Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af CQB » 31. dec 2015, 15:43

Hans Rytter skrev:Har hørt, at Justitsministeriet lige har givet afslag på ansøgningen om halv-autoriffel til IPSC i DK.
Har det noget på sig. ?
hvis der er nogen der har været så optimistisk at søge om det, er det nok meget sandsyligt

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3565
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 565 times
Been thanked: 1053 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Agamemnon » 31. dec 2015, 15:54

CQB skrev:
Hans Rytter skrev:Har hørt, at Justitsministeriet lige har givet afslag på ansøgningen om halv-autoriffel til IPSC i DK.
Har det noget på sig. ?
hvis der er nogen der har været så optimistisk at søge om det, er det nok meget sandsyligt
Jeg tror mere at H.R. spørger til om JM har givet dødsstødet til DSF's initiativ omkring generel anvendelse af halvautomatiske rifler til IPSC, end afvisning af en enkeltpersons ansøgning om tilladelse, til ét specifikt våben, via SKV.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 186
Tilmeldt: 23. maj 2006, 12:13
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af ChiefOne » 1. jan 2016, 14:04

Det jeg har hørt er, at JM i december har givet afslag på DSF´s ansøgning om halv-auto på SKV.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 651 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Oscar123 » 1. jan 2016, 14:16

Man kunne godt forestille sig at JM er ganske tilbageholdende med at give tilladelse til nye initiativer omfattende halvautomatiske rifler indtil der er en afklaring på den igangværende sag med det nye EU våbendirektiv omhandlende same type våben.

Se disse to tråde desangående: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... &start=175 samt http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... &start=300

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Froe » 8. jan 2016, 13:28

Dixi !

Slettet bruger

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Slettet bruger » 8. jan 2016, 13:33

:puke: :impatient: :impatient: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af ReneKJ » 8. jan 2016, 13:43

Ærgerligt, men vil ikke uventet?
Nu gælder det så om at holde fast i det vi allerede har

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8852
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Fast Fumble » 8. jan 2016, 14:22

ReneKJ skrev:Ærgerligt, men vil ikke uventet?
Nu gælder det så om at holde fast i det vi allerede har
Lige nøjagtig!
Helt som ventet, men rigtig ærgerligt.
Der er ikke så meget at sige til det. HAVDE vi allerede mulighed for tilladelser til Semi-auto riffel, så ville jeg tro den ville være i konstant fare for at blive taget fra os. Men at opnå den slags tilladelser, i vor tids terrorplagede politiske landskab, det er virkelig op ad bakke.

Lad os i stedet slutte op i geleddet, og værne om hinanden. Salami-metoden til nedskæringer er en ond, ond cirkel.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af ACE1 » 8. jan 2016, 14:32

Vi forstår godt, at der hersker en vis bekymring omkring lempelse af regler for netop halvautomatiske rifler, når det gentagne gange viser sig, at præcis disse våben anvendes til terrorisme.
Hvor har DSU dog misforstået problemstillingen:

NEJ terrorister benytter IKKE halvautomatisk sports- eller jagtrifler, de benytter fuldautomatiske militærvåben, typisk stjålne eller reaktiverede fra Østblokken! :wall:
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
JRH006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 16. nov 2009, 17:43
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Hvetbo Herred

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af JRH006 » 8. jan 2016, 15:44

, ligesom vi ikke ønsker at anbefale andre former for tilladelser, der kan give adkomst til halvautomatiske rifler.

det er da et prik til jægerne

vh jesper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Raptor357 » 8. jan 2016, 15:52

Dansk Skytte Union skrev:PRESSEMEDDELELSE
Dansk Skytte Union
8. januar 2016


Justitsministeriets afslag på godkendelse af halvautomatiske rifler til brug for IPSC

Dansk Skytte Union har efter flere års forhandlinger kort før jul modtaget Justitsministeriets afslag på godkendelse af halvautomatiske rifler til brug for IPSC-skydning. Det er vi i Dansk Skytte Union naturligvis både kede af og en smule irriterede over.

Det er ikke forståeligt, at sportsskytter, der ofrer meget tid og mange penge på deres sport, ikke kan få det nødvendige udstyr til at konkurrere med. Vi forstår godt, at der hersker en vis bekymring omkring lempelse af regler for netop halvautomatiske rifler, når det gentagne gange viser sig, at præcis disse våben anvendes til terrorisme. Det er dog langt fra rimeligt at straffe idrætten og legale våben, når det viser sig, at det er illegale våben, der anvendes i kriminelt øjemed.

Vi er helt med på, at det rent politisk er svært at få en vindersag ud af at forsvare yderligere skydevåben i samfundet, også selvom vi har god kontrol og strenge opbevaringsforhold. Der er mange episoder verden over, der fremstiller det negative forhold til våben, og som bidrager til en urimelig fremstilling af brugen af skydevåben.

Vi lever i Danmark, hvor der er ordnede forhold, og hvor skytteverdenen håndterer våben på en etisk og sportslig måde, hvilket burde kunne sikre, at skydeidrætten ikke sættes i bås med hverken det kriminelle miljø, terrorister, politi eller forsvaret, men alene som en idræt, hvor redskabet er et våben.

Dansk Skytte Unions bestyrelse (UNSTY) har henset til de dårlige episoder med våben besluttet, at sætte arbejdet med at få tilladelse til halvautomatiske rifler i bero. Det betyder, at UNSTY ikke vil genoptage verserende sager om ansøgninger, ligesom vi ikke ønsker at anbefale andre former for tilladelser, der kan give adkomst til halvautomatiske rifler.

Med venlig hilsen,
Dansk Skytte Unions bestyrelse
Senest rettet af Lycon 8. jan 2016, 17:04, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Formandlao » 8. jan 2016, 17:36

:thumbdown:
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Formandlao » 8. jan 2016, 17:40

JRH006 skrev:, ligesom vi ikke ønsker at anbefale andre former for tilladelser, der kan give adkomst til halvautomatiske rifler.

det er da et prik til jægerne

vh jesper
Dette afsnit undrede jeg mig også over??

Betyder det at støtten fra Unionen generelt er smuldret eller hur .... !?
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8852
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Fast Fumble » 8. jan 2016, 18:09

Formandlao skrev:
JRH006 skrev:, ligesom vi ikke ønsker at anbefale andre former for tilladelser, der kan give adkomst til halvautomatiske rifler.

det er da et prik til jægerne

vh jesper
Dette afsnit undrede jeg mig også over??

Betyder det at støtten fra Unionen generelt er smuldret eller hur .... !?
Det kan man vist roligt sige.
Den sætning undrede også mig. Selv hvis man har den mening, er det da svært at se hvad man opnår ved at fælde den ned på skrift?!?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3129
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af ReneKJ » 8. jan 2016, 18:11

Formandlao skrev:
Dette afsnit undrede jeg mig også over??

Betyder det at støtten fra Unionen generelt er smuldret eller hur .... !?
Jeg håber bare det skal tolkes sådan at de ikke vil arbejde med eventuelle nye discipliner der forudsætter halvautomatiske rifler.
For de har da intet motiv til at jagte jægerne, de udtaler jo selv at de ikke ser noget problem med halvauto i hænderne på civile.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Raptor357 » 8. jan 2016, 21:27

Det betyder at de genoptager ikke arbejdet sålænge der politisk er så stor modvind som der er nu.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af dksith » 8. jan 2016, 22:39

ACE1 skrev:
Vi forstår godt, at der hersker en vis bekymring omkring lempelse af regler for netop halvautomatiske rifler, når det gentagne gange viser sig, at præcis disse våben anvendes til terrorisme.
Hvor har DSU dog misforstået problemstillingen:

NEJ terrorister benytter IKKE halvautomatisk sports- eller jagtrifler, de benytter fuldautomatiske militærvåben, typisk stjålne eller reaktiverede fra Østblokken! :wall:
Østblokken..? mener du ik balkan...:-D

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Froe » 8. jan 2016, 22:41

Gad vide om unionen nogensinde reelt har været på vores side i denne sag?


Sent from my iPad using Tapatalk
Dixi !

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Glockster » 8. jan 2016, 23:11

Det tvivler jeg stærkt på de har:-(
Grundlæggende syntes jeg de spiller fallit i stedet for at tage kampen op. Hvis man kunne melde sig ud DSU og melde sig ind i et sted med en lidt mere visionær tilgang til skydning så gjorde jeg det nu.
Æv og at de så vasker fingre og skriver at disse våben anvendes af terrorister er simpelthen for lavt.....æv igen
[emoji35]
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

shooting Dot
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:04
Interesser: Riffel skydning
Geografisk sted: Bornholm

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af shooting Dot » 9. jan 2016, 10:08

DSF udtaler i sagen:

Ja, det er lidt ærgerligt, at de ikke fik koordineret pressemeddelelsen fra DSU, det er jo ikke ligefrem befordrende at egne organisationer blander terrorister ind i sagen.


JM har udtalt sig i Riffelsagen

Skrevet af Tim Andersen
Fredag, 08. januar 2016 22:38
Kort før jul fik vi meddelelse om, at Jm har afvist at ændre på reglerne for halvauto rifler, således at det stadig er tilladt at få dem til jagt i udlandet, men man må ikke skyde pap med dem herhjemme.
Grundlaget for ministeriets beslutning er, at Rigspolitiet, ligesom for 10 år siden, beklikker sportsskydning og insinuerer, at vi uddanner uønskede elementer. Samtidig mener Rigspolitiet, at risikoen for, at rifler falder i de forkerte hænder stiger væsentligt fordi sportsskytter også kan anvende dem.
Som toppen af kransekagen fabulerer Dansk Skytte Union så i en pressemeddelse over, at netop halv auto rifler, "præcis disse våben" som de skriver, bruges til terror. Ved efterfølgende telefonsamtale kunne forretningsføreren dog ikke lige huske nogen eksempler...
Jeg kan love at sagen ikke er afsluttet. Nu ved vi lige præcis hvor skoen trykker, og der er allerede sat gang i forskellige politiske tiltag for at få fjernet denne forskelsbehandlng mellem jagt og konkurrence.

Brugeravatar
Totte
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17. aug 2005, 12:45
Geografisk sted: BORNHOLM
Has thanked: 1 time

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Totte » 9. jan 2016, 10:18

Så er der også lidt nyt fra DSF i sagen:


JM har udtalt sig i Riffelsagen
Skrevet af Tim Andersen
Fredag, 08. januar 2016 22:38
Kort før jul fik vi meddelelse om, at Jm har afvist at ændre på reglerne for halvauto rifler, således at det stadig er tilladt at få dem til jagt i udlandet, men man må ikke skyde pap med dem herhjemme.
Grundlaget for ministeriets beslutning er, at Rigspolitiet, ligesom for 10 år siden, beklikker sportsskydning og insinuerer, at vi uddanner uønskede elementer. Samtidig mener Rigspolitiet, at risikoen for, at rifler falder i de forkerte hænder stiger væsentligt fordi sportsskytter også kan anvende dem.
Som toppen af kransekagen fabulerer Dansk Skytte Union så i en pressemeddelse over, at netop halv auto rifler, "præcis disse våben" som de skriver, bruges til terror. Ved efterfølgende telefonsamtale kunne forretningsføreren dog ikke lige huske nogen eksempler...
Jeg kan love at sagen ikke er afsluttet. Nu ved vi lige præcis hvor skoen trykker, og der er allerede sat gang i forskellige politiske tiltag for at få fjernet denne forskelsbehandlng mellem jagt og konkurrence.
Med venlig hilsen
Tot

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 651 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Oscar123 » 9. jan 2016, 10:22

Totte skrev:...og der er allerede sat gang i forskellige politiske tiltag for at få fjernet denne forskelsbehandlng mellem jagt og konkurrence.[/i]
Den udtalelse gør mig nu ikke mere rolig – idet en ”nem” måde at fjerne forskelsbehandlingen på jo er at forbyde dem begge steder.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Froe » 9. jan 2016, 11:10

Jeg glæder mig til at finde hoved & hale i Tims udmelding.. Hvor trykker skoen :???:
Altså.. Hvis det virkelig er unionens bestyrelse der har spillet imod os, bør det have drastiske konsekvenser for dem.
Dixi !

TimAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. feb 2006, 12:15
Geografisk sted: Holte
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af TimAndersen » 9. jan 2016, 12:05

Froe skrev:Jeg glæder mig til at finde hoved & hale i Tims udmelding.. Hvor trykker skoen :???:
Altså.. Hvis det virkelig er unionens bestyrelse der har spillet imod os, bør det have drastiske konsekvenser for dem.
Lad mig nøjes med at sige, at efter gårsdagens pressemeddelelse står det klart, at Unionen er en af de få skytteorganisationer i verden der ikke bakker op om medlemmernes ønske om at kunne dyrke en international og godkendt skydeidræt. Unionen er også et forbund, der kommunikerer til sine medlemmer ved pressemeddelelser. Jeg tror også emnet kommer på på det kommende Repræsentantskabsmøde...

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Hvordan går det med halv-auto riffel på SKV.?

Indlæg af Marius » 9. jan 2016, 15:33

Justitsministeriets afslag på godkendelse af halvautomatiske rifler til brug for IPSC
Dansk Skytte Unions bestyrelse (UNSTY) har henset til de dårlige episoder med våben besluttet, at sætte arbejdet med at få tilladelse til halvautomatiske rifler i bero. Det betyder, at UNSTY ikke vil genoptage verserende sager om ansøgninger, ligesom vi ikke ønsker at anbefale andre former for tilladelser, der kan give adkomst til halvautomatiske rifler.

Dansk Skytte Unions bestyrelse
8. januar 2016
Læs pressemeddelelsen her: http://skytteunion.dk/justitsministerie ... -for-IPSC/

Min fremhævelse
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Besvar