Pile spørgsmål!

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Lorenz
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:05
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Køffenhaun

Pile spørgsmål!

Indlæg af Lorenz » 21. jan 2015, 09:26

Hej alle!

Jeg har i ca 2 års tid skudt med to rytterbuer på 30# og 55# og brugt disse pile og egentligt været tilfreds med disse jeg har fundet i en rollespilsbutik (er rollespiller også):

http://www.faraos.dk/Games/Katalog/Live ... Ftr%C3%A6)

Men over den periode har jeg fået mere erfaring med bueskydning i teknik, mental styrke(hvis man kan kalde det dét?) såvel som fysisk og så med hvad jeg ønsker i en bue (har aldrig prøvet compound, men nysgerrigheden er der lidt, så kommer jo nok i fremtiden, jeg skal jo alligevel ikke bruge de penge i banken til noget!).

DOG! Har jeg nu investeret i en ny bue fra Kassai som er på de 110# (den høje styrke er også grundet interesse i "combat archery") og jeg vil gerne være en bedre skytte og kunne tage buejagt op senere, så nu skal jeg have styr på pile!

Hvilke aspekter skal jeg tage hensyn til, når jeg skal investere i pile?

Al data er velkommen!

MvH

Lorenz


PS. Hvis i nogensinde vil have en underholdende fest og har lavpundsbuer liggende, så kan i prøve at skyde efter hinanden med disse her pile. Det er ret underholdende! ^^
http://www.faraos.dk/Games/Katalog/Live ... omma--sort
http://www.faraos.dk/Games/Katalog/Live ... omma--sort
Foretrækker mongolske rytterbuer.... Men elendig rytter! -_-

An arrow can only be shot by pulling it back.
So when life is dragging you back with difficulties,
it means that it’s going to launch you into
something great.
Just focus and keep aiming!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Holten101 » 21. jan 2015, 14:18

Jeg er lidt i tvivl her. Taler du om pile til din 110# bue, eller pile til en compound som du vil tage jagtprøve med?.

Umiddelbart vil jeg vove (med al respekt) den påstanden at du ikke kommer til at bestå bueprøven med den 110# rytterbue. Hvis du bare skal have pile til den, ville jeg kigge efter pile produceret til de kraftige engelske langbuer....eller bedre lave dem selv af askeskafter, eller bambus (mere traditionelt.....hvis du alså kan finde noget i den spine). Der findes engelske sider med pile i de helt tunge spines. Alternativt køber du kulfiberpile beregnet til compoundbuer....det kan dog blive noget spine-rod og noget trial and error.
Jeg håber du ved hvad du laver med den 110# bue.

Hvis du vil bevæge dig ind på compound området så er du noget bedre stillet. Her skal du kende træklængde og trækvægt, så kan du bestille kulfiberpile hos Baldur, Danage eller lignede. Du kan nemt sætte et sæt sammen til bueprøven, men efterhånden som du får bygget erfaringer og lærer dine behov at kende kommer du alligevel til at skifte ud i udstyret.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Freezion » 21. jan 2015, 18:20

ligesom holten, så tvivler jeg på (også med al respekt) på at du består buejagtprøven med en 110# bue, uanset hvilket type det er.
ryttere brugte ikke 'tunge' buer, og de tunge buer der er blevet brugt igennem tiden har ikke været til precisionsskydning, men derimod til volleyfire.
og du skal VIRKELIG vide hvad du gør med sådan en, specielt teknik-mæssigt (du har godt nok skudt i 2 år, men under hvilke premisser? instruktør? selvlærd? etc.) du kan let ødelægge din skulder, sprænge fibre osv. da teknikken er rimelig anderledes sammenlignet med normal traditionel skydning.

anyways, vil du have pile til en 110# så skal du lige høre danage eller baldur ad hvilke pile der skal til, for du kan ikke bare bruge de pile man normal bruge til recurve, langbue m.m.
du skal for det føreste have rigtig længde, men når du bruger en bue der er så tung er det VIRKELIG vigtigt at du har en pil der er lavet i godt træ og ud over det skal den være tung som et ondt år for at du ikke skader buen (eller dig selv).

@holten, der er vidst ingen compoundpile der er lavet til buer på over 100#, tror at han skal have fat i uafkortede bolte til armbryst hvis de skal passe til en 110# bue. en bue på 100# skal have en spine på MAX 230, og jeg har aldrig set carbon eller carbon/alu pile med en spine på mere end 250-260 stykker.
sku mig ikke om man skal helt ned på 200-210 stykker til en bue så tung.

EDIT: efter lidt research så skal man bruge varmebehandlet bambus til buer der ligge på 90-100#

vil du tage jagttegn så sats på intensiv træning med en traditionel bue eller compoundbue.

Lorenz
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:05
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Køffenhaun

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Lorenz » 22. jan 2015, 08:29

Hej Holten og Freezion!

Beklager jeg først svarer nu!

Jeg forstår godt jeres begges tvivl omkring at bestå bueprøven med den bue, men det er jo dér udfordringen ligger!
I min oprindelige post skrev jeg også med henblik på buejagt, men det ville være et sted langt ude i fremtiden for mig og derved kan det mål/den ide ændres.

Jeg er glad for du mindede mig om de pile til de tunge engelske langbuer! Jeg havde helt skudt disse ud af hovedet!
Pile til compoundbuer som jeg umiddelbart læser det efter at have surfet rundt og talt med andre med samme bue at det bliver noget værre ged.


Omkring buen, så foreligger det ikke sådan at jeg har hoppet rundt på nettet og tænkt "Nøj! Stor større størst!".
Jeg er godt klar over at fx de mongolske ryttere ikke brugte tunge buer, hvilket er grundet stillingerne man skyder i fra hesten. På forskellige fora, blandt andet her, har jeg fulgt mange af trådene med skader, styrke og lignende. Dette er også grunden til at jeg træner for at forebygge sådanne skader. Nogle af disse er for eksempel dem som Lajos Kassai bruger på sin skole.
Jeg mødte en af hans svenske elever for ca 1½ år siden. Han har givet hjælp til teknik og jeg mødte ham også her i sommers, hvor vi skød sammen.

Jeg forstår godt jeres tvivl da det er 2 år jeg har skudt fast og forsøger at svare så godt jeg kan for mig. Dog fandt jeg det lidt negativt i jeres svar da jeg umiddelbart læste jeres svar, men har i dag da jeg skriver dette valgt at tage det som bekymring og ærlighed.

Traditionelle buer tiltaler mig mere end compound buer, men jeg har stadigt en nysgerrighed for compoundbuerne, så vi må se hvad fremtiden byder!

EDIT: Jeg har fundet en løsning med pile på nettet!
EDIT EDIT: Jagt med 110#eren er lagt på hylden.


MvH

Lorenz
Foretrækker mongolske rytterbuer.... Men elendig rytter! -_-

An arrow can only be shot by pulling it back.
So when life is dragging you back with difficulties,
it means that it’s going to launch you into
something great.
Just focus and keep aiming!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Holten101 » 22. jan 2015, 09:29

Hej Lorenz
Du må sgu undskylde hvis det lød negativt....jeg ønsker al magt til dem der kæmper for at mestre de tunge buer. Min skepsis bunder i praktisk erfaring med såvel prøven som utallige 3D stævner med traditionelt udstyr, det var ikke et forsøg på at kyse din begejstring.

Mit gæt er (og det er svært at bakke op;-)....at der kun er en håndfuld (hvis nogen overhovede) i den vestlige verden der er dygtige nok mht præcision til at kunne bestå den danske jagtprøve med en 110# traditionel bue. Prøven er svær nok med 45-55# (som er det normale) til at rigtig mange dygtige skytter mister modet og opgiver.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Lorenz
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:05
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Køffenhaun

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Lorenz » 22. jan 2015, 09:59

Hej igen Holten!

Det var også kun mit umiddelbart første indtryk og efter at have ladet informationen, som i kom med, rumstere rundt og ladet sig behandle, så tog jeg det ikke som negativt :)

Jeg er helt bestemt klar over at det er en STOR udfordring! Det kan være det ender med at være det uopnåelige mål, men selvom man ikke når målet, så kan man opnå meget og få mange gode oplevelser stadigt.
En tilføjelse til det med teknikker, så var det mig en stor hjælp at starte med en bue med meget lav kraft (20#) som jeg kun har haft for at få teknikken og formen ind i kroppen. Jeg har arbejdet med både tommelgrebet, som man bruger en ring til, såvel som grebet med tre fingre.

Der er en del i USA utroligt nok som jager med meget kraftige buer (blanding af langbuer, compound og rytterbuer). Dog kender jeg ikke deres lovgivning omkring jagt, så skal ikke udtale mig yderligere på det.

For mig er det udfordringen. At vide man kan. Men som jeg lige lavede en EDIT EDIT på, så er faktisk jagt med buen sat i bero, men det grunder i at jeg gerne lige vil se data på pilens effekt på dyret, når pilene er så tykke. Det skal være forsvarligt og så vil jeg langt langt hellere investere tid og penge i at jage med ordentligt udstyr. Om det så ville være en compound bue, det vides ikke.

Jeg har ikke tænkt mig at give op! :)

MvH

Lorenz

Ekstra: Ville lige smide et link til et forum der har en del med pile og andet, hvis man er interesseret i at lave egne pile: http://paleoplanet69529.yuku.com/forums ... MC8X9KG-VM
Foretrækker mongolske rytterbuer.... Men elendig rytter! -_-

An arrow can only be shot by pulling it back.
So when life is dragging you back with difficulties,
it means that it’s going to launch you into
something great.
Just focus and keep aiming!

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Freezion » 22. jan 2015, 11:24

Du må sq meget undskylde hvis det lød negativt, det har været i oprigtig bekymring, for jeg har oplevet folk der er kommet tilskade (og nogen alvorligt) fordi der er gået noget galt med højpundsbuer, oftest fordi de ikke rigtigt har vidst hvad de har haft med at gøre.
:razz:

kulfiberpile man udsætter for stresss = nogo (hence at jeg fraråder på en tung bue) der er ingen som vil have en pil til at eksplodere foran en :wall:
amerikanerne har tankegangen bigger = better, man behøves altså ikke en 80# compound for at skyde en whitetail, børn skyder dem med gennemskud i USA med buer på 20-30# :giggle:

super dejligt at vide at du tænker dig om, for det kan man desværre ikke sige om alle der begiver sig ind i bueskydningens verden.

en sjov fact er at man kan se på de gamle lig fra middelalderen at skytternes fysik og knoglestruktkur var anderledes pga. de tunge buer, utroligt spændene at grave ned i :biggrin:

Lorenz
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:05
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Køffenhaun

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Lorenz » 22. jan 2015, 12:03

Hej Freezion!

Oh, yes! Det er nemlig rigtig mange af de skader som jeg gerne vil undgå og det er også derfor at jeg ikke 'bare' vil skyde igennem i flere timer med den nye bue, men sørge for at sige fra, hvis det føles forkert. Jeg har et GoPro Cam, som jeg sætter op, når jeg skyder. Så kan jeg efter at have skudt nogle pile se på min form om jeg holder skulderen ordentligt og holder linien i mit træk. Til hver en tid vil jeg på en træt dag bruge min svagere bue til at skyde med. Fandt en video med en skulderoperation efter en der havde vægttrænet forkert. Øvh, siger jeg bare!

Kulfiberpile forlod jeg som en mulighed hurtigt af netop den grund! Mener faktiskt jeg læste mig frem til det her i forummet.

Det er jeg bestemt klar over at de er xD Jeg mindes at have læst at gennemsnittet i Europa ligger omkring de 60#?

Jeg så en amerikaner der jagede med pile der var hjemmelavede i tradition med flintepile og andre fortidspile. Det var ikke kønt. Man skal sgu have det godt med sig selv. Var gerne med på jagt da jeg var lille sammen med min far og jeg har set ham lade være med at tage et skud fordi han ikke mente det var forsvarligt overfor dyret eller ham selv.

Jeg gør hvad jeg kan for at indsamle information og gøre tingene ordentligt. Her tænker jeg både på teknik, såvel som valg af skud. Når jeg for eksempel er ude til rollespil skal jeg også kunne kontrollere mine skud og vælge dem som er forsvarlige, så ikke jeg yder personskade på nogen.

Jeg har faktiskt set nogle af de skeletter i London for nogle år siden! Men de blev også trænet fra barnsben af jo, så det er klart det har haft et indtryk i deres fysiologi! Jeg vil også vove at påstå at samtlige skytter herinde har en nydelig ryg!
Det kan man også se ved dem som dyrker kampsport, hvor deres knogler hærder grundet træningen.

Jeg er helt fanget af historien bag bueskydning og det er nok også derfra at rytterbuen ligger mig så nær.

Har en ven som skal til Kina og han ville se om han kunne få eksemplarer af de to traditionelle buetyper de har med hjem! Meget spændende!
Hundredeårskrigen er også meget fascinerende!


Nu kom jeg vidst ind på et sidespor! Har forfærdeligt meget materiale som jeg ikke altid kan dele med andre xD

Jeg skal nok opdatere hvordan det vil skride frem med pilene og så kan det da være vi ses en dag!

MvH

Lorenz
Foretrækker mongolske rytterbuer.... Men elendig rytter! -_-

An arrow can only be shot by pulling it back.
So when life is dragging you back with difficulties,
it means that it’s going to launch you into
something great.
Just focus and keep aiming!

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Freezion » 22. jan 2015, 12:21

hvis du har mod på det, så må du også godt smide nogen af videoerne op med 110#'eren, det ville jeg sq gerne se :biggrin:

Lorenz
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:05
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Køffenhaun

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Lorenz » 22. jan 2015, 12:36

Jeg skal da lige se hvad jeg kan få lavet så! Dog bliver det pt uden pile, da jeg ikke lige vil risikere at have resterne af en pil i hånden xD

Skal også lige have lagt billede op af buerne i billedtråden :D

Men du kan da lige få et hurtigt billede af et kogger jeg har lavet ^^
[img][IMG]http://i1300.photobucket.com/albums/ag8 ... i4ykmj.jpg[/img][/img]

MvH

Lorenz
Foretrækker mongolske rytterbuer.... Men elendig rytter! -_-

An arrow can only be shot by pulling it back.
So when life is dragging you back with difficulties,
it means that it’s going to launch you into
something great.
Just focus and keep aiming!

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 11. okt 2011, 21:24
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 39 times
Been thanked: 24 times

Re: Pile spørgsmål!

Indlæg af Toxophilos » 24. jan 2015, 11:35

Sådan min venn. Alt er mulig hvis man bare trener litt på forhånd. :thumbup:
En som gir opp vinner aldri. En vinner gir aldri opp. :DancingBanana:
https://www.nerdist.com/2015/01/badass- ... hery-myth/
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

Besvar