Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
SirPie
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13. okt 2018, 17:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: Sabro
Has thanked: 4 times
Been thanked: 34 times

Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af SirPie » 10. nov 2021, 11:11

Jeg er begyndt og og dykke ned i den jungle der hedder IPSC men synes det er svært at finde ud af hvilke dicipliner jeg kan deltage i med min pistol.

Jeg har en SFP9-OR-Match med disse informationer:

Kaliber: 9mm x 19

Aftrækker: Single Action (SA)

Magasin kapacitet: 20 skud

L x B x H: 227 x 44 x 163 mm

Pibelængde: 140 mm

Pibe type: Polygon. 6 grooves, højrehånds twist

Sigte radius: 195 mm

håber nogle der kan hjælpe!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af Mapzter » 10. nov 2021, 11:55

EmilGuld skrev:
10. nov 2021, 11:11
Jeg er begyndt og og dykke ned i den jungle der hedder IPSC men synes det er svært at finde ud af hvilke dicipliner jeg kan deltage i med min pistol.

Jeg har en SFP9-OR-Match med disse informationer:
Det er vist en Heckler & Koch, ikke sandt?

Desværre falder lige den model stort set udenfor alle divisioner (som våbenklasser kaldes i IPSC).

Den kunne ligne noget som kunne bruges i Production/Production Optics, men i disse divisioner må pibelængden højst være 127mm, hvor den har en pibelængde på 140mm.

I Standard divisionen skal våbnet kunne være i en kasse som bl.a. er 225mm på den lange led. Det får den nok svært ved, med en opgivet længde på 227 mm.

Dvs. at der kun er Open Division tilbage. Her vil den kunne bruges, men vil næppe være super konkurrencedygtig.

Men pyt med om den er konkurrencedygtig eller ikke. Hvis det er den du har, og du ønsker at komme i gang med IPSC, så er det bare at komme i gang. Så kan det være du er nødt til at skyde i Open Division, men du kan komme i gang, og derefter finde ud af om IPSC er noget du vil kaste tid og penge i. Når du har fundet ud af det, så finder du ud af hvilken division du vil skyde og vælger et våben som passer i denne division.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 12:04

Enig den ryger i Open :smile:

Men OR må næsten stå for Optics Ready. Så knald et rødpunkt på den, og så har du uden tvivl en sjov skyder, som du sagtens kan bruge til at komme igang med at skyde IPSC :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af JNielsen » 10. nov 2021, 12:09

Enig i at du bare skal gå i gang i Open - så bliver du selv klogere på, hvad der passer dig!

Brugeravatar
SirPie
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13. okt 2018, 17:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: Sabro
Has thanked: 4 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af SirPie » 10. nov 2021, 12:34

Okey! Har knaldet er rødpunkt på den så er det jo oplagt! Tak for svar

Brugeravatar
SirPie
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13. okt 2018, 17:18
Interesser: jagt
Geografisk sted: Sabro
Has thanked: 4 times
Been thanked: 34 times

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af SirPie » 10. nov 2021, 15:22

Mapzter skrev:
10. nov 2021, 11:55
EmilGuld skrev:
10. nov 2021, 11:11
Jeg er begyndt og og dykke ned i den jungle der hedder IPSC men synes det er svært at finde ud af hvilke dicipliner jeg kan deltage i med min pistol.

Jeg har en SFP9-OR-Match med disse informationer:
Det er vist en Heckler & Koch, ikke sandt?

Desværre falder lige den model stort set udenfor alle divisioner (som våbenklasser kaldes i IPSC).


Den kunne ligne noget som kunne bruges i Production/Production Optics, men i disse divisioner må pibelængden højst være 127mm, hvor den har en pibelængde på 140mm.

I Standard divisionen skal våbnet kunne være i en kasse som bl.a. er 225mm på den lange led. Det får den nok svært ved, med en opgivet længde på 227 mm.

Dvs. at der kun er Open Division tilbage. Her vil den kunne bruges, men vil næppe være super konkurrencedygtig.

Men pyt med om den er konkurrencedygtig eller ikke. Hvis det er den du har, og du ønsker at komme i gang med IPSC, så er det bare at komme i gang. Så kan det være du er nødt til at skyde i Open Division, men du kan komme i gang, og derefter finde ud af om IPSC er noget du vil kaste tid og penge i. Når du har fundet ud af det, så finder du ud af hvilken division du vil skyde og vælger et våben som passer i denne division.
Nu siger du ikke super konkurrence dygtig vil du uddybe lidt? Hvad gør den mindre konkurrence dygtig end andre pistoler på markedet som CZ shadow eksempelvis

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2021, 16:12

EmilGuld skrev:
10. nov 2021, 15:22
Nu siger du ikke super konkurrence dygtig vil du uddybe lidt? Hvad gør den mindre konkurrence dygtig end andre pistoler på markedet som CZ shadow eksempelvis
Det skal ses i den kontekst at du vil komme til at skyde i Open Division.

I open skydes der med top tunede racer pistoler… For en konkurrencedygtig open pistol, der snakker vi hurtigt 30.000kr, og så stiger prisen stødt derfra. Der kommer din pistol ganske enkelt bare til kort. Det ville en CZ Shadow også i Open Division.

Men altså… Som ny skytte i open, så vil du få pryl uanset :biggrin: det vil du så godt nok i alle divisioner, men specielt i open :giggle:

Derfor også rådet - brug det du har, og spor dig ind på den rigtige division når først du er igang :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilke dicipliner kan en SFP9-OR-Match bruges i

Indlæg af Fast Fumble » 11. nov 2021, 11:23

Ras.Killing skrev:
10. nov 2021, 16:12
EmilGuld skrev:
10. nov 2021, 15:22
Nu siger du ikke super konkurrence dygtig vil du uddybe lidt? Hvad gør den mindre konkurrence dygtig end andre pistoler på markedet som CZ shadow eksempelvis
Det skal ses i den kontekst at du vil komme til at skyde i Open Division.

I open skydes der med top tunede racer pistoler…
Og her mener Ras at de pistoler typisk har rødpunkt sigte (det har du også) og kompensator, så de kan være stort set rekylfri (det er her du kommer til kort).

En god Open pistol er så rekylfri (ammunition afstemt efter kompensatoren, eller kompensatoren designet til ammunitionen) at man kan skyde MEGET hurtigt, da opspringet er næsten ikke eksisterende. Her skyder langt de fleste Open pistoler også Major powerfactor (over pf 160), og kan derved tillade sig flere C-hits end du vil kunne, da du vil skyde med standard 9mm ammo (formoder jeg), som ligger omkring pf 125-130. Du vil derfor få prygl, både fordi de erfarne Open skytter vil kunne skyde meget hurtigere end dig, men også fordi de ikke mister så mange point som dig, når de misser A-zonen.

Det er lidt teknisk, og kan være svært at forstå, før man har prøvet at skyde et par stævner, men det er ikke desto mindre sandt.

Men Ras har helt ret: For en begynder er det fuldstændig ligegyldigt, for du vil jo starte dernede i resultatlisten, hvor begyndere som oftest starter :smile: .

Efter en sæson eller to bliver det irriterende, men til den tid vil du have en god og velovervejet holdning til hvilken skyder og division du har lyst til at "bo" i, så da bliver løsningen let at finde.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar