Min første jagtbue netop modtaget :-)

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Ronin » 7. dec 2014, 20:19

Hej Alle,

Jeg har i den forgange uge modtaget min spritny indkøbte PSE drive LT

Øj det klør i fingrene at komme ud og øve løs.

Er der nogle som har erfaringer med netop denne bue?

Byd venligst ind, jeg er meget nysgerrig.

Venligst

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Bessie4ever » 8. dec 2014, 09:06

kan desværre ikke hjælpe, mener bue er teknologisk tilbageskridt :rolf:

tillykke med den, kan vi se et foto?
Perfect! Thats is good enough for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af C-X » 8. dec 2014, 10:05

Bessie4ever skrev:kan desværre ikke hjælpe, mener bue er teknologisk tilbageskridt :rolf:

tillykke med den, kan vi se et foto?
Der er vel nok sket mere med buerne i de senere år, end der er med jagtriflerne :blink:

Ja, billeder!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Bessie4ever » 8. dec 2014, 10:07

tomahawke bliver vel det næste jagtvåben, eller spyd :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af C-X » 8. dec 2014, 10:12

Bessie4ever skrev:tomahawke bliver vel det næste jagtvåben, eller spyd :rolf:
Sjovt du nævner det, men kunne det ikke bare være super intenst, at skulle nedjage et større stykke hjortevildt, eller et svin, med spyd? En tomahawk ville være et godt backupvåben, sammen med en længere kniv. Jeg er ikke i tvivl om, at et spyd brugt på kort hold, er fuldt ud lige så effektivt som en riffel på lang hold. Sværhedsgraden er dog en anden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af LapuaMagnum » 8. dec 2014, 10:27

Hvorfor ikke bjørnejagt med kniv så?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Holten101 » 8. dec 2014, 10:30

Ronin skrev:Hej Alle,

Jeg har i den forgange uge modtaget min spritny indkøbte PSE drive LT

Øj det klør i fingrene at komme ud og øve løs.

Er der nogle som har erfaringer med netop denne bue?

Byd venligst ind, jeg er meget nysgerrig.

Venligst

Ronin
Jeg har skudt med en et par gange og den virker hurtig og vigtigst af alt tilgivende (trods lidt lavere brace højde end jeg foretrækker). Let-off vinduet er lidt småt/kort efter min smag (eller sådan husker jeg det), men det er jo prisen for fart.

Og til dem der mener buer er et tilbageskridt, kan jeg kun sige HELL YEAH!!:-)....skønnere tilbageskridt skal man lede længe efter. Næsten umuligt at hive riflen ud af skabet når man har nedlagt sit første stykke vildt med en pil:-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Ronin » 18. dec 2014, 08:07

Jeg var igår hos danage nogle timer og få den fintunet til mig.

Herlig oplevelse :-)

på 21 meters afstand sad pilene inden for en underkop. Det syntes jeg er udemærket når jeg sammenlagt i hele mit liv har skudt max 30 pile med compoundbue. og det var igår.

Nu må det gerne snart blive 28 februar til buekurset.

Ronin.
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Philips » 18. dec 2014, 10:40

Du skal lige hjem og :Foto: :Foto: :Foto: :Foto:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Sort » 28. mar 2015, 00:29

LapuaMagnum skrev:Hvorfor ikke bjørnejagt med kniv så?

mvh
det er vist kun jørgen riel der skriver om lige kniv, men spyd eller sværd skulle angiveligt være god vikingestil.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke se det store problem i hvis nogen vil jage med spyd. Realistisk set, hvor galt kan det lige gå? altså med de dyr vi har i DK.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 28. mar 2015, 02:04

Tja man kan jo miste jagttegnet.
Jeg har lige fået afslag på at jage rådyr med spyd i dk.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Sort » 28. mar 2015, 03:11

Cp-medic skrev:Tja man kan jo miste jagttegnet.
Jeg har lige fået afslag på at jage rådyr med spyd i dk.
Ja hvis man bare gør det kommer der nok nogle emsige typer og siger fy.

Men det er jo ikke det samme som at der er et etisk eller moralsk problem ved at lovliggøre jagt med spyd.


Det jeg lidt prøvede at sige var. Hvis nu det var lovligt (lad os bare sige helt frit for alle jagttegnsindehavere) Hvor mange stykker vildt ville man så realistisk regne med nogensinde blev rørt af jagtspyd? og selv hvis nu det lykkedes nogen, ville det så medføre uforholdsmæssigt mange.. ja øh anskydninger.. ankastninger?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 28. mar 2015, 04:03

Umiddelbart virker det mere effektivt end buejagt da det er en meget bred sårkanal med efterfølgende hurtig afblødning.
Tror også der ville være færre "anskydninger" da det er på meget tæt hold man støder eller evt kaster.
Alt i alt en meget etisk jagtform

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Holten101 » 28. mar 2015, 10:35

Cp-medic skrev:Umiddelbart virker det mere effektivt end buejagt da det er en meget bred sårkanal med efterfølgende hurtig afblødning.
Tror også der ville være færre "anskydninger" da det er på meget tæt hold man støder eller evt kaster.
Alt i alt en meget etisk jagtform
En motorsav giver også en respektabel sårkanal, men det gør det ikke til et mere effektivt jagtvåben end en bue.

Alt tanke om spyd (kaste eller til stød/stik) som et etisk og effektivt jagtvåben i moderne/danske rammer, må bunde i uvidenhed om hvor svært det er at drive jagt med muskeldrevne våben.....compound fra treestand er moderat svært, compound fra jorden er langt sværre, derfra og til langbue er der et solidt spring i sværhedsgrad...og fra langbue til spyd taler vi yderligere et kvantespring. En ting er at opnå præcision, en anden er at få spyddet hen til dyret inden det reagere....de to ting i kombination er næsten umulige at opnå.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Sort » 28. mar 2015, 11:00

Holten101 skrev:de to ting i kombination er næsten umulige at opnå.
Hvilket så igen betyder at man skal helt usandsynligt tæt på og derfor i praksis stortset aldrig kommer til at røre et stykke vildt, hvilket igen betyder at der egentligt ikke er noget problem i en lovliggørelse.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 28. mar 2015, 17:24

Nej det bunder ikke i uvidenhed som du så nedladende hentyder. Spyddræbte dyr har meget kort flugtafstand. Jeg har aldrig sagt det var let men hvis du var til let jagt havde du vel ikke valgt buen.
Dit udsagn om kædesaven er latterligt og egentligt også forkert og et grotesk valg af våben.
Lad os dog alligevel lege med dit tankespind.
For at gøre det må vi dog simulere at saven har autostart da der ikke kommer et dyr hent til den busk du sidder i.
Du mener at altså at en pil der sidder et random sted på dyret er ligeså effektiv som at køre en sav i halsen på den ? For du rammer jo ikke ved siden af på 1 meters afstand?
Og skal vi så droppe dine foreslåede haveredskabvåben og holde os det samtalen drejer sig om. Samt komme tilbage til et ok sprogbrug.
Holten101 skrev:
Cp-medic skrev:Umiddelbart virker det mere effektivt end buejagt da det er en meget bred sårkanal med efterfølgende hurtig afblødning.
Tror også der ville være færre "anskydninger" da det er på meget tæt hold man støder eller evt kaster.
Alt i alt en meget etisk jagtform
En kædesav giver også en respektabel sårkanal, men det gør det ikke til et mere effektivt jagtvåben end en bue.

Alt tanke om spyd (kaste eller til stød/stik) som et etisk og effektivt jagtvåben i moderne/danske rammer, må bunde i uvidenhed om hvor svært det er at drive jagt med muskeldrevne våben.....compound fra treestand er moderat svært, compound fra jorden er langt sværre, derfra og til langbue er der et solidt spring i sværhedsgrad...og fra langbue til spyd taler vi yderligere et kvantespring. En ting er at opnå præcision, en anden er at få spyddet hen til dyret inden det reagere....de to ting i kombination er næsten umulige at opnå.

Cheers

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 28. mar 2015, 17:28

Sort skrev:
Holten101 skrev:de to ting i kombination er næsten umulige at opnå.
Hvilket så igen betyder at man skal helt usandsynligt tæt på og derfor i praksis stortset aldrig kommer til at røre et stykke vildt, hvilket igen betyder at der egentligt ikke er noget problem i en lovliggørelse.
Enig. Der ville være så få dyr nedlagt årligt at det knap ville bemærkes i statistikken for med spyd skal den gå lige forbi dig.
Jeg snakker meget med en sydafrikaner der ret ofte nedlægger vortesvin med spyd og der har ikke været nogen dyr der skulle eftersøges efter han han har stanget dem. Det må være intens at stå der i hver sin ende af spyddet

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Sort » 28. mar 2015, 18:46

Nu er der jo det med vorte og vildsvin at de godt kan finde på at angribe mennesker, hvilket gør det noget nemmere at komme på spydafstand. Men da ingen af arterne nogensinde får lov at leve frit i danmark, er det jo ikke så relevant.

Man skulle tro at hvis ulve kan vandre ind i landet og få lov at blive, så kan vildsvin også. Men fra første gris snuser til grænsen til staten iværksætter udryddelse er der næppe ret langt i praksis. Danske svineavlere har lidt at flytte med ifht miljøministre af enhver farve.

Men ok selv hvis nu vi havde vildsvin, der så ville være oplagte byttedyr for spydjagt, ville det stadigvæk være forsvindende få dyr der årligt blev nedlagt og hvis først de har været på spydafstand, glemmer man vel ikke lige hvor det nu var dyret blev truffet, eller mangler noget sweiss.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 28. mar 2015, 20:21

Præcis.
Dog er min erfaring at det er væsentlig nemmere at komme på tæt hold af rådyr end grise. Meget nemmere så det ville være oplagt at prøve hvis det var lovligt. Som det er nu må man godt affange dyr med spyd men dyret skal være skud eller lidende først jvf gældende regler. Fuldstændig åndsvagt at det første hug ikke må være fra spyd. Det er jo ingen skade til at tillade det da de færreste alligevel ville komme tæt nok på.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Holten101 » 29. mar 2015, 08:46

Cp-medic skrev:Nej det bunder ikke i uvidenhed som du så nedladende hentyder. Spyddræbte dyr har meget kort flugtafstand. Jeg har aldrig sagt det var let men hvis du var til let jagt havde du vel ikke valgt buen.
Dit udsagn om kædesaven er latterligt og egentligt også forkert og et grotesk valg af våben.
Lad os dog alligevel lege med dit tankespind.
For at gøre det må vi dog simulere at saven har autostart da der ikke kommer et dyr hent til den busk du sidder i.
Du mener at altså at en pil der sidder et random sted på dyret er ligeså effektiv som at køre en sav i halsen på den ? For du rammer jo ikke ved siden af på 1 meters afstand?
Og skal vi så droppe dine foreslåede haveredskabvåben og holde os det samtalen drejer sig om. Samt komme tilbage til et ok sprogbrug.
Jeg undskylder min sprogbrug;-). Men når du skriver "Umiddelbart virker det mere effektivt end buejagt da det er en meget bred sårkanal med efterfølgende hurtig afblødning" så er det forståelsen af "effektivt" der er det springende punkt. Ja spyd giver en effektiv sårkanal hvis det usandsynlige skulle ske at man kan få placeret den sårkanal. Buen er langt mere effektiv til at få afleveret den sårkanal hvor den gør mest gavn, hvilket i mine øje gør buen til et langt mere effektivt (samlet set) og etisk jagtredskab. (det er i den kontekst er sammeligningen med en motorsav dukker op....en effektiv dræber, men ikke et effektivt jagtredskab).

I ser ud til at være enige om at spyd burde lovliggøres til jagt?. Hvordan vil i undgå at folk køber spyd, sætter sig op i en treestand og begynder at kaste spyd efter alt der røre sig.....for så kan vi da være sikre på at der bliver rigeligt med antræfninger. Jeg kan ikke forestille mig en prøve der kan simulere dyrets reaktion på noget så langsomt som et spyd.

Med mindre der kommer nogle veldefinerede grænser for brug af spyd og en prøve der tilfredstillende sikre at spydjægere er kvalificerede til at nedlægge vild etisk forsvarligt, så er det fint at det ikke er tilladt.

Og så en kæmpe undskyld til OP for min medvirken til at afspore den oprindelig debat;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 29. mar 2015, 09:41

Hvorfor skulle det være mere sandsynligt at placere den sårkanal på 20 meter med bue end på 1-2 meter med spyd? I min verden er det lige omvendt?

Hvordan man undgår at folk gør det fra tårn? Tja man laver nogle regler som vi som udgangspunkt må betro folk at følge?

Ellers kan den jo gå begge veje: hvordan undgår man at folk skyder med bue på 70 meter?
Hvordan undgår vi at folk monterer lygte og jager om natten, hvordan undgår vi at folk jager rådyr med hagl på 40 meter.

Jeg synes det er et ret tamt argument at du som hovedregel formoder at dine medjægere vil bryde de regler der ligesom med alle andre jagtformer er nødvendige.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Holten101 » 29. mar 2015, 09:54

Cp-medic skrev:Hvorfor skulle det være mere sandsynligt at placere den sårkanal på 20 meter med bue end på 1-2 meter med spyd? I min verden er det lige omvendt?

Hvordan man undgår at folk gør det fra tårn? Tja man laver nogle regler som vi som udgangspunkt må betro folk at følge?

Ellers kan den jo gå begge veje: hvordan undgår man at folk skyder med bue på 70 meter?
Hvordan undgår vi at folk monterer lygte og jager om natten, hvordan undgår vi at folk jager rådyr med hagl på 40 meter.

Jeg synes det er et ret tamt argument at du som hovedregel formoder at dine medjægere vil bryde de regler der ligesom med alle andre jagtformer er nødvendige.
Jeg antager ikke at nogen bryder regler...det er slet ikke mit udgangspunkt.

Mit udgangspunkt er, som jeg skriver "Med mindre der kommer nogle veldefinerede grænser for brug af spyd og en prøve der tilfredstillende sikre at spydjægere er kvalificerede til at nedlægge vild etisk forsvarligt, så er det fint at det ikke er tilladt.".

Måske er vi ikke så uenige om det her

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Cp-Medic » 29. mar 2015, 10:33

Nej det lyder ikke som om vi er så fjernt fra hinanden. Undtagen med hensyn til effektiviteten:)

Jo men skal vi ikke som udgangspunkt regne med at der sammen med tilladelse til spydjagt vil være lige så definerede regler som til andre jagtformer.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Min første jagtbue netop modtaget :-)

Indlæg af Sort » 1. maj 2015, 17:35

Cp-medic skrev:Nej det lyder ikke som om vi er så fjernt fra hinanden. Undtagen med hensyn til effektiviteten:)

Jo men skal vi ikke som udgangspunkt regne med at der sammen med tilladelse til spydjagt vil være lige så definerede regler som til andre jagtformer.
Jo da, jeg regnede da heller ikke med total frigivelse i mit eksempel. Jeg mente bare at selv hvis samtlige danskere gik og kastede/stak med spyd efter alt hvad der rørte sig, ville der næppe blive nedlagt det helt store, udover i dyrehaven og lignende.

Det betyder jo ikke at jeg synes at alt og alle skal have lov, bare at jeg anser problemerne ved en lovliggørelse, under ordentlige rammer, med prøve osv. For at være minimale, hvis overhovedet eksisterende.

Jeg ville i øvrigt nok ikke rigtigt gide eller have råd til områder hvor jeg faktisk kunne jage med spyd.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar