehjul(compoundbuen) er det fuld kraft hver gang.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af DeVille » 6. maj 2014, 16:45

Rigbymauser skrev: Gør som os andre. Ud og skyd i naturen. Jeg har en del steder hvor jeg går og hygger mig langs furesøen og plinker alt fra grankogler til træstubbe samt medbragte mål som æbler på en pind mv. Jeg bruger primært blunts og har således ingen jernspidser eller jagtblade på pilene. Så kan der ikke opstå nogen misforståelser med "sportsredskabet" og dets hensigter hvis én for en overforvaltning skulle syntes eet eller andet(ikke oplevet endnu). FluFlu pile er gode til grankogler der endnu ikke er faldet ned.. :giggle:
Jeg bruger en langbue som kan skilles ad på midten og jeg kan have 3 pile i samme stofhylstre som langbue er i usamlet. Dette bevirker at jeg kan gå ugeneret og ikke vække opsigt. Fordelen med langbuen er at man kan regulere sin kraft hvor det lodrette løbehjul(compoundbuen) er det fuld kraft hver gang.
Hej. Det er en fin idé, men da jeg aldrig har prøvet bueskydning før, tænkte jeg at det nok var smartest med en der kunne undervise lidt i hvordan og hvorledes man bærer sig an. Hvad siger folk ellers når de ser at du render rundt og skyder ting og sager? :giggle:

Brugeravatar
Ras_Holsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 17. apr 2013, 17:22
Interesser: riffel & Bueskydning
Geografisk sted: Holsted
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Ras_Holsted » 6. maj 2014, 17:15

I Varde bueskyttelaug får nye skytter altid lov til at komme og prøve at skyde nogle gange inden de skal melde sig ind.
har du kontaktet den forening som ligger tættest på dig og spurgt dem
Buejagt på de store arter ?
JA TAK

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af DeVille » 6. maj 2014, 19:36

Ras_Holsted skrev:I Varde bueskyttelaug får nye skytter altid lov til at komme og prøve at skyde nogle gange inden de skal melde sig ind.
har du kontaktet den forening som ligger tættest på dig og spurgt dem
Jeg har set at det står på en del af deres hjemmesider, men det ændrer jo desværre ikke på kontingentprisen.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Great Dane » 18. maj 2014, 17:28

PeterLH skrev:
Ras_Holsted skrev:I Varde bueskyttelaug får nye skytter altid lov til at komme og prøve at skyde nogle gange inden de skal melde sig ind.
har du kontaktet den forening som ligger tættest på dig og spurgt dem
Jeg har set at det står på en del af deres hjemmesider, men det ændrer jo desværre ikke på kontingentprisen.

Til gengæld står skiverne opsat udendørs til fri afbenyttelse i sommerhalvåret, når man kører mod Tinghøj fra Varde :oops:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Ras_Holsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 17. apr 2013, 17:22
Interesser: riffel & Bueskydning
Geografisk sted: Holsted
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Ras_Holsted » 21. maj 2014, 19:22

Great Dane skrev:
PeterLH skrev:
Ras_Holsted skrev:I Varde bueskyttelaug får nye skytter altid lov til at komme og prøve at skyde nogle gange inden de skal melde sig ind.
har du kontaktet den forening som ligger tættest på dig og spurgt dem
Jeg har set at det står på en del af deres hjemmesider, men det ændrer jo desværre ikke på kontingentprisen.

Til gengæld står skiverne opsat udendørs til fri afbenyttelse i sommerhalvåret, når man kører mod Tinghøj fra Varde :oops:
Medlemmerne skal kunne træne når de har lyst :biggrin:
Buejagt på de store arter ?
JA TAK

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Freezion » 22. maj 2014, 17:48

Great Dane skrev:
PeterLH skrev:
Ras_Holsted skrev:I Varde bueskyttelaug får nye skytter altid lov til at komme og prøve at skyde nogle gange inden de skal melde sig ind.
har du kontaktet den forening som ligger tættest på dig og spurgt dem
Jeg har set at det står på en del af deres hjemmesider, men det ændrer jo desværre ikke på kontingentprisen.

Til gengæld står skiverne opsat udendørs til fri afbenyttelse i sommerhalvåret, når man kører mod Tinghøj fra Varde :oops:
det er mig et under at de kan få det til at fungere :shock:
vi havde samme ordning i en overgang i min klub, men alle de pokkers snotunger i området blev ved med at ødelægge vores stativer og smadre vores skiver, så vi blev nød til at lukke ned for ordningen og låse alt inde i en skafor rød container efter hver træning :impatient:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Raptor660 » 23. maj 2014, 16:45

Vi har samme ordning i Ribe klubben, der står skiverne også ude til fri afbenyttelse. Det er rigtig dejligt hvis man skal have buen skudt ind og det ikke er trænings dag. :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Great Dane » 23. maj 2014, 17:06

Jeg har kørt forbi dagligt i næsten 7 år, endnu har jeg ikke set noget der ligner hærværk. Måske det skyldes placeringen i udkanten af byen, mod Tinghøj, som ikke er beboet af så mange uvorne teenagere og lignende der kunne finde på at gå hjem fra Varde i en brandert, og lige skal have en sidste dans med en skydeskive.
Mvh Great Dane

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af ulni » 16. dec 2014, 14:30

for vores vedkommende.. ulbølle bueklub på fyn, er problemet at den største del af vores kontingent går til bueskydning danmark..
Vi er en lille minioritets-sportsgren, hvor det koster forholdsvis mange penge at drive eliten..
Det må vi så sammen betale til,, det er vel på et eller andet plan også ok.
Vores senior kontingent andrager under 1200kr om året.

mvh ulrik

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Sort » 28. mar 2015, 00:42

ulni skrev:Vi er en lille minioritets-sportsgren, hvor det koster forholdsvis mange penge at drive eliten..
Det kan man så diskutere. Personligt har jeg aldrig rigtigt interesseret mig for konkurrenceskydning og flere medlemmer har det bare med at betyde flere små konger. Så for min skyld kan eliten selv ligge og rode med hvor pengene skal komme fra.

Groft sagt, jeg kan godt se at et stykke af vejen kommer det alle til gavn hvis sporten ikke svinder ind til to tosser på en mark.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af LFuppen » 29. apr 2015, 18:33

Freezion skrev:det med priserne kommer lidt an på alderen.
min forening krævede 325 for folk under 25, og 525 for folk over hvert halve år, dog ingen indmeldinggebyr. det hele ligger i at man får støtte som en forening for medlemmer under 25.
de udgifter som foreningen har er lokaleleje, varme m.m. og selvfølgelig reservedele til buerne, men jeg har aldrig oplevet at de har været så høje at prisen bliver skubbet så højt op, man får jo en god sjat tilskud af kommunen til at holde det kørende :???:

men det bliver først dyrt hvis man bliver bidt af det! ligepludselig har man 2 buer, 4 releases, et dusin pile, og gud vide hvor meget udstyr, og man kan ikke andet end at undre sig over hvor pengene er blevet af :fun:
Så er det nok derfor, så mange kun skyder med rifler og haglvåben ....... der kan alle holde udgifterne nede på et lille beløb :getout:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af LapuaMagnum » 29. apr 2015, 18:48

LFuppen skrev:
Freezion skrev:det med priserne kommer lidt an på alderen.
min forening krævede 325 for folk under 25, og 525 for folk over hvert halve år, dog ingen indmeldinggebyr. det hele ligger i at man får støtte som en forening for medlemmer under 25.
de udgifter som foreningen har er lokaleleje, varme m.m. og selvfølgelig reservedele til buerne, men jeg har aldrig oplevet at de har været så høje at prisen bliver skubbet så højt op, man får jo en god sjat tilskud af kommunen til at holde det kørende :???:

men det bliver først dyrt hvis man bliver bidt af det! ligepludselig har man 2 buer, 4 releases, et dusin pile, og gud vide hvor meget udstyr, og man kan ikke andet end at undre sig over hvor pengene er blevet af :fun:
Så er det nok derfor, så mange kun skyder med rifler og haglvåben ....... der kan alle holde udgifterne nede på et lille beløb :getout:
Jeg er nu glad for at genlade ellers havde jeg ikke råd til at skyde så meget som jeg gør, på trods af at der sommetider kommer en god sjat penge ind :smile:

I krudt, projektiler, fænghætter og hylstre mm er mit årsbudget over 50000, selvom jeg genlader selv, hvad ville det ikke koste hvis jeg skulle købe en færdig patron, så skulle jeg nok bo i Farum eller på øen ude imellem England og Frankrig (Jersey) :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af 308 W » 29. apr 2015, 19:43

50000 på ammunition er en slat [emoji15]

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af LapuaMagnum » 29. apr 2015, 21:52

ca. 1200 - 1400 om ugen i sommerperioden og så noget mindre i vinterperioden :smile: plus det løse.

Tænk hvad man kunne sparer op til :wall:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Sort » 1. maj 2015, 17:38

LapuaMagnum skrev:Tænk hvad man kunne sparer op til
Ikke noget der ville være ligeså sjovt lyder det til.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af Caspian1911 » 1. maj 2015, 20:10

308 W skrev:50000 på ammunition er en slat [emoji15]

Sendt fra min D5803
Nu har jeg haft fornøjelsen af LM's skyder. 50.000,- om året lyder fornuftigt.
:razz:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvorfor er bueskydning så dyrt?

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2015, 22:25

Sort skrev:
LapuaMagnum skrev:Tænk hvad man kunne sparer op til
Ikke noget der ville være ligeså sjovt lyder det til.
Det har du fuldstændig ret i :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar