Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Ras.Killing » 16. jun 2022, 10:23

Hvordan tilrettelægger i jeres IPSC træning?

Oftest når jeg er på skydebanen, så er det på klubaftener med alm. 25M baneskydning. Det er godt for præcisionen, men så heller ikke meget mere end det.

Når jeg fra tid til anden kommer på banen alene, og har mulighed for at træne mere dynamisk, så er det ofte at kreativiteten mangler, og det bliver lidt tilfældigt... Et par IPSC skiver, øver lidt transactions, magasinskift, ind/ud af position o.lign.

Syntes hurtigt jeg får brugt et par æsker ammunition på den måde, uden rigtig at få så meget ud af det.

Jeg er så begyndt på nogle af de mange skill-drills man kan finde rundt omkring på nettet - og specielt på Youtube.

Wilson Combat har bla. en hel Master Class serie, hvor folk som Larry Vickers og Ken Hackathorn kommer med deres bud på forskellige drills.

Det bærer meget præg af, at være rettet imod carry og personal defence, men jeg syntes alligevel, at flere af øvelserne virker fornuftige, med fokus på teknik og præcision under tidspres, hvilket godt kan have sin berettigelse til dynamisk skydning. Ofte har de også en eller anden form for point- eller tid man skal ramme inde for, for at "bestå".

Specielt det sidste syntes jeg er fint, så er der også mulighed for at holde det op imod sidste gang man kørte den øvelse.

Men hvordan gør i? Kom gerne med nogle bud på, hvordan en IPSC træning kan køre, hvilke øvelser i bruger osv. osv.

Og rykker det noget, holder i bare ved lige eller er det udelukkende for sjov skyld.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Mapzter » 16. jun 2022, 10:36

Hvis dit mål er at blive bedre, så er det bedste du kan gøre for dig selv at identificere hvor du har dine nuværende svagheder, og så finde øvelser der retter sig mod at gøre dig bedre på disse punkter.

Jeg synes Ben Stoegers bøger og vidoer er ganske gode, men har også haft meget gavn af "Your Competition Handgun Training Program" af Mike Seeklander, med tilhørende video.

Hvis man er usikker på hvad man skal træne, så kan man f.eks. også bare køre nogen af de forslag til øvelsesprogram der er i YCHTP igennem i et stykke tid eller kigge på Stoeger/Parks "Practical Shooting Training".
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Frantz » 16. jun 2022, 12:16

En af de ting jeg har svært ved er skydning på bevægelig mål. Det er bare ikke så nemt at træne i den lokale pistol klub, og den lokale hjortebane må jeg jo heller ikke træne med pistol.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2022, 12:46

Jeg vil gerne slå et slag for tørtræning og mini IPSC skiver.
En svinger i mini format er ikke svær at bygge og den er formidabel.
Men det skal ikke være mindre end det passer til mini skiverne, man kan finde mindre, men så bliver det for småt.

På 25m banen træner jeg præcision, skiveskift på 3 til 5 skiver og hurtigskydning hvor 8 eller bedre er ramt og resten miss.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Fast Fumble » 16. jun 2022, 15:48

Frantz skrev:
16. jun 2022, 12:16
En af de ting jeg har svært ved er skydning på bevægelig mål. Det er bare ikke så nemt at træne i den lokale pistol klub, og den lokale hjortebane må jeg jo heller ikke træne med pistol.
Snak evt med Ole T når du er i Dall for at skyde, han og hans bror udviklede en batteridrevet svinger, som ikke kræver udløser. Den er ganske god at træne svingere på. Men rigtige bevægelige mål - ja, det er lidt svært at træne, det kræver et permanent setup, som vi heldigvis har i min klub.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af T-REX » 16. jun 2022, 17:35

Vil det give noget, at træne, med en AirSoft pistol, derhjemme?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Frantz » 16. jun 2022, 18:45

Fast Fumble skrev:
16. jun 2022, 15:48
Frantz skrev:
16. jun 2022, 12:16
En af de ting jeg har svært ved er skydning på bevægelig mål. Det er bare ikke så nemt at træne i den lokale pistol klub, og den lokale hjortebane må jeg jo heller ikke træne med pistol.
Snak evt med Ole T når du er i Dall for at skyde, han og hans bror udviklede en batteridrevet svinger, som ikke kræver udløser. Den er ganske god at træne svingere på. Men rigtige bevægelige mål - ja, det er lidt svært at træne, det kræver et permanent setup, som vi heldigvis har i min klub.
På Roostermountain sidste år var der en det løb i banens længde og den var delme heller ikke nem at ramme. Det er der er hjortebane kunne komme ind hvis vi banen var godkendt til håndvåben
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Frantz » 16. jun 2022, 18:50

JRexA skrev:
16. jun 2022, 17:35
Vil det give noget, at træne, med en AirSoft pistol, derhjemme?
Træk fra hylster og 1. Skyd har jeg trænet der hjemme med airsoft. Dernæst er det jo rekylhåndtering som man ikke kan træne med airsoft.
Bevægelse med våben burde man også kunne træne..... ja stort ser alt til og med 1. Skud, på nær på bevægelig mål for der går airsoft for langsomt og jeg kunne forstille mig det ville være øv at tillægge en vane med at skude for lang foan
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Ras.Killing » 16. jun 2022, 18:51

Frantz skrev:
16. jun 2022, 18:45
Fast Fumble skrev:
16. jun 2022, 15:48
Frantz skrev:
16. jun 2022, 12:16
En af de ting jeg har svært ved er skydning på bevægelig mål. Det er bare ikke så nemt at træne i den lokale pistol klub, og den lokale hjortebane må jeg jo heller ikke træne med pistol.
Snak evt med Ole T når du er i Dall for at skyde, han og hans bror udviklede en batteridrevet svinger, som ikke kræver udløser. Den er ganske god at træne svingere på. Men rigtige bevægelige mål - ja, det er lidt svært at træne, det kræver et permanent setup, som vi heldigvis har i min klub.
På Roostermountain sidste år var der en det løb i banens længde og den var delme heller ikke nem at ramme. Det er der er hjortebane kunne komme ind hvis vi banen var godkendt til håndvåben
På den anden hånd vil det være 1-2 gange om året du kan risikere at skulle skyde sådan en stage, så det var måske ikke der jeg ville ligge mest fokus træningsmæssigt :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Frantz » 16. jun 2022, 18:56

Ras.Killing skrev:
16. jun 2022, 18:51
Frantz skrev:
16. jun 2022, 18:45
Fast Fumble skrev:
16. jun 2022, 15:48
Frantz skrev:
16. jun 2022, 12:16
En af de ting jeg har svært ved er skydning på bevægelig mål. Det er bare ikke så nemt at træne i den lokale pistol klub, og den lokale hjortebane må jeg jo heller ikke træne med pistol.
Snak evt med Ole T når du er i Dall for at skyde, han og hans bror udviklede en batteridrevet svinger, som ikke kræver udløser. Den er ganske god at træne svingere på. Men rigtige bevægelige mål - ja, det er lidt svært at træne, det kræver et permanent setup, som vi heldigvis har i min klub.
På Roostermountain sidste år var der en det løb i banens længde og den var delme heller ikke nem at ramme. Det er der er hjortebane kunne komme ind hvis vi banen var godkendt til håndvåben
På den anden hånd vil det være 1-2 gange om året du kan risikere at skulle skyde sådan en stage, så det var måske ikke der jeg ville ligge mest fokus træningsmæssigt :smile:
Ja det har du nok ret i.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Osten71
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. apr 2009, 08:53
Interesser: IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af Osten71 » 16. jun 2022, 20:45

Først det 'kedelige' - tørtræning er nøglen til at blive bedre til IPSC. Det er der man opbygger sin teknik og får de fornødne repetitioner.

Når det så er sagt, skal man jo også have noget ud af livefire. Og der arbejder jeg altid med det jeg er 'dårligst' til. Altså, hvor kan jeg vinde mest tid/point. Nu er du en relativt præcis skytte, så der ville jeg ikke lægge for meget fokus, men heller arbejde på at skyde mere dynamisk.
Her tænker jeg destabiliseret (på vej ind og ud af positioner) og shooting on the move.

Et eksempel på et øvelse kunne være 2 skiver på 7 meter og 2x 2 tønder stillet ovenpå hinanden og med 4 meter imellem dem. Start på ydersiden af en af tøndestacks'ne træk og afgiv 2 skud, så bevæg dig over til den anden yderside og skyd 2 skud. Utroligt simpel øvelse, men der er tosset meget at lære fra den.

Her kommer det virkeligt vigtige - skriv alt ned! På den måde kan du følge med i din udvikling og du kan teste forskellige løsninger af og sort på hvidt se om der er noget, der er bedre end andet (så slipper vi af med flosklen "det føles bedre").

Skulle I få lyst og kan samle en 5-6 stykker i Lunde, kommer jeg gerne over og holder et kursus for jer. ;)

- Pavel

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. aug 2021, 15:04
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Fyns Land
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Hvordan træner du IPSC? Skill-drills o.lign.

Indlæg af S - S - S » 16. jun 2022, 23:59

Jeg tørtræner f.eks. opstillingen 10 minutters tid, inden jeg beskyder den. Det sparer mig ammunition. Range Time af Max Michel og Saul Kirsch er også en god guide. Gode forklaringer og med demovideoer til samtlige drills. Taler også om at identificerer svagheder og tilrettelægge/planlægge. Jeg mangler ubestridt flere timer på spinning cyklen end på skydebanen. :smile: Den er i tasken. Render jeg på dig i klubben, kan du låne den.

Besvar