B-licens med .22

For sportsskytter der vil lidt mere...
Pariah

B-licens med .22

Indlæg af Pariah » 6. jul 2021, 19:13

Er det muligt at tage B-licens med en .22 pistol med tanke på, at der findes rimfire steel challenge? Såfremt det er muligt, hvad skal man så have med til sådan et kursus?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 19:17

Nej det er det ikke.

Det skal foregå med centerfire og træk fra hylster.

Det sagt… Så er der lidt uenigheder om, om man behøver B-licens for at skyde Steel Challenge med rimfire/22.

Du kan f.eks. godt stille op til DM i SC på KSC, men du kan ikke få lov til at stille op til f.eks. SC i Dall.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Pariah

Re: B-licens med .22

Indlæg af Pariah » 6. jul 2021, 19:22

Så hvis man ønsker at skyde SC i Dall, skal man anskaffe sig en grovpistol med tilhørende rig for derefter at tage kurset og så vende tilbage til sin .22?
Jeg er ikke sikker på, jeg helt kan se logikken i det, men ok, og tak for svar.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 19:26

Pariah skrev:
6. jul 2021, 19:22
Så hvis man ønsker at skyde SC i Dall, skal man anskaffe sig en grovpistol med tilhørende rig for derefter at tage kurset og så vende tilbage til sin .22?
Jeg er ikke sikker på, jeg helt kan se logikken i det, men ok, og tak for svar.
Korrekt.

Og jeg er enig med dig.

Jeg har før forslået DSF at lave en “C-licens” til folk der kun ønsker at skyde rimfire (ell. f.eks. til børneskytter).

Det vil være godt for sporten og vil helt automatisk give flere A- og B-lincenser på sigt :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 6. jul 2021, 20:33

Tjah...

Hvor mange arbejdstimer vil der gå med at lave beskrivelse af et licenskursus til Rimfire only? (C-licens)
Hvor mange arbejdstimer vil der gå med at få rigspolitiets og Justitsministeriets godkendelse af kurset?
Hvor meget skal der til, før de etablerede instruktører er instrueret tilstrækkeligt i forskellene?
Hvor meget materiale skal der udarbejdes til Range Officers, så de kan håndhæve den nye licens' begrænsninger?

Det skal vejes op mod:

Hvor mange nye licens skytter vil den nye licens tilføre?
Hvor mange af dem har alligevel grovvåben og trækhylster et år eller to senere?
Hvor mange af dem vil synes det er åndssvagt at de skal på B-licens kursus for at de kan skyde med deres centerfire?

Og sikkert mange flere forhold jeg ikke lige kan overskue.

Hvem skal levere arbejdet?

Det er som regel et eller andet sted i det opridsede morads, at sådanne initiativer strander. Hvis det kniber med fritid, at kaste i nye sjove projekter, så hjælper det næsten altid på fremdriften hvis:

- Det gavner direkte de skytter/discipliner/klubber man allerede er engageret i.
- Det stensikkert har et stort publikum.
- Det er lønnet arbejde.

Jeg har engang for mange år siden været med til at udarbejde et licenskursus. Det var der adskillige ildsjæle dybt investeret i (ellers var det næppe blevet gennemført). Det var kanon sjovt, udviklende og givende, og jeg husker tilbage på det med stor glæde! Det var en fed tid!

Skaf arbejdskraften, så er det langt lettere at overtale organisationen til opgaven, tænker jeg.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 21:03

Arhhh come one…

Til en C-licens skal du kunne:

- tage et par skydebriller på.
- starte fra en 45˚ graders udgangsposition og kunne beskyde 5 mål.
- pege med mundingen imod skiverne når du bevæger dig fra den ene box og til den anden.
- fremvise et afladt våben inden du forlader boxen.

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der skal bokses med RM og JM, men at udarbejde en C-licens og et kursus kan jeg ikke se det store arbejde i?

Det kan godt være at det bare er mig… men jeg ser et potentiale i specielt børn og unge. Det er bare mere krævende at skulle kunne trække fra hylster og kunne håndtere en grovpistol.

Jeg tror også man kunne hive en del DGI skytter ind, da SC rimfire ikke er så fjernt igen fra f.eks. terrænpistol.

Jeg kan forstå på DSF at der generelt er et ønske om at fremme SC. Med det i mente, så ville en nemmere tilgang til sporten da give god mening.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 6. jul 2021, 21:17

Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:03
Arhhh come one…

Til en C-licens skal du kunne:

- tage et par skydebriller på.
- starte fra en 45˚ graders udgangsposition og kunne beskyde 5 mål.
- pege med mundingen imod skiverne når du bevæger dig fra den ene box og til den anden.
- fremvise et afladt våben inden du forlader boxen.

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der skal bokses med RM og JM, men at udarbejde en C-licens og et kursus kan jeg ikke se det store arbejde i?
Men så er en del af problemet vel løst? Du tilbyder din arbejdskraft, samtidig med forslaget?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 21:21

Fast Fumble skrev:
6. jul 2021, 21:17
Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:03
Arhhh come one…

Til en C-licens skal du kunne:

- tage et par skydebriller på.
- starte fra en 45˚ graders udgangsposition og kunne beskyde 5 mål.
- pege med mundingen imod skiverne når du bevæger dig fra den ene box og til den anden.
- fremvise et afladt våben inden du forlader boxen.

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der skal bokses med RM og JM, men at udarbejde en C-licens og et kursus kan jeg ikke se det store arbejde i?
Men så er en del af problemet vel løst? Du tilbyder din arbejdskraft, samtidig med forslaget?
Gerne :thumbup:

Jeg indsendte (på opfodring) mit forslag efter sidste DSF årsmøde og mener også jeg tilbød min hjælp i samme omgang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Greyberd63 » 6. jul 2021, 21:32

Fast Fumble skrev:
6. jul 2021, 20:33
Tjah...

Hvor mange arbejdstimer vil der gå med at lave beskrivelse af et licenskursus til Rimfire only? (C-licens)
Hvor mange arbejdstimer vil der gå med at få rigspolitiets og Justitsministeriets godkendelse af kurset?
Hvor meget skal der til, før de etablerede instruktører er instrueret tilstrækkeligt i forskellene?
Hvor meget materiale skal der udarbejdes til Range Officers, så de kan håndhæve den nye licens' begrænsninger?

Det skal vejes op mod:

Hvor mange nye licens skytter vil den nye licens tilføre?
Hvor mange af dem har alligevel grovvåben og trækhylster et år eller to senere?
Hvor mange af dem vil synes det er åndssvagt at de skal på B-licens kursus for at de kan skyde med deres centerfire?

Og sikkert mange flere forhold jeg ikke lige kan overskue.

Hvem skal levere arbejdet?

Det er som regel et eller andet sted i det opridsede morads, at sådanne initiativer strander. Hvis det kniber med fritid, at kaste i nye sjove projekter, så hjælper det næsten altid på fremdriften hvis:

- Det gavner direkte de skytter/discipliner/klubber man allerede er engageret i.
- Det stensikkert har et stort publikum.
- Det er lønnet arbejde.

Jeg har engang for mange år siden været med til at udarbejde et licenskursus. Det var der adskillige ildsjæle dybt investeret i (ellers var det næppe blevet gennemført). Det var kanon sjovt, udviklende og givende, og jeg husker tilbage på det med stor glæde! Det var en fed tid!

Skaf arbejdskraften, så er det langt lettere at overtale organisationen til opgaven, tænker jeg.

Nu har jeg stor respekt for de personer der har fået indført IPSC, og for de personer der afholder stævnerne. Der ligger mange frivillige timer i dette arbejde.
Men er der overhoved behov for en C licens når det drejer sig om rimfire, skydes SC ikke stationært, mod mål placeret på forskellige afstande, og når det drejer sig om rimfire, så er det uden ræk fra hylster, blot med våben, pegende nedad i 45 graders vinkel.
Rimfire kan vel sammenlignes noget med Falling target, hvor der ikke er licenskrav.

Jeg på ingen måde er ekspert i SC, har blot en enkel gang set det blive skudt,så muligheden for at jeg skyder langt forbi målet med ovenstående er klart tilstede.

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 160616.pdf

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 21:38

Problemet er at der er en enkelt stage (outer limits) hvor du skal bevæge dig fra en boks og til en anden med et ladt våben.

Bevægelse med ladt våben = licens.



youtu.be/jrGAxchU4Cc
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af The Mad Viking » 6. jul 2021, 21:40

Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:21
Fast Fumble skrev:
6. jul 2021, 21:17
Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:03
Arhhh come one…

Til en C-licens skal du kunne:

- tage et par skydebriller på.
- starte fra en 45˚ graders udgangsposition og kunne beskyde 5 mål.
- pege med mundingen imod skiverne når du bevæger dig fra den ene box og til den anden.
- fremvise et afladt våben inden du forlader boxen.

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der skal bokses med RM og JM, men at udarbejde en C-licens og et kursus kan jeg ikke se det store arbejde i?
Men så er en del af problemet vel løst? Du tilbyder din arbejdskraft, samtidig med forslaget?
Gerne :thumbup:

Jeg indsendte (på opfodring) mit forslag efter sidste DSF årsmøde og mener også jeg tilbød min hjælp i samme omgang.
Jeg kunne godt tænke mig at skyde rimfire Steel Challenge, hvis det kunne klares med et lille kursus/prøve, og det tror jeg altså også at mange andre kunne se det sjove i. :thumbup:
Og så er der nok også en del, som kunne finde på at tage en større licens, når først de har prøvet med .22lr. :smile:
Og ja, det minder vel om lidt mere action-agtigt terrænpistol, som nævnt andetsteds?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 21:46

The Mad Viking skrev:
6. jul 2021, 21:40
Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:21
Fast Fumble skrev:
6. jul 2021, 21:17
Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:03
Arhhh come one…

Til en C-licens skal du kunne:

- tage et par skydebriller på.
- starte fra en 45˚ graders udgangsposition og kunne beskyde 5 mål.
- pege med mundingen imod skiverne når du bevæger dig fra den ene box og til den anden.
- fremvise et afladt våben inden du forlader boxen.

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget der skal bokses med RM og JM, men at udarbejde en C-licens og et kursus kan jeg ikke se det store arbejde i?
Men så er en del af problemet vel løst? Du tilbyder din arbejdskraft, samtidig med forslaget?
Gerne :thumbup:

Jeg indsendte (på opfodring) mit forslag efter sidste DSF årsmøde og mener også jeg tilbød min hjælp i samme omgang.
Jeg kunne godt tænke mig at skyde rimfire Steel Challenge, hvis det kunne klares med et lille kursus/prøve, og det tror jeg altså også at mange andre kunne se det sjove i. :thumbup:
Og så er der nok også en del, som kunne finde på at tage en større licens, når først de har prøvet med .22LR. :smile:
Og ja, det minder vel om lidt mere action-agtigt terrænpistol, som nævnt andetsteds?
Jeg kunne sagtens slæbe min kone med til SC, hun syntes det ser sjovt ud… men hun vil ikke skyde grovpistol, og så dør den der.

Jeg er sikker på min knægt gerne vil med ud og skyde SC så snart han er gammel nok. I min optik er “gammel nok” dog ældre med en grovpistol end det ville være med en 22’er.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 21:48

Det kunne også være det bare skulle være en B1 og B2 licens.

Så er det samme kursus man stiller op til, men våbnet der afgør om man får den ene eller anden licens.

Så skal der ikke udvikles et nyt kursus, men bare tilføjes lidt til et eksisterende.

B1 trækker fra hylster med grovpistol
B2 starter i 45˚ grader med 22’er

Resten af indholdet på kurset er det samme.

Vil man så opgradere sin B2 til B1, så tager man kurset en gang til, men nu med grovpistol og hylster.

B1 skal så selvfølgelig være gældende for en B2 også, præcis som en A-licens også er gældende som en B-licens.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af The Mad Viking » 6. jul 2021, 22:36

Ras.Killing skrev:
6. jul 2021, 21:48
Det kunne også være det bare skulle være en B1 og B2 licens.

Så er det samme kursus man stiller op til, men våbnet der afgør om man får den ene eller anden licens.

Så skal der ikke udvikles et nyt kursus, men bare tilføjes lidt til et eksisterende.

B1 trækker fra hylster med grovpistol
B2 starter i 45˚ grader med 22’er

Resten af indholdet på kurset er det samme.

Vil man så opgradere sin B2 til B1, så tager man kurset en gang til, men nu med grovpistol og hylster.

B1 skal så selvfølgelig være gældende for en B2 også, præcis som en A-licens også er gældende som en B-licens.
Jeg ved ikke om det så bliver for omstændigt til at få lokket nye skytter ind? :???:
Jeg har ikke B-licens, men har da overvejet det. (Netop pga. Steel Challenge og andet, hvor man bevæger sig mens man skyder)
Hvor langt er B-licenskurset? En dag?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 6. jul 2021, 22:41

Ja det er et endagskursus.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Pariah

Re: B-licens med .22

Indlæg af Pariah » 6. jul 2021, 23:05

Jeg føler lidt et behov for at forklare baggrunden for mit spørgsmål. Jeg vil ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt vil have en grovpistol (det vil jeg sikkert), men det tillader økonomien bare ikke pt. Derfor tænkte jeg, at rimfire SC kunne være både sjovt og en god træning til kommende skydning med grovpistol.
Når der nu ER rimfire SC konkurrencer, virker det lidt bagvendt på mig, at man først skal kvalificere sig med grovpistol for at få lov til at skyde det. Det virker heller ikke til, at man har forholdt sig til den enkelte skyttes økonomi i den henseende. Det virker lidt fjollet på mig, at jeg skal investere i pistol nummer to for at konkurrere med den, jeg allerede har.
Mit spørgsmål gjaldt i øvrigt kun gældende regler, så jeg har ikke forholdt til mig eventuelle arbejdstimer for en ændring af disse.
Jeg håber, ovenstående kastede lidt lys over min forespørgsel.

Pariah

Re: B-licens med .22

Indlæg af Pariah » 6. jul 2021, 23:15

En anden mindre pointe. Jeg forestiller mig, at man automatisk har B-licens, hvis man har taget A-licens? Dermed forekommer det mig, at B-licens som koncept bliver lidt overflødigt, for når man nu alligevel SKAL kvalificere sig med grovpistol uanset, hvorfor så ikke bare tage A-licens til at begynde med? Er det mig, som ikke har fattet en bønne?

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af The Mad Viking » 7. jul 2021, 00:38

Pariah skrev:
6. jul 2021, 23:15
En anden mindre pointe. Jeg forestiller mig, at man automatisk har B-licens, hvis man har taget A-licens? Dermed forekommer det mig, at B-licens som koncept bliver lidt overflødigt, for når man nu alligevel SKAL kvalificere sig med grovpistol uanset, hvorfor så ikke bare tage A-licens til at begynde med? Er det mig, som ikke har fattet en bønne?
A-licensen er vidst en del mere omfattende end B-licensen, så vidt jeg har forstået.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 06:51

Ved skydning af sc rimfire er det vel kun bevægelsen det er det tricy i forhold til mange andre decipliner hvor en mundlig omskoling fra en anden skytte er nok (hvilket heller ikke altid er fyldestgørende)

Lad os nu sige at man godt måtte skyde sc rimfiere uden licens på alle opstillinger på nær dem med bevægels. Bevægelse med skarpladt våben og træk fra hylster med skarpladt våben er begge de farlige elementer

I terræng pistol er der stående, knælende høj/lav siddende og liggende. I sc er der stående. Og uden bevægelse er det ligefor terræng pistol er mere farlig, selv om det ikke kræver licens.

I siluetpistol skal du ramme mindst 9,7 på 5 mål på 4 sekunder med 1 hånd. I sc skal du ramme 5 mål der er betydelig større hurtigst muligt, med 2 hænder. Mange kommer sjældent ned under 4 sekunder (I værtfald til at starte med) så her er siluetpistol mere farlig, selv om det ikke kræver licens.

I faling target skyder man på tid som i sc. Målene er normalt af metal som i sc og derved kræves der sikkerhedsbriller. Så faling target er lige så farligt eller ufarligt om man vil som sc, selv om det ikke kræver licens.

I tjeneste pistol, kombi pistol og militær hurtig skydning er der genladning/magasin skift på tidspres. Det er der ikke i sc, med mindre man ikke kan ramme. Så tp, kp og mhs er mere farlig, selv om det ikke kræver licens.

Mange steder i verden kræver sc ikke licens. Licens i DK er der ikke noget der er indført for at få myndighederne til at acceptere sc? Det er jo fair med træk og bevægelse. Men fjerner man de 2 elementer er det skydning på ligefod som alt andet skydning der er godkendt uden licens. Uden træk og bevægelse burde det også kunne skydes med 9 mm og andet.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 06:58

Blev sc med rimfire uden bevægelse tilladt uden licens så ville sc med licens stige voldsomt. Fordi det vil være nemmere at lade folk prøve at skyde der og når folk først har prøvet det, så finder de ud af hvor fedt det er
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Ras.Killing » 7. jul 2021, 08:08

Tag til DM på KSC :smile: her må man som sagt gerne skyde uden licens, og der skydes også outer limits den dag.

EDIT! Det er kun 22.LR man man kan skyde uden licens på KSC.
Senest rettet af Ras.Killing 7. jul 2021, 10:38, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 10:25

Ras.Killing skrev:
7. jul 2021, 08:08
Tag til DM på KSC :smile: her må man som sagt gerne skyde uden licens, og der skydes også outer limits den dag.
Uha ville sku gerne men kan ikke den weekend
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: B-licens med .22

Indlæg af Frantz » 7. jul 2021, 10:30

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad loven siger?
Man kan åbenbart på Sjælland skyde sc uden licens, mens man i dall skal have licens. Samtidig er der et licens B kursus til sc.

Må en fra min klub skyde sc på klubben udstyr med 22er uden licens. Og i så fald han må det, må en alm. Skydeleder skyde lede ham ? ( der skydes efter bibbet.... bib....bang,bang,bang,bang,bang.....hooooldt inde.... især sikkerheds pløk og klat til kontrol....markerinh)
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 10:34

Pariah skrev:
6. jul 2021, 23:05
Jeg føler lidt et behov for at forklare baggrunden for mit spørgsmål. Jeg vil ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt vil have en grovpistol (det vil jeg sikkert), men det tillader økonomien bare ikke pt. Derfor tænkte jeg, at rimfire SC kunne være både sjovt og en god træning til kommende skydning med grovpistol.
Når der nu ER rimfire SC konkurrencer, virker det lidt bagvendt på mig, at man først skal kvalificere sig med grovpistol for at få lov til at skyde det. Det virker heller ikke til, at man har forholdt sig til den enkelte skyttes økonomi i den henseende. Det virker lidt fjollet på mig, at jeg skal investere i pistol nummer to for at konkurrere med den, jeg allerede har.
Mit spørgsmål gjaldt i øvrigt kun gældende regler, så jeg har ikke forholdt til mig eventuelle arbejdstimer for en ændring af disse.
Jeg håber, ovenstående kastede lidt lys over min forespørgsel.
Du har helt ret - B-licensen er oprindeligt ikke indstiftet for at forholde sig til skytternes økonomi, den er indstiftet for at have en mindre tidskrævende (end A-licens) adgang til Steel Challenge, som dengang kun blev skudt med centerfire våben. Senere kom Rimfire til.

Mange klubber har en grovpistol, og måske endda en rig, man kan låne, og tage B-licensen med, så man ikke behøver investere selv. Min forening har to sådanne sæt. Det kunne løse det økonomiske aspekt.

Det er da ikke usandsynligt at Rimfire kunne have sin egen licens, men der ER altså noget ben-arbejde der skal laves, før det lader sig gøre.
Hvordan skal RO'er håndhæve licens-begrænsningerne? Ny type licens-kort? Registrering i eksisterende IT systemer? Uddannelses materiale? Myndigheds godkendelse? Den slags opgaver løser ikke sig selv, og står typisk på over flere år. Milling, det ved du da allerede noget om, du har jo en magasin-ansøgning i gang, ikke?
Jeg prøver ikke at være en lyseslukker, jeg prøver bare at sige, at det ikke er løst med noget sidemandsoplæring.

Som med al anden knopskydning, så fremstår det nok ikke 100% gennemtænkt og konsistent. For det er det jo ikke, det er knopskydningens natur. Og skal det bringes i en sådan stand, så skal der laves en del arbejde. Det igangsættes typisk, når der er ressourcer til det, når det ikke nedprioriteres af vigtigere tiltag, og når det forventes at give rimelig fremgang på aktivitet eller sportslige resultater. Og det kan evt interesserede jo selv hjælpe på vej, som jeg tidligere antydede.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: B-licens med .22

Indlæg af Fast Fumble » 7. jul 2021, 10:41

Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad loven siger?
Så skal du være lidt mere specifik. Hvad er det du spørger til lovens bestemmelser om?
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Man kan åbenbart på Sjælland skyde sc uden licens, mens man i dall skal have licens. Samtidig er der et licens B kursus til sc.
Det spørgsmål bør du nok still til dem som afvikler stævner hvor der kan skydes SC uden licens. Jeg kender ikke svaret. I Dall følger vi lovgivning og regler for disciplinen.
Frantz skrev:
7. jul 2021, 10:30
Må en fra min klub skyde sc på klubben udstyr med 22er uden licens. Og i så fald han må det, må en alm. Skydeleder skyde lede ham ? ( der skydes efter bibbet.... bib....bang,bang,bang,bang,bang.....hooooldt inde.... især sikkerheds pløk og klat til kontrol....markerinh)
Nej, det må han ikke. Steel Challenge kræver B-licens. Om udstyret er hans eget, eller lånt, er sagen uvedkommende.

Eller taler du om terrænskydning? Skyttebogens side 187? For det må man jo ... heller ikke (siger Henrik Møller). Eller det må man godt, men man kan ikke i praksis. Noget med at politiet ikke kan finde ud af at godkende skiveopstillingerne, fordi de ikke har en retningslinje for godkendelsen, eller sådan noget. Det kan jeg heller ikke svare på, men det kan Henrik Møller nok. (Kan ikke huske om han er DGI eller Skydebaneforeningen)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar