CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
ZZCox
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2015, 00:16
Interesser: pistol revolver genlad
Geografisk sted: Nordjylland

CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af ZZCox » 27. jul 2015, 00:48

Mens jeg er ved at tage a-licensen er jeg på udkig efter en 9x19.

CZ 75 SP-01 Shadow DK (ny eller brugt) virker som en fornuftig begynder skyder til Production (eller måske Standard, er ikke helt på det rene hvad det angår). Prislejet virker fornuftigt, men de hænger ikke på træerne her i det Nordjyske.

Nu har jeg en ny CZ 85 Combat i kikkerten. Men den skal have monteret en DK pibe for at være godkendt. De lader til at ligge i omegnen af 1200 -1500,-

Nu er jeg kommet lidt i tvivl, er det et skidt projekt, er det bedre at vente på en CZ-75’er eller måske noget helt andet? Er der nogen bud for eller imod?
ZZCox

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3157
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Grendel » 27. jul 2015, 08:57

Prøv at høre om denne er blevet solgt?

http://www.dba.dk/pistol-cz-75-sp-01-sh ... 014275562/

Jeg ville vente på CZ75eren, mest fordi det er den, som der er mange der bruger i produktion, medmindre den CZ85 du har kig på, er væsentligt billig så det kan betale sig at lægge en længere pibe i. Til standard ville jeg vælge en platform med single action aftræk. :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Formandlao » 27. jul 2015, 13:10

Jeg har været igennem de samme overvejelser som dig med hensyn til valg af våben.

Jeg overvejede også kraftigt CZ 75, men da den ikke er på lager nogen steder, så har jeg valgt en Tangfolio med SA aftræk :biggrin:

CZ 75 anbefales af mange, og er uden tvivl Value for the Money.

Der er mange gode indlæg vedr. våbenvalg på denne side - prøv at søge lidt i forummet.

PS. Alle er i øvrigt rigtig flinke til at svare på spørgsmål fra os "nye".

Vi ses derude!
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Allan3 » 27. jul 2015, 13:44

Kan helt klart anbefale en CZ75 Shadow, jeg ventede omkring 2 måneder på min, og det er bare en dejlig pistol.
Dog sikker lagt fra en STI eller lign. men prisen er også lidt mere overkommelig med ca. 7500 for en ny pistol, og fordelen ved en ny pistol er, så ved man hvad der bliver lavet ved den, og hvordan den er vedligeholdt :-)

ZZCox
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2015, 00:16
Interesser: pistol revolver genlad
Geografisk sted: Nordjylland

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af ZZCox » 27. jul 2015, 20:25

Tak for svar.

Ja, det er jo ikke nemt det her... og så har jeg et problem med tålmodigheden oven i.

Nu har jeg skrevet til den CZ Grendel havde fået øje på, det er hele pakken, med med hylster, bælte m.v. det løser unægteligt mange problemer på en gang. Men ikke hørt noget endnu.

CZ85'eren er lagt på hylden, selv om det det tiltaler mig at slæden står åben når magasinet er tomt.
Hvad er erfaringen med det, er det kun som begynder at det er relevant. Jeg tænker at man ikke behøver at tælle skud, men det er jo nok alligevel nødvendigt af hensyn til planlægning af magasinskift. Altså at det kan være en fordel at skifte et magasin selv om det ikke er helt tomt - i nogle situationer.

Tangfolio ser også rigtigt godt ud, må jeg spørge hvilken model du skyder med? Jeg er egentligt ikke så bekymret for DA, har trænet en del DA med revolver (det driller dog stadig :biggrin: ) men er jo ens for alle i Production. Og så har jeg ikke prøvet at have en Tangfolio i hånden.
Jeg kan ikke lade være med at pille, skifte fjedre, polere aftræk og den slags. Har du nogen erfaring med at skaffe reservedele til Tangfolio?
ZZCox

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af CQB » 27. jul 2015, 20:38

ZZCox skrev:Tak for svar.

Ja, det er jo ikke nemt det her... og så har jeg et problem med tålmodigheden oven i.

Nu har jeg skrevet til den CZ Grendel havde fået øje på, det er hele pakken, med med hylster, bælte m.v. det løser unægteligt mange problemer på en gang. Men ikke hørt noget endnu.

CZ85'eren er lagt på hylden, selv om det det tiltaler mig at slæden står åben når magasinet er tomt.
Hvad er erfaringen med det, er det kun som begynder at det er relevant. Jeg tænker at man ikke behøver at tælle skud, men det er jo nok alligevel nødvendigt af hensyn til planlægning af magasinskift. Altså at det kan være en fordel at skifte et magasin selv om det ikke er helt tomt - i nogle situationer.

Tangfolio ser også rigtigt godt ud, må jeg spørge hvilken model du skyder med? Jeg er egentligt ikke så bekymret for DA, har trænet en del DA med revolver (det driller dog stadig :biggrin: ) men er jo ens for alle i Production. Og så har jeg ikke prøvet at have en Tangfolio i hånden.
Jeg kan ikke lade være med at pille, skifte fjedre, polere aftræk og den slags. Har du nogen erfaring med at skaffe reservedele til Tangfolio?
cz sp 1 er helt klart værd at vente på, ligesom en tanfoglio stock 2 som jeg selv bruger , jeg tror de fleste pistoler der virker som de skal, lader slæden stå tilbage efter sidste skud , men man skulle i de fleste tilfælde ikke skyde tomt i IPSC, da man genlader under bevægelse hvis det er muligt så man ikke står i en skyde stilling og løber tør

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3157
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Grendel » 27. jul 2015, 20:55

ZZCox skrev:
CZ85'eren er lagt på hylden, selv om det det tiltaler mig at slæden står åben når magasinet er tomt.
Hvad er erfaringen med det, er det kun som begynder at det er relevant. Jeg tænker at man ikke behøver at tælle skud, men det er jo nok alligevel nødvendigt af hensyn til planlægning af magasinskift. Altså at det kan være en fordel at skifte et magasin selv om det ikke er helt tomt - i nogle situationer.
Det er sjældent en fordel at skyde tomt/til slædestop, så er der som regel gået noget galt med planen eller for mange miss på mål/stål.

Da jeg selv skød produktion, var det af og til en fordel at skifte efter få skud (4-6) fordi der evt. var et længere stykke som indbød til magasin skifte, men det er noget du kommer til at lære på skydebanen. Jeg tæller skud forstået på den måde, at jeg tæller inden for de antal skud, som mine magasiner kan indeholde og ser derefter på målantal hvor det er mest hensigtsmæssig at skifte(for mig) og det kan der være stor forskel på hvor man skifter, hvis man har 15 skud eller 20/21 samt 23/29 skud i magasinet :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8852
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Fast Fumble » 27. jul 2015, 21:06

ZZCox skrev:CZ85'eren er lagt på hylden, selv om det det tiltaler mig at slæden står åben når magasinet er tomt.
Hvad er erfaringen med det, er det kun som begynder at det er relevant. Jeg tænker at man ikke behøver at tælle skud, men det er jo nok alligevel nødvendigt af hensyn til planlægning af magasinskift. Altså at det kan være en fordel at skifte et magasin selv om det ikke er helt tomt - i nogle situationer.
Jeg fjerner muligheden for at låse slæden åben, når jeg køber ny pistol - det vil jeg BARE IKKE HAVE skal kunne ske!
Jeg tæller ikke skud. Jeg lægger en plan, og så ved jeg fx at jeg har 20 skud i mine magasiner - og skal skifte efter 15 skud, dvs jeg har 5 ekstra-skud. Så skal jeg kun holde styr på om jeg kommer op på de 5 ekstra skud, for så skal der skiftes i utide.
Når du får lidt erfaring vil det være sjældent det sker.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ZZCox
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2015, 00:16
Interesser: pistol revolver genlad
Geografisk sted: Nordjylland

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af ZZCox » 27. jul 2015, 21:45

Har kigget lidt på Tangfolio Combat sport 9x19 DA. Den kan vælges med to typer sikring, F med sikring på rammen, og R med "ambidextrous firing pin safety mounted on the slide that works as a hammer decocker" link:http://www.tanfoglio.it/eng/catalogo/de ... sions.html
Er det rigtigt forstået at regel 8.1.2.2 Handgun Ready Condition, Double Action, hammer fully down or decocked, det er enten: model F med sikringen sat til sikret og hammer lagt ned, eller på den anden model R med aktiveret sikring som svarer til "decocked". Umiddelbart lyder det til at model R er mest enkel, altså efter "start" signalet skal sikringen blot deaktiveres og så er det nærmest single action. Det lyder næsten for godt til at være sandt :smile:
ZZCox

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Formandlao » 28. jul 2015, 09:28

ZZCox skrev:Har kigget lidt på Tangfolio Combat sport 9x19 DA. Den kan vælges med to typer sikring, F med sikring på rammen, og R med "ambidextrous firing pin safety mounted on the slide that works as a hammer decocker" link:http://www.tanfoglio.it/eng/catalogo/de ... sions.html
Er det rigtigt forstået at regel 8.1.2.2 Handgun Ready Condition, Double Action, hammer fully down or decocked, det er enten: model F med sikringen sat til sikret og hammer lagt ned, eller på den anden model R med aktiveret sikring som svarer til "decocked". Umiddelbart lyder det til at model R er mest enkel, altså efter "start" signalet skal sikringen blot deaktiveres og så er det nærmest single action. Det lyder næsten for godt til at være sandt :smile:
I Production gælder det, at decocker SKAL anvendes hvis pistolen er udstyret med sådan en anordning :-)
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Formandlao » 28. jul 2015, 09:29

Tangfolio ser også rigtigt godt ud, må jeg spørge hvilken model du skyder med? Jeg er egentligt ikke så bekymret for DA, har trænet en del DA med revolver (det driller dog stadig :biggrin: ) men er jo ens for alle i Production. Og så har jeg ikke prøvet at have en Tangfolio i hånden.
Jeg kan ikke lade være med at pille, skifte fjedre, polere aftræk og den slags. Har du nogen erfaring med at skaffe reservedele til Tangfolio?[/quote]

************************************************************************************************
Jeg har købt en Tanfolio Limited som skal bruges i Standard :-)

Har ingen erfaring med tuning ... endnu. Men jeg ved, at der er flere herinde der ved en del om emnet :smile:
Senest rettet af Formandlao 28. jul 2015, 09:41, rettet i alt 1 gang.
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Mapzter » 28. jul 2015, 09:38

ZZCox skrev:Jeg kan ikke lade være med at pille, skifte fjedre, polere aftræk og den slags. Har du nogen erfaring med at skaffe reservedele til Tangfolio?
Så bør du alvorligt overveje om Production virkelig er den rette division for dig. I Standard er det tilladt at pille så meget du lyster. I Production er det meget begrænset (se appendix D4 i regelsættet).
16. Original parts and components offered by the OFM as standard equipment, or as an option, for a specific model handgun on the IPSC approved handgun list are permitted, subject to the following:
16.1. Modifications to them, other than minor detailing (the removal of burrs and/or adjustments unavoidably required in order to fit replacement OFM parts or components), are prohibited.
17. Aftermarket parts, components and accessories are prohibited, except as follows:
17.1. Aftermarket magazines are permitted, subject to 16.2 above.
17.2. Aftermarket open sights (see Rule 5.1.3.1) are permitted, provided their installation and/or adjustment requires no alteration to the handgun.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Formandlao » 28. jul 2015, 10:33

...og så skal jeg stoppe med at kalde den TanGfolio .... :rolf:

Tanfoglio
Tanfoglio
Tanfoglio .....
Diligentia, Vis, Celeritas

ZZCox
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2015, 00:16
Interesser: pistol revolver genlad
Geografisk sted: Nordjylland

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af ZZCox » 3. aug 2015, 23:46

Det blev lige lidt for teoretisk.
En prøve tur rundt i det jyske i dag, med en flok forskellige skydere i hånden i løbet af dagen. Og så skulle det hele jo gerne være blevet meget lettere...

En ting står dog klart nu, det bliver Standard og SA.
Der er to skydere tilbage i feltet - hjælp!

Emne 1 har full frame, solidt justerbar bag-sigte, nydeligt træskæfte og udvidet magasin brønd.
Emne 2 (kærlighed ved første blik) kortere ramme, mindre stabilt men justerbar bag-sigte, lækkert gummigreb, almindelig magasin brønd, og justerbart aftræk.

Begge har polygon pibe, og er ret tunge (ca. 1200 g.) og ellers er de ret ens, sigtelinje, aftræk m.v.
Ingen af dem er helt sorte, øv...

Hælder mest til emne 1 pga. den ekstra tyngde forrest, og "tragten" i magasinbrønden, men den er også en del dyrere (3k).
På den anden side er "kærlighed ved første blik" en god start på en nyt forhold.

Nogen gode råd her på falderebet? Jeg har været igennem en del af de andre begynderskyder tråde, men det skader jo ikke at spørge igen :smile:
ZZCox

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af Mapzter » 3. aug 2015, 23:59

Hvilken en skyder du bedst med/ligger mest naturligt i din hånd? Kan man købe stumper til begge skydere?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ZZCox
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2015, 00:16
Interesser: pistol revolver genlad
Geografisk sted: Nordjylland

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af ZZCox » 4. aug 2015, 09:24

ja der kan købes stumper til begge.
2'eren falder mest naturligt i hånden, mest på grund af gummi grebet - tror jeg. Et lignende greb kan købes til 1'eren.
Hvad er erfaringen med gummigreb i IPSC, bliver det for glat i regnvejr? Skal der skateboard tape på?
ZZCox

BMadsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 366
Tilmeldt: 27. apr 2006, 09:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: CZ 75 eller CZ 85 til IPSC begynder

Indlæg af BMadsen » 4. aug 2015, 10:29

Der skal skateboard tape eller lignende på. Når man skal skyde hurtigt og præcist, er det alfa og omega at man kan holde godt fast på skyderen. Så du skal bestemt ikke købe nr. 2 bare pga. gummegrebet.

Besvar