Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

For sportsskytter der vil lidt mere...
Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 18. feb 2018, 12:19

Hej forum

Efter længere tids overvejelser, fik jeg endeligt sendt tilmeldingen til Sikkerheds- og Licenskursus afsted :smile:
Er i fuld gang med at læse den engelske regelbog - det er med tungen lige i munden, når der henvises på kryds og tværs i reglementet.

Når teoriprøver forhåbentligt er bestået, og jeg skal til den praktiskeprøve, bliver det formentlig med min nuværende G34. Regner også med at skyde med den det første stykke tid, indtil jeg har fundet ud af hvilken division osv. jeg bliver forelsket i :biggrin:

Har ledt forummet og nettet igennem for råd angående valg af rig. Har kigget på bælter osv. fra både Safariland og DAA, og generelt ser de forskellige stumper rigtig lækre ud. Men hvordan er tingene i praksis?

I første omgang skal hylster jo være et trækhylster. Har bl.a. kigget på:
Safariland 5198, DAA Pdr Pro2 - fik også anbefalet Danish Kydex på skydebanen i går, hvilket heller ikke ser helt tosset ud.
Bælter synes jeg også er noget af en jungle. Kan ikke helt gennemskue hvad der er bedre end andet. De fleste er jo med inder- og yderbælte system.

Måske nogle af jer mere erfarne skytter, kan dele lidt af jeres erfaringer mht. rig? :-)

- Lasse

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Gunslinger » 18. feb 2018, 14:11

Hej og velkommen til.

Jeg har brugt og solgt Safariland de sidste 5 år, og hele vores Zero Mike Armory skydehold bruger det. Team Safariland tæller idag navne som Rob Leatham, Michael Voigt, Jessie Duff, Julie Golob samt en del, i Danmark ukendte, 3-gun skytter. Én af de største fordele ved ELS systemet er kvaliteten på ELS bæltet. Det er et meget stift læderbælte med huller hele vejen rundt, og 2 metalknopper der går igennem hullerne foran på bæltet, og låser det fast. Jeg har personligt brugt andre bælter før i tiden, men der er intet der har holdt så længe som Safariland-bæltet. Igår fik vi for første gang på 5 år en reklamation på et Safariland ELS bælte. Safariland laver også et "almindeligt" bælte uden ELS. Køber man sådan ét, undgår man at skulle købe ELS kits (se youtube link forneden)

Magasinholderne der hører til, er af kraftigt plastic og meget lette. Man kan endvidere justere sig til præcis den mængde retention man ønsker, noget jeg synes har været svært ved b.la. CR Speed og DAA. Sidstnævnte fås i aluminium, hvilket gør hele delen ret tung når der kommer et ladt magasin i. Safariland har desuden en særdeles høj LEGO faktor, da det kan udbygges med et hav af accessories der kan flytte dine ting længere ud fra kroppen, længere op, ned osv. Har du først et Safariland bælte, behøver du ikke være nervøs for, hvad du måtte komme til at skyde med i fremtiden. Alt fra Single stack, dobbelt stack og over til shotgun, det hele kan klikkes af og på som det passer dig. Noget der i øvrigt også gør det lettere at flyve med, hvis den slags behov skulle opstå. Du kan se en kort præsentation her: https://www.youtube.com/watch?v=GGQvPfxGYB0

Angående hylster er det område præget af religion. Nogle mener at man med et speedhylster kan opnå et hurtigere træk, og derved vinde tid overall tid, hvor andre er af den overbevisning, at det kan man også med et kydex hylster. Jeg har tidligere brugt speed hylster, men efter at have tabt min skyder ud af det (både ladt og uladt) og set andre gøre det samme, er jeg gået over til kydex og er rigtig glad for det. Jeg synes bedre/dårligere er et forkert standpunkt at betragte det ud fra. Prisen spiller selvfølgelig også en rolle, hvor vi i tilfældet med Safariland taler om 320 kr vs 1395 kr for hhv kydex og speed hylster.

Vi tilbyder samlede pakker til alle gængse våbenplatforme:

Entry level setup til kr 1325,- = alm bælte, 4 magasinholdere og kydex hylster.
Production/Standard setup til 1595,- = ELS bælte, ELS kits, 4 magasinholdere og kydexhylster
Competition rig til 2445,- = ELS bælte, ELS kits, 4 magasinholdere og speed hylster

Du kan se vores komplette udvalg af Safariland udstyr her: https://www.zeromike.dk/produkter/10-sa ... -dutygear/

Bemærk dog af magasinholdere til Glock pt er udsolgt men forventes på lager igen om 4 uger.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Mapzter » 18. feb 2018, 14:14

Hvis vi starter med bæltet:

Alle bæltesystemer rettet mod IPSC og lignende bruger et inder- og yderbælte, og det er der nogle rigtig gode grunde til:
- du vil ha' dit hylster og magasinholdere til at sidde det samme sted hver gang. Både fordi det er bedst for din træning, og fordi du i forhold til IPSC regelsættet ikke må ændre på placeringen af hylster og magasinholdere under en match. Med et yderbælte kan du sætte holderne fast på forskellige måder, da yderbæltet ikke skal igennem bæltestropperne.
- yderbæltet (og inderbæltet for den sags skyld) er nemt at tage af og på, når du f.eks. skal på toilettet i løbet af en match.

Den fleste (måske alle?) producenter er kommet frem til, at inderbæltet skal være med hun- velcro og yderbæltet med han-velcro. På den måde undgår man at han-velcroen slider på bilsæder osv, når man tager inderbæltet på om morgenen og kører ud til en match, træning osv. Det gør det også muligt at vælge inder- og yderbælte af forskelligt fabrikat, selv om der sjældent er grund til det.

Der hvor der er meget forskel på yderbælterne er hvordan man monterer udstyret, og hvordan bæltet lukkes:
- Safariland bruger et system med huller i bæltet både til montage og til lukning
saf_els.jpg
Som det ses på billedet har Safariland bæltet to metalstifter som passer ind i hullerne. Det gør, at når du lukker bæltet, så er det ikke velcro mod velcro friktion som holder bæltet lukket. Der ville skulle en virkelig stor påvirkning til, for at yderbæltet kunne åbne sig ved et uheld. Det gør også, at muligheden for at få flået yderbæltet af, f.eks. ved kontakt med et stykke udstyr på banen er så godt som ikke-eksisterende. Det virker måske som et lidt teoretisk problem, men jeg har set det ske med andre bæltesystemer.
- Andre bælter, f.eks. DAA bruger velcro mod velcro til at holde bæltet lukket. Det gode ved det er, at bæltet kan strammes præcis så meget man ønsker (med Safarilands system sker det i spring af lidt over en cm). Det dårlige er, at velcroen slides og at der ikke på samme måde er en mekanisk sikring.

Der er to almindelige måder at montere udstyr på yderbæltet. Den ene er, at ha' et "belt loop" som passer stramt over yderbæltet, som man skubber på plads, og som bliver siddende på grund af friktion. Den anden er at ha' en inder- og yderdel som sidder på hver sin side at bæltet, og samles f.eks. ved et klikspænde eller ved at skrue dem sammen. Med begge disse skal der være et ret godt match mellem tykkelsen af bæltet, og bredde samt højde på montagen.

Safariland supplerer disse to ved at man kan skrue udstyr fast med bolte gennem hullerne i bæltet:
els_bolt.jpg
Dette giver både en meget sikker montage, og gør at der er meget stor kontakt mellem velcroen på inder- og yderbæltet, da boltene ikke fylder ret meget, sammenlignet med f.eks. en todelt montage:
tek-lok.png
Med Safariland kan man supplere med ELS og QLS systemet, hvor man monterer nogle plader udenpå yderbæltet via disse bolte, som man så kan klikke udstyr af og på.
receiver.jpg
fork.jpg
Det giver et meget fleksibelt system. Jeg kan f.eks. montere 5 magasinholdere når jeg skyder i Classic Division og kun har 10 skud i magasinet, eller nøjes med 3 magasinholdere når jeg skyder i Standard Division og har 18-19 skud i magasinet. Ligeledes kan jeg klikke en magnet-magasin holder på, hvis jeg ved at matchen kræver at jeg samler magasiner op, eller lade den blive hjemme hvis jeg ved at det ikke bliver nødvendigt.

Full disclosure: jeg er sponsoreret af den danske importør af Safariland, men har brugt andre typer af bælter, holdere og hylstre tidligere, og valgte at bruge Safariland før jeg blev sponsoreret.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2018, 18:44

Safariland er lækkert.
som hylster ville jeg anbefale CR speed, det er ikke det mest fancy, men det kan justeres til næsten alle brugbare pistoler. det boltes fast rundt om bæltet.
og så vil jeg gentage mig selv Safariland er lækkert, men de laver desværre ikke ordentlige hylstre til alle pistoler.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Mapzter » 18. feb 2018, 19:11

Palmen skrev:I første omgang skal hylster jo være et trækhylster. Har bl.a. kigget på:
Safariland 5198, DAA Pdr Pro2 - fik også anbefalet Danish Kydex på skydebanen i går, hvilket heller ikke ser helt tosset ud.
Jeg bruger selv et Safariland 5198, og er glad for det af samme årsager som Gunslinger har nævnt, efter at ha' været igennem nogle forskellige "speed hylstre", og det er ikke nødvendigvis langsomt at trække fra:

youtu.be/Qz0RRT5l2Q0
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 18. feb 2018, 20:54

Gunslinger skrev:Hej og velkommen til.

Jeg har brugt og solgt Safariland de sidste 5 år, og hele vores Zero Mike Armory skydehold bruger det. Team Safariland tæller idag navne som Rob Leatham, Michael Voigt, Jessie Duff, Julie Golob samt en del, i Danmark ukendte, 3-gun skytter. Én af de største fordele ved ELS systemet er kvaliteten på ELS bæltet. Det er et meget stift læderbælte med huller hele vejen rundt, og 2 metalknopper der går igennem hullerne foran på bæltet, og låser det fast. Jeg har personligt brugt andre bælter før i tiden, men der er intet der har holdt så længe som Safariland-bæltet. Igår fik vi for første gang på 5 år en reklamation på et Safariland ELS bælte. Safariland laver også et "almindeligt" bælte uden ELS. Køber man sådan ét, undgår man at skulle købe ELS kits (se youtube link forneden)

Magasinholderne der hører til, er af kraftigt plastic og meget lette. Man kan endvidere justere sig til præcis den mængde retention man ønsker, noget jeg synes har været svært ved b.la. CR Speed og DAA. Sidstnævnte fås i aluminium, hvilket gør hele delen ret tung når der kommer et ladt magasin i. Safariland har desuden en særdeles høj LEGO faktor, da det kan udbygges med et hav af accessories der kan flytte dine ting længere ud fra kroppen, længere op, ned osv. Har du først et Safariland bælte, behøver du ikke være nervøs for, hvad du måtte komme til at skyde med i fremtiden. Alt fra Single stack, dobbelt stack og over til shotgun, det hele kan klikkes af og på som det passer dig. Noget der i øvrigt også gør det lettere at flyve med, hvis den slags behov skulle opstå. Du kan se en kort præsentation her: https://www.youtube.com/watch?v=GGQvPfxGYB0
ELS systemet ser ret interessant ud. Særligt metalknopperne, som du også skriver, der burde låse hele bæltet mere "sikkert". Også muligheden for at modulere systemet som behovet opstår virker tiltalende. Selvom man sjældent får noget der er bedst til det hele.
Gunslinger skrev:Angående hylster er det område præget af religion. Nogle mener at man med et speedhylster kan opnå et hurtigere træk, og derved vinde tid overall tid, hvor andre er af den overbevisning, at det kan man også med et kydex hylster. Jeg har tidligere brugt speed hylster, men efter at have tabt min skyder ud af det (både ladt og uladt) og set andre gøre det samme, er jeg gået over til kydex og er rigtig glad for det. Jeg synes bedre/dårligere er et forkert standpunkt at betragte det ud fra. Prisen spiller selvfølgelig også en rolle, hvor vi i tilfældet med Safariland taler om 320 kr vs 1395 kr for hhv kydex og speed hylster.
Lige nu er jeg helt sikkert til et almindeligt Kydex lignende hylster. Så kan jeg altid senere eksperimentere med race hylstre, hvis lysten til det skulle opstå.
Kan der monteres en form for fingerskrue på Safarilands hylster, så pasformen kan justeres efter behov?
Gunslinger skrev:Vi tilbyder samlede pakker til alle gængse våbenplatforme:

Entry level setup til kr 1325,- = alm bælte, 4 magasinholdere og kydex hylster.
Production/Standard setup til 1595,- = ELS bælte, ELS kits, 4 magasinholdere og kydexhylster
Competition rig til 2445,- = ELS bælte, ELS kits, 4 magasinholdere og speed hylster

Du kan se vores komplette udvalg af Safariland udstyr her: https://www.zeromike.dk/produkter/10-sa ... -dutygear/

Bemærk dog af magasinholdere til Glock pt er udsolgt men forventes på lager igen om 4 uger.
Har været inde og kigge på jeres side. Synes ikke lige jeg kan finde en samlet pakke til Glock platformen. Men gætter evt. samlerabat også gives, hvis man selv sammensætter samme løsning som til fx Shadow etc? :smile:

- Lasse

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 18. feb 2018, 21:03

Mapzter skrev:Hvis vi starter med bæltet:

Alle bæltesystemer rettet mod IPSC og lignende bruger et inder- og yderbælte, og det er der nogle rigtig gode grunde til:
- du vil ha' dit hylster og magasinholdere til at sidde det samme sted hver gang. Både fordi det er bedst for din træning, og fordi du i forhold til IPSC regelsættet ikke må ændre på placeringen af hylster og magasinholdere under en match. Med et yderbælte kan du sætte holderne fast på forskellige måder, da yderbæltet ikke skal igennem bæltestropperne.
- yderbæltet (og inderbæltet for den sags skyld) er nemt at tage af og på, når du f.eks. skal på toilettet i løbet af en match.
Giver god mening :smile:
Mapzter skrev:Den fleste (måske alle?) producenter er kommet frem til, at inderbæltet skal være med hun- velcro og yderbæltet med han-velcro. På den måde undgår man at han-velcroen slider på bilsæder osv, når man tager inderbæltet på om morgenen og kører ud til en match, træning osv. Det gør det også muligt at vælge inder- og yderbælte af forskelligt fabrikat, selv om der sjældent er grund til det.

Der hvor der er meget forskel på yderbælterne er hvordan man monterer udstyret, og hvordan bæltet lukkes:
- Safariland bruger et system med huller i bæltet både til montage og til lukning
saf_els.jpg
Som det ses på billedet har Safariland bæltet to metalstifter som passer ind i hullerne. Det gør, at når du lukker bæltet, så er det ikke velcro mod velcro friktion som holder bæltet lukket. Der ville skulle en virkelig stor påvirkning til, for at yderbæltet kunne åbne sig ved et uheld. Det gør også, at muligheden for at få flået yderbæltet af, f.eks. ved kontakt med et stykke udstyr på banen er så godt som ikke-eksisterende. Det virker måske som et lidt teoretisk problem, men jeg har set det ske med andre bæltesystemer.
- Andre bælter, f.eks. DAA bruger velcro mod velcro til at holde bæltet lukket. Det gode ved det er, at bæltet kan strammes præcis så meget man ønsker (med Safarilands system sker det i spring af lidt over en cm). Det dårlige er, at velcroen slides og at der ikke på samme måde er en mekanisk sikring.

Der er to almindelige måder at montere udstyr på yderbæltet. Den ene er, at ha' et "belt loop" som passer stramt over yderbæltet, som man skubber på plads, og som bliver siddende på grund af friktion. Den anden er at ha' en inder- og yderdel som sidder på hver sin side at bæltet, og samles f.eks. ved et klikspænde eller ved at skrue dem sammen. Med begge disse skal der være et ret godt match mellem tykkelsen af bæltet, og bredde samt højde på montagen.

Safariland supplerer disse to ved at man kan skrue udstyr fast med bolte gennem hullerne i bæltet:
els_bolt.jpg
Skruesystemet virker super smart må jeg sige. Men de andre løsninger øvrige producenter bruger, har de tendens til at gå løse over tid?
Mapzter skrev:Dette giver både en meget sikker montage, og gør at der er meget stor kontakt mellem velcroen på inder- og yderbæltet, da boltene ikke fylder ret meget, sammenlignet med f.eks. en todelt montage:
tek-lok.png

Med Safariland kan man supplere med ELS og QLS systemet, hvor man monterer nogle plader udenpå yderbæltet via disse bolte, som man så kan klikke udstyr af og på.

receiver.jpg
fork.jpg

Det giver et meget fleksibelt system. Jeg kan f.eks. montere 5 magasinholdere når jeg skyder i Classic Division og kun har 10 skud i magasinet, eller nøjes med 3 magasinholdere når jeg skyder i Standard Division og har 18-19 skud i magasinet. Ligeledes kan jeg klikke en magnet-magasin holder på, hvis jeg ved at matchen kræver at jeg samler magasiner op, eller lade den blive hjemme hvis jeg ved at det ikke bliver nødvendigt.

Full disclosure: jeg er sponsoreret af den danske importør af Safariland, men har brugt andre typer af bælter, holdere og hylstre tidligere, og valgte at bruge Safariland før jeg blev sponsoreret.
- Lasse

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 18. feb 2018, 21:09

Mapzter skrev:
Palmen skrev:I første omgang skal hylster jo være et trækhylster. Har bl.a. kigget på:
Safariland 5198, DAA Pdr Pro2 - fik også anbefalet Danish Kydex på skydebanen i går, hvilket heller ikke ser helt tosset ud.
Jeg bruger selv et Safariland 5198, og er glad for det af samme årsager som Gunslinger har nævnt, efter at ha' været igennem nogle forskellige "speed hylstre", og det er ikke nødvendigvis langsomt at trække fra:

youtu.be/Qz0RRT5l2Q0
5198 hylstret her
productionrig_l.jpg
5198 rig
productionrig_l.jpg (29.57 KiB) Vist 19036 gange
ser ud til at være monteret lavere på bæltet, end fx her
DG_5198_black_gun_with_belt.jpg
5198
DG_5198_black_gun_with_belt.jpg (26.29 KiB) Vist 19036 gange
.
Er det to forskellige hylstre alligevel? Eller er det blot et andet beslag, der er monteret på det første hylster?

- Lasse

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Gunslinger » 18. feb 2018, 21:10

Palmen skrev:

ELS systemet ser ret interessant ud. Særligt metalknopperne, som du også skriver, der burde låse hele bæltet mere "sikkert". Også muligheden for at modulere systemet som behovet opstår virker tiltalende. Selvom man sjældent får noget der er bedst til det hele.
Det gør det. Som Mapzter skriver, skal der noget til før at rive et Safariland bælte op ved et uheld. Jeg så selv en hollandsk skytte tabe hele riggen på vej igennem en sektion af vægge, til et tysk stævne for et par år siden! Han brugte ikke Safariland dengang.
Palmen skrev: Lige nu er jeg helt sikkert til et almindeligt Kydex lignende hylster. Så kan jeg altid senere eksperimentere med race hylstre, hvis lysten til det skulle opstå.
Kan der monteres en form for fingerskrue på Safarilands hylster, så pasformen kan justeres efter behov?
Jeg har set den type skrue på ældre Safariland magasinholdere. Idag justeres det med en umbraco skrue. Der er ingen grund til at kunne justere det på en knap, når du har justeret det én gang der hvor du vil have det, kommer du ikke til at stille på det efterfølgende.
Palmen skrev:Har været inde og kigge på jeres side. Synes ikke lige jeg kan finde en samlet pakke til Glock platformen. Men gætter evt. samlerabat også gives, hvis man selv sammensætter samme løsning som til fx Shadow etc? :smile:

- Lasse
Grunden til at du ikke kan finde nogle komplette rigs til Glock pt er, at magasinholderen er udsolgt, så jeg har slukket for visningen. Du har ret, samlepakkerne er de samme på tværs af platformene. Prisforskellen defineres ved type af bælte og hylster

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 18. feb 2018, 21:12

Raptor357 skrev:Safariland er lækkert.
som hylster ville jeg anbefale CR speed, det er ikke det mest fancy, men det kan justeres til næsten alle brugbare pistoler. det boltes fast rundt om bæltet.
og så vil jeg gentage mig selv Safariland er lækkert, men de laver desværre ikke ordentlige hylstre til alle pistoler.
Sikkert dumt spørgsmål, men CR Speed laver de kun race hylstre? :oops:

- Lasse

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Gunslinger » 18. feb 2018, 21:22

Palmen skrev: 5198 hylstret her productionrig_l.jpg ser ud til at være monteret lavere på bæltet, end fx her DG_5198_black_gun_with_belt.jpg.
Er det to forskellige hylstre alligevel? Eller er det blot et andet beslag, der er monteret på det første hylster?

- Lasse
5198 leveres med 1 stk UBL high ride: https://www.zeromike.dk/produkter/33-ti ... belt-loop/
Og 1 stk paddle: https://www.zeromike.dk/produkter/33-ti ... -holsters/

Det øverste hylster har imellem UBL og hylster, en QLS monteret (samme princip som ELS bare større): https://www.zeromike.dk/produkter/33-ti ... t-2-black/

QLS skal tilkøbes ekstra, men giver kun rigtig mening hvis du har behov for at klikke hylsteret af og på. Det øger selvfølgelig afstanden mellem bælte og hylster, hvilket er nødvendigt for nogle.

Det nederste hylster er monteret på bæltet via den føromtalte paddle.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Ras.Killing » 18. feb 2018, 22:31

Jeg har den ''billige'' løsning fra Safariland (også købt ved Zero Mike Armory), altså den som kun hæfter med velcrolukning.

Jeg er umiddelbart rigtig fint tilfreds med mit rig. Syntes det sidder godt og virker ikke umiddelbart sådan lige til at hoppe af. Der er et ekstra loop med, som spændes omkring bæltet/velcrosamlingen, så det er trods alt to samlinger der skal rykkes fra hinanden for at det tabes.

Som Mapzter skriver, så optager ens grej en del af velcroet på yderbæltet. Dette kan dog nemt løses ved at sætte et stykke velcro på indersiden af ens udstyr. Sørg for øvrigt for at bestille bæltet stort nok! Yderbæltet har som sagt ''han-velcro'' på indersiden, men også ca. 20-30cm ''hun-velcro'' på ydersiden for enden. Bæltet skal altså overlapper sig selv.... så bestilles bæltet til den korte side, så mister man noget af den velcro bæltet skal ''låse'' over.

Det sagt, så bliver velcroet nok slidt med tiden og ELS bæltet låser helt sikkert bedre :thumbup: mit indlæg skal blot ses som at mindre også kan gøre det :smile: jeg er pt. rigtig tilfreds med mit.
Palmen skrev:...bliver det formentlig med min nuværende G34. Regner også med at skyde med den det første stykke tid, indtil jeg har fundet ud af hvilken division osv. jeg bliver forelsket i :biggrin:


En G34 kan nu også være et fint udgangspunkt :thumbup: en af skytterne fra vores forening vandt en af matcherne i efteråret på Sjælland med en G34, og 2. pladsen i standard division fra Dall IPSC open her i weekenden blev ligeledes taget med en (tunet) Glock.
Gunslinger skrev:....Har du først et Safariland bælte, behøver du ikke være nervøs for, hvad du måtte komme til at skyde med i fremtiden. Alt fra Single stack, dobbelt stack og over til shotgun
...moonclip rig? :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af LapuaMagnum » 18. feb 2018, 22:39

Palmen skrev:
Har været inde og kigge på jeres side. Synes ikke lige jeg kan finde en samlet pakke til Glock platformen. Men gætter evt. samlerabat også gives, hvis man selv sammensætter samme løsning som til fx Shadow etc? :smile:

- Lasse
Jeg har for noget tid siden købt til en Glock 34 i et komplet rig ved ZM, jeg bestilte efterfølgende et mid low hylsterholder og afstandsæt da jeg skal trække meget højt ellers. Men et super stabilt set up :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2018, 22:40

Den ekstra tid det tager ekstra at trække fra et rigtigt hylster kontra et race hylster er rigeligt tjent hjem med den bedre sikkerhed der er i det rigtige hylster.
Køb du roligt standart modellen, og barber maksimalt 1 sekund af din træktid med et race hylster når du har skudt en sæsons tid
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Caspian1911 » 18. feb 2018, 22:46

Raptor357 skrev:Den ekstra tid det tager ekstra at trække fra et rigtigt hylster kontra et race hylster er rigeligt tjent hjem med den bedre sikkerhed der er i det rigtige hylster.
Køb du roligt standart modellen, og barber maksimalt 1 sekund af din træktid med et race hylster når du har skudt en sæsons tid
Jeg har tabt min Open-skyder to gange i en Stage-gennemgang fra et CR-Speed, så jeg er ikke imponeret over deres evne til at fastholde skyderen.

Som Raptoren siger - køb et almindeligt hylster.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Mapzter » 18. feb 2018, 23:34

Palmen skrev:Skruesystemet virker super smart må jeg sige. Men de andre løsninger øvrige producenter bruger, har de tendens til at gå løse over tid?
Nej, de to-delte løsninger plejer at blive siddende. Belt loops kan rykke sig, hvis de ikke passer i størrelse til yderbæltet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Fast Fumble » 19. feb 2018, 08:13

Mapzter skrev:
Palmen skrev:Skruesystemet virker super smart må jeg sige. Men de andre løsninger øvrige producenter bruger, har de tendens til at gå løse over tid?
Nej, de to-delte løsninger plejer at blive siddende. Belt loops kan rykke sig, hvis de ikke passer i størrelse til yderbæltet.
Jeg bruger Limcat træk-hylster og Limcat magasinholdere på et RHT bælte. Det er rigeligt stift, og har ikke rykket sig i de ca. 13 år jeg har brugt det. Men det er dog som om bæltet kryber over tid. Det bliver kortere og kortere.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Bofhenator » 19. feb 2018, 17:01

Fast Fumble skrev:
Mapzter skrev:
Palmen skrev:Skruesystemet virker super smart må jeg sige. Men de andre løsninger øvrige producenter bruger, har de tendens til at gå løse over tid?
Nej, de to-delte løsninger plejer at blive siddende. Belt loops kan rykke sig, hvis de ikke passer i størrelse til yderbæltet.
Jeg bruger Limcat træk-hylster og Limcat magasinholdere på et RHT bælte. Det er rigeligt stift, og har ikke rykket sig i de ca. 13 år jeg har brugt det. Men det er dog som om bæltet kryber over tid. Det bliver kortere og kortere.
Det er pga kalorier, det er nogle små sataner i familie med nisser, de kryber ind i ens skuffer og skabe når man sover og drysser krympestøv på ens tøj og udrustning!

De må reguleres med skydevåben, fælder, gift og motion!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Fast Fumble » 19. feb 2018, 17:23

Bofhenator skrev:
Fast Fumble skrev:Jeg bruger Limcat træk-hylster og Limcat magasinholdere på et RHT bælte. Det er rigeligt stift, og har ikke rykket sig i de ca. 13 år jeg har brugt det. Men det er dog som om bæltet kryber over tid. Det bliver kortere og kortere.
Det er pga kalorier, det er nogle små sataner i familie med nisser, de kryber ind i ens skuffer og skabe når man sover og drysser krympestøv på ens tøj og udrustning!

De må reguleres med skydevåben, fælder, gift og motion!
Sådan et Klydex hylster er altså lidt en traktor, ved siden af et Limcat Stealth.
https://www.limcat.com/product-page/stealth-holster
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 19. feb 2018, 20:27

Gunslinger skrev:
Palmen skrev:

Lige nu er jeg helt sikkert til et almindeligt Kydex lignende hylster. Så kan jeg altid senere eksperimentere med race hylstre, hvis lysten til det skulle opstå.
Kan der monteres en form for fingerskrue på Safarilands hylster, så pasformen kan justeres efter behov?
Jeg har set den type skrue på ældre Safariland magasinholdere. Idag justeres det med en umbraco skrue. Der er ingen grund til at kunne justere det på en knap, når du har justeret det én gang der hvor du vil have det, kommer du ikke til at stille på det efterfølgende.
Havde blot ladet mig fortælle, at det kunne være brugbart at kunne stramme hylstret til i visse situationer. Mener også at fx DAA har det på nogle af deres hylstre. Men om det er nyttigt ved jeg ikke :smile:

- Lasse

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 19. feb 2018, 20:42

Gunslinger skrev:
5198 leveres med 1 stk UBL high ride: https://www.zeromike.dk/produkter/33-ti ... belt-loop/
Og 1 stk paddle: https://www.zeromike.dk/produkter/33-ti ... -holsters/

Det øverste hylster har imellem UBL og hylster, en QLS monteret (samme princip som ELS bare større): https://www.zeromike.dk/produkter/33-ti ... t-2-black/

QLS skal tilkøbes ekstra, men giver kun rigtig mening hvis du har behov for at klikke hylsteret af og på. Det øger selvfølgelig afstanden mellem bælte og hylster, hvilket er nødvendigt for nogle.

Det nederste hylster er monteret på bæltet via den føromtalte paddle.
Fornemmer at det er noget man skal prøve sig frem med. Altså om et QLS beslag til hylster er nødvendigt eller ej. Kunne lyde som om det ikke ville være nødvendigt i første omgang.
Hvad er jeres erfaringer? Ved ikke om det spiller ind at jeg er 193 høj med lange arme :biggrin:

- Lasse

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 19. feb 2018, 21:16

Ras.Killing skrev:Jeg har den ''billige'' løsning fra Safariland (også købt ved Zero Mike Armory), altså den som kun hæfter med velcrolukning.

Jeg er umiddelbart rigtig fint tilfreds med mit rig. Syntes det sidder godt og virker ikke umiddelbart sådan lige til at hoppe af. Der er et ekstra loop med, som spændes omkring bæltet/velcrosamlingen, så det er trods alt to samlinger der skal rykkes fra hinanden for at det tabes.

Som Mapzter skriver, så optager ens grej en del af velcroet på yderbæltet. Dette kan dog nemt løses ved at sætte et stykke velcro på indersiden af ens udstyr. Sørg for øvrigt for at bestille bæltet stort nok! Yderbæltet har som sagt ''han-velcro'' på indersiden, men også ca. 20-30cm ''hun-velcro'' på ydersiden for enden. Bæltet skal altså overlapper sig selv.... så bestilles bæltet til den korte side, så mister man noget af den velcro bæltet skal ''låse'' over.

Det sagt, så bliver velcroet nok slidt med tiden og ELS bæltet låser helt sikkert bedre :thumbup: mit indlæg skal blot ses som at mindre også kan gøre det :smile: jeg er pt. rigtig tilfreds med mit.


Er rigtig glad for at få nogle input som disse. Grej og udstyr kan man hurtigt få købt sig fattig i. Synes dog ELS systemet virker smart, også selvom det primært kun er Safariland der bruger noget som det.

Hvor mange størrelser bør man gå over ens normale størrelse?

Ras.Killing skrev:
Palmen skrev:...bliver det formentlig med min nuværende G34. Regner også med at skyde med den det første stykke tid, indtil jeg har fundet ud af hvilken division osv. jeg bliver forelsket i :biggrin:


En G34 kan nu også være et fint udgangspunkt :thumbup: en af skytterne fra vores forening vandt en af matcherne i efteråret på Sjælland med en G34, og 2. pladsen i standard division fra Dall IPSC open her i weekenden blev ligeledes taget med en (tunet) Glock.
Ser ihvert fald tiden an. Har også gjort mig tanker som revolver skydning, men nu må vi se hvordan det ender :biggrin:
Kan jo altid prøve hvad en 686'er kan, selvom man sikkert vil blive slået af de mere specielle konkurrence revolvere der er kommet i dag :smile:

- Lasse

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Mapzter » 19. feb 2018, 21:27

Palmen skrev:Havde blot ladet mig fortælle, at det kunne være brugbart at kunne stramme hylstret til i visse situationer.
Med et ordentligt hylster er det ikke nødvendigt:
FullSizeRender 5.jpg
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af LapuaMagnum » 19. feb 2018, 21:38

Mapzter skrev:
Palmen skrev:Havde blot ladet mig fortælle, at det kunne være brugbart at kunne stramme hylstret til i visse situationer.
Med et ordentligt hylster er det ikke nødvendigt:
FullSizeRender 5.jpg
Ja, som udgangspunkt plejer man at sige at vender man hylsteret på hovedet med pistol i, bør pistolen fartsat sidde i hylsteret med fuldt magasin uden at man bevæger hylster/bælte. Ved rysten må pistolen gerne kunne falde ud, da det som udgangspunkt er de samme krafter som når man løber med en pistol i hylster.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Igang med IPSC - Hjælp til valg af rig - G34

Indlæg af Palmen » 20. feb 2018, 07:03

Mapzter skrev:
Palmen skrev:Havde blot ladet mig fortælle, at det kunne være brugbart at kunne stramme hylstret til i visse situationer.
Med et ordentligt hylster er det ikke nødvendigt:
FullSizeRender 5.jpg
Du kunne have en pointe :smile:
Er det alene ved justering af skruen, at hylstret passer så godt?

- Lasse

Besvar