Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Ingsorsi » 3. nov 2021, 16:50

Jeg kunne godt tænke mig at begynde med noget buejagt.

Jeg har meldt mig ind i en bueskytteklub og har skudt med recurve-bue et par sæsoner.

Men til jagt skal man jo have en compoundbue - og det er jo lidt noget andet.

Jeg kan se, at man kan få forskellige jagtbuesæt hos Baldur (f.eks. https://shop.baldurs-archery.dk/shop/ja ... t-3c1.html)

Men hvad skal man egentlige have for at komme i gang? Er der alt i sådan et sæt? Eller er der lige en 3-4 andre ting jeg også skal huske på?

Der er desværre ingen af jægerne i min omgangskreds der er buejægere. Så der er ikke rigtigt nogen jeg kan trække på der.

Jeg håber, at nogle af jer der dyrker buejagt vil dele lidt erfaringer og viden.
Hvad skal man have som grundpakke for at komme i gang med buejagt?
Og hvad koster det realistisk?

Jeg ved stort set intet om udstyret. Dvs. jeg kender ikke de forskellige mærker eller engang hvad de forskellige dele hedder.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af T-REX » 3. nov 2021, 17:12

Ud over det i det øverste sæt, skal du bruge Release og Pile.


Hvis du ikke har orangutang arme som mig (træk 33-33,5") så bør du være ok kørende, med et sæt, til omkring 5K.

Men tag til Baldurs og snak med dem, prøv at trække nogle forskellige, og se, hvad du kan lide.
Og lad være med at købe alt alt for kraftig. Ingen grund til 80 pund træk, hvis 60 er rigeligt.

Du kan altid starte med billigt release, pilehylde og sigte, og siden opgradere.

Jeg startede med Baldurs starterkit, på en PSE high end Bue, og kun på dyr Bue, fordi intet andet havde den træk længde, jeg havde brug for.

Jeg opgradere siden til high end sigte, Peep med linser, luksus pilehylde osv...

Bare husk at købe pile nok. :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Kloster » 3. nov 2021, 17:24

Hvorfor skal du have compound bue og ikke recurve til jagt?

Jeg er for nyligt begyndt at skyde med recurve, for at kunne på sigt tage bujagttegn med den. En oak ridge riser med 40# ilf ben på og en masse grej.
Kloster.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Raptor357 » 3. nov 2021, 21:17

Kloster skrev:
3. nov 2021, 17:24
Hvorfor skal du have compound bue og ikke recurve til jagt?

Jeg er for nyligt begyndt at skyde med recurve, for at kunne på sigt tage bujagttegn med den. En oak ridge riser med 40# ilf ben på og en masse grej.
Fordi at det er lettere at skyde med compound bue og bestå bue prøven med den.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Ingsorsi » 3. nov 2021, 21:55

Kloster skrev:
3. nov 2021, 17:24
Hvorfor skal du have compound bue og ikke recurve til jagt?
Det er, som raptor skriver, fordi jeg compound skulle være nemmere at trække - og ikke mindst holde - end en recurve.
Hvis der står et dyr foran mig og jeg trækker, men dyret så drejer lidt for spidst til og jeg skal stå og holde buen spændt indtil dyret vender igen, så er det min opfattelse, at det vil være betydeligt lettere med en compound-bue.

Derudover er det også mit indtryk, at man kan få meget mere grej til en compoundbue som kan hjælpe ift. at justere sigte m.m., hvilket kan være med til at gøre det lettere at ramme. Det tager jeg gerne med, hvis jeg skal bruge den til jagt. Jeg ønsker, at de dyr jeg nedlægger så vidt muligt skal dø så hurtigt som over hovedet muligt. Jeg vil derfor gøre alt det jeg kan for at minimere dårlige skud. Hvis en compoundbue kan hjælpe her, så tager jeg også gerne det med.

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Kloster » 3. nov 2021, 22:10

Helt forståeligt. Jeg studsede bare lige over at du i forvejen skød med recurve.
Kloster.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Ingsorsi » 3. nov 2021, 22:55

Kloster skrev:
3. nov 2021, 22:10
Helt forståeligt. Jeg studsede bare lige over at du i forvejen skød med recurve.
OK. Jeg skyder med recurve, fordi det er det man kan låne i klubben. Og skulle jo lige prøve først om jeg overhovedet kunne finde ud af at vende buen rigtigt og sådan... :fun:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af T-REX » 4. nov 2021, 00:00

At gå fra Recurve barbue til Compound med sigte, svarer IMO til at skifte fra 180 m/s luftgevær totalt uden sigtemidler, til et stadig rekylsvagt, på 300 m/s med diopter.

Derudover, så er det efter min erfaring, forbløffende nemt, at holde compoundbuen roligt, når den er spændt.

Intet stort problem at ramme, på 60 meter, når sigtet er justeret til det.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Lassescout » 27. maj 2022, 11:13

Jeg har altid ment at recurve buer er for dem med en engelsk indstilling til tingene, mens compoundbuerne er for os med en amerikansk tilgang.

Englænderen: " Jeg kan ikke ramme. Jeg må træne mere. Jeg kan stadig ikke ramme. Jeg må træne endnu mere. Nu kan jeg ramme."

Amerikaneren: " jeg kan ikke ramme. Jeg må køber mere grej. Jeg kan stadig ikke ramme. Jeg må købe endnu mere grej.
Nu kan jeg ramme." :giggle: :giggle: :giggle:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af C-X » 27. maj 2022, 11:21

Lassescout skrev:
27. maj 2022, 11:13
Jeg har altid ment at recurve buer er for dem med en engelsk indstilling til tingene, mens compoundbuerne er for os med en amerikansk tilgang.

Englænderen: " Jeg kan ikke ramme. Jeg må træne mere. Jeg kan stadig ikke ramme. Jeg må træne endnu mere. Nu kan jeg ramme."

Amerikaneren: " jeg kan ikke ramme. Jeg må køber mere grej. Jeg kan stadig ikke ramme. Jeg må købe endnu mere grej.
Nu kan jeg ramme." :giggle: :giggle: :giggle:
Og du har kikkertsigte på din jagtriffel, ikke? :hmm:

Bruger du også skydestok eller støtteben?

En god recurve bue med tilbehør, som du skyder godt med og har den fornødne energi, koster let langt over hvad en compound bue, du ville kunne opnå de samme resultater med.

At tage liv er et ansvar, så naturligvis bør man benytte de redskaber, man kan udføre opgaven bedst med, uanset om man jager med kugle eller pil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af T-REX » 27. maj 2022, 15:28

Ingsorsi skrev:
3. nov 2021, 16:50
Jeg kunne godt tænke mig at begynde med noget buejagt.
hvad fik du købt?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Ingsorsi » 27. maj 2022, 15:48

JRexA skrev:
27. maj 2022, 15:28
Ingsorsi skrev:
3. nov 2021, 16:50
Jeg kunne godt tænke mig at begynde med noget buejagt.
hvad fik du købt?
Jeg fik faktisk ikke købt noget. Jeg kørte lidt træt i det, må jeg nok indrømme.
Jeg røg ind i en periode med meget travlhed med andre ting og skiftende arbejdstider som matchede klubbens åbningstider meget dårligt og der var også nogle andre ting der besværliggjorde det hele. Så jeg endte faktisk med at melde mig ud. Så det må blive et projekt til en anden i fremtiden...

Puggis
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 3. okt 2014, 09:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Buejagt - hvilket grej skal jeg bruge og hvad koster det?

Indlæg af Puggis » 5. jun 2022, 21:37

Hej - inden du lægger bueskydning på hylden.
Jeg skyder selv langbue (som at kaste præcist med sten) og compound (træfsikker som stående med salonriflen og til jagt, da der er sikkerhed for at ramme dyret "humant")).
Havde ønske om jagttegn til langbuen men kan ikke holde præcisionen uden ugentlig træning - derfor compound til jagt.
Du skal "bare" finde en klub (gerne en klub med buejagt) med egnede åbnings/træningstider og komme igang med denne fantastiske sport.
Der skal lægges en del timer i projektet for at få træningen og muskel hukommelsen og til jagt vil jeg anbefale compound buen.
Valg af compound bue - prøv først i klubben, derefter når du kender din trækstyrke bedre efter nogle ugers træning, så besøg Baldurs (som nok er et af de bedste sted jeg kender) og køb f.eks. en start pakke. Baldurs vil vejlede og hjælpe med din opsætning af buen. Igen træning med dit udstyr og så jagtprøve.
Husk en bue med 50# er lige så effektiv som en på 80# på de jagtafstande vi må skyde på - det handler ikke om at være muskelmand men om at nedlægge vildtet præcist.
Du kan sagtens drukne i udstyr men en startpakke til omkring 7.000 giver dig hvad der skal bruges (også en compound bue som kan justeres i #) er du tekniknørd så er der ingen begrænsning på kr.

Besvar