IPSC opstart ?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
SUPERFLY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. sep 2007, 22:45
Geografisk sted: Øen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

IPSC opstart ?

Indlæg af SUPERFLY » 6. nov 2012, 21:04

Hej folkens
Jeg kunne godt tænke mig prøve noget grov pistol , der så på sigt skulle blive til noget IPSC skydning, i den forbindelse søger jeg en pistol klub i nærheden af Hillerød hvor jeg kan begynde at skyde grovpistol med det samme.
På forhånd tak

NO
Det hele er IKKE nok...

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af Bofhenator » 6. nov 2012, 21:27

Hillerød skytteforening kunne være et bud, flinke folk og flere der skyder IPSC.

Om du kan komme lige ind fra gaden og skyde grov tvivler jeg på, men det vil jeg gætte på ville knibe 9 ud af ti steder.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8876
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af Fast Fumble » 6. nov 2012, 21:47

bofhenator skrev:Om du kan komme lige ind fra gaden og skyde grov tvivler jeg på, men det vil jeg gætte på ville knibe 9 ud af ti steder.
And for good reason!
Det eneste du får ud af at springe direkte til grovkalibre, er en voldsomt stejl learning curve.

Man lærer alle grundteknikkerne med en .22 pistol, hvor der ikke er en kraftig rekyl til at tage fokus fra sigte/aftræk teknik, og til at introducere aftræksfejl og flinching. Først nå det er på plads, giver det mening at skyde grovkalibre.

(Jeg er IPSC Instructor)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
SUPERFLY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. sep 2007, 22:45
Geografisk sted: Øen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af SUPERFLY » 7. nov 2012, 10:00

Tak for svarene, jeg har skudt 22ere i mine yngere dage, men det kan da godt være man
er tilbage til start med teknikken.

NO
Det hele er IKKE nok...

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8876
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af Fast Fumble » 7. nov 2012, 12:23

SUPERFLY skrev:Tak for svarene, jeg har skudt 22ere i mine yngere dage, men det kan da godt være man
er tilbage til start med teknikken.
Det er rigtig svært at sige noget om, uden at kende dine forudsætninger. Men en let målemetode er, at du daffer ind på 15m banen og skyder nogle almindelige 15m bane skydninger de næste par uger. Er din sigte og aftræksteknik ringe, så kan det hurtigt ses, og så får du hjælp fra klubbens instruktører til at få trænet grundtrinene, indtil de er gode nok. Er der aftræksfejl, så arbejder du med dem, til de er små nok til ikke at ødelægge dine resultater.
Når det er på plads, så går du til grovkalibrene. Jeg vil nok foreslå et mix, så du ikke opgiver 22'eren helt, men træner med den jævnligt, selvom du opnår tilstrækkelige færdigheder til at kunne skude godt med grovvåben, men det er et råd udfra en meget generel betragtning.

Hvornår er det så "godt nok"? Min helt private målestok er det sorte felt på 15m skiven. Kan du konsistent holde dine .22 skud inde i det sorte felt, så er dit niveau godt nok til at du formodentlig kan holde en 9mm pistol inde på 15m skivens tællende område, og så er det grovkaliber tid!
Når du så også har rutine nok med grovkaliber til at du føler dig hjemme med skyderen, så er det Terræn tid eller IPSC tid (hvis det er den vej du vil).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
SUPERFLY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. sep 2007, 22:45
Geografisk sted: Øen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af SUPERFLY » 7. nov 2012, 12:44

Takker :razz:
Det hele er IKKE nok...

Yaarr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27. apr 2008, 23:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: København
Been thanked: 4 times

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af Yaarr » 10. nov 2012, 10:45

SUPERFLY skrev:Hej folkens
Jeg kunne godt tænke mig prøve noget grov pistol , der så på sigt skulle blive til noget IPSC skydning, i den forbindelse søger jeg en pistol klub i nærheden af Hillerød hvor jeg kan begynde at skyde grovpistol med det samme.
På forhånd tak

NO
kik her:

http://www.skytteinfo.dk/sider/Klubber.htm

Brugeravatar
Gorle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 7. jun 2012, 21:52
Interesser: Våben, skydning osv.
Geografisk sted: Stor København
Has thanked: 2 times

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af Gorle » 13. nov 2012, 21:55

Jeg skød da personligt 9mm et par gange før jeg skød .22 og jeg syntes da ikke at det er stort et problem. .22 er selvfølgelig en lettere starter, men hvis man hungre efter grov, kan jeg ikke så noget problem i at man tager sig i kast med det. Så kommer man også hurtigere i gang med det man gerne vil. :)

Det skal lige siges at jeg ikke modsiger de åbenlyse grunde til at starte på .22, jeg syntes bare ikke det er et must. Selv om det vil gå hurtigere med at lære det.
Jeg er selv en begynder skytte (skudt i lidt over et års tid), og rammer bedre med .22 end 9mm, men jeg (som mange andre nybegyndere sikkert også), syntes bare ikke det er lige så sjovt at skyde .22. Så vil jeg hellere de flere gange på banen, men så have det meget sjovere, imens jeg lærer det. det handler jo trods alt om at hygge sig :)
Mvh. Mads

molsing
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. mar 2013, 10:51
Interesser: IPSC. 15m standart pistol.
Geografisk sted: ringsted

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af molsing » 12. mar 2013, 11:19

sidder faktisk med næsten samme spørgsmål jeg har så skudt riffle siden 10 års alderen men har så over det sidste år skudt pistol 22.LR. og går nu og tænker på IPSC men først skal grov være den primærer diciplin. indtil jeg er på det level jeg er med 22.LR. hvor jeg har et gennemsnit på de 273. før jeg vil begynde på IPSC men jeg kan ikke finde ud af om min forening er medlem af de rigtige forbund osv ved de er medlem af unionen og DSS men ved at de ikke direkte er medlem af DSF. men vil gerne vide helt præcist hvordan jeg skal gribe det and i fremtiden.

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: IPSC opstart ?

Indlæg af GT9 » 12. mar 2013, 20:47

molsing skrev:sidder faktisk med næsten samme spørgsmål jeg har så skudt riffle siden 10 års alderen men har så over det sidste år skudt pistol 22.LR. og går nu og tænker på IPSC men først skal grov være den primærer diciplin. indtil jeg er på det level jeg er med 22.LR. hvor jeg har et gennemsnit på de 273. før jeg vil begynde på IPSC men jeg kan ikke finde ud af om min forening er medlem af de rigtige forbund osv ved de er medlem af unionen og DSS men ved at de ikke direkte er medlem af DSF. men vil gerne vide helt præcist hvordan jeg skal gribe det and i fremtiden.

Hej

Som du rigtigt er inde på skal du være medlem af en forening der er medlem af DSF ved tilmelding til (IPSC) licensprøve. Kilde vedtægter for DSF § 19.2.

Da din klub ikke er medlem af DSF, må du så finde en klub der er, før du kan tilmelde dig jvf. ovenstående.
Norwegian Blue Parrot

Besvar