Råd til bue

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Råd til bue

Indlæg af Klinse » 31. maj 2014, 17:44

Min søn på næsten 12 år har gået til bueskydning i et år ,vi bor på Ærø hvor der er lavet en stor 3D bane med skiver ,har haft lånt en recurve bue på ca30 pund og har gået med rundt og skudt nogle gange ,har nu fået lyst til at købe mig en bue og dyrke det lidt mere ,er venstre håndet så skal have en links bue ,regner med at det skal være en langbenede eller recurve på 35 pund jeg skal starte med ,har snakket med flere der skyder derude og kan ikke rigtig blive klog på det med buer ,de siger de fleste billige buer bliver skæve ,hælder meget til en recurve da de kan pakkes sammen ,
Har regnet med at bruge ca 2000 kr i første omgang ,er det muligt at købe en rimelig bue ,pile og en handske til den pris .
Det er ikke muligt lige komme til en jagtbutik med buer da Ærø er en lille ø idet sydfynske øhav ,
Har heller ikke noget imod at købe en brugt bue
Er ca186 cm høj

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Råd til bue

Indlæg af Cp-Medic » 31. maj 2014, 18:06

Jeg har en venstrehånds compound med pile og helt nyt sigte. Havde godt nok tænkt mig noget mere end 2.000 men hvis det er dit budget og du er interesseret kan jeg godt sende billeder

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Råd til bue

Indlæg af Klinse » 31. maj 2014, 19:31

Hej Cp medic ,du må gerne sende nogle billeder af den ,kender dog ikke rigtig noget til compound buer ,har mest overvejet en recurve ,men syntes det er noget af en jungle

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Råd til bue

Indlæg af Freezion » 1. jun 2014, 17:47

prøv at tage et kig på SF (sebastian flute) Prestige håndsektion, den går til 1300, buebenene kan evt. være SF premium som koster 735.
en pilehylde til recurve er meget billig og de dyreste koster 275 mens andre kan fås til 30kr +/-.

har du i tankerne om at skyde instinktivt, med sigte eller olympisk setup?

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Råd til bue

Indlæg af Klinse » 1. jun 2014, 20:01

Planen er at skyde instiktivt

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Råd til bue

Indlæg af Freezion » 2. jun 2014, 17:36

der er ikke så forfærdelig mange traditionelle recurvebuer (e.g i træ) som er takedown hvis du vil skyde instinktivt.
så skal du gå efter en håndsektion i metal med en pilehylde (hoyt hunter, så behøves man ikke en plunger).

vi bruger SF Optimo (træ) håndsektioner i klubben, som koster 440kr excl. ben, og med et sæt billige ben så er der masser af plads til pile handsker osv. her er Hoyts hunter pilehylde stadig en god ting at bruge.

Klinse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 21. maj 2007, 21:00
Geografisk sted: Marstal

Re: Råd til bue

Indlæg af Klinse » 2. jun 2014, 17:59

tanker for hjælpen ,men hvad er en plunger ,er jo stadig på begynder stadiet ,havde regnet med 2000 til bue pile og handske ,er det sat for lavt ,har overvejet en samick sht

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Råd til bue

Indlæg af Freezion » 2. jun 2014, 22:48

Klinse skrev:tanker for hjælpen ,men hvad er en plunger ,er jo stadig på begynder stadiet ,havde regnet med 2000 til bue pile og handske ,er det sat for lavt ,har overvejet en samick sht
en plunger er noget som normalt bruges til recurve buer med konkurrence pilehylder.
det som en plunger gør at den gør det lettere at centrere din pil og ud over det så kontrollere/mindsker den pilens flex fra side til side når den affyres hvilket skaber en bedre og en bedre pilebane samt bedre precision når man skyder med sigte.

en Samick SHT er en helt fin begynderbue, den kan du sagtens være bekendt at starte med!

Besvar