Fiberoptisk sigte eller ej?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 10:45

Skal have gjort Norc'en IPSC klar. Den er født med et (synes jeg) skod sigte... Og så vil jeg gerne have noget justerbart.

Jeg har to forskellige sæt i kikkerten: LPA SPR eller TTF

http://huntershouse.dk/kat727-LPA-sigte ... erien.html

http://huntershouse.dk/kat727-LPA-sigte ... erien.html

Er fiberen så god til tempo discipliner som der skrives? Har ikke rigtig skudt så meget med det...andet end på et luftgevær :oops:
...eller er det bare et klassisk target sigte, som er vejen fem?

Hvad bruger i der ude?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af 357Magnum » 8. sep 2015, 11:02

Til tempofyldt skydning ala IPSC vil jeg klart gå efter en 1,0 mm fiber i snuden og klassisk justerbart sort bagerst. Jeg kan ikke se fidusen med fiber eller tilsvarende materiale på det bagerste sigte. Synes bare det giver for meget info og medvirker til sigtefejl.

Vælg en tynd fiber i fronten, da en 1,5 mm vil være alt for grov (hvem sagde rød garnnøgle?!?).

Til ren præcition ala 25 m eller terræn kører jeg med helt sort front og bag. Det vil altid givet det skarpeste sigtebillede, hvis du har god tid til at finde frontsigtet.

Hvis du er heldig kan du fint leve med et fikseret bagerst, men skifter du ladning eller projektilvægt, kan du risikere at skulle banke/file i sigtet, for at få dine træf tilbage i A-zonen. Her er et justertbart i god og slidstærk kvalitet vejen frem.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Mapzter » 8. sep 2015, 11:13

Tja, det er ikke noget der er consensus omkring. Der er topskytter som bruger fiber, og topskytter som ikke gør (for slet ikke at tale om os andre). Men jeg kan da fortælle lidt om hvordan jeg selv bruger sigtemidler:

- Jeg bruger et frontsigte med et tyndt stykke fiber (under 1mm). Når fiberen er for stor virker den distraherende på mig, i forbindelse med præcise skud.
- Jeg bruger et frontsigte med savtakker. Det gør det muligt for mig at se om jeg har rigtig fokus på frontsigtet når der kræves stor præcision. Det kan jeg ikke med et frontsigte som er helt glat.
- Jeg foretrækker "godt med luft" på begge sider af frontsigtet. Det opnår jeg med et bagsigte hvor kærven er bredere end normalt. Hvis luftbjælkerne er for smalle oplever jeg, at det føles som om det tager længere tid at rette sigtet ind.
- Hvide pletter, linier og fiber i bagsigtet virker distraherende på mig.
- Når det går virkelig stærkt og skiverne er helt tæt på, så skyder jeg med target focus og ser ikke sigtemidlerne som andet end noget meget udflydende. Jeg lægger sjældent mærke til fiberen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 11:39

357Magnum skrev:Jeg kan ikke se fidusen med fiber eller tilsvarende materiale på det bagerste sigte. Synes bare det giver for meget info og medvirker til sigtefejl.
Mapzter skrev:Hvide pletter, linier og fiber i bagsigtet virker distraherende på mig.
Det er lidt den tanke jeg også selv har, at det kan virke forvirrende. De hvide pletter på det sigte jeg har nu, har jeg tunet...med en sort sprittusch :biggrin: men det har så også været i forhold til 25m baneskydning og terræn.

På sin vis kan jeg godt se fidusen med fibersigtet, men har aldrig rigtig prøvet det i forhold til konkurrence skydning. Der er også det faktum at det rigtig tacticool ud :biggrin: men det rammer den jo ikke bedre af :oops:

Har forhørt mig ved HH, om de evt. ville sælge mig det rene bagsigtet fra SPR og så fiber fronten fra TTF, men det vil de ikke... Så skal jeg købe begge sæt. Løsningen med kun fiber i front har også strejfet mig. Min våbensmed ville gerne forsøge at ligge fiber i fronten på SPR modellen, men kunne ikke garantere for resultat. Det afhænger af hvordan metallet er at arbejde i. På nogle kan det lade sig gøre...andre ikke.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8852
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Fast Fumble » 8. sep 2015, 12:26

Ras.Killing skrev:Min våbensmed ville gerne forsøge at ligge fiber i fronten på SPR modellen, men kunne ikke garantere for resultat. Det afhænger af hvordan metallet er at arbejde i. På nogle kan det lade sig gøre...andre ikke.
Jeg er 100% enig med 357Mag og Mapzie.

Kan du ikke bare købe et løst Dawson sigtekorn med fiber i Tyskland, og så din våbensmed til at kaste det på? Evt. også et bagsigte?
Jeg lavede faktisk selv fiber på et almindeligt sigtekorn på min S&W 686 revolver. Det blev lavet med håndholdt Dremel og en skruestik, og det skyder jeg stadig med :smile: Det virker fint, bare man gør sig umage.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 12:41

Bagsigtet SKAL skiftes også. For det første et det alt for lille/smalt og for det andet vil jeg gerne have justerbart. Den flytter træfpunktet lidt, alt efter ammunition.

Men højder skal jo gerne passe sammen, imellem front- og bagsigte.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 12:57

:biggrin:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (8.69 KiB) Vist 13558 gange
image.jpg
image.jpg (11.61 KiB) Vist 13558 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3157
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Grendel » 8. sep 2015, 16:50

Det bedste ville være at få fræst hele bagsigte ned i rammen, men sjældent noget man får gjort, da det koster ligeså så meget som selve sigtet .. :smile:
Vedhæftede filer
600_DSC05180.jpg
600_DSC05180.jpg (24.69 KiB) Vist 13519 gange
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller e

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 18:24

Har jeg faktisk også forhørt mig om ved bøs'mageren - syntes også at det ser MEGET pænere ude!

Men gik lidt død i det igen, da han skrev en længere doktorafhandling omkring forholdet imellem front- og bagsigte, og en masse ting jeg skulle måle for at være sikker på at tingene passede sammen.

Når man ser dit billede der Grendel, så er der jo ikke meget tvivl om hvad der er den rigtige løsning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller e

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 18:33

...den lokale bøs'mager skrev: Det ligner et LPA sigte han har på. Sigtet kan sidde i den eksisterende svalehale bagpå, men der skal fræses en ny svalehale foran på din, da du har det originale nittede sigte på. Sigtet kan sagtens fræses ned i slæden, men de fleste 1911 skydere skal have et markant højere bagsigte end forsigte, for at tage højde for at piben peger en del nedaf i slæden. Du kan jo købe en masse sigter til den skyder, så det er bare at lede lidt rundt for at finde det du bedst kan lide. Jeg har intet liggende, så det er nok bedst du prøver hunters house eller våbensmeden.dk. Vi kan sagtens sætte det på.

Du starter med at finde ud af hvor højt et forsigte du vil have som minimum. Derefter skal du så finde et bagsigte der er kan monteres med den ekstra højde det skal have i forhold til forsigtet. Hvis sigtet skal fræses ned, skal det også times så fræsningen fjerner den svalehale der er bagpå i forvejen. Normalt tager monteringen 1-2 timer (500-1000). Du bør kontrolskyde med de sigter der er på nu, så du kan måle præcist hvor meget bagsigtet skal være højere end forsigtet, for at pistolen rammer hvor du vil.
...og så tabte jeg lidt tråden :biggrin: :biggrin: :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Mapzter » 8. sep 2015, 19:02

Jeg har et justerbart 1911 bagsigte (bomar cut), som du kan få kvit og frit. Det fejler ikke noget, jeg skiftede det bare ud med et fra Wilson Combat for snart 10 år siden. Det kræver selvfølgelig udfræsning i slæden, men Bomar udfræsning burde være til at finde ud af at lave. Jeg aner ikke hvilket mærke det er, og det er bare et standard sigte, dog med savtakker på sigtebladet for anti-refleks.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 21:26

Mapzter !! :NVFrules: Det er sku' et fedt tilbud :numberone: det vil jeg med glæde tage imod. Du får lige en besked.

Så skal jeg jo blot fokusere på at finde et frontsigte som passer i højden - og det kunne jo så meget passende blive med en rød fiber :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2015, 22:52

Hvor finder jeg dawson i EU?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af NTS » 9. sep 2015, 09:44

Ras.Killing skrev:Hvor finder jeg dawson i EU?
http://www.dae.se/
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Ras.Killing » 30. sep 2015, 21:50

Lige for at runde tråden af!

Jeg fik bagsigtet af Mapzter - top lækkert! :NVFrules: og Dawson frontsigtet blev bestilt hjem fra US.
Efter at have fået delene hjem, fik jeg afleveret det hele hos bøs'mageren. Han har lavet et suverænt stykke arbejde :biggrin: 1000,- det tænker jeg nok er meget rimeligt. Fræsning, gevind og montering.

...og resultatet? Jeg er ovenud tilfreds! :biggrin: :biggrin: :biggrin: der er en verden til forskel på sigtebilledet, slet ikke i tvivl om at det er hver en krone værd. For slet ikke at tale om, at pistolen nu også ser meget mere gennemført ud...ja det ydre tæller skam også.

Jeg takker hjælpen!
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (52.18 KiB) Vist 13295 gange
image.jpg
image.jpg (54.74 KiB) Vist 13293 gange
image.jpg
image.jpg (41.86 KiB) Vist 13293 gange
image.jpg
image.jpg (62.28 KiB) Vist 13293 gange
image.jpg
image.jpg (37.49 KiB) Vist 13293 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: Fiberoptisk sigte eller ej?

Indlæg af Mapzter » 30. sep 2015, 22:45

Det ser sgu' godt ud, en rigtig fin "sparebøsse" :razz:
Og bestemt en rimelig pris for veludført arbejde.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar