IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

For sportsskytter der vil lidt mere...
InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 09:42

Som grøn uvidende optimist spørger jeg muligvis dumt.

Er der faldgrupper jeg ikke ser i følgende?

Vores klub har allerede gode IPSC skytter og fik 2 nye med licens forrige uge. Dertil er vi en lille håndfuld der vil tage licens i 2022.
Vi er en nogle i klubben der vil skabe et godt IPSC miljø i klubben.
Airsoft er desuden blevet en ting og klubben har bygget en lukket airsoftbane.

Så min tanke er. Hvad forhindrer os i at skabe et airsoft IPSC miljø hvor vi uden licens kan afprøve om det er noget for os. Træne våbenhåndtering, træk og bevægelse med AS-skyder (som var det en rigtig pistol/revolver) både mens man venter på licens og evt som licenshaver der gerne vil træne eller bare være med. Men især for at gøre det nemt for alle medlemmer at få en fornemmelse af hvad IPSC er og at tiltrække nye i sporten.

Er der noget der hindrer vi feks timer hinanden som RO ville gøre i IPSC og evt DQ for fejlbetjening af As-pistolen som havde det været en 9mm osv.?

Tænker man lidt bredere kunne der indkøbes AS til 3gun challenge mf.
Der kan selvfølgelig ikke skydes/væltes stål men der har klubben et elektronisk system med faldmål. Indkøbt til AS events for børn
Som jeg læser det så er der intet i sikkerhedsreglerne for airsoft der forhindrer et IPSC knockoff men IPSC reglerne er straks mere komplicerede og jeg vil nødig bruge min tid på at arbejde forgæves når det er ulønnede timer 😁

Ser du faldgrupper eller har konstruktiv kritik så vil jeg blive glad hvis du vil gøre mig klogere 🤪
Senest rettet af Agamemnon 23. okt 2021, 09:43, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Herluf » 23. okt 2021, 09:59

Som udgangspunkt, kan jeg kun se potentielle problemer, af den meget farlige slags, hvis man begynder af blande legetøjsvåben som ligner rigtige våben, et sted hvor rigtige våben anvendes.
Hvis folk har lyst til at skyde med airsoft under regler der minder om dem fra IPSC, kan jeg ikke se noget problem i det, men de skal IKKE gøre det på en skydebane hvor man skyder med rigtige våben.
En ting mere er, lige så snart man begynder at blande de to ting sammen, ville det ikke være utænkeligt at nogen begynder at sige: "I har slet ikke brug for de der farlige våben til IPSC, se, I kan præcis det samme med airsoft".

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 10:23

Herluf skrev:
23. okt 2021, 09:59
Som udgangspunkt, kan jeg kun se potentielle problemer, af den meget farlige slags, hvis man begynder af blande legetøjsvåben som ligner rigtige våben, et sted hvor rigtige våben anvendes.
Hvis folk har lyst til at skyde med airsoft under regler der minder om dem fra IPSC, kan jeg ikke se noget problem i det, men de skal IKKE gøre det på en skydebane hvor man skyder med rigtige våben.
En ting mere er, lige så snart man begynder at blande de to ting sammen, ville det ikke være utænkeligt at nogen begynder at sige: "I har slet ikke brug for de der farlige våben til IPSC, se, I kan præcis det samme med airsoft".
Som nævnt har klubben bygget airsoftbane den er kun til airsoft. Der er ikke tale om de to typer værktøj blandes sammen.
De med A+licens skal jo stadig have mulighed for selv at træne på pistol banen som de allerede kan.
Og så er en airsoft vel glimrende at træne sikker håndtering under bevægelse osv. For især os der endnu ikke har licensen
At man kan det samme og derfor ikke har brug for "farlige våben" vil ikke holde overhovedet så var det nok allerede et issue. Airsoft er jo ikke nyt. Der kan ikke skydes stål osv osv. Dertil har forbund og IPSC miljøet forhåbentlig etableret deres eksistensberettigelse så en aktivitet i en lokal klub ikke er en trussel mod sporten.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Raptor357 » 23. okt 2021, 10:58

Airsoft våben på en "rigtig" skydebane kan være rigtigt farligt.
Farligt fordi at airsoft jo ikke er rigtige våben og der gælder et andet sæt sikkerheds regler for dem.
Men har man kun et sæt regler og slår hårdt ned konsekvent for overtrædelse ser jeg ikke et problem.
at pege i usikker retning med et airsoft våben skal have samme konsekvenser som med et krudt våben.

Hvis man ikke har nogle erfarne RO'er til at afvikle skydningen, så får man let lært noget forkert og får dårlige vaner.
Derfor er det ikke nødvendigvis en fordel at træne forud for licenskurset.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 11:07

Raptor357 skrev:
23. okt 2021, 10:58
Airsoft våben på en "rigtig" skydebane kan være rigtigt farligt.
Farligt fordi at airsoft jo ikke er rigtige våben og der gælder et andet sæt sikkerheds regler for dem.
Men har man kun et sæt regler og slår hårdt ned konsekvent for overtrædelse ser jeg ikke et problem.
at pege i usikker retning med et airsoft våben skal have samme konsekvenser som med et krudt våben.

Hvis man ikke har nogle erfarne RO'er til at afvikle skydningen, så får man let lært noget forkert og får dårlige vaner.
Derfor er det ikke nødvendigvis en fordel at træne forud for licenskurset.
airsoft på banen for rigtige våben er slet ikke en ting
Airsoft på IPSC vilkår ville også skulle adskilles fra de øvrige airsoft aktiviteter som nok primært er for børn
At finde erfarne aktive RO der vil afvikle Airsoft er nok utopi.
Men jeg kan ikke se man skal være RO for at sætte sig ind i korrekt IPSC gennemløb. Alle aspekter af afviklingen kunne evt tjekkes af med Ro kompetencer men at RO skal være akviklende, tror jeg ikke på kan arrangeres
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Grendel » 23. okt 2021, 11:45

InMySights skrev:
23. okt 2021, 09:42
Som grøn uvidende optimist spørger jeg muligvis dumt.

Er der faldgrupper jeg ikke ser i følgende?

Vores klub har allerede gode IPSC skytter og fik 2 nye med licens forrige uge. Dertil er vi en lille håndfuld der vil tage licens i 2022.
Vi er en nogle i klubben der vil skabe et godt IPSC miljø i klubben.
Airsoft er desuden blevet en ting og klubben har bygget en lukket airsoftbane.

