IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Caspian1911 » 25. okt 2021, 15:27

PSindrup skrev:
25. okt 2021, 15:17
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:51
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 13:37
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:01
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Hvorfor?

Alle må jo rende rundt og skyde airsoft i baghaven, og man kan skyde med biologisk nedbrydelige kugler, så der heller ikke er tale om et miljøproblem.
Ha, ha ha!
De spørgsmål synes jeg du skal stille til de relevante myndigheder, så får du et bedre svar end jeg kan give dig. Men generelt er det jo nok ofte sådan, at blot fordi man KAN gennemføre noget miljømæssigt forsvarligt, så fritager det ikke aktiviteten for miljø-godkendelse. I sådan en godkendelse kunne der jo stå noget om at man SKAL gennemføre aktiviteten miljømæssigt forsvarligt...
Nej, stil spørgsmålene til myndighederne, jeg tror ikke jeg er i stand til at forklare det. Jeg ville blot lige rette din påstand, så der ikke var risiko for at nogen kom til at tro at det var rigtigt. Det kunne nemlig skabe store problemer.
Tak

Næste gang jeg skyder med hardball i baghaven sammen med naboens unger, så vil jeg sende dig en venlig tanke fra min "skydebane" :Hug:

Peter
Der er himmelvid forskel på, hvad du må som privatperson, og hvad man er underlagt som forening. Hvad FF skriver er fuldstændig korrekt!

Den her del af tråden er hermed uddebatteret.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Venø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 13. feb 2010, 10:20
Interesser: Gear og snart IPSC
Geografisk sted: klarup i det mørke nord
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Venø » 25. okt 2021, 19:20

Yeak.

For det første har Fast Fumble ret i det kræver en skydebane godkendelse at benytte airsoft "pistoler og riffler" det ved jeg fordi jeg for omkring 10 år siden lavede den første og endnu eneste godkendte action air IPSC forening i DK.
Vi var godkendt af DSF og med diverse forsikrings papire og selfølige politi godkendelse iform af en skydebane godkendelse.

Der var den gang et godt sammer arbejde med den lokale skydeklub og vi have flere møder med dem men som den gang og idag er airsoft og krudt verden ikke klar til at mødes.

Det er airsoft verden 98% selv skyld i. Jeg kan kun snakke for vores egen vejne den gang. Der manglede ikke velvilje fra den lokale klub men mentaliteten var ikke til stedet hos visse medlemmer " Det er jo kun airsoft" var desværre en ganske normal tanke og den kan en krudt forening ikke tillade sig overhovedet!
Samt så er det mit klare indtryk at 101% af de danske skytter er bange for en gentagelse af reglerne fra England og det forstår jeg 100%

Jeg er i dag involveret i DGI og deres AirsoftChallenge som ganske rigtigt ligger tæt op af IPSC men aldrig bliver det ej heller skal være det.

Har man lyst til prøve AirsoftChallgen i det nordjyske kan man skrive mig en pm så tager vi den der fra
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Ras.Killing » 25. okt 2021, 20:39

PSindrup skrev:
25. okt 2021, 15:17
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:51
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 13:37
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:01
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Hvorfor?

Alle må jo rende rundt og skyde airsoft i baghaven, og man kan skyde med biologisk nedbrydelige kugler, så der heller ikke er tale om et miljøproblem.
Ha, ha ha!
De spørgsmål synes jeg du skal stille til de relevante myndigheder, så får du et bedre svar end jeg kan give dig. Men generelt er det jo nok ofte sådan, at blot fordi man KAN gennemføre noget miljømæssigt forsvarligt, så fritager det ikke aktiviteten for miljø-godkendelse. I sådan en godkendelse kunne der jo stå noget om at man SKAL gennemføre aktiviteten miljømæssigt forsvarligt...
Nej, stil spørgsmålene til myndighederne, jeg tror ikke jeg er i stand til at forklare det. Jeg ville blot lige rette din påstand, så der ikke var risiko for at nogen kom til at tro at det var rigtigt. Det kunne nemlig skabe store problemer.
Tak

Næste gang jeg skyder med hardball i baghaven sammen med naboens unger, så vil jeg sende dig en venlig tanke fra min "skydebane" :Hug:

Peter
Du kan ikke sammenligne det med at skyde privat med airsoft - eller luftgevær for den sags skyld.

Så snart det er i foreningsregi, så skal det foregå på en godkendt bane, forsikring osv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Martin G » 26. okt 2021, 14:11

Ras.Killing skrev:
25. okt 2021, 20:39
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 15:17
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:51
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 13:37
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:01
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Hvorfor?

Alle må jo rende rundt og skyde airsoft i baghaven, og man kan skyde med biologisk nedbrydelige kugler, så der heller ikke er tale om et miljøproblem.
Ha, ha ha!
De spørgsmål synes jeg du skal stille til de relevante myndigheder, så får du et bedre svar end jeg kan give dig. Men generelt er det jo nok ofte sådan, at blot fordi man KAN gennemføre noget miljømæssigt forsvarligt, så fritager det ikke aktiviteten for miljø-godkendelse. I sådan en godkendelse kunne der jo stå noget om at man SKAL gennemføre aktiviteten miljømæssigt forsvarligt...
Nej, stil spørgsmålene til myndighederne, jeg tror ikke jeg er i stand til at forklare det. Jeg ville blot lige rette din påstand, så der ikke var risiko for at nogen kom til at tro at det var rigtigt. Det kunne nemlig skabe store problemer.
Tak

Næste gang jeg skyder med hardball i baghaven sammen med naboens unger, så vil jeg sende dig en venlig tanke fra min "skydebane" :Hug:

Peter
Du kan ikke sammenligne det med at skyde privat med airsoft - eller luftgevær for den sags skyld.

Så snart det er i foreningsregi, så skal det foregå på en godkendt bane, forsikring osv.

Præcis. Har selv dyrket både hardball og paintball. Og så snart man åbner op for “det offentlige” så kræver det tilladelse fra myndighederne.

Flere forhandler af airsoft grej lavede ofte hyggeskydning i div. Beredskabsbyer, det stoppede de med da myndighederne lukkede ned for det. Mindes Randers beredskabsby var den første af flere der lukkede i for airsoft, mener det var i 2005.
“Der var et egern!”

Venø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 13. feb 2010, 10:20
Interesser: Gear og snart IPSC
Geografisk sted: klarup i det mørke nord
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Venø » 13. dec 2023, 14:20

For lige at genoplive en gammel tråd
Så er der ved være kommet liv i det der kaldes DGI Airsoft challenge.
Det er ikke Action air IPSC og det bliver det ikke.


Men skulle man have lyst til at se hvad det er for noget så kan man lørdag den 27 Januar se vadum skytteforenings anden airsoft challenge stævne.
Det forgår inde i varmen i vadum hallen og der er styr på banegodkendelser,forsikring, diverse lovgivning osv.

Kunne du tænke dig at snuse til en dynamisk skyde diseplin under dgi men hvor du ikke skal vente på PAC eller betale 2 kroner hver gang du trykker på aftrækkeren så kig forbi og se hvad det er :D
Vadum Air Two
Det er med stor glæde, at Vadum Skytteforening igen kan byde velkommen til det første
Airsoft Challenge stævne i 2024.
Vi vil gerne gentage succesen fra 2023 og har derfor gjort os endnu mere umage med at
planlægge et endnu federe stævne til jer i 2024. Der skal i alt skydes 7 handlebaner med
min.110 skud. Da flere baner skydes samtidig, vil det ikke være muligt at stille op i flere
klasser pr. skytte.
Der er max. 40 pladser. Prisen er 150 kr. pr. deltager.
Tilmeldingen er allerede åben https://skydetilmelding.dgi.dk/Tournament/Info/43772
va.jpg
Der er i 2024 planlagt stævner i jylland , fyn og på sjælland og en masse andre ting som forhåbenligt vil bringe vækst i sporten.
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.

Venø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 13. feb 2010, 10:20
Interesser: Gear og snart IPSC
Geografisk sted: klarup i det mørke nord
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Venø » 18. feb 2024, 11:17

The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.

Besvar