Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 13:31

Ratata skrev:
22. jan 2020, 21:54
Men han skal jo igennem den samme mængde teori.
Så hvorfor ikke bare tage det med hagl. Og så bygge på med buen bagefter.
Forestil dig den var omvendt, og ALLE skulle tage bueprøven, førend de måtte gå op til haglprøven.

Hvilket fornuftigt formål ville det tjene?
Og hvor stort et irritationsmoment ville det være?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 13:36

PSindrup skrev:
23. jan 2020, 09:13
Wengel skrev:
23. jan 2020, 08:54
Det samme gør sig gældende mht folk som kun er interesseret i riffel jagt.
Flere på mit hold sidste år lagde ikke skjul på at de ville slet ikke tage haglskydeprøven da de kun skulle bruge tegnet til riffeljagt - og at de simpelthen ville vente indtil det blev opdelt.

Men ja, "det var lige på trapperne" blev vi også fortalt i efteråret sidste år, intet er vist sket endnu.
Ja, det er lidt fjollet.
En anden ting, som slet, slet ikke forstår er, hvor meget energi der bruges på sikker håndtering af haglgeværet og hvor lidt (som i ingenting) der bliver brugt på sikker riffelhåndtering når man tænker på farligheden af de to våben. Haglgeværet har en sikkerhedsafstand på mellem 200 og 400 meter, hvorimod riflen kan slå ihjel på flere kilometers afstand.

Bortfald af kravet om haglskydeprøven for riffel- og buejægere blev også diskuteret da jeg tog jagttegn for 5 år siden, så det ville jeg ikke vente på.

Peter
Peter du ved jeg elsker at lege "djævlens advokat" :giggle:

Men hvori synes du forskellen ligger, ifht sikker håndtering, om det våben man står med i hånden er en kaliber 12 eller kaliber 308win. ?


Jeg synes hvertfald det jeg lærte både da jeg tog jagttegn, og generelt i mit liv i diverse skytteforeninger, var myntet på alle former for skydevåben lige fra de korte 9mm, de lange kaliber 12 eller de medium kaliber 6,5x55.
Hvori den eneste store forskel var, hvor meget "lettere" det var at få peget en kort pibe i en forkert retning, kontra en lang pibe.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 23. jan 2020, 13:37

Wengel skrev:
23. jan 2020, 13:28
Nu vil jeg så med det samme argumentere for at 'teori' til haglskydeprøven er... ikke eksisterende? Det forventes at man kan det fra den almindelige jagtprøve jo?
Våbenhåndtering og at du kan ramme med skidtet er da vist det der er fokus på, er det ikke det samme til riffelprøven?
Ved at bueskytter har endnu en teoriprøve som jeg aner intet om.
Jeg har ikke prøvet den nuværende haglskydeprøve, men den omtales ikke som værende let. Hele den teoretiske jagtprøve er jo bygget op om hagljagt, krydret med lidt riffel, fordi det har afspejlet behovet, som det har været hidtil.
Den nuværende riffelprøve derimod er en ren formalitet, og hvis man ikke kan bestå den er det udtryk for meget ringe færdigheder, eller en dum fejl 40.

Buejagt teoriprøven er omtrent så svær som den almindelige teoriprøve, dog med en god vægt af bue-relevante spørgsmål. Skydeprøven er på forskellige afstande, hvilket kan stresse nogle aspiranter (du kan jo heller ikke ligge på din dunk og hvile de fede kinder på riflen, mens du får styr på nerverne) nok til at de dumper. Med traditionelle buer er den decideret svær.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 13:43

C-X skrev:
23. jan 2020, 13:37
Wengel skrev:
23. jan 2020, 13:28
Nu vil jeg så med det samme argumentere for at 'teori' til haglskydeprøven er... ikke eksisterende? Det forventes at man kan det fra den almindelige jagtprøve jo?
Våbenhåndtering og at du kan ramme med skidtet er da vist det der er fokus på, er det ikke det samme til riffelprøven?
Ved at bueskytter har endnu en teoriprøve som jeg aner intet om.
Jeg har ikke prøvet den nuværende haglskydeprøve, men den omtales ikke som værende let. Hele den teoretiske jagtprøve er jo bygget op om hagljagt, krydret med lidt riffel, fordi det har afspejlet behovet, som det har været hidtil.
Den nuværende riffelprøve derimod er en ren formalitet, og hvis man ikke kan bestå den er det udtryk for meget ringe færdigheder, eller en dum fejl 40.

Buejagt teoriprøven er omtrent så svær som den almindelige teoriprøve, dog med en god vægt af bue-relevante spørgsmål. Skydeprøven er på forskellige afstande, hvilket kan stresse nogle aspiranter (du kan jo heller ikke ligge på din dunk og hvile de fede kinder på riflen, mens du får styr på nerverne) nok til at de dumper. Med traditionelle buer er den decideret svær.
Dumpeprocenten til haglskydeprøven var i 2019, ca 42%.

Hvor den til riffelprøven kun var ca 25%

Så man kan hvertfald argumenterer for haglprøven er noget sværere end riffelprøven


https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/bli ... kydeprove/

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 13:47

C-X skrev:
23. jan 2020, 13:37
Wengel skrev:
23. jan 2020, 13:28
Nu vil jeg så med det samme argumentere for at 'teori' til haglskydeprøven er... ikke eksisterende? Det forventes at man kan det fra den almindelige jagtprøve jo?
Våbenhåndtering og at du kan ramme med skidtet er da vist det der er fokus på, er det ikke det samme til riffelprøven?
Ved at bueskytter har endnu en teoriprøve som jeg aner intet om.
Jeg har ikke prøvet den nuværende haglskydeprøve, men den omtales ikke som værende let. Hele den teoretiske jagtprøve er jo bygget op om hagljagt, krydret med lidt riffel, fordi det har afspejlet behovet, som det har været hidtil.
Den nuværende riffelprøve derimod er en ren formalitet, og hvis man ikke kan bestå den er det udtryk for meget ringe færdigheder, eller en dum fejl 40.

Buejagt teoriprøven er omtrent så svær som den almindelige teoriprøve, dog med en god vægt af bue-relevante spørgsmål. Skydeprøven er på forskellige afstande, hvilket kan stresse nogle aspiranter (du kan jo heller ikke ligge på din dunk og hvile de fede kinder på riflen, mens du får styr på nerverne) nok til at de dumper. Med traditionelle buer er den decideret svær.
Jeg tog jagttegn i efteråret, og jeg vil være meget direkte og sige at undervisningen i teori var meget 50/50 mht riffel vs hagl.
Selve jagtprøven (den teoretiske) havde da også flere spørgsmål relateret til riffeljagt. Altså spørgsmål nummer 1 til min prøve var mht energikrav til riffelkugle mod kronvildt...
Jeg aner ikke om haglskydeprøven er nem, min fornemmelse er også fra det andre fortæller mig at den ikke er helt ligetil, mest af alt det med at du faktisk skal kunne ramme, i al slags vejr - men jeg har skudt hagl i en del år før jeg tog jagttegnet, så den bekymrer mig personligt ikke det store.

Riffelprøve ja - du ligger ned og skal skyde, så hvis du rent faktisk har indskudt din riffel før du tog afsted burde den være en formalitet så længe du husker det med sikkerhed, kontrollere løb osv og ikke skyde naboens skive.

Er overbevist om at hvis haglskydeprøven var mod stationære mål ligesom riffelprøven, ville den også være en formalitet.
Riffelprøve på elgbane måske? :mrgreen:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 23. jan 2020, 13:57

Morten273 skrev:
23. jan 2020, 13:36
PSindrup skrev:
23. jan 2020, 09:13
Wengel skrev:
23. jan 2020, 08:54
Det samme gør sig gældende mht folk som kun er interesseret i riffel jagt.
Flere på mit hold sidste år lagde ikke skjul på at de ville slet ikke tage haglskydeprøven da de kun skulle bruge tegnet til riffeljagt - og at de simpelthen ville vente indtil det blev opdelt.

Men ja, "det var lige på trapperne" blev vi også fortalt i efteråret sidste år, intet er vist sket endnu.
Ja, det er lidt fjollet.
En anden ting, som slet, slet ikke forstår er, hvor meget energi der bruges på sikker håndtering af haglgeværet og hvor lidt (som i ingenting) der bliver brugt på sikker riffelhåndtering når man tænker på farligheden af de to våben. Haglgeværet har en sikkerhedsafstand på mellem 200 og 400 meter, hvorimod riflen kan slå ihjel på flere kilometers afstand.

Bortfald af kravet om haglskydeprøven for riffel- og buejægere blev også diskuteret da jeg tog jagttegn for 5 år siden, så det ville jeg ikke vente på.

Peter
Men hvori synes du forskellen ligger, ifht sikker håndtering, om det våben man står med i hånden er en kaliber 12 eller kaliber 308win. ?
Sikkerhedsafstanden! Helt klart sikkerhedsafstanden og også kravet om kuglefang.
Jeg har skulle bevise alle mulige sikkerheds-"ting" med mit haglgevær, bl.a. at jeg ikke måtte berøre toplukkernøglen før løbene pegede nedad, men jeg har ikke skulle bevise jeg kun ville skyde til et klovbærende vildt med et forsvarligt kuglefang m.m.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Flugteren » 23. jan 2020, 14:02

Morten273 skrev:
23. jan 2020, 13:43

Dumpeprocenten til haglskydeprøven var i 2019, ca 42%.

Hvor den til riffelprøven kun var ca 25%

Så man kan hvertfald argumenterer for haglprøven er noget sværere end riffelprøven


https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/bli ... kydeprove/
Det er nu desværre også mange, som tager alt for let på haglskydeprøven. Da jeg var oppe ca. en måned efter at have taget mit jagttegn i 2016, så snakkede jeg med flere, som sagde, at prøven blot var en formalitet - ud af den gruppe, som jeg "gik ind på banen med" var jeg den eneste, som bestod! Mange røg allerede ved bagduerne. Det tog mig godt og vel 2000 skud fordelt på 14 dage over en måned tids, og så var jeg nogenlunde klar. Jeg er sikker på, at de fleste nyjægere, som dumper haglskydeprøven, ikke træner nok.

Jeg kan også godt se, hvorfor haglskydeprøven er nødvendig. Jeg har observeret rigtig mange jægere "af den gamle skole" skyde til fugle og vildt for blot at strejfe dyret eller slet ikke ramme - selv på relativt kort afstand. På den seneste jagt, jeg var på, blev der skudt ikke mindre end seks skud fra tre jægere efter den samme fasan, uden at den røg ned. Det var næsten pinligt at se.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Flugteren » 23. jan 2020, 14:15

Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 14:20

PSindrup skrev:
23. jan 2020, 13:57
Morten273 skrev:
23. jan 2020, 13:36
PSindrup skrev:
23. jan 2020, 09:13
Wengel skrev:
23. jan 2020, 08:54
Det samme gør sig gældende mht folk som kun er interesseret i riffel jagt.
Flere på mit hold sidste år lagde ikke skjul på at de ville slet ikke tage haglskydeprøven da de kun skulle bruge tegnet til riffeljagt - og at de simpelthen ville vente indtil det blev opdelt.

Men ja, "det var lige på trapperne" blev vi også fortalt i efteråret sidste år, intet er vist sket endnu.
Ja, det er lidt fjollet.
En anden ting, som slet, slet ikke forstår er, hvor meget energi der bruges på sikker håndtering af haglgeværet og hvor lidt (som i ingenting) der bliver brugt på sikker riffelhåndtering når man tænker på farligheden af de to våben. Haglgeværet har en sikkerhedsafstand på mellem 200 og 400 meter, hvorimod riflen kan slå ihjel på flere kilometers afstand.

Bortfald af kravet om haglskydeprøven for riffel- og buejægere blev også diskuteret da jeg tog jagttegn for 5 år siden, så det ville jeg ikke vente på.

Peter
Men hvori synes du forskellen ligger, ifht sikker håndtering, om det våben man står med i hånden er en kaliber 12 eller kaliber 308win. ?
Sikkerhedsafstanden! Helt klart sikkerhedsafstanden og også kravet om kuglefang.
Jeg har skulle bevise alle mulige sikkerheds-"ting" med mit haglgevær, bl.a. at jeg ikke måtte berøre toplukkernøglen før løbene pegede nedad, men jeg har ikke skulle bevise jeg kun ville skyde til et klovbærende vildt med et forsvarligt kuglefang m.m.

Peter
Grundlæggende er princippet det samme, for våbenhåndtering uagtet om det er 9mm, kal12, eller 308win.
Den eneste lille men afgørende forskel er enten sikkerhedsafstanden som ville hedde noget i dur med enten 400m eller 6000m (kal 12 vs 308win) da jeg tog jagttegn var der både spørgsmål i den teoretiske del til sikkerhedsafstand med de forskellige haglstørrelser samt både randtændt og centralttændt riffel.

Nu ved jeg ikke hvordan det er i dag, men dengag jeg tog jagttegn lærte vi kravet til bagstop var de samme til både kaliber 12 og 308win, altså feks en bakke. (Altså såfremt der ikke var den nødvendige sikkerhedsafstand i meter)
Så man hverken skød med riffel eller hagl ind i et busskads.

Jeg forstår godt, at der er forskel i sikkerhedsafstanden, men piller man den ud af ligningen ser jeg ikke den store forskel på at håndtere en riffel og et jagtgevær.
Og til haglskydeprøve og til riffelprøven viser du begge steder, at du kan håndtere et våben på forsvarlig vis.
Ligesom du vel ikke ville skyde hvis du kunne se de havde fået sat rådyret ovenpå volden i stedet nedenfor, eller til haglprøven at du kun skyder fra de markede områder du må skyde fra,

Jeg har de samme rutiner uagtet om jeg er afsted med riffel eller haglgevær.
Bærer hvis muligt altid mit våben med piben opad, og ellers nedad. (Og nej vand er heller intet problem, isoleringstape på mundingen fungerer fint)
Jeg smider først patroner i, umiddelbart når vi er på plads, og har indtil da åbent bundstykke/knækket våben
Har altid sikret indtil ganske få sekunder før skudafgivelse
Ligeledes kommer fingeren først altid på aftrækkeren når den skal bruges.
Peger kun mundingen imod ting, jeg har det fint med at ramme

Og så skyder jeg kun, når jeg enten har et klart bagstop, eller ved jeg kan overholde sikkerhedsafstanden.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 14:28

Flugteren skrev:
23. jan 2020, 14:15
Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.
Problemet med dette er at du til teorien i jagtprøven har fået banket ind i hovedet at du ikke må tage et fritstående skud med riffel. Der er direkte spørgsmål hvor gutten har 'glemt sin skydestok' og du får fejl hvis du svarer at du ville tage skuddet alligevel, selvom kuglefang og alt det andet ville være på plads.
Jagtetik mener jeg det ligger under.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 14:30

Flugteren skrev:
23. jan 2020, 14:15
Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.

Jeg synes riffelprøven i dag er rimelig jagtrelevant.
Du må kun benytte jagtrelevante hjælpemidler, og valgfri skydestilling.

Så du må feks ikke, tage dit speciel byggede stativ med hjemmefra, hvor du bare ligger riflen i og trykker på aftrækkeren.
Men du må godt skyde fra taske/skydestok/bipod(?)/stol eller lignende.

At tvinge folk til fritstående skydning ville squ være tosset. Jeg tænker hvertfald det er de færreste jægere der skyder noget fra fritstående uden hjælpemidler, når der er tale om et stationært mål.
Tilgengæld vil der nok være utrolig mange der skyder fra siddende/stående stillinger med en form for anlæg

Ser jeg blot på mine egne skydninger, har jeg kun 2 gange skudt fritstående uden hjælpemidler mod et stationært mål.
Men 75% af tiden har været siddende enten i stige/hochsitz med anlæg eller siddende på røven, med remstøtte
15% af tiden stående med støtte ( og så lige de 2 gange uden noget)
og nok ca 10% liggende skud


Hvis der var et ønske om at gøre riffelprøven sværere, men samtidig holde den relevant, så var det nærmere en mulighed at fjerne den liggende skydning, men derudover frit valg mellem skydestilling med jagtrelevante hjælpemidler.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 14:33

Wengel skrev:
23. jan 2020, 14:28
Flugteren skrev:
23. jan 2020, 14:15
Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.
Problemet med dette er at du til teorien i jagtprøven har fået banket ind i hovedet at du ikke må tage et fritstående skud med riffel. Der er direkte spørgsmål hvor gutten har 'glemt sin skydestok' og du får fejl hvis du svarer at du ville tage skuddet alligevel, selvom kuglefang og alt det andet ville være på plads.
Jagtetik mener jeg det ligger under.
Dejligt med lidt opdateret viden! det spørgsmål var der ikke dengang jeg tog "kortet" Må jeg af nysgerrighed høre hvor lang tid siden det var du tog dit jagttegn? :smile:

Og som nævnt i mit andet opslag, så synes jeg det er en god idé at lære nyjægere at fritstående med riffel, ikke er en begynder disciplin!
Men at man får fejl for at svare det... Tja, tror jeg synes de skulle fjerne spørgsmålet, og blot nævne det til undervisningen at det er noget der kræver træning.
Det er jo på ingen måde ulovligt, og selvom jeg ikke går specielt meget op i etik, så synes jeg det er fjollet at kunne få fejl på et rent og skær etik spørgsmål

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af C-X » 23. jan 2020, 14:38

Der er mange ting man kunne gøre, for at gøre riffelprøven sværere, eller mere relevant (i vores optik!), men hvis det reelt slet ikke er nødvendigt, så lad dog være.

At 25 % kan dumpe riffelprøven, tror jeg skyldes, at for få tager den seriøst, modsat haglskydeprøven, hvor de fleste nok træner rimeligt seriøst op til.

4 ud af 10 dumpede, til den riffelprøve jeg var til, og deres fejl var dumme og unødvendige (manglende sikkerhedstjek, inden indskydning (skud 30 for højt), kunne ikke ramme (!) og skod ammunition (der sad fast i kammer)).

Jeg husker ikke resultaterne for bueprøven, men enkelte dumpede, bl.a. en med traditionel bue (psykologisk pres, da jeg ved vedkommende normalt skyder virkelig flot).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 23. jan 2020, 14:43

Morten273 skrev:
23. jan 2020, 14:30
Jeg synes riffelprøven i dag er rimelig jagtrelevant.
Du må kun benytte jagtrelevante hjælpemidler, og valgfri skydestilling.

Så du må feks ikke, tage dit speciel byggede stativ med hjemmefra, hvor du bare ligger riflen i og trykker på aftrækkeren.
Men du må godt skyde fra taske/skydestok/bipod(?)/stol eller lignende.
Uden at det skal lyde hverken højr.... eller arrogant, så syntes jeg altså at riffelprøven er for nem.

Du må indtage liggende skydestilling med bipod, for at ramme en cirkel på ca. 30cm I diameter på 100 meters afstand. Jeg vil vove den påstand at det kan man gøre med lukkede øjne, når først man har "låst sig fast" på målet, med albuerne i jorden.

Når det så er sagt, så forstår jeg heller ikke at spidsduer ikke indgår i haglskydeprøven. Det er da en af de mest jagtrelevante skydevinkler. :???:

Peter

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Rulab » 23. jan 2020, 14:57

PSindrup skrev:
23. jan 2020, 14:43

Når det så er sagt, så forstår jeg heller ikke at spidsduer ikke indgår i haglskydeprøven. Det er da en af de mest jagtrelevante skydevinkler. :???:

Peter
Hvor mange fugle har du skudt på jagt på 6-8 meters afstand(som en spidsdue på jagt banen har)?

Skulle hagl prøven være mere realistisk, skulle prøves flyttes til sporing banen i stedet.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 15:06

Morten273 skrev:
23. jan 2020, 14:33
Wengel skrev:
23. jan 2020, 14:28
Flugteren skrev:
23. jan 2020, 14:15
Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.
Problemet med dette er at du til teorien i jagtprøven har fået banket ind i hovedet at du ikke må tage et fritstående skud med riffel. Der er direkte spørgsmål hvor gutten har 'glemt sin skydestok' og du får fejl hvis du svarer at du ville tage skuddet alligevel, selvom kuglefang og alt det andet ville være på plads.
Jagtetik mener jeg det ligger under.
Dejligt med lidt opdateret viden! det spørgsmål var der ikke dengang jeg tog "kortet" Må jeg af nysgerrighed høre hvor lang tid siden det var du tog dit jagttegn? :smile:

Og som nævnt i mit andet opslag, så synes jeg det er en god idé at lære nyjægere at fritstående med riffel, ikke er en begynder disciplin!
Men at man får fejl for at svare det... Tja, tror jeg synes de skulle fjerne spørgsmålet, og blot nævne det til undervisningen at det er noget der kræver træning.
Det er jo på ingen måde ulovligt, og selvom jeg ikke går specielt meget op i etik, så synes jeg det er fjollet at kunne få fejl på et rent og skær etik spørgsmål
Efteråret 2019 så det er ikke ret længe siden.
Og ja, vi kan måske diskutere det at få fejl på "etik" men det er jo alligevel noget der lægges ret meget energi i og der er vel ingen grund til at have spørgsmål hvor "ingen svar er forkerte" så ja :)
Det er det samme som at man ikke bør skyde på noget ud over 100m med en riffel, du vil få fejl på spørgsmålet selvom en ordenlig skytte med en ordenlig riffel ingen problemer ville have ved at nedlægge et stillestående stykke vildt på 200 meter.
Om det er for at folk starter roligt ud og så hæver afstandende efterhånden som erfaringen kommer skal jeg ikke kunne sige - jeg har skudt riffel, haglbøsse og pistol en hel del år før jeg endelig tog jagttegnet.
Mit største problem med haglskydeprøven er faktisk at duerne 'er for langsomme'. Jeg har skudt skeet i årevis og sideduerne har jo kun den halve hastighed på jagtbanen, så det er en kæmpe omvæltning at skulle lave om på hele sin rutine til det.
Samme gælder bagduerne, selvom skeet har flere hurtige bagduer (stand 1 og stand 7) så er der ingen i trap-stil hvor duen starter de der 10-15 meter foran dig - de flyver enten forbi dig eller over hovedet på dig (med en anden hastighed).

Jeg blev overrasket da jeg gik i gang med at træne på jagtbanen her for nyligt fordi jeg pludselig følte jeg ikke kunne ramme en ladeport, selvom jeg ikke har de store problemer med at skyde 20+ på skeet banen for en 'casual' skytte som mig.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 15:06

Rulab skrev:
23. jan 2020, 14:57
PSindrup skrev:
23. jan 2020, 14:43

Når det så er sagt, så forstår jeg heller ikke at spidsduer ikke indgår i haglskydeprøven. Det er da en af de mest jagtrelevante skydevinkler. :???:

Peter
Hvor mange fugle har du skudt på jagt på 6-8 meters afstand(som en spidsdue på jagt banen har)?

Skulle hagl prøven være mere realistisk, skulle prøves flyttes til sporing banen i stedet.
ifht spidsduer
Godt nok med lidt mere afstand end 6-8 meter, nok nærmere 8-12 meter
Men på fasanjagt, hvis man står for, et sted med et "skel" med høje træer, er det ikke usædvanligt at skyde spidsduer i form af fasaner, den eneste forskel er de gerne stiger mere end duerne på banen.

Jeg tror faktisk jeg har nedlagt flere "spidsfasaner" end jeg har nedlagt fasaner kommende fra højre flyvende mod venstre :oops: Men det er helt sikkert skyttens evner :giggle:



Ifht riffelprøven.
Jeg synes killzone til prøven er realistisk og måske endda mindre end det jeg har oplevet på rigtig jagt, hvor jeg dog typisk har skudt for højt ifht prøven
Jeg har haft liggende skud til både hare, rådyr, fugle med riffel, så jeg synes sådan set det er realistisk nok, og hjælpemidlerne er ligeledes realistiske. Selvom man på jagt kan bruge endnu bedre hjælpemidler end til prøven.

Skulle man gøre prøven sværere, så var der i min optik 3 måder at gøre det på.
Fjerne liggende skydestilling (selvm den i min optik stadig har jagtlig relevans)
Øge afstanden til eksempelvis 150 meter. (De steder jeg er kommet gennem tiden, har gennemsnitsafstnden nærmere været 150m end 100m)
Indsvævre killzone en anelse (bare for at gøre det sværere, selvom jeg faktisk synes den nuværende zone er realistisk)

Skrevet i den rækkefølge som jeg personligt ville ændre dem i

EDIT: Samler lige to svar til et

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 23. jan 2020, 15:20

Rulab skrev:
23. jan 2020, 14:57
PSindrup skrev:
23. jan 2020, 14:43

Når det så er sagt, så forstår jeg heller ikke at spidsduer ikke indgår i haglskydeprøven. Det er da en af de mest jagtrelevante skydevinkler. :???:

Peter
Hvor mange fugle har du skudt på jagt på 6-8 meters afstand(som en spidsdue på jagt banen har)?

Skulle hagl prøven være mere realistisk, skulle prøves flyttes til sporing banen i stedet.
Ingen, men jeg er sikker på at du forstår hvad jeg mener ...

Står du for, kommer fuglene som "spidsduer" og skydeteknikken er grundlæggende den samme (træk igennem og "dæk" duen/fasanen med løbene i skudøjeblikket)

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Sierra13 » 23. jan 2020, 15:21

Wengel skrev:
23. jan 2020, 15:06
Morten273 skrev:
23. jan 2020, 14:33
Wengel skrev:
23. jan 2020, 14:28
Flugteren skrev:
23. jan 2020, 14:15
Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.
Problemet med dette er at du til teorien i jagtprøven har fået banket ind i hovedet at du ikke må tage et fritstående skud med riffel. Der er direkte spørgsmål hvor gutten har 'glemt sin skydestok' og du får fejl hvis du svarer at du ville tage skuddet alligevel, selvom kuglefang og alt det andet ville være på plads.
Jagtetik mener jeg det ligger under.
Dejligt med lidt opdateret viden! det spørgsmål var der ikke dengang jeg tog "kortet" Må jeg af nysgerrighed høre hvor lang tid siden det var du tog dit jagttegn? :smile:

Og som nævnt i mit andet opslag, så synes jeg det er en god idé at lære nyjægere at fritstående med riffel, ikke er en begynder disciplin!
Men at man får fejl for at svare det... Tja, tror jeg synes de skulle fjerne spørgsmålet, og blot nævne det til undervisningen at det er noget der kræver træning.
Det er jo på ingen måde ulovligt, og selvom jeg ikke går specielt meget op i etik, så synes jeg det er fjollet at kunne få fejl på et rent og skær etik spørgsmål
Efteråret 2019 så det er ikke ret længe siden.
Og ja, vi kan måske diskutere det at få fejl på "etik" men det er jo alligevel noget der lægges ret meget energi i og der er vel ingen grund til at have spørgsmål hvor "ingen svar er forkerte" så ja :)
Det er det samme som at man ikke bør skyde på noget ud over 100m med en riffel, du vil få fejl på spørgsmålet selvom en ordenlig skytte med en ordenlig riffel ingen problemer ville have ved at nedlægge et stillestående stykke vildt på 200 meter.
Om det er for at folk starter roligt ud og så hæver afstandende efterhånden som erfaringen kommer skal jeg ikke kunne sige - jeg har skudt riffel, haglbøsse og pistol en hel del år før jeg endelig tog jagttegnet.
Mit største problem med haglskydeprøven er faktisk at duerne 'er for langsomme'. Jeg har skudt skeet i årevis og sideduerne har jo kun den halve hastighed på jagtbanen, så det er en kæmpe omvæltning at skulle lave om på hele sin rutine til det.
Samme gælder bagduerne, selvom skeet har flere hurtige bagduer (stand 1 og stand 7) så er der ingen i trap-stil hvor duen starter de der 10-15 meter foran dig - de flyver enten forbi dig eller over hovedet på dig (med en anden hastighed).

Jeg blev overrasket da jeg gik i gang med at træne på jagtbanen her for nyligt fordi jeg pludselig følte jeg ikke kunne ramme en ladeport, selvom jeg ikke har de store problemer med at skyde 20+ på skeet banen for en 'casual' skytte som mig.

Så er dit jagttegnslære en 8-10 år nyere end mit, jeg er dælme blevet gammel :oops:

Jeg har det som sagt stramt med de etiske spørgsmål, og jeg tror grunden kommer af jeg startede med skydningen en 12-13 år før jeg tog jagttegn.
Så for mig, er der intet galt i at skyde på et stykke råvildt 250m væk.
Og af den simple grund at alle har forskellige baggrunde synes jeg "dumme, ikke relevante spørgsmål" burde fjernes.
Jeg kender folk der ikke ville skyde længere end blot 100 meter, og gerne under 80 meter. Det er helt fair, de kender deres begrænsning.
Samtidig kender jeg nogle som har skudt vildt på afstande jeg næsten ikke begriber.

Så af den grund synes jeg det var smartere med relevante spørgsmål, i en kategori hvor det er lovligheden, sikkerhed eller lignende der er i højsædet, fremfor hvad Mads og monopolet de synes.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Epae » 23. jan 2020, 15:23

Morten273 skrev:
23. jan 2020, 15:21
Wengel skrev:
23. jan 2020, 15:06
Morten273 skrev:
23. jan 2020, 14:33
Wengel skrev:
23. jan 2020, 14:28
Flugteren skrev:
23. jan 2020, 14:15
Ang. riffelprøven vil jeg også pointere, at man sagtens kunne gøre den lidt mere varieret.

F.eks. 10 skud, hvoraf 5 af dem skal være fra stående skydning/skydning uden hjælpemiddel. Den stående del kunne velsagtens være fra 50 meters afstand. Stadig stationært mål, men en smule mere udfordrende.
Problemet med dette er at du til teorien i jagtprøven har fået banket ind i hovedet at du ikke må tage et fritstående skud med riffel. Der er direkte spørgsmål hvor gutten har 'glemt sin skydestok' og du får fejl hvis du svarer at du ville tage skuddet alligevel, selvom kuglefang og alt det andet ville være på plads.
Jagtetik mener jeg det ligger under.
Dejligt med lidt opdateret viden! det spørgsmål var der ikke dengang jeg tog "kortet" Må jeg af nysgerrighed høre hvor lang tid siden det var du tog dit jagttegn? :smile:

Og som nævnt i mit andet opslag, så synes jeg det er en god idé at lære nyjægere at fritstående med riffel, ikke er en begynder disciplin!
Men at man får fejl for at svare det... Tja, tror jeg synes de skulle fjerne spørgsmålet, og blot nævne det til undervisningen at det er noget der kræver træning.
Det er jo på ingen måde ulovligt, og selvom jeg ikke går specielt meget op i etik, så synes jeg det er fjollet at kunne få fejl på et rent og skær etik spørgsmål
Efteråret 2019 så det er ikke ret længe siden.
Og ja, vi kan måske diskutere det at få fejl på "etik" men det er jo alligevel noget der lægges ret meget energi i og der er vel ingen grund til at have spørgsmål hvor "ingen svar er forkerte" så ja :)
Det er det samme som at man ikke bør skyde på noget ud over 100m med en riffel, du vil få fejl på spørgsmålet selvom en ordenlig skytte med en ordenlig riffel ingen problemer ville have ved at nedlægge et stillestående stykke vildt på 200 meter.
Om det er for at folk starter roligt ud og så hæver afstandende efterhånden som erfaringen kommer skal jeg ikke kunne sige - jeg har skudt riffel, haglbøsse og pistol en hel del år før jeg endelig tog jagttegnet.
Mit største problem med haglskydeprøven er faktisk at duerne 'er for langsomme'. Jeg har skudt skeet i årevis og sideduerne har jo kun den halve hastighed på jagtbanen, så det er en kæmpe omvæltning at skulle lave om på hele sin rutine til det.
Samme gælder bagduerne, selvom skeet har flere hurtige bagduer (stand 1 og stand 7) så er der ingen i trap-stil hvor duen starter de der 10-15 meter foran dig - de flyver enten forbi dig eller over hovedet på dig (med en anden hastighed).

Jeg blev overrasket da jeg gik i gang med at træne på jagtbanen her for nyligt fordi jeg pludselig følte jeg ikke kunne ramme en ladeport, selvom jeg ikke har de store problemer med at skyde 20+ på skeet banen for en 'casual' skytte som mig.

Så er dit jagttegnslære en 8-10 år nyere end mit, jeg er dælme blevet gammel :oops:

Jeg har det som sagt stramt med de etiske spørgsmål, og jeg tror grunden kommer af jeg startede med skydningen en 12-13 år før jeg tog jagttegn.
Så for mig, er der intet galt i at skyde på et stykke råvildt 250m væk.
Og af den simple grund at alle har forskellige baggrunde synes jeg "dumme, ikke relevante spørgsmål" burde fjernes.
Jeg kender folk der ikke ville skyde længere end blot 100 meter, og gerne under 80 meter. Det er helt fair, de kender deres begrænsning.
Samtidig kender jeg nogle som har skudt vildt på afstande jeg næsten ikke begriber.

Så af den grund synes jeg det var smartere med relevante spørgsmål, i en kategori hvor det er lovligheden, sikkerhed eller lignende der er i højsædet, fremfor hvad Mads og monopolet de synes.
Der er vi helt enige - men når jeg kikker på det hold jeg tog jagttegnet med var der måske 1 eller 2 andre som rent faktisk havde skudt reelt tidligere, ud over mig selv.
Jeg blev tilmed spurgt 'hvorfor jeg ville tage jagttegn når jeg nu havde våbentilladelse i forvejen'... den kan vi lige lade stå lidt...
De fleste nye skytter skal nok ikke ud og begynde at skyde riffel på større afstande end 100 meter lige den første tid :)
Etik er helt fint og jeg synes det er en vigtig del af jagttegnsundervisningen med god grund, men synes nok at der var lidt for mange spørgsmål der fokuserede på det ifht hvad jeg mener er mere relevant ifht en nyjæger.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 28. jan 2020, 14:50

Spørgsmål sendt til DJF
Til rette vedkommende

Lige siden kravet om bestået haglskydeprøve blev indført, har det været diskuteret om dette krav er logisk og rimeligt for folk der kun interesserer sig for buejagt (det samme kan jo i øvrigt siges om folk der kun ønsker at gå på riffeljagt).

Gælder det stadig at buejægere, skal bestå haglskydeprøven før de kan tage bueskydeprøven? Og hvis ja, er der så planer om at ændre dette?

På forhånd tak

Peter Sindrup
Fint svar fra DJF samme dag. :thumbup:
Kære Peter

Ja, kravet gælder stadig lidt endnu. I sidste uge kom den nye bekendtgørelse om jagttegn i høring og af denne fremgår det at det bliver muligt at gå direkte fra jagtprøve til buejagttegn. Høringsfristen er 2. marts, så med lidt hæld er bekendtgørelsen gældende fra 1/7 i år, men det afhænger at antallet af høringssvar og Miljøstyrelsens sagsbehandling.

Med venlig hilsen

X Y Z
Gruppeleder, Våben & Skydning

Danmarks Jægerforbund
Molsvej 34 ● 8410 Rønde
Og endeligt:
Peter

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af TGR » 29. jan 2020, 17:25

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... U61trjTqis

Så vidt jeg kan se er det på plads fra idag.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af PSindrup » 29. jan 2020, 17:39

TGR skrev:
29. jan 2020, 17:25
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... U61trjTqis

Så vidt jeg kan se er det på plads fra idag.
Det er ikke korrekt.
I artiklen står der klart og tydeligt at forslaget er sendt til høring præcis som der står i svaret til mig fra DJF.

Peter

Ausfart
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. feb 2021, 17:34
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Modtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af Ausfart » 7. feb 2021, 20:14

PSindrup skrev:
29. jan 2020, 17:39
TGR skrev:
29. jan 2020, 17:25
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... U61trjTqis

Så vidt jeg kan se er det på plads fra idag.
Det er ikke korrekt.
I artiklen står der klart og tydeligt at forslaget er sendt til høring præcis som der står i svaret til mig fra DJF.

Peter
Hej Peter

Ved du om forslaget blev godkendt efter høring?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Gælder kravet om bestået haglskydeprøve stadig for buejægere?

Indlæg af T-REX » 7. feb 2021, 20:52

I den seneste bekendtgørelse for Jagttegn står der intet om, at man skal have Haglskydeprøven, før man kan gå op, til Riffelprøven eller Buejagtprøven
Stk. 2. Riffelprøven kan kun aflægges af personer, der er jagttegnsberettigede,
Stk. 2. Buejagtprøven kan kun aflægges af personer, der er jagttegnsberettigede,
BEK nr 2126 af 15/12/2020 Jagttegnsbekendtgørelsen
Loven er trådt i kraft 1 Januar 2021.

GÆLDENDE https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/2126
Så det er nu lov, at man ikke behøver Haglskydeprøven, før man tager de andre.


I Den historiske Bekendtgørelse fra 2015, skulle man have haglskydeprøven, før man kunne tage, de andre.
Stk. 2. Riffelprøven kan aflægges af personer, der har bestået haglskydeprøven,
§ 35. Buejagtprøven kan kun aflægges af personer, der har gyldigt dansk jagttegn, og har bestået haglskydeprøven,
HISTORISK: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/193
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar