Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Christ » 7. apr 2016, 15:54

Hej folks,

I et øjebliks vanvid, besluttede jeg mig for at prøve at tage et bue tegn.

Jeg ræsede til Baldurs i Borup, og vupti, er der nu bestilt en PSE Decree HD. Er super spændt, har fået opsnuset der er kursus i August, så jeg har noget tid at læse og træne inden kursus.

Mit udvalg i bue, var ret begrænset, jeg er tilsyneladende halvt abe, og havde en træklænge omkring 31.5-32. Buen jeg valgte var mindste og letteste mulighed.

Jeg kan umiddelbart ikke finde nogen foreninger tættere på Kirke Hyllinge end Sorø, kender i til nogen ?

Knæk og bræk, eller som i bue folk vidst siger, træk og slip ! :)

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Kleth » 7. apr 2016, 16:06

Jeg kender kun til
http://www.gojf.dk/buejagt men det er vist ikke nærmere


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af C-X » 7. apr 2016, 16:39

:welcome:

Det er en dejlig afslappende form for skydning og det kan være enormt hyggeligt. Se at melde dig ind i en klub, så du kan blive rettet ind. Hverken skydning, med rollator-bue, eller prøven er specielt svær, hvis du har forberedt dig bare lidt.
At så kurset og prøven løber op i samlet set 1.000,- er lidt lamt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Christ » 7. apr 2016, 18:34

Kleth skrev:Jeg kender kun til
http://www.gojf.dk/buejagt men det er vist ikke nærmere


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ellers tak for tippet der, det er en tand længere væk :)
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Christ » 7. apr 2016, 18:35

C-X skrev::welcome:

Det er en dejlig afslappende form for skydning og det kan være enormt hyggeligt. Se at melde dig ind i en klub, så du kan blive rettet ind. Hverken skydning, med rollator-bue, eller prøven er specielt svær, hvis du har forberedt dig bare lidt.
At så kurset og prøven løber op i samlet set 1.000,- er lidt lamt.
Tak for tip om klub, jeg vil prøve at besøge Midtsjællands buejægere, det ser ud til det er dem der er tættest på mig.

Har netop nu meldt mig til kursus i August !

glæder mig SÅ meget til at komme i gang. :eek:
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Usthomsen » 7. apr 2016, 23:40

Christ skrev:Hej folks,

I et øjebliks vanvid, besluttede jeg mig for at prøve at tage et bue tegn.

Jeg ræsede til Baldurs i Borup, og vupti, er der nu bestilt en PSE Decree HD. Er super spændt, har fået opsnuset der er kursus i August, så jeg har noget tid at læse og træne inden kursus.

Mit udvalg i bue, var ret begrænset, jeg er tilsyneladende halvt abe, og havde en træklænge omkring 31.5-32. Buen jeg valgte var mindste og letteste mulighed.

Jeg kan umiddelbart ikke finde nogen foreninger tættere på Kirke Hyllinge end Sorø, kender i til nogen ?

Knæk og bræk, eller som i bue folk vidst siger, træk og slip ! :)

Christian
Lyder jo fuldstændig som mig.

Jeg har også lige købt en bue og tager prøven her til efteråret

Det lyder som en lang træklængde. Jeg er 187 cm høj og har 29. Jeg var også hos Baldurs i Borup og her anbefalede de mig en 31. Da jeg dog bagefter tog i den lokale buejagt forening i Sorø var der flere som vurderede at det var alt for langt træk.
Var det til konkurrence skydning ville det passe bedre med den lange træklængde men til jagt bruger man åbenbart knap så lang træklængde pga mobilitet.

Hvad ved jeg !

Det er skide sjovt at skyde med bue og det bedste er at man bare lige kan gå ud i baghaven og skyde til skulderen ikke vil mere. :smile:
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Christ » 8. apr 2016, 15:26

Usthomsen skrev: Lyder jo fuldstændig som mig.

Jeg har også lige købt en bue og tager prøven her til efteråret

Det lyder som en lang træklængde. Jeg er 187 cm høj og har 29. Jeg var også hos Baldurs i Borup og her anbefalede de mig en 31. Da jeg dog bagefter tog i den lokale buejagt forening i Sorø var der flere som vurderede at det var alt for langt træk.
Var det til konkurrence skydning ville det passe bedre med den lange træklængde men til jagt bruger man åbenbart knap så lang træklængde pga mobilitet.

Hvad ved jeg !

Det er skide sjovt at skyde med bue og det bedste er at man bare lige kan gå ud i baghaven og skyde til skulderen ikke vil mere. :smile:
Super fedt, har du meldt dig ind i noget forening og kan anbefale ?

Jeg er 192, og har rimeligt lange arme i forhold til min krop, så tror det passer ok. Min bue er sat til max, 31.5 og det passer lige så jeg kan bukke venstre arm en smule når jeg trækker, så jeg har korrekt stilling og ikke får armen dasket af strengen.

Nu er jeg så landet med vidunderet, og har skudt de første trænings skud på kort afstand, så jeg kun skal tænke på skyde teknikken, 10 usle skud, så var jeg træt i skulderen.... og den står kun på 55... piv. Har så også trukket en del igennem nede i butikken, men håber styrken kommer hurtigt, for jeg vil gerne træne en masse.

Rigtigt god weekend !

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Usthomsen » 8. apr 2016, 18:00

Jeg har skudt lidt i buejægerne i Sorø. Regner med at melde mig ind her til maj. Ja det med træklængde er ikke bare lige da vi er bygget på forskellig måde.

Jeg trækker 50# og kan skyde en 30-40 skud nu før jeg bliver træt og ukoncentreret. Man skal lige have aktiveret de rigtige muskler først og så er det ikke så slemt. Det er mere teknik end styrke.

Jeg købte en brugt hoyt Katera hvor alt fulgte med. Vil ikke betale for meget da jeg ikke aner om det fanger eller ej.

Nu ser vi!
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af T-REX » 8. apr 2016, 20:11

Jeg var også (heldigvis) nede hos Martin Damsbo i Borup.

Jeg prøvede et par billige buer, men jeg er 202cm, og har også abearme... Så endte med en PSE Freak SP sat til 33"
Jeg blev også anbefalet en rimerligt lang ATA, for at Peep ikke kom for langt væk.

Havde jeg "nøjes" med en billig, med 31", så passede den SLET ikke.

Men de extra 5-6cm træk er nu godt nok pebrede. :wall: Men det er det værd, at få en bue, der passer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Christ » 10. apr 2016, 08:58

JRexA skrev:Jeg var også (heldigvis) nede hos Martin Damsbo i Borup.

Jeg prøvede et par billige buer, men jeg er 202cm, og har også abearme... Så endte med en PSE Freak SP sat til 33"
Jeg blev også anbefalet en rimerligt lang ATA, for at Peep ikke kom for langt væk.

Havde jeg "nøjes" med en billig, med 31", så passede den SLET ikke.

Men de extra 5-6cm træk er nu godt nok pebrede. :wall: Men det er det værd, at få en bue, der passer.
Hehe, fedt navn til en abebue :P freak..... :giggle:

Jeg fik også hjælp og instruktion af Martin, han virker meget kompetent. Skal derned og rettes igen, når jeg har skudt en masse hjemme. Jeg endte også med at ligge en del mere end jeg havde planlagt, men sådan ender det sgu altid for mig !

Undersøger pt. om der holdes nogen nybegynder aftener eller lign. hos Midtsjællands buejægere, hvis der gør det, skal jeg klart deltage !

Holder min træning til 10 pile om dagen so far, for ikke at få dumme skader, så trapper jeg op med 5 pile om ugen, til jeg er på 20-25 stk. hvor jeg gerne vil ligge.

God Søndag

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Usthomsen » 10. apr 2016, 15:16

Christ skrev:
JRexA skrev:Jeg var også (heldigvis) nede hos Martin Damsbo i Borup.

Jeg prøvede et par billige buer, men jeg er 202cm, og har også abearme... Så endte med en PSE Freak SP sat til 33"
Jeg blev også anbefalet en rimerligt lang ATA, for at Peep ikke kom for langt væk.

Havde jeg "nøjes" med en billig, med 31", så passede den SLET ikke.

Men de extra 5-6cm træk er nu godt nok pebrede. :wall: Men det er det værd, at få en bue, der passer.
Hehe, fedt navn til en abebue :P freak..... :giggle:

Jeg fik også hjælp og instruktion af Martin, han virker meget kompetent. Skal derned og rettes igen, når jeg har skudt en masse hjemme. Jeg endte også med at ligge en del mere end jeg havde planlagt, men sådan ender det sgu altid for mig !

Undersøger pt. om der holdes nogen nybegynder aftener eller lign. hos Midtsjællands buejægere, hvis der gør det, skal jeg klart deltage !

Holder min træning til 10 pile om dagen so far, for ikke at få dumme skader, så trapper jeg op med 5 pile om ugen, til jeg er på 20-25 stk. hvor jeg gerne vil ligge.

God Søndag

Christian
Du kommer bare om mandagen omkring kl 18-19 stykker. Så er der kompetente mennesker på stedet.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Christ » 10. apr 2016, 16:49

Usthomsen skrev:
Du kommer bare om mandagen omkring kl 18-19 stykker. Så er der kompetente mennesker på stedet.
Tak for info, konen har desværre vagt Mandag, så jeg er på lock down med barnet. Jeg fik lige svar for lidt siden på en FB gruppe, de siger der også Onsdag skulle være folk derude, så regner med at se ud Onsdag aften efter arbejde.

Rigtigt god Søndag

Christian
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af Usthomsen » 10. apr 2016, 17:32

Christ skrev:
Usthomsen skrev:
Du kommer bare om mandagen omkring kl 18-19 stykker. Så er der kompetente mennesker på stedet.
Tak for info, konen har desværre vagt Mandag, så jeg er på lock down med barnet. Jeg fik lige svar for lidt siden på en FB gruppe, de siger der også Onsdag skulle være folk derude, så regner med at se ud Onsdag aften efter arbejde.

Rigtigt god Søndag

Christian
Det er også rigtig men der er bare ikke altid instruktør på. Det er mere en aften for dem som er selvhjulpne.men tag rolig chancen. Oftest er der nogen at spørge til råds.

Jeg kommer ikke for tiden da jeg har rygproblemer og før det er udredt, forsøger jeg at holde den så meget i ro som muligt
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Forhåbentligt ny buejæger, så er der bestilt bue !

Indlæg af T-REX » 11. apr 2016, 14:29

Jeg kan også anbefale forummet http://www.archerytalk.com/
Der er der meget aktivitet, og man kan få kvalificeret hjælp. Men bemærk, man bruger nemt mindst lige så meget tid der, som man bruger her :oops: :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar