Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Mindstorm » 26. feb 2012, 17:58

På dagens års møde i Vejle blev det bragt op, at bildæk omkring stålmål kunne give problemer, i så fald man ikke rammer stålet men dækket, dette skulle kunne sende projektilet på afveje.

Nu ligger vores skydebane ved siden af et kolonihavehus område, så nu bliver jeg lidt nervøs, tænk hvis jeg får sendt et projektil bagud mod området, det ville med sikkerhed kunne give mig problemer! Men hvordan er det med praktiske erfaringer, er der andre der oplever disse problemer, er det kun os i dk der bruger bildæk, gør man ikke det i andre lande? I så fald må der være andre lande der har haft samme problemer...
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af HVK » 26. feb 2012, 18:11

Jeg tror ikke på at et bildæk kan sende projektilet tilbage med mindre det er en meget svag ladning. Men jeg vil godt tro at den kan vinklen kuglen f.eks. 30-45 grader hvis det bliver ramt lidt i siden med en langsom kugle.

Jeg har skudt på bildæk og der er det altid gået lige igennem...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
CharlieMike
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 344
Tilmeldt: 13. apr 2009, 22:26
Interesser: Skydning, jagt og nørderi
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af CharlieMike » 26. feb 2012, 19:11

I Norge har jeg set dæk anvendt ved opstillinger og som mål. Ifølge de lokale var der ingen problemer med grovvåben, men .22'erne skulle holde sig væk.

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 532
Tilmeldt: 5. jul 2008, 13:37
Interesser: Luft og teknik
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Jeppes » 26. feb 2012, 20:13

Kan man ikke lave en test over en hel eller flere dage, hvor man stiller en skive+dæk ind i en lidt dyb træ kasse, og så kikker efter huller i kassen som ikke skulle være der...?
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Raptor357 » 26. feb 2012, 21:08

til sidste RM pev jeg en 124gr HN CU HP igennem trædefladen på et bildæk og ind i skiven. jeg ramte dækket så havde jeg ramt 3cm længere til venstre havde jeg slet ikke ramt dækket.
et er projektil ikke ændrer noget særlig retning skyldes måske det går både ind og ud af trædefladen i ca samme vinkel bare modsat.
Men det er klart et forsøg værd med en masonit plade bag.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Dmmm » 26. feb 2012, 21:08

Det lyder som en better safe than sorry case, men det kan jo også tænkes at en kugle kan skifte bane ved at ramme et dæk i sideskud og dermed blive - potentielt - farligt. Så må man jo veje fordele og ulemper op med alternativerne.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Yamamoto » 26. feb 2012, 23:51

Konkret har vi på KSC oplevet at et projektil gennem siden af et dæk bøjede nok opad til at det meste af kappen faldt ned på den anden side af bagvolden (og landede i en salatskål).

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Mausertossen » 27. feb 2012, 18:41

Yamamoto skrev:Konkret har vi på KSC oplevet at et projektil gennem siden af et dæk bøjede nok opad til at det meste af kappen faldt ned på den anden side af bagvolden (og landede i en salatskål).
Blev selskabet ovre hos lerduemorderne ikke sure?

btw: et almindeligt kuglefang lavet af emulsionsgrus kaster også ting og sager både op og til siden. bølgeplast-pladerne over skiverne på flere af afsnittene på KSC er ødelagte på ca et år....

Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Yamamoto » 27. feb 2012, 21:58

Mausertossen skrev:
Yamamoto skrev:Konkret har vi på KSC oplevet at et projektil gennem siden af et dæk bøjede nok opad til at det meste af kappen faldt ned på den anden side af bagvolden (og landede i en salatskål).
Blev selskabet ovre hos lerduemorderne ikke sure?

btw: et almindeligt kuglefang lavet af emulsionsgrus kaster også ting og sager både op og til siden. bølgeplast-pladerne over skiverne på flere af afsnittene på KSC er ødelagte på ca et år....

Søren
Det var nu bagvolden på bane 16 og ikke den yderste vold, men jægerne var ikke begejstret for tilføjelsen til salaten, specielt nu de tidligere har brokket sig over at der faldt splat ned på den forkerte side af volden. Når man nu ser hvor meget splat kan grave sig igennem nedaf, gad vide hvor højt op det når ?

Det er nu en skam at de har bygget deres jagthytte så tæt på volden, det gør det nærmest umuligt at forhøje volden med mere jord uden at banen bliver en hel del kortere. En forhøjelse af volden med 2 meter vil gøre den 6 meter bredere, det er ret meget jord!

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Mausertossen » 28. feb 2012, 16:47

Mon ikke I kunne få en godkendelse til en række kraftige planker, evt sat skråt ned i voldkronen som kunne tage det værste..?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Yamamoto » 2. mar 2012, 22:01

Mausertossen skrev:Mon ikke I kunne få en godkendelse til en række kraftige planker, evt sat skråt ned i voldkronen som kunne tage det værste..?
Søren
Uden at sige for meget kan jeg sige at der arbejdes på en løsning. En medvirkende faktor til problemet er at til Steel Challenge står en del af målene ret langt fra voldfoden. En kraftig trævæg på toppen er volden er overvejet, men det er ret dyrt med de mængder træ som skal til.

Brugeravatar
Foto
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 20. okt 2010, 21:31
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Foto » 2. mar 2012, 22:11

Som jeg ser fysikkens love skal alle genstande der ikke står vinkelret på skudretningen være af absorberende materialer (jord eller sand).

På dansk: Limtræsplankerne over visse skydebaner er ikke absorberende (dvs projektiler kan rikottechere) men er alligevel OK da der ikke kan forekomme rikochetter når kuglen rammer vinkelret på planken. Et dæk derimod har dele der står i en spids vinkel på skudbanen hvorved den vil kunne rikochettere.

På rigtig dansk: Lad hellere være.
Jeg er også afhængig. Af riffelskydning.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Bildæk omkring stålmål, kan det give problemer?

Indlæg af Yamamoto » 3. mar 2012, 00:20

Ideen med trævæggen var vist at der så kun skulle jord/grus på den side der vender mod banen, men det blev hurtigt skrinlagt. Mener at der står en ny metalboks omkring stålpladen til aftestning nu, men det er et stykke tid siden at jeg har været på bane 16.

Besvar