Valg af pistol/division

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5139
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Valg af pistol/division

Indlæg af Ras.Killing » 2. sep 2015, 17:41

Nu hvor det er slut med alt det SU fis, og der er en fast og fornuftig indtægt...Så må tiden endelig være inde til IPSC :biggrin: Jeg har nogle tanker i hovedet, og vil godt lige have nogle inputs til hvilken ''retning'' jeg skal gå.

Valg af pistol og division?

Som udgangspunkt har jeg min Norinco NP28 ''2011'', en pistol som jeg egentlig er fint tilfreds med. Jeg er sikker på, at jeg sagtens ville kunne tage kurset med den, og også komme igang med stævnerne...men den vil jo hører hjemme i Standard Division, og jeg tror simpelthen at jeg vil blive sat af med den, når jeg er oppe imod top-tunede sportspistoler - self. bliver jeg alligevel det i starten, men også på sigt...og der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg går ind i IPSC for konkurrencens skyld. Det skal ikke bare være hygge/for sjov skydning.

Jeg tænker derfor, at en ny og mere IPSC-målrettet pistol må være vejen frem? Dernæst tænker jeg at production er en mere ''fair'' division at starte i, forstået på den måde at udgangspunktet (mere eller mindre) med våbnene er mere eller mindre det samme.

Jeg har tidligere skudt med Glock 17. Den var jeg egentlig fint tilfreds med. Aftrækket var anderledes, men faktisk ganske udemærket nårman først lærte at ''beherske'' det. Glock pistolerne er fine, nemme at gå til, og i min optik også ret velskydende...men syntes også de bære præg af, at de ikke er designet til at være en sporstpistol. Så en Glock bliver det ikke.

Har kigget listen med productions pistoler... og det er jo LANG! Så hvad skal man kigge efter af pistol i den klasse, hvis man gerne vil kunne være med på konkurrence niveau? (prisleje 5.000-10.000kr). Har kigget på bla. Arsenal Strike One, S&W MP og CZ Shadow. Specielt Strike One synes jeg SER interessant ud på billeder (det er så alt jeg kender til den).

Jeg har også overvejet Classiv Division med 1911 pistolerne. Der kan man umiddelbart også finde noget ret fornuftigt i prislejet 5.000-10.000kr... men er der gang i den division? Her tænker jeg både nationalt og internationalt. Der er jo ikke meget ved at konkurerer i en division uden nogen egentlig konkurrene?

Standard Division har jeg egentlig heller intet imod...her tænker jeg bare, at man ikke kommer ret langt med 5.000-10.000kr???

Jeg kunne godt ''bare'' tage kurset med det samme, men det kræver at jeg får købt noget rig osv. og ved ikke helt om jeg vil ofre det grej på en pistol jeg alligevel ikke vil forsætte med at bruge i det sammenhæng.

Råd ønskes! :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3157
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Grendel » 2. sep 2015, 18:17

Jeg tror ikke, der er en "fair" division at starte i .. Jeg ville gå i gang med licensen, brug den Norinco du allerede har opbyg lidt mere viden og få en masse input fra etablerede skyttere henaf vejen. :smile:

Til info så er der et par fynske skyttere som tager vejen til Dall open træningen, næsten hver gang - de vil være et par gode bekendtskaber :blink: men om de er her på forummet, det er jeg faktisk ikke lige klar over?!
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af japh » 2. sep 2015, 21:40

De første par år er det temmelig ligemeget hvilken skyder du bruger .. just sayin' :blink:

Production er jo efterhånden bare Standard med magasinbegrænsning med et bredt udvalg af toptunede fabriksskydere.

Mit råd er at starte med det du har og bruge pengene på træning - så har du også masser af tid til at pille-rode-prøve alverdens skydere indtil du finder lige nøjagtig den du synes er den lækreste.
-jens

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Mapzter » 2. sep 2015, 22:33

Ras.Killing skrev:Jeg har også overvejet Classiv Division med 1911 pistolerne. Der kan man umiddelbart også finde noget ret fornuftigt i prislejet 5.000-10.000kr... men er der gang i den division? Her tænker jeg både nationalt og internationalt. Der er jo ikke meget ved at konkurerer i en division uden nogen egentlig konkurrene?
Ved årets Rooster Mountain, med 302 deltagere, stillede blot 4% (13 skytter) op i Classic Division. Ved et af de mest prestigefyldte stævner i Europa, Infinity Open, kom de helt op på 6,5% Højeste tal i Jylland, i 2015, var 1 skytte. Et par af de gode skytter i Danmark skyder dog af og til i Classic division. Men antalsmæssigt er det ikke nogen stor division, den ligger og slås med Revolver om at være den mindste.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5139
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Ras.Killing » 2. sep 2015, 23:40

Ok. Er allerede blevet klogere så.

Classic er i hvert fald udelukket!
japh skrev:De første par år er det temmelig ligemeget hvilken skyder du bruger .. just sayin' :blink:

Production er jo efterhånden bare Standard med magasinbegrænsning med et bredt udvalg af toptunede fabriksskydere
...var egentlig af den overbevisning, at det var meget minimalt hvad der var af tuningsmuligheder i produktion.

Ved bare stadig ikke om Norinco'en er den rigtige pistol at gå videre med. Der skal som minimum ofres et par tusind mere på den, før jeg ville være tilfreds med den som et egentligt konkurrence våben. Og mine tanker er så, om de penge måske ikke var givet bedre ud til en anden pistol i stedet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Formandlao » 3. sep 2015, 00:27

Jeg er enig med Grendel .... se at få taget licensen :biggrin:

Du behøver ikke bruge en formue på rig til at begynde med, og når du først er i gang, finder du nok den skyder der passer dig bedst.

Jeg har været igennem de samme overvejelser de seneste måneder omkring valg af division og våben .... og nu skal jeg snart på licens-kursus :eek:
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Mapzter » 3. sep 2015, 00:37

Ras.Killing skrev:...var egentlig af den overbevisning, at det var meget minimalt hvad der var af tuningsmuligheder i produktion.
Fabrikanten kan tilbyde tuningsdele som ekstraudstyr til en model eller modelserie, og det er der flere af dem der gør (f.eks. Tanfoglio, CZ, til en vis grad SIG Sauer). Disse kan så inden for reglerne eftermonteres af skytten.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Lasse68 » 4. sep 2015, 16:47

Alle ender med en 2011.


Sent from my iPhone using Fat fingers
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5139
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Valg af pistol/division

Indlæg af Ras.Killing » 4. sep 2015, 17:05

Også et glimrende design :biggrin: ingen tvivl der. Havde jeg haft pengene, så lå der da også en STI i skabet...meeeeeeeen det er ikke tilfældet.

Kunne godt være at jeg bare skulle opgradere Nork'en lidt mere... Og så se hvordan der udarbejder sig. Skal i hvert fald som minimum have et andet sigte til den.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar