Imponerende bue-kundskaber (video)

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Holten101 » 28. jan 2015, 13:05

Youtube er et taknemmeligt medie;-). Der er en del af det fortælleren siger der får min bs alarm til at bimle. Hvis Lars skyder som det fremstår i videoen så vil han kunne feje al konkurrence af banen, om det er FITA eller 3D.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Sort » 28. jan 2015, 16:31

Mohabba skrev:jeg læser tit om svage forventninger til hvad en af hans pile ville gøre ved en menneskekrop i et krigsscenarie, fordi buerne virker "lette".
Kunne være fedt at se nogle tests i en ballistic gel krop.
Jeg er sikker på at de virker fint på fjenden.
40 lbs er helt realistisk for en jagtbue (historisk set) dvs det skal nok være klamt at blive ramt hvis man går i skjorteærmer og hvis man bruger rytterbue fra hest, er der også rig mulighed for at dele skjoldliner etc så man kan ramme folk fra mere interessante vinkler end lige forfra hvor de somregel er pansrede.

Som fodfolksbue virker det måske lidt mindre praktisk ifht europæisk krigsførelse. I europa havde vi masser af jern og derfor også tungt infanteri og pansrede ryttere. Faktisk også rimelig pansring af bueskytter og let kavaleri.
Modsvaret var så den europæiske langbue og dertil hørende tunge panserbrydende pile (bodkin etc), set i den sammenhæng er buen vi ser et sted imellem underligt sidearm og direkte fjollet. Specielt for fodfolk.

Men i det meste af den øvrige verden, havde man ikke nær så meget jern, og derfor også lettere rustninger, samt mere skærende våben end huggende/stikkende som vi kender fra europa. Dvs rustninger af læder og mere fokus på mobilitet, med mindre skjolde osv. I den type krig kunne buer på 40 lbs sagtens fungere, men næppe i nærkamp eller fokuseret på så korte hold som vi ser på filmen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Sort » 28. jan 2015, 19:34

Cp-medic skrev:Nej det er rigtigt. En mand som hævder at lars ikke kan ramme noget på 7 meters afstand er uenig......heldigvis får han en del smæk for sin misundelsesprægede smædekampagne.
Han har langt henad vejen ret, desværre falder han i ninja fælden.
Jeg så selv videoen uden lyd første gang og var helt almindeligt imponeret af skyderiet (men måske ikke af gymnastikken etc).

Desværre er der et fortæller spor som helt klassisk for ikke europæisk kampsport oversælger historien voldsomt, hvilket er det jeg kalder ninja fælden. Geekdad har stortset ret i sine kritik punkter, men hans tone.. suk. Når man kritiserer udenlandsk kampkunst udfra kommentatorsporet, skal man altid huske at være nøgtern og ikke slingre ind i løse anklager.

Problemet er nemlig at feks japansk kampkunst herunder bueskydning og fægten med krumkniv, har en enorm fanbase og den mindste nedladenhed, vil blive opfattet som rent kætteri. Se bare kommentarerne hvor man efter et par stykker, går i struben på mythbusters fordi katana'er (samuraisværd) ikke kan hugge andre sværd, eller tommyguns over.

Nå men Geekdad har ret i alle sine faktuelle oplysninger, altså det med pilekogger, skydning højre hhv venstre om buen, dårlige kunstnere, ingen glemte kunster osv osv. Samt at man ikke kan flække en pil med spids på og faktisk ikke kan flække ret mange typer pile.

Men han springer lidt let henover at der faktisk er langskud med i filmen, samt konstruerer sig til et modsvar på "aflæring" af hvad man har lært. Det er klart at hvis man har gået til olympisk skydning med sigtemidler og pilehylde på venstre side af buen. Så er der et øje der skal åbnes og noget afstand der skal bedømmes faktisk imens man spænder buen "instinktivt". Men igen oversælger fortælleren også konceptet lidt, bare med den fordel at han har billedmaterale.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Cp-Medic » 28. jan 2015, 21:26

Ingen tvivl om at videoen er meget "amerikansk" men vi kommer bare ikke udenom at han har helt vanvittigt styr på hvad han laver og så er det vildt at det der fylder mest i tråden er kritik men det er jo selvfølgelig ret dansk:/
Man kan jo sammen med sin kritik poste en video hvor man gør det bedre:)

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Holten101 » 29. jan 2015, 10:14

Det er da naturligt nok at man forholder sig skeptisk når en youtube video viser noget som er "for godt til at være sandt"....og der er flere ting i den video der hører i den kategori.
Lars har nogle åbenlyse evner, der langt overstiger hvad normalt dødelige kan opnå. MEN...det koster sgu på troværdigheden at fortælleren fyre de ting af (jeg ved ikke om Lars har noget med det fortællerspor at gøre)....det får uværgeligt en til at sætte spørgsmålstegn ved resten (hvilket er synd).

Det næste er, at der er en grænse for den iboende præcison (egenspredning) i en bue....den grænse bliver kraftig rykket når man tilsætter fingerslip, skud uden pilehylde, variationer i nockpunkt og inkonsisten form (alle 4 ting som Lars er udsat for). Uanset hvor præcis man er så sætter egenspredningen en grænser for det mulige...og det spiller ind når man vil flække en pil i luften, eller rammen bladet på en kniv (det sidste er ikke svært...det tager bare tid og forsøg nok).

Min skepsis bunder i at jeg kun har set ham på youtube og at en del af det i videoen er tossesnak....et RL show, eller turnering hvor han laver de samme ting og jeg er den første til at udråbe ham til buegud. Jeg skal se det før jeg tror det.

Men alt magt til mennesker med særlige evner og talenter

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Lycon » 9. feb 2015, 23:18

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lorenz
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:05
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Køffenhaun

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Lorenz » 10. feb 2015, 08:41

Jeg faldt over den her:

https://www.youtube.com/watch?v=IU4PSENakKw

Dog har jeg stadig mere hang til Lajos Kassai:

https://www.youtube.com/watch?v=hRUU0Zq165k



Har været i den modtagende ende af Lars' pile og det er ret underholdende, men det er jo situationen og miljøet som dikterer hvor vidt man kan bruge de forskellige teknikker ^^
Foretrækker mongolske rytterbuer.... Men elendig rytter! -_-

An arrow can only be shot by pulling it back.
So when life is dragging you back with difficulties,
it means that it’s going to launch you into
something great.
Just focus and keep aiming!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Imponerende bue-kundskaber (video)

Indlæg af Sort » 12. feb 2015, 20:53

Det er nok så tæt vi kommer på sandheden. Kommentatorsporet hører til i et cirkustelt, de faktisk begivenheder står ganske imponerende alene, hvilket han stort set selv indrømmer.

Der er et par punkter "ekspertsystem" etc der peger til kampsport som ikke lige stammer fra asien der jo ellers har et selvskabt monopol på området.
Naturligvis har alle kulturer der for alvor har brugt bueskytter, også haft systemer for træning og måling af effektivitet. Om så lige en kultur var bedre end en anden, afhænger i høj grad af hvilket krigsscenarie den enkelte form er tilpasset.

Jeg tror ikke rigtigt at Lars stil kan fungere med 150lbs langbue, så på europæisk målestok, slår pilene ikke hårdt nok på lange nok afstande, ergo ikke specielt effektiv.
På den anden side duer en mandshøj takstræsbue jo ikke fra hesteryg og det bliver noget rod at spænde den i vinkler udover næsten direkte sideværts, så europæisk langbue er noget skrammel med mongolske standarder.

Altsammen bringer os frem til en meget asiatisk salgstale for en ellers imponerende opvisning i buekunst (der nok hører til et sted imellem mongolerne og istanbul). Med asiatisk mener jeg ikke noget nedsættende, men det er helt typisk for indien og udaf i den retning at man laver kunster uden at indrømme at det er et trick.
Hvor en dansk tryllekunstner, jo tager sit kostume på og arbejder indenfor vores forventning om at blive narret.
Så tryller en indisk guru ting ud af håndfladen imens han uden at blinke påstår at det er et ægte mirakel.

Lidt det samme ser man i orientalsk kampkunst, et søm kastes igennem en glasplade og ingen så meget som antyder at det måske ikke er helt almindelig glas.. osv osv.

Her er det så bare buekunst fra glemte tider som kun den særligt dedikerede næsten munkeagtige guru har lært, uden egentlige historieforsknings færdigheder eller kilder ud over alment tilgængelige.

Det kolliderer så med traditionel vestlig fortælling og så har vi alverdens kritikere, der undervejs begår mange af de samme fodfejl.

Men rigtigt nok som lars selv siger, hvis ikke lyd og skydning var så "over the top" sammen, ville han ikke få halvt så mange wievs og seværdig det er han sgu.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar