Release til jagt - håndled eller fingerholdt?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
CRD
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. sep 2014, 09:10
Interesser: diverse
Geografisk sted: odense
Has thanked: 1 time

Release til jagt - håndled eller fingerholdt?

Indlæg af CRD » 25. sep 2014, 21:11

Hejsa :) Første post herinde
Har skudt/trænet med compound bue i et par måneder nu, med henblik på jagt - og kom til at tænke på om mit release, en Carter Whisper i denne blå-shine farve:
(http://www.shop.danage.dk/products/PopU ... 33720a871b) vil afsløre min position for dyret? Og kan det
overhovedet betale sig at bruge sådan en, frem for en håndleds-slynge release?
Grundet til mit valg faldt på netop denne er at 1 - en dygtig skytte har sagt den er mere præcis, og 2 - den gav mig lige en tomme længere draw length, som med en
håndleds-slynge release ville dykke lige under 27", hvilket er ikke så godt, da min bue kun kan stilles ned til 27".

Vel mødt og god weekend :)

Christian Dam

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Release til jagt - håndled eller fingerholdt?

Indlæg af Freezion » 13. okt 2014, 11:49

her kommer et lidt sent svar:

jeg foretrækker et håndledsrelease da man ALTID kan have fingeren lige bag aftrækkeren og blokere den, så der ikke er smågrene og div. der kan gå ind og lave et uprovokeret aftræk.
det er sjældent at man har de samme gode forhold ude på jagten som man har på skydebanen eller 3d banen.

angående præcisionen så er forskellen på håndleds og håndholdt rimelig irrelevant i en jagtsituation, til en konkurrence skal du kunne ramme en 1 krone om og om igen på 18m - 70m og i en jagtsituation skal du ramme en væsentligt større område på max 20m. så derfor gør det ikke det helt store at pilene kun sidder inden for en 5 krone til jagt.

hvad du bruger af release er egentlig helt op til dig selv (hold dig dog langt væk fra backtension til jagt) og det handler egentlig bare om at veje fordele op mod ulemper.
angående det med træklængden, så findes der håndsledsreleases der kan indstilles og der findes også en der hedder TruFire Bear paw som sidder utroligt langt inde i hånden.

Besvar