Fede stegepølser

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Fede stegepølser

Indlæg af HR » 23. nov 2021, 19:12

Ca 1/3 Rå (slag, skank, hals og så videre).
Ca 1/3 skært flæsk fra uldgris.
Ca 1/3 spæk med lidt muskelstriber i.
Rasp af skalender fra toastbrød.
Løg plus lidt hvidløg.
Salt, peber, røget paprika, cayenne.
Iskold suppe.

I alt ca 5 kg, passende til ca 5 meter svinetarm (plus en forloren hare af overskudet).

Det halvfrosne kød hakkes en gang og alle ingredienser æltes i med klør fem. Jeg arbejder ikke ret meget i farsen da jeg godt kan lide kødstrukturen. Efter at pølserne har sat sig et par timer blev de 'kogt" . Jeg varmer vandet op til 80 grader og putter pølserne i. Det sænker temperaturen til 65. Varmes op igen og holdes mellem 75 og 80 i 10min. Hvis temperaturen stiger for hurtig kan man justere nedad med kold vand.

Pølserne blev lidt mere fede end jeg plejer, og der skildte lidt fedt ud under kogningen. Samtidig er de blevet lidt tørre. Det havde jeg sikkert kunnet undgå ved at røre lidt mere væde i. Husk at pølser ikke bliver tøre på grund af for lidt fedt, men på grund af for lidt rasp og væde. Og på grund af overstegning.
HR
20211115_182015.jpg
20211115_191812.jpg
20211115_205257.jpg
20211115_210417.jpg
20211115_223914.jpg
20211116_223310.jpg
20211117_180717.jpg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 332
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Re: Fede stegepølser

Indlæg af Aske » 23. nov 2021, 19:38

Det udløste så lige en ukontrolabel gang mundvand .. :rock:
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fede stegepølser

Indlæg af HR » 23. nov 2021, 20:45

Aske skrev:
23. nov 2021, 19:38
Det udløste så lige en ukontrolabel gang mundvand .. :rock:
Jeg åbnede lige vildtkøleren hvor pølserne hang efter kogning for at give men svoger et bundt med hjem, og han reagerede på samme måde da duften ramte ham i hovedet :biggrin: . Hvad er de krydret med og hvordan har du røget dem, spurgte han? De er ikke røgede og der er stort set ikke krydderier i (jeg har mindre børn). Det er bare 100% godt kød. :DancingBanana:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Fede stegepølser

Indlæg af Werecat » 24. nov 2021, 00:26

:biggrin:
Det er ligesom når folk synes at maden smager godt og spørger hvad man har krydret med og man svarer 'bacon'.

Røg + kød = nam.

Jeg slynger en teori ud. Jeg har først fået den da jeg skrev ovenstående"ligning", så den er ikke fuldstændig gennemarbejdet, men indtil videre holder den.

Mennesket (inkl. tidligere versioner) har tilberedt kød over ild i ihvertfald 1 mio år. Det er tid nok til at en god portion evolution har kunnet ændre os..

Jeg tror at "kød + røg = nam" trækket har været en evolutionsmæssig fordel frem for "kød = nam" på grund af mindre sygdom og færre ressourcer der skulle bruges på at fordøje maden. Det ligger så dybt i os at man skal virkelig være meget hjernevasket for at tænderne ikke løber i vand når man lugter bacon. Og de der er nok hjernevasket kan blive snydt, så de synes at det smager godt når de ikke ved hvad det er. (Vegetaren der synes salaten smager fantastisk til de finder ud af at der er baconsmulder i).

Karry eller chili f.eks. smager godt, men bare ikke på det helt samme niveau. Salt, som er livsnødvendigt og har været en mangelvare i meget af vores evolution, kommer tæt på.

Og så dobbelt op på teorierne, det er jo efter midnat og det er der, der kommer flest nye idéer (ikke nødvendigvis de bedste, men nogle gange er "quantity a quality in itself").

Mænd synes at "kød + røg = nam" i betragteligt højere grad end kvinder (min personlige og helt uvidenskabelige observation) fordi det har været to på stribe på i bedste forsørger spillet. Det kunne kun blive mere underbygget hvis kvinder blev ..ehem.. ophidset af "kød + røg". Det er dog ikke min observation, men byd endelig ind hvis i har andre oplevelser.

Nå det var vist også tid til at gå i seng.
Beklager off-topic og jeg følger mig selv ud. :getout:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fede stegepølser

Indlæg af HR » 24. nov 2021, 10:04

Nam er ikke noget der sidder i bacon, det sidder i vores hjerner. Så der er ingen tvivl om at der er noget evolutionært over vores smag. Vi kender substanser som cadaverin og putrescin som ekstremt ildelugtende (det er de to der er hovedansvarlige for lugten af lig og råddent kød). Men den ildelugtende egenskab sidder heller ikke i kemien, den sidder igen i vores næser og hjerner. Og den holder os væk fra at spise fordærvet kød. Så helt det samme som bacon, bare omvendt.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Fede stegepølser

Indlæg af Kenned » 24. nov 2021, 10:56

HR skrev:
24. nov 2021, 10:04
Nam er ikke noget der sidder i bacon, det sidder i vores hjerner. Så der er ingen tvivl om at der er noget evolutionært over vores smag. Vi kender substanser som cadaverin og putrescin som ekstremt ildelugtende (det er de to der er hovedansvarlige for lugten af lig og råddent kød). Men den ildelugtende egenskab sidder heller ikke i kemien, den sidder igen i vores næser og hjerner. Og den holder os væk fra at spise fordærvet kød. Så helt det samme som bacon, bare omvendt.

/HR
Helt enig. Evolutionen har udvalgt dem der kan lide bacon og lignende fordi dem der kunne havde større chance for overlevelse. Nu er vi dog et sted i historien hvor det i høj grad ikke længere er evolutionen der afgør hvem der overlever.

Lidt filosofisk: Det er slet ikke sikkert at det er meningen med livet er at vi skal forplante os og føre arten videre. De arter der ikke havde det som mål er bare væk nu :giggle:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fede stegepølser

Indlæg af HR » 24. nov 2021, 11:49

Kenned skrev:
24. nov 2021, 10:56
HR skrev:
24. nov 2021, 10:04
Nam er ikke noget der sidder i bacon, det sidder i vores hjerner. Så der er ingen tvivl om at der er noget evolutionært over vores smag. Vi kender substanser som cadaverin og putrescin som ekstremt ildelugtende (det er de to der er hovedansvarlige for lugten af lig og råddent kød). Men den ildelugtende egenskab sidder heller ikke i kemien, den sidder igen i vores næser og hjerner. Og den holder os væk fra at spise fordærvet kød. Så helt det samme som bacon, bare omvendt.

/HR
Helt enig. Evolutionen har udvalgt dem der kan lide bacon og lignende fordi dem der kunne havde større chance for overlevelse. Nu er vi dog et sted i historien hvor det i høj grad ikke længere er evolutionen der afgør hvem der overlever.

Lidt filosofisk: Det er slet ikke sikkert at det er meningen med livet er at vi skal forplante os og føre arten videre. De arter der ikke havde det som mål er bare væk nu :giggle:

Hilsen Kenneth
Yeps, der er ingen mening med livet fra et videnskabeligt synspunkt. Det er bare stabile og selvopretholdende strukturer der overlever.
Wow, det var filosofiske pølser jeg bryggede :rolf:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar