http://www.nomad-art.hu Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Ulyng
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 9. jul 2008, 03:45
Interesser: Intet primært
Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
Has thanked: 83 times
Been thanked: 9 times

http://www.nomad-art.hu Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af Ulyng » 20. maj 2016, 07:34

http://www.nomad-art.hu
Faldt over mærket på dette års Middelaldermarked. De virker som et seriøst mærke. Men jeg har ikke meget at sammenligne med.
Kunne bruge en bue af god kvalitet, som jeg kan "vokse" med. Ca 40-45lbs i træk.
My Tuppence Worth

mvh

Ulyng

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af TGR » 21. maj 2016, 08:35

Buerne ser rigtig fine ud, men hvad vil du opnå med den? Rytterbuer er til for sjov skydning og svære at opnå nogen som helst præcision med.
Hvis du vil holde dig i middelalderstilen så overvej en traditionel langbue, hvis du drømmer om jagt så overvej recurven. Det er svært nok at tage jagtprøven med recurve bue.

Ulyng
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 9. jul 2008, 03:45
Interesser: Intet primært
Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
Has thanked: 83 times
Been thanked: 9 times

Re: Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af Ulyng » 22. maj 2016, 03:04

Takker for svaret.
Det vil ikke være en jagt bue. Det må evt. blive senere. Jeg søger en bue, som ikke bliver "træt" i glasfiberen, i den tid man kan forvente den skal holde. En bue jeg kan lære at skyde med. En bue der stadig kan være sjov i haven (har en stor ugenert have med "kuglefang" i alle relevante retninger), når jeg er gået videre til andet niveau.
Vedrørende præcisionen i denne buetype, så kan jeg jo ikke udtale mig skråsikkert om noget som helst inden for dette område. Men de skud jeg har set gjort med dem virker ikke afskrækkende (hvad jeg har "præsteret" tæller næppe og er noget jeg helst ikke nævner :oops: )
Det jeg søger er således en "døråbner" til bueskydning.
Hvis der er bedre valg/overvejelser end disse er jeg meget åben.
Igen tak for svaret

mvh
My Tuppence Worth

mvh

Ulyng

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af TGR » 22. maj 2016, 09:48

Du kan ikke skyde en bue med glasfiber træt.

Hvis rytterbuernes udseende tiltaler dig så vælg en rytterbue.
Ellers så er en jagtrecurve et godt valg. En bue som Samick SHT, er fin til en overkommelig pris, du har alt du skal bruge, fingerlap, armebeskytter nogle gode pile, for under 2.000,-.

Ulyng
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 9. jul 2008, 03:45
Interesser: Intet primært
Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
Has thanked: 83 times
Been thanked: 9 times

Re: Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af Ulyng » 31. maj 2016, 05:16

TGR skrev:Du kan ikke skyde en bue med glasfiber træt.
Det lyder godt. Har blot anden erfaring mht glasfiber. Tilbage i '70--'80erne var det et problem at fiskestænger i glasfiber blev "slaskede" med tiden. Det kan som med kulfiberen være et problem der opstod med "limen" imellem fibrene. Men er det anderledes med buer takker jeg for info

mvh
My Tuppence Worth

mvh

Ulyng

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af Holten101 » 31. maj 2016, 07:41

Ulyng skrev:
TGR skrev:Du kan ikke skyde en bue med glasfiber træt.
Det lyder godt. Har blot anden erfaring mht glasfiber. Tilbage i '70--'80erne var det et problem at fiskestænger i glasfiber blev "slaskede" med tiden. Det kan som med kulfiberen være et problem der opstod med "limen" imellem fibrene. Men er det anderledes med buer takker jeg for info

mvh
Jeg er helt enig med TRG mht holdbarheden af glasfiber buer, hvis du passer på din bue vil den holde en livstid. Mange moderne fiberbuer kan endda tåle at stå opstrenget.

Iøvrigt så er de rytterbuer du linkede til også glasfiberbuer.

Mht valget mellem rytter, langbue og recurve. Så er det smag og behag. Moderne centercut langbuer (langbuer er mange ting idag) og recurve er lidt nemmer at lære at skyde med. Men mht iboende præcision så tror jeg ikke der er den store forskel.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: http://www.nomad-art.hu Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af TGR » 31. maj 2016, 08:34

Det lød måske også lidt skråsikkert, jeg tager udgangspunkt i en klub kammerat der har en black widow recurve der er 20 år gammel og den holder samme pund. Så lad os sige det sådan, jeg tror ikke du kan skyde glasset træt.

Ulyng
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 9. jul 2008, 03:45
Interesser: Intet primært
Geografisk sted: Dk - Sjælland og øerne; øst og sydøst
Has thanked: 83 times
Been thanked: 9 times

Re: http://www.nomad-art.hu Er der nogen der har erfaring med dette mærke?

Indlæg af Ulyng » 22. jun 2016, 00:36

Takker for svar. Selvom jeg pga sygdom er noget sent på'n.
Godt hvis glasfibergrej er blevet mere "sejt" - det kunne måske have noget med limen i klædet at gøre. Glasfiber er vel glasfiber, det der kan ændre sig er nok oplægningen og limen. Det første vil nok ikke have indflydelse på holdbarhed af fibren. Men det kommer fra en der ikke ved noget om buer.
Jeg kan lide rytterbuerne pga deres handiness. Ellers er der Falco.ee med deres Storm model....
My Tuppence Worth

mvh

Ulyng

Besvar