Valg af første ”Pigebue” ?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Valg af første ”Pigebue” ?

Indlæg af Tony Rosgaard » 2. sep 2014, 12:42

Det måtte jo komme.! – På trods af en anseelig våbensamling har jeg ingen bue (Og har aldrig haft en) og nu vil et af tøsebørnene gerne prøve sådan noget, hvilket selvfølgelig også gør mig nysgerrig. Jeg har bygget en katastrofal armbryst en gang og ellers kun prøvet min kammerats bue (Vi fandt aldrig pilen igen)
Jeg ved godt at jeg kan læse mig blind på nettet om buer men ved også at jeg ikke vil fatte et klap af meget af det som jeg læser, så derfor:
Jeg/vi skal bruge en fornuftig bue som kan betjenes af en pige på 166 cm der ikke lider af muskelsvind og som sekundær ikke bliver revet i stykker, hvis jeg får fat i den. – Den skal udelukkende bruges til ”Civil” målskydning og ikke nødvendigvis være nogen konkurrence bue.
Findes der nogle anbefalesværdige begyndersæt eller en god begynder bue og hvilke pile skal man i givet fald investere i ? – (Regner med at skyde efter halmballer, men der forsvinder jo nok en pil i ny og næ!)
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Valg af første ”Pigebue” ?

Indlæg af Caspian1911 » 2. sep 2014, 12:52

Har du gjort overvejelser om, det skal være recurve eller compound?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Valg af første ”Pigebue” ?

Indlæg af Tony Rosgaard » 2. sep 2014, 12:59

Jeg aner intet om hvad det skal være. Den jeg prøvede havde nogle "Hjul" på (Compound?) og virkede temmelig kraftig, men var samtidig også lidt stor. Hun er kun 19 og har udelukkende leget med de skydevåben som jeg har givet hende i hånden (Pistol, revolver, riffel og haglspreder) og alt dette har hun håndteret ganske flot efter mine instruktioner, men på buesiden er jeg helt blank!
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Ras_Holsted
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 17. apr 2013, 17:22
Interesser: riffel & Bueskydning
Geografisk sted: Holsted
Been thanked: 6 times

Re: Valg af første ”Pigebue” ?

Indlæg af Ras_Holsted » 2. sep 2014, 13:16

Hej Tony

Silkeborg har et godt buelaug hvor i kan prøve bueskydning.
http://www.silkeborgif.dk/user/?klub_id ... &hold=2500

Træk & Slip
Rasmus
Buejagt på de store arter ?
JA TAK

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Valg af første ”Pigebue” ?

Indlæg af Tony Rosgaard » 2. sep 2014, 13:20

Hej Rasmus
Det er sgu nok vejen frem. Tror at det er nemmere hvis hun prøver lidt forskelligt og det kan jo også være at der er en der har en fornuftig brugt træningsbue som de vil sælge. Takker for linket! :razz:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Besvar