Så min tanke er. Hvad forhindrer os i at skabe et airsoft IPSC miljø hvor vi uden licens kan afprøve om det er noget for os. Træne våbenhåndtering, træk og bevægelse med AS-skyder (som var det en rigtig pistol/revolver) både mens man venter på licens og evt som licenshaver der gerne vil træne eller bare være med. Men især for at gøre det nemt for alle medlemmer at få en fornemmelse af hvad IPSC er og at tiltrække nye i sporten.

Er der noget der hindrer vi feks timer hinanden som RO ville gøre i IPSC og evt DQ for fejlbetjening af As-pistolen som havde det været en 9mm osv.?

Tænker man lidt bredere kunne der indkøbes AS til 3gun challenge mf.
Der kan selvfølgelig ikke skydes/væltes stål men der har klubben et elektronisk system med faldmål. Indkøbt til AS events for børn
Som jeg læser det så er der intet i sikkerhedsreglerne for airsoft der forhindrer et IPSC knockoff men IPSC reglerne er straks mere komplicerede og jeg vil nødig bruge min tid på at arbejde forgæves når det er ulønnede timer 😁

Ser du faldgrupper eller har konstruktiv kritik så vil jeg blive glad hvis du vil gøre mig klogere 🤪
Det tænker jeg bare i skal gå videre med .. når i allerede har etableret en lukket airsoftbane - få købt noget airsoft grej/skiver og slå jer løs :smile:

Jeg har selv en airsoft open/standard som kunne være skægt at komme ud med til et airsoft stævne - på sigt :biggrin:


youtu.be/et_tbxHnbT0
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Herluf » 23. okt 2021, 12:10

InMySights skrev:
23. okt 2021, 11:07
airsoft på banen for rigtige våben er slet ikke en ting
Airsoft på IPSC vilkår ville også skulle adskilles fra de øvrige airsoft aktiviteter som nok primært er for børn
At finde erfarne aktive RO der vil afvikle Airsoft er nok utopi.
Men jeg kan ikke se man skal være RO for at sætte sig ind i korrekt IPSC gennemløb. Alle aspekter af afviklingen kunne evt tjekkes af med Ro kompetencer men at RO skal være akviklende, tror jeg ikke på kan arrangeres
Der er en grund til at man skal igennem et RO forløb til at kunne kalde sig RO, og der er også en grund til at der skal en RO til stede hvis man vis skyde rigtig IPSC. Så, enten kan man det samme som en RO eller ikke. Enten skyder man efter alle ISPC regler, eller så gør man det ikke. Jeg synes det du foreslår er noget det prøver på at være IPSC, men som aldrig kommer til at være det. Som sagt, kan jeg sagtens se at det kan være en interessant og sjov aktivitet for nogen, men jeg synes det skal holdes fuldstændigt adskilt fra rigtig IPSC, og helst ikke dyrkes i samme klubber. Min personlig holdning er at rigtige våben og "legetøjsvåben" ikke burde høre til under det samme tag.

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 12:37

Herluf skrev:
23. okt 2021, 12:10
InMySights skrev:
23. okt 2021, 11:07
airsoft på banen for rigtige våben er slet ikke en ting
Airsoft på IPSC vilkår ville også skulle adskilles fra de øvrige airsoft aktiviteter som nok primært er for børn
At finde erfarne aktive RO der vil afvikle Airsoft er nok utopi.
Men jeg kan ikke se man skal være RO for at sætte sig ind i korrekt IPSC gennemløb. Alle aspekter af afviklingen kunne evt tjekkes af med Ro kompetencer men at RO skal være akviklende, tror jeg ikke på kan arrangeres
Der er en grund til at man skal igennem et RO forløb til at kunne kalde sig RO, og der er også en grund til at der skal en RO til stede hvis man vis skyde rigtig IPSC. Så, enten kan man det samme som en RO eller ikke. Enten skyder man efter alle ISPC regler, eller så gør man det ikke. Jeg synes det du foreslår er noget det prøver på at være IPSC, men som aldrig kommer til at være det. Som sagt, kan jeg sagtens se at det kan være en interessant og sjov aktivitet for nogen, men jeg synes det skal holdes fuldstændigt adskilt fra rigtig IPSC, og helst ikke dyrkes i samme klubber. Min personlig holdning er at rigtige våben og "legetøjsvåben" ikke burde høre til under det samme tag.
okay jeg forstår og værdsætter selvfølgelig dit indspark, men er ikke helt enig på flere punkter
Vedr. Ro så anerkender jeg fuldt ud de skal være på plads ved IPSC. Her er det dog AirSoft under IPSC lignende opsatte baner som udelukkende bruges til Airsoft våben på lukket AirSoft bane tilhørende klubben. Ingen taler om at kalde sig RO men det ville da være rart man kunne time hinanden og hygge sig med det sammen.
At våben og Airsoft i samme klub er et no go, er en holdning du har ret til men det er bare en anden virkelighed i den klub jeg er en del af.
Ja det jeg foreslår, prøver på at ligne IPSC men UDEN et ønske om at være det. Nærmere en indgang til det som er knap så rigid som at komme i gang med IPSC. Så man rent faktisk kan få en fornemmelse af hvad IPSC er uden først at skulle skaffe alt grejet og bestå både teoretisk og praktisk prøve med de omkostninger der er forbundet med det.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 12:42

Grendel skrev:
23. okt 2021, 11:45
InMySights skrev:
23. okt 2021, 09:42
Som grøn uvidende optimist spørger jeg muligvis dumt.

Er der faldgrupper jeg ikke ser i følgende?

Vores klub har allerede gode IPSC skytter og fik 2 nye med licens forrige uge. Dertil er vi en lille håndfuld der vil tage licens i 2022.
Vi er en nogle i klubben der vil skabe et godt IPSC miljø i klubben.
Airsoft er desuden blevet en ting og klubben har bygget en lukket airsoftbane.

Så min tanke er. Hvad forhindrer os i at skabe et airsoft IPSC miljø hvor vi uden licens kan afprøve om det er noget for os. Træne våbenhåndtering, træk og bevægelse med AS-skyder (som var det en rigtig pistol/revolver) både mens man venter på licens og evt som licenshaver der gerne vil træne eller bare være med. Men især for at gøre det nemt for alle medlemmer at få en fornemmelse af hvad IPSC er og at tiltrække nye i sporten.

Er der noget der hindrer vi feks timer hinanden som RO ville gøre i IPSC og evt DQ for fejlbetjening af As-pistolen som havde det været en 9mm osv.?

Tænker man lidt bredere kunne der indkøbes AS til 3gun challenge mf.
Der kan selvfølgelig ikke skydes/væltes stål men der har klubben et elektronisk system med faldmål. Indkøbt til AS events for børn
Som jeg læser det så er der intet i sikkerhedsreglerne for airsoft der forhindrer et IPSC knockoff men IPSC reglerne er straks mere komplicerede og jeg vil nødig bruge min tid på at arbejde forgæves når det er ulønnede timer 😁

Ser du faldgrupper eller har konstruktiv kritik så vil jeg blive glad hvis du vil gøre mig klogere 🤪
Det tænker jeg bare i skal gå videre med .. når i allerede har etableret en lukket airsoftbane - få købt noget airsoft grej/skiver og slå jer løs :smile:

Jeg har selv en airsoft open/standard som kunne være skægt at komme ud med til et airsoft stævne - på sigt :biggrin:


youtu.be/et_tbxHnbT0
IPSC Action Air. Genialt. Det findes jo allerede
Det glæder jeg mig til at kigge mere af.
Tak for at tænde lyset for mig :D
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

1911rocks
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 1. apr 2012, 17:07
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af 1911rocks » 23. okt 2021, 12:49

Enig med de andre. Kræver hård opdeling.
Air Action som det hedder under IPSC. Der er dog ingen nem genvej. Det kræver IPSC A-licens.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPSC_Action_Air Her er der også link til regelbogen

Air Action været omtalt her:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=44244
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=59&t=63936

DGI har noget lign. Så hedder det AirSoft challenge.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/di ... e-forening

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 13:00

Når man så tager en google på Action Air og NVF dukker op som relevant søgning... love this site
viewtopic.php?f=59&p=454453#p454453
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 23. okt 2021, 13:01

1911rocks skrev:
23. okt 2021, 12:49
Enig med de andre. Kræver hård opdeling.
Air Action som det hedder under IPSC. Der er dog ingen nem genvej. Det kræver IPSC A-licens.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPSC_Action_Air Her er der også link til regelbogen

Air Action været omtalt her:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=44244
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=59&t=63936

DGI har noget lign. Så hedder det AirSoft challenge.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/di ... e-forening
Tak spændende. kigger nærmere på det hele :)
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Fast Fumble » 23. okt 2021, 23:37

InMySights skrev:
23. okt 2021, 13:01
1911rocks skrev:
23. okt 2021, 12:49
Enig med de andre. Kræver hård opdeling.
Air Action som det hedder under IPSC. Der er dog ingen nem genvej. Det kræver IPSC A-licens.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPSC_Action_Air Her er der også link til regelbogen

Air Action været omtalt her:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=44244
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=59&t=63936

DGI har noget lign. Så hedder det AirSoft challenge.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/di ... e-forening
Tak spændende. kigger nærmere på det hele :)
Mens du kigger, så vær opmærksom på at IPSC Action air:
- Kræver at banen er sikkerhedsgodkendt af politiet
- Kræver at I alle er medlem af en klub under DSF
- Kræver A-licens, så vidt jeg er orienteret.
- For at fungere vil I skulle bruge mindst en erfaren RO til RO opgaven.

Der er en grund til at der findes regler. Og der er konsekvenser ved at bryde dem. Lad være med at søge grænser, det kan der komme rigtig irriterende sanktioner ud af.
Jeg er meget ambivalent omkring Airsoft. Det er et ganske glimrende personligt træningsredskab for skytter som HAR gennemgået den relevante sikkerhedsuddannelse, men for skytter som ikke har, er en særdeles erfaren RO en forudsætning for at sådan en "træning" ikke gøre mere skade end gavn. Og har I ikke særdeles erfarne RO'er til at forestå træningen, så er mit helt klare råd: Lad være!

En lille tankevækker; https://www.yahoo.com/news/sheriff-bald ... 04090.html

Dårlig våbenkultur kan komme helt af sig selv, hvis man "antager" eller ikke har tilstrækkelig sikkerheds uddannelse. Jeg ved godt hvad jeg ville gøre, hvis sådan noget dukkede op i min omgangskreds. Ordensudvalget. Jeg vil IKKE se min sport nedlagt eller hæmmet af unødvendige restriktioner, som følge af "uheldige hændelser", i kølvandet på at nogen ville "skyde en genvej".
Men er de 4 grund-forudsætninger på plads, så lyder det som en fin idé.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 24. okt 2021, 12:54

Fast Fumble skrev:
23. okt 2021, 23:37
InMySights skrev:
23. okt 2021, 13:01
1911rocks skrev:
23. okt 2021, 12:49
Enig med de andre. Kræver hård opdeling.
Air Action som det hedder under IPSC. Der er dog ingen nem genvej. Det kræver IPSC A-licens.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPSC_Action_Air Her er der også link til regelbogen

Air Action været omtalt her:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=44244
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=59&t=63936

DGI har noget lign. Så hedder det AirSoft challenge.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/di ... e-forening
Tak spændende. kigger nærmere på det hele :)
Mens du kigger, så vær opmærksom på at IPSC Action air:
- Kræver at banen er sikkerhedsgodkendt af politiet
- Kræver at I alle er medlem af en klub under DSF
- Kræver A-licens, så vidt jeg er orienteret.
- For at fungere vil I skulle bruge mindst en erfaren RO til RO opgaven.

Der er en grund til at der findes regler. Og der er konsekvenser ved at bryde dem. Lad være med at søge grænser, det kan der komme rigtig irriterende sanktioner ud af.
Jeg er meget ambivalent omkring Airsoft. Det er et ganske glimrende personligt træningsredskab for skytter som HAR gennemgået den relevante sikkerhedsuddannelse, men for skytter som ikke har, er en særdeles erfaren RO en forudsætning for at sådan en "træning" ikke gøre mere skade end gavn. Og har I ikke særdeles erfarne RO'er til at forestå træningen, så er mit helt klare råd: Lad være!

En lille tankevækker; https://www.yahoo.com/news/sheriff-bald ... 04090.html

Dårlig våbenkultur kan komme helt af sig selv, hvis man "antager" eller ikke har tilstrækkelig sikkerheds uddannelse. Jeg ved godt hvad jeg ville gøre, hvis sådan noget dukkede op i min omgangskreds. Ordensudvalget. Jeg vil IKKE se min sport nedlagt eller hæmmet af unødvendige restriktioner, som følge af "uheldige hændelser", i kølvandet på at nogen ville "skyde en genvej".
Men er de 3 grund-forudsætninger på plads, så lyder det som en fin idé.
Hej
I al respekt for du har en god portion erfaring både som IPSC skytte og RO så vil en smule mere åbenhed kun fremme sporten.
Syntes ikke man kan sige jeg søger grænser ved at erfarne præcisions skytter med interesse i at blive IPSC udøver. Eller bare som du medgiver at licenshaver bruger airsoft til deres træning frem for 9mm skarp. Og der i opslaget blev pointeret at man vil behandle Airsoft som et våben sikkerhedsmæssigt. Jeg forsøger faktisk blot at fremme både klubbens tiltrækningskraft på skytter og på IPSC hvor jeg selv personligt håber at få licens i 2022.
Ved licens. Så læser jeg det også som at det kræver licens at skyde IPSC Action Air.
Banen blev bygget til Airsoft ikke specifikt til IPSC Action Air. men ordensmagten var selvfølgelig med både i planlægning og godkendelse af banen.
Og man skal vel starte et sted. Nu har vi banen og kan det på sigt udvikle sig til der kan afvikles decideret IPSC Action Air og klubben får uddannet flere RO, så er det da klart et kæmpe plus. også selvom det så ikke må hedde IPSC Action Air indtil da. Klubben har mig bekendt kun en RO blandt medlemmerne.
Og kan man forsvare at børn (dog under voksen tilsyn/instruks) skyder airsoft på banerne så virker det pænt skørt at voksne skal have licens og udføre det under RO overvågning når det ikke er en offciel IPSC Air diciplin og måske aldrig kommer så vidt.
Det er jo ikke realistisk at få en RO til at stå for at holde banen åben i hverdage for alm træning og da slet ikke så længe det ikke er en officiel diciplin vi udøver der, endnu..
Og igen i al respekt så behøver man ikke at være RO for at lære at håndtere våben korrekt. Det skulle og burde alle skytter lære sig.
Der er en del med dgi skydelederkurset og god tilslutning (6) til nu kommende intruktørkursus som tidl. blev aflyst og mindst en med IPSC licens, ønsker at gå videre til RO så det er ikke fordi der tages let på sikkerhed eller andet. Det ville jeg være ked af hvis du læser opslaget sådan.
Desuden er jeg jo ikke ude med en færdig ide som er lagt ind i klubbens planer. Der er jo netop for at gøre tingene rigtigt og uden at komme i "fare" for restriktioner at jeg søger viden og spurgte til faldgrupper. Men er jo oplagt mest interesseret i "hvordan" fremfor "hvorfor ikke"..
Link til Baldwin sagen er lidt of.. Vi snakker her om erfarne skytter i klubben der overvejer eller er avanceret til IPSC. Ikke en skuespiller der uforvarende trykker på en aftrækker mod anden person og på et våben han ikke har tjekket selv og det på et filmset hvor der allerede havde været utallige problemer med sikkerheden for bla skydevåben. det havde INGEN danske skytter vel kunnet finde på uagtet hvilke dicipliner de skyder eller hvilke forbund de skyder under.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Ras.Killing » 24. okt 2021, 14:53

Hvis i er medlem af DGI, så kig på deres (forholdsvis) nye action air disciplin.

Det lugter meget af IPSC, uden helt at være det.

I er udenom RO kravet på den måde.

Det er så selvfølgelig vigtigt at i følger reglerne for den disciplin til punkt og prikke. Så ikke ikke bare skyder IPSC under dække af DGI Action Air.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Fast Fumble » 24. okt 2021, 17:22

Det er jo dejligt at banen er sikkrehedsgodkendt, så er en af de 4 forudsætninger jeg lister, jo på plads. Det burde jeg måske have kunnet læse ud af opslaget, men det missede jeg.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
I al respekt for du har en god portion erfaring både som IPSC skytte og RO så vil en smule mere åbenhed kun fremme sporten.
Åbenhed kan praktiseres på mange måder. I min klub gør vi meget ud af oplysning om IPSC til alle vore skytter. Jeg har selv afholdt diverse kurser, fx Temposkydning med grovpistol (i DGI regi), forberedende kurser i IPSC "A-licens" (i min lokale klub) med anvendelse af Airsoft våben. Det kunne dog lige så godt have været attrap våben, vi brugte ikke ammunition eller skudafgivelse. Hvad mener du konkret med åbenhed her?
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Syntes ikke man kan sige jeg søger grænser ved at erfarne præcisions skytter med interesse i at blive IPSC udøver. Eller bare som du medgiver at licenshaver bruger airsoft til deres træning frem for 9mm skarp.
Det forstår jeg vist heller ikke helt.
At en IPSC licenshaver træner visse elementer med Airsoft, er LANGT fra det samme som at instruere nye skytter uden licens, med anvendelse af Airsoft skydere. Det håber jeg du kan se? Der er jo masser af IPSC elementer man ikke kan træne med en Airsoft (pga fraværet af rekyl), men der er også en masse som det giver rigtig god mening at træne med Airsoft. Den slags vurderinger foretager en erfaren IPSC skytte let og hurtigt, fordi han har ballasten - erfaringen - til det.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og der i opslaget blev pointeret at man vil behandle Airsoft som et våben sikkerhedsmæssigt. Jeg forsøger faktisk blot at fremme både klubbens tiltrækningskraft på skytter og på IPSC hvor jeg selv personligt håber at få licens i 2022.
Hvad betyder "behandle et våben sikkerhedsmæssigt" i denne sammenhæng? Jeg læser dine opslag som at du selv kunne være en af dem som komme til at stå for dette tiltag i praksis? Og du har ikke engang A-licens? Her er vi nok bare ret uenige i hvad der er "klogt". Hvordan mener du sikkerhedsfejl skal håndteres? Hvem vil spotte dem? Kan der være en risiko ved at man opøver meget uheldig adfærd i "nye IPSC skytter", så de kommer til at bruge energi på licenskurset på at af-lære dårlige vaner igen? Kunne det ikke være smart med en RO til at spotte sikkerhedsfejlene, og de dårlige vaner, før det indøves til rutine?`
Jeg vil ikke udelukke at jeres tiltag kan blive en succes, jeg er bare meget bekymret ved fraværet af RO'er.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og man skal vel starte et sted. Nu har vi banen og kan det på sigt udvikle sig til der kan afvikles decideret IPSC Action Air og klubben får uddannet flere RO, så er det da klart et kæmpe plus. også selvom det så ikke må hedde IPSC Action Air indtil da. Klubben har mig bekendt kun en RO blandt medlemmerne.
Man skal starte et sted. Men hvis man vil instruere i noget, eller træne noget, så vil det da være en god idé med en instruktør eller en træner med den nødvendige uddannelse. Hvis jeg tager mine sorteste briller på, synes jeg at kunne se en risiko for at der kommer til at rende folk rundt med en tro på at de har tilegnet sig visse færdigheder, som de i virkeligheden ikke kan praktisere sikkert. Er der risiko for at de kommer til at bruge disse skills, i den tro at det "skal nok gå", for de er jo trænet i det? Med mine mest lyserøde briller på, ser jeg en horde af nye dygtige, vel-påklædte IPSC skytter vrimle frem i jeres klub. Hvor ender så realiteterne? Jah, det er jo ikke let at vide. På mine egne kurser er der blevet sorteret folk fra med hård hånd hver gang, fordi skytterne ikke selv helt har været i stand til at bedømme, hvornår de var klar til en IPSC licens. Den proces har jeg stået for (Uddannet og erfaren CRO, med 15 år som RO), hvem skal varetage sådan en rolle hos jer?
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og kan man forsvare at børn (dog under voksen tilsyn/instruks) skyder airsoft på banerne så virker det pænt skørt at voksne skal have licens og udføre det under RO overvågning når det ikke er en offciel IPSC Air diciplin og måske aldrig kommer så vidt.
Taler vi om børn som kun skyder Airsoft? Eller taler vi om børn som også hver uge træner med krudt-våben på egen hånd? Taler vi om scenarier hvor Airsoft våben og krudt våben forefindes på matriklen og er i brug samtidig? Og de voksne, taler vi om voksne som ikke skyder med krudt-våben?
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Det er jo ikke realistisk at få en RO til at stå for at holde banen åben i hverdage for alm træning og da slet ikke så længe det ikke er en officiel diciplin vi udøver der, endnu..
Hvad der er realistisk eller ikke, skal nok ikke være det der afgør om noget kan afvikles tilstrækkeligt sikkert eller ej...
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og igen i al respekt så behøver man ikke at være RO for at lære at håndtere våben korrekt. Det skulle og burde alle skytter lære sig.
Der er en del med dgi skydelederkurset og god tilslutning (6) til nu kommende intruktørkursus som tidl. blev aflyst og mindst en med IPSC licens, ønsker at gå videre til RO så det er ikke fordi der tages let på sikkerhed eller andet. Det ville jeg være ked af hvis du læser opslaget sådan.
Nej, sådan læser jeg det heller ikke!
Og jeg er ikke sådan set imod tiltaget, jeg er bare bekymret for om organiseringen er for løs. Der er nemlig ret stor forskel på et Skydeleder kursus, og en RO uddannelse. Og et DGI træner kursus er aldeles fremragende (et af de bedste kurser jeg har været på), men det dækker ikke ret meget af det der er sikkerhedsmæssigt interessant i IPSC sammenhæng. Jeg tror ikke I har planer om at tage let på sikkerheden! Men jeg kan godt være lidt bekymret for om I er klar til at løfte opgaven. Spørg lige din A-licens skytte, om han kunne gennemgå det praktiske licenskursus uden sikkerhedsfejl undervejs... Og hvorfor er det nu så vigtigt? Det er det da heller ikke, hvis ingen nogensinde skyder en genvej.

Men... Hvis man nu skal gøre noget, så synes jeg man skal gøre det ordentligt. Sørge for at de rigtige sikkerhedsrutiner indøves fra starten, og ingen dårlige vaner øves og automatiseres. Men da jeg ikke er enehersker i Danmark, så er det ikke noget jeg bestemmer. Det er bare min holdning.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Link til Baldwin sagen er lidt of.. Vi snakker her om erfarne skytter i klubben der overvejer eller er avanceret til IPSC. Ikke en skuespiller der uforvarende trykker på en aftrækker mod anden person og på et våben han ikke har tjekket selv...
Linket til Baldwin ulykken, var kun en tankevækker. Lad mig prøve en anden vinkel: Har der, indenfor de sidste 15 år, forekommet vådeskudsulykker med sportsvåben i Danmark? Forekommer der sikkerhedsfejl? Hvordan kan det dog ske?
Det sidste større stævne jeg var RO ved, var enormt fedt, men der var også lidt malurt. Jeg DQ'ede personligt 5 skytter på EN dag. Alle var erfarne IPSC skytter. Flere af skytterne (nok majoriteten) ville ikke have opdaget at de lavede en sikkerhedsfejl, hvis der ikke havde været RO'er til stede. Intet af det var farligt, men det er jo fordi vi har så stramme sikkerhedsregler, at der skal mere end EN fejl til, før det bliver farligt (men der skal kun EN fejl til en DQ).
Fejl sker. Derfor er det nødvendigt at have sikkerhedsansvarlige der overvåger et IPSC scenarie. Er jeg for meget hard-liner? Trækker jeg mine sikkerhedsbekymringer ud i voldsomt overkill her? Ja, måske. Men for mig er det med at blande Airsoft og krudt våben bare potentielt farligt. Nej, jeg ved godt at I ikke vil blande dem ... men samtidig skyder disse voksne nu nok med pistoler som ligner Airsoft våbnene? Og du taler selv om at det kan lede frem til licens-skytter. Det læser jeg som en sammenblanding, i hvert fald nok til at jeg synes der skal lægges tryk på sikkerheden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 24. okt 2021, 22:52

Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Det er jo dejligt at banen er sikkrehedsgodkendt, så er en af de 4 forudsætninger jeg lister, jo på plads. Det burde jeg måske have kunnet læse ud af opslaget, men det missede jeg.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
I al respekt for du har en god portion erfaring både som IPSC skytte og RO så vil en smule mere åbenhed kun fremme sporten.
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Åbenhed kan praktiseres på mange måder. I min klub gør vi meget ud af oplysning om IPSC til alle vore skytter. Jeg har selv afholdt diverse kurser, fx Temposkydning med grovpistol (i DGI regi), forberedende kurser i IPSC "A-licens" (i min lokale klub) med anvendelse af Airsoft våben. Det kunne dog lige så godt have været attrap våben, vi brugte ikke ammunition eller skudafgivelse. Hvad mener du konkret med åbenhed her?
Med åbenhed menes både at jeg ret hurtig følte jeg skulle forsvare basale ting jeg havde taget afstand fra i opslag. At der blev råbt ulven kommer i form af antydningen af at ville søge grænser, dårlig våbenkultur og en tragisk men formentlig "waiting to happen" ulykke. frem for at se det som en ting hvor man kunne guides til de rette regler i de forskellige forbund og den viden som jeg anerkender du har, kunne gøre vældig gavn
Der er et eksempel længere nede i dit seneste svar mærket *
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Syntes ikke man kan sige jeg søger grænser ved at erfarne præcisions skytter med interesse i at blive IPSC udøver. Eller bare som du medgiver at licenshaver bruger airsoft til deres træning frem for 9mm skarp.
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Det forstår jeg vist heller ikke helt.
At der blev antydet jeg søgte grænser når jeg tumler med en ide om at skyde med 6mm plastik som erfaren krudtskytte. Ja jeg kan se at erfaren IPSC skytte der træner, ikke er det samme som at instruere nye skytter. 1. Hvis det skal ende i decideret IPSC Action Air så skal det selvfølgelig overholde reglerne. og selvfølgelig har du ret når du siger en erfaren IPSC skytte let kan vurdere . Men jeg anerkender ikke at de alene kan have gavn af at træne både våbenhåndtering, bevægelse, sigtebillede, og selvf. sikkerhed som brug af sikkerhedsudstyr, pegeretning, afsikring og fingre på aftrækkere eller hvad ved jeg folk kan komme til at lave fejl. Hellere rette alvorlige tilfælde af dårlig håndtering på et airsoftvåben end med en 9mm og et hold omkring skytten i min verden. Men som anden nævner så findes der også DGI airsoft og så er airsoft jo altså også brugt som kontaktsport hvor de kravler rundt på store baner og skyder på hinanden. Det er vores bane mig bekendt ikke tiltænkt at skulle bruges til..
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og der i opslaget blev pointeret at man vil behandle Airsoft som et våben sikkerhedsmæssigt. Jeg forsøger faktisk blot at fremme både klubbens tiltrækningskraft på skytter og på IPSC hvor jeg selv personligt håber at få licens i 2022.
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Hvad betyder "behandle et våben sikkerhedsmæssigt" i denne sammenhæng? Jeg læser dine opslag som at du selv kunne være en af dem som komme til at stå for dette tiltag i praksis? Og du har ikke engang A-licens? Her er vi nok bare ret uenige i hvad der er "klogt". Hvordan mener du sikkerhedsfejl skal håndteres? Hvem vil spotte dem? Kan der være en risiko ved at man opøver meget uheldig adfærd i "nye IPSC skytter", så de kommer til at bruge energi på licenskurset på at af-lære dårlige vaner igen? Kunne det ikke være smart med en RO til at spotte sikkerhedsfejlene, og de dårlige vaner, før det indøves til rutine?`
Jeg vil ikke udelukke at jeres tiltag kan blive en succes, jeg er bare meget bekymret ved fraværet af RO'er.
At man håndtere et våben som et våben også når det er airsoft.
Jeg tumler jo da med ideen og har så vendt den her. Ja jeg ligger gerne frivillige timer i en klub jeg nyder godt af at komme i. Jeg har tidligere beskrevet vi er en del allerede har taget skydeleder kursus og afventer instruktør kursus (dgi) Er der yderligere kursus mulige til afvikling af airsoft så har jeg svært ved at se det som andet end noget der kan klares. Jeg har dog ikke antydet jeg vil lege IPSC instruktør uden at være det eller uden bare at ha licens. At det skal kræve en IPSC A licens og kræve tilstedeværelse af RO for at skyde airsoft giver kun mening hvis det bliver decideret IPSC skydning. Jeg smed ideen om et IPSC knock of / IPSC'ish airsoft og er jo så allerede blevet så meget klogere at det ender hos dgi. Og her skal jo selvfølgelig også være justits ifm regel/sikkerhedsbrud, trods fraværet af RO
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og man skal vel starte et sted. Nu har vi banen og kan det på sigt udvikle sig til der kan afvikles decideret IPSC Action Air og klubben får uddannet flere RO, så er det da klart et kæmpe plus. også selvom det så ikke må hedde IPSC Action Air indtil da. Klubben har mig bekendt kun en RO blandt medlemmerne.
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Man skal starte et sted. Men hvis man vil instruere i noget, eller træne noget, så vil det da være en god idé med en instruktør eller en træner med den nødvendige uddannelse. Hvis jeg tager mine sorteste briller på, synes jeg at kunne se en risiko for at der kommer til at rende folk rundt med en tro på at de har tilegnet sig visse færdigheder, som de i virkeligheden ikke kan praktisere sikkert. Er der risiko for at de kommer til at bruge disse skills, i den tro at det "skal nok gå", for de er jo trænet i det? Med mine mest lyserøde briller på, ser jeg en horde af nye dygtige, vel-påklædte IPSC skytter vrimle frem i jeres klub. Hvor ender så realiteterne? Jah, det er jo ikke let at vide. På mine egne kurser er der blevet sorteret folk fra med hård hånd hver gang, fordi skytterne ikke selv helt har været i stand til at bedømme, hvornår de var klar til en IPSC licens. Den proces har jeg stået for (Uddannet og erfaren CRO, med 15 år som RO), hvem skal varetage sådan en rolle hos jer?
Ingen snakker om at instruere i noget man ikke er klædt på til. men at løbe på en airsoftbane i en klub i et miljø med andre skytter giver da trods alt bedre træning og især sparing end at gøre det med airsoft selv derhjemme som jeg også ved nogen praktiserer
Kan bedst lide dine lyserøde briller og især det med dine egne kursus, lyder rigtig spændende. Hvem der skal varetage en frasortering i tildeling af licens, lader jeg helt være op til dem der udsteder licens. Hvem der skal reagere på uheldig opførsel på banen og evt klubben, har vi jo alle en pligt til at reagere på jvf dsf og dgi reglement. Vi er ikke hverken ude på eller i stand til at udstede licens så den udfordring ser jeg ikke. Hvis formanden, bestyrelsen, pistoludvalget, eller andre tillidsposter har et særligt ansvar eller opgave i at meddele om folk er klar til IPSC licens. så skal de vel forsat leve op til det.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og kan man forsvare at børn (dog under voksen tilsyn/instruks) skyder airsoft på banerne så virker det pænt skørt at voksne skal have licens og udføre det under RO overvågning når det ikke er en offciel IPSC Air diciplin og måske aldrig kommer så vidt.
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Taler vi om børn som kun skyder Airsoft? Eller taler vi om børn som også hver uge træner med krudt-våben på egen hånd? Taler vi om scenarier hvor Airsoft våben og krudt våben forefindes på matriklen og er i brug samtidig? Og de voksne, taler vi om voksne som ikke skyder med krudt-våben?
det har været simple airsoft ferie events for børn afholdt med erfarne skytter som afviklere, på alle poster, deltagerne var som udgangspunkt ikke medlem af klubben. klubben er selvfølgelig lukket for ordinær skydning på eventdage uanset om det er disse eller andre typer events der ikke indgår skydning på. Selv riffel og pistol er opdelt på egne skydedage/tider. Skal børn i den alder skyde præcision i en klub som vores så skal de have deres forældre med sig som aktiv. (mener de i var 11. 12 års alderen sidst)
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Det er jo ikke realistisk at få en RO til at stå for at holde banen åben i hverdage for alm træning og da slet ikke så længe det ikke er en officiel diciplin vi udøver der, endnu..
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Hvad der er realistisk eller ikke, skal nok ikke være det der afgør om noget kan afvikles tilstrækkeligt sikkert eller ej...
var det IPSC Action Air der blev afviklet så skal der jo RO ind over i en eller anden fast frekventerende form. Dem har vi ikke i flertal og jeg tvivler på ham der er fra klubben overhovedet har tid. Du ser ham mere end mig ;)
Især derfor det ikke er realistisk at sigte på IPSC og DFS til en start. Om det så overhovedet giver mening for licenshavere eller aspiranter til at få licens, at spille airsoft, ved jeg ikke.
InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Og igen i al respekt så behøver man ikke at være RO for at lære at håndtere våben korrekt. Det skulle og burde alle skytter lære sig.
Der er en del med dgi skydelederkurset og god tilslutning (6) til nu kommende intruktørkursus som tidl. blev aflyst og mindst en med IPSC licens, ønsker at gå videre til RO så det er ikke fordi der tages let på sikkerhed eller andet. Det ville jeg være ked af hvis du læser opslaget sådan.
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Nej, sådan læser jeg det heller ikke!
Og jeg er ikke sådan set imod tiltaget, jeg er bare bekymret for om organiseringen er for løs. Der er nemlig ret stor forskel på et Skydeleder kursus, og en RO uddannelse. Og et DGI træner kursus er aldeles fremragende (et af de bedste kurser jeg har været på), men det dækker ikke ret meget af det der er sikkerhedsmæssigt interessant i IPSC sammenhæng. Jeg tror ikke I har planer om at tage let på sikkerheden! Men jeg kan godt være lidt bekymret for om I er klar til at løfte opgaven. Spørg lige din A-licens skytte, om han kunne gennemgå det praktiske licenskursus uden sikkerhedsfejl undervejs... Og hvorfor er det nu så vigtigt? Det er det da heller ikke, hvis ingen nogensinde skyder en genvej.

Men... Hvis man nu skal gøre noget, så synes jeg man skal gøre det ordentligt. Sørge for at de rigtige sikkerhedsrutiner indøves fra starten, og ingen dårlige vaner øves og automatiseres. Men da jeg ikke er enehersker i Danmark, så er det ikke noget jeg bestemmer. Det er bare min holdning.
Tak så er jeg langt mere rolig :)
Organiseringen er jo ikke længere end en ide kastet op på et forum for eksperter og samtidigt luftet løst på banen idag imens de andre ting også blev gjort. Det hele bliver jo i sidste ende op til bestyrelsen og det airsoft udvalg der nok ender med at blive nedsat. Når de har en færdig plan skal den jo klappes af med de respektive forbund osv.
Så vi er jo helt enige om at gøre tingene ordenligt og om end jeg roder i disse multi quote opslag. Og at jeg går lidt i forsvarsmode når jeg udfordres, så nyder jeg kun at suge på den viden der ligger i at få erfarne holdninger. Jeg er ikke fornærmet og håber ikke jeg har fornærmet nogen.

InMySights skrev:
24. okt 2021, 12:54
Link til Baldwin sagen er lidt of.. Vi snakker her om erfarne skytter i klubben der overvejer eller er avanceret til IPSC. Ikke en skuespiller der uforvarende trykker på en aftrækker mod anden person og på et våben han ikke har tjekket selv...
Fast Fumble skrev:
24. okt 2021, 17:22
Linket til Baldwin ulykken, var kun en tankevækker. Lad mig prøve en anden vinkel: Har der, indenfor de sidste 15 år, forekommet vådeskudsulykker med sportsvåben i Danmark? Forekommer der sikkerhedsfejl? Hvordan kan det dog ske?
Det sidste større stævne jeg var RO ved, var enormt fedt, men der var også lidt malurt. Jeg DQ'ede personligt 5 skytter på EN dag. Alle var erfarne IPSC skytter. Flere af skytterne (nok majoriteten) ville ikke have opdaget at de lavede en sikkerhedsfejl, hvis der ikke havde været RO'er til stede. Intet af det var farligt, men det er jo fordi vi har så stramme sikkerhedsregler, at der skal mere end EN fejl til, før det bliver farligt (men der skal kun EN fejl til en DQ).
Fejl sker. Derfor er det nødvendigt at have sikkerhedsansvarlige der overvåger et IPSC scenarie. Er jeg for meget hard-liner? Trækker jeg mine sikkerhedsbekymringer ud i voldsomt overkill her? Ja, måske. Men for mig er det med at blande Airsoft og krudt våben bare potentielt farligt. Nej, jeg ved godt at I ikke vil blande dem ... men samtidig skyder disse voksne nu nok med pistoler som ligner Airsoft våbnene? Og du taler selv om at det kan lede frem til licens-skytter. Det læser jeg som en sammenblanding, i hvert fald nok til at jeg synes der skal lægges tryk på sikkerheden.
Ja tankevækkende og tragisk på flere planer. Mon baldwin nogensinde tilgiver sig selv han ikke valgte at tjekke det han fik udleveret til at skyde i retning af andre.. Den bliver grim at leve med..
Men er det ikke en helt basal ting at gøre når man får overrakt noget der kan skyde, uagtet om det er en pistol, rekvisit eller pusterør.

Om aktiviteten, kunne lede til flere licensskytter var et håb. både for klubben og for IPSC miljøet der så kunne opdyrkes. Der skal nu nok blive flere med licens, uanset. Jeg er ikke den eneste der ønsker at opnå licens. Hvor stor en del af dette der involverer airsoft er jo så nok begrænset. Men ja airsoft ligner pistoler. _Det er jeg ikke i stand til at ændre på. Sikkerhed skal jo være tilstede uanset om det er sportsforbund, jagtselskaber eller kanonklubben. Også med 6mm majsstivelse

Hvis de kurser er beskrevet på links eller pdf, ville jeg da gerne læse om dem og skal da ikke afvise jeg vil tilmelde mig et, en dag.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Mapzter » 25. okt 2021, 08:54

Der er mange gode pointer listet allerede (specielt det omkring at opbygge vaner). Jeg vil blot tilføje en: undlad at omtale det I evt. kaster jer ud i som IPSC. Hvis I kalder det IPSC, så vil folk ha' nogen forventninger til det, som I formodentlig ikke kan leve op til, og det vil være potentielt problematisk for de skytter I har, som har A-licens at medvirke til.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af InMySights » 25. okt 2021, 11:02

Mapzter skrev:
25. okt 2021, 08:54
Der er mange gode pointer listet allerede (specielt det omkring at opbygge vaner). Jeg vil blot tilføje en: undlad at omtale det I evt. kaster jer ud i som IPSC. Hvis I kalder det IPSC, så vil folk ha' nogen forventninger til det, som I formodentlig ikke kan leve op til, og det vil være potentielt problematisk for de skytter I har, som har A-licens at medvirke til.
Enig. Vi skal ikke have skabt problemer for nogen. Det har vi prøvet og lært af :oops:
De med IPSC + licens kan jo allerede booke banen og træne selv, har de booket så står det dem formentlig også frit for om de vil skyde selv på/med air eller ditto krudt.

Så må vi andre dødelige lege med os selv.. eller... Men DGI kan nu også et eller andet
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2021, 11:46

Grendel skrev:
23. okt 2021, 11:45

Jeg har selv en airsoft open/standard som kunne være skægt at komme ud med til et airsoft stævne - på sigt :biggrin:


youtu.be/et_tbxHnbT0
Det ser vildt fedt ud, men jeg undrer mig en anelse over at kvinden der kontrollerer skiver (ca. 30 sekunder inde i videoen) ikke benytter sikkerhedsbriller, da skydningen stadig er i gang.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2021, 11:49

Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Fast Fumble » 25. okt 2021, 13:01

PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2021, 13:37

Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:01
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Hvorfor?

Alle må jo rende rundt og skyde airsoft i baghaven, og man kan skyde med biologisk nedbrydelige kugler, så der heller ikke er tale om et miljøproblem.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af Fast Fumble » 25. okt 2021, 13:51

PSindrup skrev:
25. okt 2021, 13:37
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:01
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Hvorfor?

Alle må jo rende rundt og skyde airsoft i baghaven, og man kan skyde med biologisk nedbrydelige kugler, så der heller ikke er tale om et miljøproblem.
Ha, ha ha!
De spørgsmål synes jeg du skal stille til de relevante myndigheder, så får du et bedre svar end jeg kan give dig. Men generelt er det jo nok ofte sådan, at blot fordi man KAN gennemføre noget miljømæssigt forsvarligt, så fritager det ikke aktiviteten for miljø-godkendelse. I sådan en godkendelse kunne der jo stå noget om at man SKAL gennemføre aktiviteten miljømæssigt forsvarligt...
Nej, stil spørgsmålene til myndighederne, jeg tror ikke jeg er i stand til at forklare det. Jeg ville blot lige rette din påstand, så der ikke var risiko for at nogen kom til at tro at det var rigtigt. Det kunne nemlig skabe store problemer.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: IPSC m airsoft. Hvad kræver det?

Indlæg af PSindrup » 25. okt 2021, 15:17

Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:51
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 13:37
Fast Fumble skrev:
25. okt 2021, 13:01
PSindrup skrev:
25. okt 2021, 11:49
Hvis man skulle lave noget udendørs, kunne man jo snakke med en landmand, eller nogle andre der har masser af plads, for der kan jo ikke være tale om tilladelser og andet bureaukrati, når der er tale om ikke-tilladelseskrævende våben
JO, der KAN være tale om tilladelser!
Og det ER der!

En airsoft bane skal sikkerhedsgodkendes som alle andre skydebaner, ellers er den ulovlig.
Der skal også en miljø-godkendelse til, da spredning af plast i naturen heller ikke er voldsomt populært.
Hvorfor?

Alle må jo rende rundt og skyde airsoft i baghaven, og man kan skyde med biologisk nedbrydelige kugler, så der heller ikke er tale om et miljøproblem.
Ha, ha ha!
De spørgsmål synes jeg du skal stille til de relevante myndigheder, så får du et bedre svar end jeg kan give dig. Men generelt er det jo nok ofte sådan, at blot fordi man KAN gennemføre noget miljømæssigt forsvarligt, så fritager det ikke aktiviteten for miljø-godkendelse. I sådan en godkendelse kunne der jo stå noget om at man SKAL gennemføre aktiviteten miljømæssigt forsvarligt...
Nej, stil spørgsmålene til myndighederne, jeg tror ikke jeg er i stand til at forklare det. Jeg ville blot lige rette din påstand, så der ikke var risiko for at nogen kom til at tro at det var rigtigt. Det kunne nemlig skabe store problemer.
Tak

Næste gang jeg skyder med hardball i baghaven sammen med naboens unger, så vil jeg sende dig en venlig tanke fra min "skydebane" :Hug:

Peter

Besvar