Bue!

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Bue!

Indlæg af Lycon » 16. aug 2004, 21:13

Stærk ansporet af NitroExpress´s ævlen om buer og andre barnagtige ting, har jeg været i mit fotoalbum og fundet et par billeder frem fra min storhedstid som buejæger.

Jeg tog Bue jagttegn i 1991 tror jeg det var, og startede som alle ud med en compoundbue. Jeg har dog siden fået øjnene op for den frihed en Recurve- og langbue giver i form af deres enkelthed. Ingen underarmsbeskytter, aftrækker, sigtemidler, pilehylde, lyddæmper, vibrationsdæmper m.m, ligesom vedligeholdelse og pleje af buen er på et absolut minimum.

Af de to bue typer valgte jeg Recurvebuen og forkælede mig selv med en Fred Bear Custom TD (Take Down).

Billedet med fasanen er fra 1993 hvor vi stadig skulle have farvekoder på pilene og man kan lige skimte noget af min discount Compoundbue af mærket Darton.

Billedet med fiskene er mere nyligt og fra en udenlands jagttur med min kammerat. Vi har begge Fred Bear Custom TD buer og har her skudt en række fisk til aftensmaden.

Er der andre der dyrker den ultimative jagtform - buejagt?
Vedhæftede filer
Bue_Fiskeri.jpg
Bue_Fiskeri.jpg (133.09 KiB) Vist 11735 gange
Bue.jpg
Bue.jpg (125.83 KiB) Vist 11738 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. aug 2004, 22:25

En god ven og mangeårig bueskytte, har fortalt mig at han afskaffede alle sine carbon pile i starten af 90'erne. Han fortalte om en bueskytte der måtte have vensre underarm amputeret fordi en pil eksploderede på strengen og endte i armen. Stumperne kan ikke ses på røntgen og gav en masse betændelse.
Træpile er sagen og så kan man selv lave dem til en rimelig pris.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 16. aug 2004, 22:53

The Dane skrev:Han fortalte om en bueskytte der måtte have vensre underarm amputeret fordi en pil eksploderede på strengen og endte i armen.
Jeg vil stille meget stort spørgsmålstegn ved den historie! Jeg er ret sikker på at det er en vandrehistorie og jeg hørte den allerede i midten af halvfemserne hvor Carbon pilene var ved at vinde ind på aluminiums pilene.

Ja en Carbon pil kan "eksplodere" som det så dramatisk kaldes, men det der egentlig sker, er at pilen kollapser under strengens voldsomme pres. Dette sker kun ved misligholdte og i forvejen beskadiget pile. Akkurat som hvis man anvendte defekt ammunition i en jagtriffel.

At det endvidere skulle være nødvendigt at amputere underarmen, i en tidsalder hvor vi sætter biler på Mars, forekommer helt usandsynlig. Jeg ved ikke om Carbon ikke kan ses på røngten, jeg tror det kan. Der er stadig personer der går rundt og siger det samme om Glock pistolerne!

Ja stumperne er svære at få ud og har en tilbøjelighed til at knække, men det er ikke værre (hvilket er slemt nok) end at skvatte i en berberisbusk. De torne er jo heller ikke til at få ud og folk fortæller lystigt om hvordan de kommer ud forskellige steder på kroppen, efter at have været transporteret rundt i systemet, år efter! Det samme ville vel gøre sig gældende med Carbon splinter. Skulle en infektion opstå er det vel ikke værre end at den kan slås ned med antibiotika. Personligt har jeg haft 2 blodforgiftninger som følge af fremmedlegemer i kroppen og overlevet dem begge.

Jeg har de sidste 10 år kun skudt med Carbon pile og uden problemer. De er uhyggelig stærke og kan skydes ind i stort set alt uden at gå i stykker.

Historien er sikkert opfundet af producenten til aluminiums pilene. :rolf:

Træpile er helt yt til Compoundbuer.
Senest rettet af Lycon 12. sep 2004, 12:10, rettet i alt 1 gang.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. aug 2004, 23:22

Daw mand! Det var da dig der snakkede om langbue osv? Så er det vel træpile ikke?
Nuvel, min meget begrænsede viden er hermed gjort til skamme. I har sikkert ret, der er nok tale om en vandre historie. Men indrøm det nu, det var mig der skrev den her først! :???:

Lycon har du det godt? Du ser noget bleg ud i hovedet på billederne :rolf:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 16. aug 2004, 23:32

The Dane skrev:Daw mand! Det var da dig der snakkede om langbue osv? Så er det vel træpile ikke?
Jaa, det kommer vel an på om man er en "oldtimer"! :wheelchair: Vi er jo også gået væk fra flintespidserne ved du sikkert. :twisted:
The Dane skrev:Nuvel, min meget begrænsede viden er hermed gjort til skamme. I har sikkert ret, der er nok tale om en vandre historie. Men indrøm det nu, det var mig der skrev den her først! :???:

Approved. :numberone:
The Dane skrev:Lycon har du det godt? Du ser noget bleg ud i hovedet på billederne :rolf:
Jeg har også følt mig lidt sløj her på det sidste. :freak:
Senest rettet af Lycon 26. feb 2005, 21:43, rettet i alt 1 gang.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Indlæg af Slettes3 » 24. aug 2004, 17:34

Jeg har osse skudt en del med langbue, og må betragte det som en fin ædel jagtform. Jeg startede egenligt i USA hvor en del af mine amerikanske skolekammerater skød med bue og pil, og jeg fik købt mig en Darton compound bow. Senere " læste jeg videre" og bestilte en håndbygget langbue.NÅ, det var i 1985! Jeg lagde for 5 år buerne på hylden pga børn og andre interesser. Jeg nyder utroligt meget at læse om buejagt bla af Carl Dreyer, Saxton pope, Howard hill, hansard medvidre.
Er der nogen der har nogle gamle buebøger( Jeg er bogsamler) så skriv venligst.

Heil Langbuen !!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. feb 2005, 21:11

Lycon skrev:
The Dane skrev:Han fortalte om en bueskytte der måtte have vensre underarm amputeret fordi en pil eksploderede på strengen og endte i armen.
Jeg vil stille meget stort spørgsmålstegn ved den historie! Jeg er ret sikker på at det er en vandrehistorie og jeg hørte den allerede i midten af halvfemserne hvor Carbon pilene var ved at vinde ind på aluminiums pilene.

Ja en Carbon pil kan "eksplodere" som det så dramatisk kaldes, men det der egentlig sker, er at pilen kollapser under strengens voldsomme pres. Dette sker kun ved misligholdte og i forvejen beskadiget pile. Akkurat som hvis man anvendte defekt ammunition i en jagtriffel.

At det endvidere skulle være nødvendigt at amputere underarmen, i en tidsalder hvor vi sætter biler på Mars, forekommer helt usandsynlig. Jeg ved ikke om Carbon ikke kan ses på røngten, jeg tror det kan. Der er stadig personer der går rundt og siger det samme om Glock pistolerne!

Ja stumperne er svære at få ud og har en tilbøjelighed til at knække, men det er ikke værre (hvilket er slemt nok) end at skvatte i en berberisbusk. De torne er jo heller ikke til at få ud og folk fortæller lystigt om hvordan de kommer ud forskellige steder på kroppen, efter at have været transporteret rundt i systemet, år efter! Det samme ville vel gøre sig gældende med Carbon splinter. Skulle en infektion opstå er det vel ikke værre end at den kan slås ned med antibiotika. Personligt har jeg haft 2 blodforgiftninger som følge af fremmed legemer i kroppen og overlevet dem begge.

Jeg har de sidste 10 år kun skudt med Carbon pile og uden problemer. De er uhyggelig stærke og kan skydes ind i stort set alt uden at gå i stykker.
Jeg fandt lige nogle gode billeder på nettet af et helt aktuelt tilfælde.
Vedhæftede filer
Pil_i_Hånd[1].jpg
Pil_i_Hånd[1].jpg (23.36 KiB) Vist 11492 gange
Pil_i_Hånd[2].jpg
Pil_i_Hånd[2].jpg (21.2 KiB) Vist 11494 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 26. feb 2005, 21:50

av....
Only kill what you eat...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. feb 2005, 22:00

Tja det er vel sådannoget der sker når man bruger de der fjollede solbriller.

Er det blindskydning ?? :rolf:

Brugeravatar
Pindsvin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 28. jun 2004, 16:03
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Pindsvin » 27. feb 2005, 12:39

Det ser sgu ud som det bliver sværere at komme af med den recurverbue jeg har liggende når i lægger sådan nogle billeder ud på nettet... :evil:

Så engang en klovn der skød med en pil som havde været igennem græsslåmaskinen.....den så ikke ud som om den havde taget skade men da den ramte skiven lignede den en af disse fjedre"slinky"...tænk engang hvis den var gået i smadder da buen lagde sin energi i pilen og ikke da pilen ramte skiven...dette var en alu pil



Pindgrisen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 27. feb 2005, 13:23

Lycon skrev:Jeg ved ikke om Carbon ikke kan ses på røngten, jeg tror det kan.
Det er nu ikke helt sikkert det kan, et lignende materiale er plexiglas og acryl - begge ligger tæt op af carbon i densitet (langt fra i styrke)

Nå, men plexiglas bruges som substitut for et menneske i tests på røntgenudstyr - tykkelsen af en person kan næsten direkte overføres/simuleres med en tilsvarende tykkelse af plexiglas.

Plexiglas bruges når udstyret skal testes og justeres. Mennesker kan og må ikke bruges til justeringer, da der er regler om stråle-hygiejne (regler om den stråling mennesker må udsættes for).


Der har været eksempler på plexiglas er splintret i koldt vejr under et uheld - splinterne var endt i kroppen og kunne ikke ses på røntgen.
Jo man kunne se et område som man svagt kunne se ikke lignede andre områder - men det kan have andre fysiologiske årsager.

Så carbonsplinter kunne meget vel ligge tæt op af plexiglas - og dette skaber problemer, specielt med at skelne de små strimler pil fra personen i den kvalitet som billedet viser og kan vise.

Carbonpile består vel ikke af 100% af carbon, men kunne forestille mig et bindemiddel også - og hvad jeg har set af korte carbonpile til armbrøst, så er der af og til carbonstøv/bindemiddelstøv i pilene fra forarbejdningen af enderne til pilespids og .. hvad nu den anden ende hedder.
Lim/bindemidler og det løse der kunne være i pilene, er sikkert også et problem som kan give komplikationer og betændelser - evt irritationer efterhånden som kroppen optager/opløser/angriber fremmedlegemet.
Har set lette komplikationer fra forskellige ting under min tid på hospitalet i Nuuk. Heriblandt skæring af plexiglas, nylon mv. i rundsav.

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af SKB500 » 27. feb 2005, 19:23

eyyyee caramba gross
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 27. feb 2005, 20:14

Øhh nu behøver man jo ikke røngten for at se det "skud" der :shock:
Jeg har faktisk set det i virkeligheden (jeg ved ikke om det er ham på billedet - det jeg så skete i Danmark), men ham jeg så, slap hele Realesen istedet for at klikke den (Realesen tog også sigtemidlerne med).
For en ordens skyld skal jeg nævne at jeg selv skyder med langbue (Twentyfirst Century Eclipse) med Carbonpile (GoldTip).
Jeg erhvervede buejagttegn som en af de første under den nye buejagtprøve, og skulle ha' generhvervet den praktiske del i 2004 (5 års varighed) men desværre har jeg ikke fået gjort det endnu. :oops:
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Besvar