IPSC Classic - Skydevåben?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Badaka » 30. sep 2015, 11:12

Hejsa.

Jeg overvejer at begynde at skyde Classic, hvilket jeg syntes meget få gør til stævner?
Jeg syntes det virker ganske spændende fordi at man jo ikke har så mange skud i kanon og så er 1911'ere bare fede:-)


Men hvilke kanoner ser i at folk bruger typisk? Hvad skal man være obs på?
SPS falcon modellerne ligner jo 1911'ere men er jo noget anderledes mht. pibens fiksering end det originale design og der er magasinbrønd på.

Disse bør vel ikke kunne bruges? En Ruger SR1911 bør vel kunne bruges?

Badaka

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Mapzter » 30. sep 2015, 11:24

Badaka skrev:SPS falcon modellerne ligner jo 1911'ere men er jo noget anderledes mht. pibens fiksering end det originale design og der er magasinbrønd på.
SPS Falcon er en 1911 (med mindre man er purist og insisterer på at en 1911 skal være fra Colt).
Badaka skrev:Disse bør vel ikke kunne bruges? En Ruger SR1911 bør vel kunne bruges?
Jeg anbefaler at læse Appendix D3 i IPSC regelsættet, specifikt punkt 16-18. Bull barrels som SPS Falcon bruger er tilladt. Magasinbrønd er tilladt når den ikke er bredere end 35mm, hvilket jeg vil tro SPS'en opfylder. En Ruger SR1911 kan garanteret bruges.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Badaka » 30. sep 2015, 17:38

Super, tak for svar!

Badaka

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Pistolero » 30. sep 2015, 18:56

Låner lige din tråd til et spørgsmål i samme kategori.

Hvor mange magasiner har de fleste med ud på banen når de skyder Classic Division Minor/9mm ?
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af japh » 30. sep 2015, 21:13

Pistolero skrev:Hvor mange magasiner har de fleste med ud på banen når de skyder Classic Division Minor/9mm ?
Et par stykker af dem her: http://www.giholsters.com/slmc-model-a/

:giggle:
-jens

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Mapzter » 30. sep 2015, 23:05

Badaka skrev:Men hvilke kanoner ser i at folk bruger typisk?
Det er svært at udnævne noget som typisk i Classic. Der er ret få skytter, og jeg kan ikke umiddelbart huske at jeg har set to ens skydere.
Badaka skrev:Hvad skal man være obs på?
Du skal ha' en skyder og magasiner som virker 100%
Du skal være sikker på, at ergonomien i en 1911 er fornuftig for dig. Der kan dog gøres en del med forskellige aftrækkere, grebsskaller, main spring housings og beavertail.
Du skal finde ud af, om du vil ha' en 9mm minor skyder, en .45 major skyder, eller en .40 skyder hvor du kan bestemme om du vil skyde major eller minor fra stævne til stævne.
Fordele med en 9mm: det er billigt at skyde med. Du må ha' 10 skud i magasinet.
Ulemper: du skyder minor power factor, og fordi du skydes i Classic har du ikke mange skud til at reparere dårlige træf. Ikke alle 9mm 1911'ere er driftssikre.

Fordele med en .45: du skyder major power factor. Det er den nemmeste patron at få til at virke i en 1911. Du har et enormt udvalg i magasiner.
Ulemper: Din ammo er dyr. Du må kun ha' 8 skud i magasinet. Du har endnu færre skud til at reparere dårlige træf

Fordele med en .40: du kan vælge om du vil skyde major eller minor med den samme skyder. Det kan lade sig gøre at klemme 10 skud i et magasin som kan være i kassen. Dit udvalg af magasiner er mindre.
Ulemper: Din ammo er dyr. Du skal vælge om du vil skyde major eller minor. Hvis du bruger 10 skuds magasiner, men skyder Major skal du være meget opmærksom på kun at komme 8 skud i magasinerne (ellers er det velkommen til Open). Ikke alle .40 1911'ere er driftssikre.

N.B: dette skal ikke forstås som at der ikke findes 9mm og .40 1911'ere som virker, eller at alle .45 bare virker. Men .45 er den kaliber der bygges fleste 1911'ere i, og nok den hvor der er færrest ubekendte.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Wetke » 1. okt 2015, 08:07

Pistolero skrev:Låner lige din tråd til et spørgsmål i samme kategori.

Hvor mange magasiner har de fleste med ud på banen når de skyder Classic Division Minor/9mm ?
Jeg ved ikke hvad normalen er, men minimum 4 hvis du skyder minor (a 10 skud), 5 hvis det er major (a 8 skud)


W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 385
Tilmeldt: 31. aug 2011, 08:42
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Formandlao » 1. okt 2015, 11:09

Wetke skrev:
Pistolero skrev:Låner lige din tråd til et spørgsmål i samme kategori.

Hvor mange magasiner har de fleste med ud på banen når de skyder Classic Division Minor/9mm ?
Jeg ved ikke hvad normalen er, men minimum 4 hvis du skyder minor (a 10 skud), 5 hvis det er major (a 8 skud)


W
Jeg vil gerne prøve at skyde Classic med min .45 på et tidspunkt (nu skal jeg lige bestå weekend-kurset først), og jeg regner med 6 magasiner. Med 5 stk. er der kun 8 skud til reparation på en long course ... pyha ... :giggle:
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 107 times
Been thanked: 492 times
Kontakt:

Re: IPSC Classic - Skydevåben?

Indlæg af Mapzter » 1. okt 2015, 11:25

Pistolero skrev:Låner lige din tråd til et spørgsmål i samme kategori.

Hvor mange magasiner har de fleste med ud på banen når de skyder Classic Division Minor/9mm ?
Da jeg i sin tid skød IPSC med en 1911 havde jeg 4 magasiner a 9 skud på bæltet og 9+1 i skyderen. I alt 46 skud. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde løb tør, men jeg skød heller ikke ret mange ekstraskud. Jeg vil dog mene at 4 magasiner på bæltet er absolut minimum. Den tyske mester i IPSC Classic division, Marijan Loch, har f.eks. 6 magasiner på bæltet, og han er ikke nogen omfangsrig mand.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar