IPSC Fuck ups!

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

IPSC Fuck ups!

Indlæg af Frantz » 14. sep 2020, 15:50

Denne tråd skal være en samling af diverse sjove oplevelser og Fuck ups i har lavet i forbindelse med IPSC.

Kom med din personlig historie eller endnu bedre billeder og video af dig selv der laver Fuck ups i IPSC
Senest rettet af Frantz 14. sep 2020, 16:21, rettet i alt 1 gang.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Frantz » 14. sep 2020, 16:01

Jeg starter lige selv ud.
Jeg har lige været på licens kursus. Så jeg er helt frisk i sporten.

Jeg valgte at stille op til licens kursus med revolver, da det er den division jeg gerne vil skyde.
Vel med bragt en rengjort S&W 929.
På nogle af de første trænings stages fandt jeg ud af 2 ting.
loctite på skuer kan være vigtigt.

Pludselig kunne jeg ikke ramme ret godt (værre end jeg plejer). Jeg var meget tæt må helt at tabe mine sigtemidler. Det var 2/3 gevind omdrejninger fra at jeg skulle ned og lede i sandet.

Under en genladnings kan jeg ikke lukke tromlen. Og Plusselig står jeg med revolver i den ene hånd og tromel i den anden hånd!.... Hvordan fanden skete det så lige?!?!!
Pis skrue......
Senest rettet af Frantz 14. sep 2020, 21:18, rettet i alt 1 gang.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Mapzter » 14. sep 2020, 16:04

Det lyder som en sjov ide, hvis det netop holdes til ting som folk selv har oplevet, så vi ikke bare får et bundt videoer fra youtube med amerikanere der dummer sig :fun:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Frantz » 14. sep 2020, 16:20

Mapzter skrev:
14. sep 2020, 16:04
Det lyder som en sjov ide, hvis det netop holdes til ting som folk selv har oplevet, så vi ikke bare får et bundt videoer fra youtube med amerikanere der dummer sig :fun:
Nemmelig. Og inspireret af de sjove historier vi fik i weekenden er jeg sikker på der er flere der har gode historier og flere der gerne vil høre dem.

Så kom frisk..... Jeg ved i har mindst en alle sammen
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Raptor357 » 14. sep 2020, 18:58

Under en match på kalvebod i regnvejr, gled jeg i mine knopstøvler på det glatte træ på cowboy banen, vi var første squad på banen.
Min ladte pistol blev slået ud af hånden på mig og roterede rundt om sin egen akse der går gennem aftrækker bøjlen. den rammer jorden 2 gange, pegende mod tilskuerne bag mig, før den ligger stille. længe leve at man ikke har voldtaget sit aftræk, så sikkerheden virkede, den ene gang den faldt landede den på hammeren, så der var et dybt mærke i træværket.
Jeg fik selvfølgelig en DQ, men det var lige gyldigt, jeg havde slået min albue så meget at jeg ikke kunne bruge min arm de næste par dage.

Så check lige om der er vejgreb og nægt at skyd en stage hvor man skal skyde fra noget der er "unsafe", klag til RM hvis RO eller CRO ikke vil lukke stagen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Ras.Killing » 15. sep 2020, 07:33

Jeg må lige i arkivet :smile: tror jeg har et par videoer hist og her med fuckups...

En af de nyeste (dog uden video) er fra Dall IPSC Challenge 2020.

Jeg er taget der op med min nye STI open pistol, som det er meget begrænset, hvad jeg har nået at skyde med inden matchen...

Vi går på squad med Erik Sternlöf (en ret habil svensk openskytte, skulle nogen være i tvivl - han skød sig vist i top 10 ved sidste world shoot), og han blæser igennem første stage med lyn og torden! Her står Rasmus så et kort øjeblik, og tænker over hvad han dog har rodet sig ud i :shock:

Det bliver min tur. Første stage til min første match med den nye pistol og i open division - det bliver stort det her! Og jeg vil ikke tabe for meget ansigt til ham svenskeren... så det skal gå hurtigt! :oops:

Jeg kommer godt fra start, blæser der ud af og skal have en genladning ca. midtvejs i stagen. Får skiftet magasin inden jeg kommer i position ved et hjørne med to faultlines - det køre!

...eller :impatient:

Første skud efter magasinskift og bam! Magasinet falder ud af brønden... Griber næste magasin på bæltet, i med det, klik... rack, bam! Næste magasin falder ud af brønden... Griber ud efter næste magasin på bæltet... Når nej der er ikke flere... Ned på huk og prøve at fange et af de tabte magasiner, som er landet uden for faultline... Mister balancen... Vælter ud over faultlinen og ligger nu på jorden... Griber et magasin på jorden, kommer op og stå, får magasinet banket i, racker, skyder og bliver færdig i en helveds fart!

Nåååååårj hvor følte jeg mig dum :oops: og hvad svenskeren har tænkt tør jeg ikke spekulerer på... men han har næppe anset mig som en konkurrent derfra :freak:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Fast Fumble » 15. sep 2020, 10:14

Ras.Killing skrev:
15. sep 2020, 07:33
Nåååååårj hvor følte jeg mig dum :oops: og hvad svenskeren har tænkt tør jeg ikke spekulerer på... men han har næppe anset mig som en konkurrent derfra :freak:
Nu har jeg jo efterhånden skudt i nogle år, men jeg tog licens for ... 17 år siden, sådan cirka.
Der var lidt begrænsede træningsmuligheder dengang, så jeg kan huske, at mit første "rigtige" stævne, var lidt, sådan, all-in-agtigt. Det var et level III stævne i Berlin. DEVA Schiessanlage lavede dengang nogle virkelig store og gode stævner, og anlægget er også lidt imponerende, lavet til træningsfaciliteter til US troops efter WWII.

Jeg var afsted med gode venner, men da tiden nærmede sig, meldte nerverne sig sgu alligevel. Vi fik briefing til første stage, og startpositionene var helt umulig - klinet op ad en træls væg. En alt for lang stage, og under gennemgangen fik jeg ikke sådan heeelt en plan på plads. Jeg var med andre ord lidt presset. Og nervøs. Og usikker. Jeg tænkte at nåja, jeg kigger grundigt efter hvad de andre gør, og så kopierer jeg deres plan. Jeg var jo klart den nye i klassen, så at lure hvad de erfarne gør, og så kopiere det, det kan vist ikke være den dårligste taktik.

Så skulle squad'en i gang med at skyde, og den tyske RO råbte: "Erste schütze - Fast Fumble". Lige dér føltes det som om jeg slugte min tunge...


(Disclaimer: Han råbte selvfølgelig mit navn, og ikke mit NVF alias, men GDPR forbyder mig at identificere mig i indlæg herinde, såååh...)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Mapzter » 15. sep 2020, 10:43

I mit værktøjssæt, som bor fast i bunden af skydetasken, er der to små beholdere med Loctite, hhv. skruesikring og lejesikring. Nu skyder jeg ikke Open, så det er begrænset hvad der er af skruer på min skyder der skal gøres fast. Men den primære grund er en oplevelse jeg havde ved Baltic Storm for en del år siden (2016 var det vist).

Under en Short Course oplevede jeg lige pludslig at slæden ikke ville gå frem i forreste stilling. Det ville den heller ikke efter et let dask. Jeg lavede den sædvanlige fejl-afhjælpning, men slæden ville stadig ikke gå frem, ikke en gang med en tom skyder. Da vi kom dertil stoppede jeg så, viste RO'en tomt kammer og vi afsluttede stagen med de miss og FTE som det gav.

Da jeg efterfølgende fik kigget på skyderen i Safety Area kunne jeg se, at forreste sigtemiddel var løst, og havde rykket sig til siden. Hvordan kan det så stoppe slæden i at gå frem? Joeh, på en Infinity Sight Tracker sidder forreste sigtemiddel på piben, og både piben og slæden bevæger sig i forhold til hinanden når pistolen affyres. Billedet er af en STI, men det er fuldstændig samme metode.
islandbarrel.jpg
Hvorfor var det så løst? Jeg havde knækket det forreste sigtemiddel tidligere, og fået det skiftet lidt tid inden stævnet. Vedkommende som havde sat det nye sigtemiddel på, havde åbenbart ikke tilpasset det ordentligt. Det jeg lige havde til rådighed til at løse problemet var superlim (brugt til at sikre griptape på skæftet), og som sagt, så gjort. Det holdt resten af matchen, og efterfølgende blev sigtet skiftet ud med et Dawson, som blev tilpasset ordentligt. Matchen gik ellers OK, og %-mæssigt var det vist mit bedste result ved en lv. III match det år, selv om den fejl kostede mig 4-5 pladser.

Heldigvis har jeg ikke selv haft brug for hverken skrue- eller lejesikring til skyderen under en match efterfølgende.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Frantz » 16. sep 2020, 12:34

Jeg må heller komme med en mere fra weekendens IPSC licens kursus.

Som fortalt stillede jeg op med revolver. Og dertil moon klips. De sidder på maven i bæltet.
Til licens prøven var der en kong course hvor vi Ca 1/3 inde skulle den og ligge og skyde under en forhindring med en 30 cm åbning.
Jeg fik en fin start og fik kørt mit planlagt moon skift. Ned og ligge og afgive 8 skud. Op igen og ny moon clips. Det kørte bare så langt. Men ved næste reload kunne jeg ikke få moon clipsen ind og lukket revolveren. Den var fuld af sand fra den liggende stilling. Væk med den moon fo jeg havde jo flere... Troede jeg..... Fabrilsk roder jeg mig rig igennem for at konstatere at jeg ikke har flere moons og lige har kylet mit sidste clips ad h til. Pis at løbe tør for ammo. Hit factor 0,2. faild to engage og miss på 1/3 af banen tæller voldsomt ned. Nå men ved oprydning fandt jeg resten af mine Ubrugte moons lige der i sandet hvor jeg har lagt. Overvejer at montere et har ekstra moon holder på ryggen eller siden som back up
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC Fuck ups!

Indlæg af Fast Fumble » 17. sep 2020, 14:18

Frantz skrev:
16. sep 2020, 12:34
Overvejer at montere et har ekstra moon holder på ryggen eller siden som back up
En bedre løsning er at træne skydning i lave aperturer, hvor du IKKE ligger ned.
At skulle ligge på maven på en IPSC stage, er kun noget man gør, hvis det er sidste skydeposition, så man ikke skal op igen, eller hvis man er VIRKELIG desperat. Det tager nemlig alt for lang tid at komme op og ned.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar