Korrekt trække teknik ?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Christ » 10. apr 2016, 20:32

Hej alle,

Jeg sidder og ser en masse videroer om compound bue teknik. I stort set alle tilfælde, både target, 3d og jagt, ser jeg folk trække deres bue med pilen over vandret. Jeg trækker pt. med pilen pejende ca 45 grader nedad, og bliver nervøs for jeg er ved at indøve vaner der er forkerte og i værste tilfælde kan medføre skader.

Grunden til jeg trækker den sådan, er jeg tænkte det var sikrere, og jeg mener Martin i Baldurs, sagde man ikke måtte komme over vandret til prøven.

hvordan trækker i ?
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af C-X » 10. apr 2016, 20:59

Nedefra og op, som du gør. Har først lige fået tegnet for et par uger siden, så er ikke spoleret endnu.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Christ » 10. apr 2016, 21:18

C-X skrev:Nedefra og op, som du gør. Har først lige fået tegnet for et par uger siden, så er ikke spoleret endnu.
Sweet, takker. Jeg er så grøn som man kan være, og tænkte der måske var en god grund til de fleste var så højt oppe med buen.
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af C-X » 10. apr 2016, 21:28

Bare fortsæt med at trække nedefra, til efter prøven. Så er det ikke det du laver fejl på. :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af TGR » 11. apr 2016, 12:12

Korrekt træk er vandret, hvis der skydes opad eller ligeud. Under vandret hvis det er nedad. På en dansk 3d runde under bueskydningdanmark er træk over vandret forbudt. De amerikanske skytter har tendens til at trække over vandret men de er også noget højt oppe i trækstyrke.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Unknown » 11. apr 2016, 13:17

Da jeg købte min bue skulle jeg også lære at trække på banen. Efter et par og tyve skud så mente jeg at jeg var udlært. Den næste pil røg i gulvet. Det var godt jeg ikke var udendørs og trak opad, altså over vandret. De kan flyve forbavsende langt, sådan nogle pinde.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Holten101 » 11. apr 2016, 13:48

Altid nedfra og op med compound. Det er ikke mange jeg ser (det sker dog) til 3D stævner der trækker over vandret. Med langbue trækker jeg lige på.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Boryx » 11. apr 2016, 17:56

Er det kun mig der finder overskriften en smule misvisende og leder tankerne i retning af gader vores børn ikke bør frekventere efter mørkets frembrud? :oops:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af T-REX » 11. apr 2016, 19:53

Jeg har lige siddet og set Bob Munden... Så det var en noget anden trække teknik jeg tænkte på. :oops:

https://www.youtube.com/watch?v=XsU5AMxvlKg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Christ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 659
Tilmeldt: 12. maj 2013, 21:06
Interesser: Foto Skydning Jagt Genladning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 193 times
Been thanked: 86 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Christ » 11. apr 2016, 20:22

Boryx skrev:Er det kun mig der finder overskriften en smule misvisende og leder tankerne i retning af gader vores børn ikke bør frekventere efter mørkets frembrud? :oops:
oooog så er den helt ødelagt for mig den tråd her :P

Nu kan jeg ikke se andet....... whaaa

og tak for input alle sammen :)
"20 years ago we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs. Please God, don't take Kevin Bacon."

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Korrekt trække teknik ?

Indlæg af Cobolt » 11. apr 2016, 21:18

Hvis du trækker buen 45 grader nedad vil du typisk have sværere ved at trække buen og samtidigt bruge meget af din sigtetid på at bevæge buen til knap vandret. Derved gør du det væsentligt sværere for dig selv at opnå kontinuert god skydning, fordi det tager tid og en en stor vild bevægelse.
Hvis du løfter buen mod målet/skiven inden du trækker og sørger for du enten har målet lige over pilespidsen eller i bunden af sigtehuset, vil du normalvis ikke være over vandret, og den strækning du skal flytte buen for at nå målet korter og dermed hurtigere og lettere opnået. Bliver det en vane at skyde sådan er du altid under vandret, så din sikkerhed er i orden. Just my two cents.
Træk og slip.

Besvar