Beef Jerky

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Beef Jerky

Indlæg af Cordes » 7. feb 2010, 17:24

Har i dag lavet en omgang Beef jerky som er en rigtig Mannfood snack ;)

Kødet er em oksebov som er skåret i ca. 1cm tykke skiver og der eftermarineret

marinaden til kødet blev lavet af en flaske barbecuemarinade. en masse salt, pebber, paprika, og 6 fed hvidløg. så fik kødet lov til at ligge natten over.
Billede

Der efter blev marinaden skyllet af kødet.
Billede

Så skulle der tændes op i rygeovnen.
Billede

Lod kødet hænge i Ca. 4 timer i rygeovnen ved ca. 50 grader.
Billede
Senest rettet af Cordes 7. feb 2010, 17:29, rettet i alt 1 gang.
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Cordes » 7. feb 2010, 17:28

Efter rygeovnen for at få den røgede smag kom det i ovnen ved 100 grader i 1 min for at sikre mig at alle bakterier døde. derefter blev der skruget ned på 50 grader og fik lov til at stå til kødet var helt tørret ind (3-4 timer mere)
Billede

Og sådan ser det færdige resultat ud. Velbekomme :razz:
Billede
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Death_by_Recoil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 3. jan 2009, 14:16
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Beef Jerky

Indlæg af Death_by_Recoil » 7. feb 2010, 20:09

Hvordan smager resultatet så?? er smagen autentisk i forhold til det man køber i poser?? Det meget genialt du har sat dig ind i fremstillingen, jeg må sige at det er en hjælp til alle danskere der kan lide beef jerky. Det er sgu for dyrt at købe herhjemme.

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Cordes » 8. feb 2010, 17:52

Har aldrig smagt det orginale man køber på pose :oops:
har en god ven der var en tur i canada og han sagde det var rigtig godt og så er der ikke andet end at forsøge lidt selv ;)
Marinaden er en jeg selv har opfundet efter at have kikket meget rundt på nettet efter orginale opskrifter og ikke var tilfreds med dem. men det jeg har lavet smager pisse godt :eek:
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
Troels T.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. jun 2006, 21:30
Geografisk sted: Viborg
Been thanked: 2 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Troels T. » 9. feb 2010, 22:24

:eating: :eating: Det skal prøves!! Tak for opskriften, melder lige tilbage om resultatet!

Slettet bruger

Re: Beef Jerky

Indlæg af Slettet bruger » 13. feb 2010, 13:52

BUUUUHUUUU.... Fanden tage urin-syre gigt og dens evne til at fratage en evnen til mobilitet hvis man spiser sådan noget ( oksekød samt rødvin.), for det ser FAN'ME godt ud.!!

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af XaVieR » 13. feb 2010, 14:54

Obelix skrev:BUUUUHUUUU.... Fanden tage urin-syre gigt og dens evne til at fratage en evnen til mobilitet hvis man spiser sådan noget ( oksekød samt rødvin.), for det ser FAN'ME godt ud.!!
Jamen Kære Obelix. du behøver slet ik være ked , for jeg kan nemt lære dig og lave det af både lam, elg, hjort, rådyr osv.. og det bliver det bestemt ik dårligere af, opskriften der er brugt her kan du nemt bruge til alle andre slags kød, endda også til kalkun, kylling, struds, og and. men så er tilberedelses tiden bare forkortet lidt.
Næste gang du skyder vildsvin, så tag og få en go luns af kødet med hjem, det er helt fantastisk og lave Jerky af.
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Lassescout » 13. feb 2010, 17:20

jeg havde ellers besluttet mig for ikke at blande mig i tråden med mere " dengang jeg boede i Grønland ... " men nu bliver jeg nødt til det.

For det første: lav ikke beef jerkey af vildsvinekød ! Som delvist rovdyr kan vildsvinet have trikiner, og da beef jerkey er delvist råt, vil trikiner være levende i dette kød. Brug derfor først og fremmest kød af drøvtyggere.

Det giver så også en bred vifte af kød som kan bruges: oksekød, lam, rådyr, hjort, ren, elg m.m.m.

I sin enkleste form er beef jerkey simpelthen ferskt kød som er hængt til tørre. Det er den mest almindelige fremgangsmåde i Grønland ( der var den). Da vandindholdet falder i kødet, stiger saltkoncentrationen automatisk, så det smager ganske godt på denne måde. Det er lidt af en kunst at stoppe tørringen på det rigtige tidspunkt. Det må ikke blive gennemtørt, men skal have lidt fugtighed i midten af stykkerne. Når den grad af tørhed er nået, pakker man kødet i plastikposer og lægger det i fryseren til det skal bruges.

Jeg har selv lavet beef jerkey af renkød. Jeg lavede en marinade af rødvin, salt og peber for at have en grundmarinade at starte med. Jeg hængte simpelthen kødet til tørre på tørresnoren, men jeg kan godt lide tanken om at give det lidt røg først, det er en skidegod ide. Til gengæld ser jeg ingen grund til at skylle marinaden af kødet, det skal da bidrage med smag.

Her i Danmark vil jeg bygge et flueskab, så jeg kan tørre kød uden at få fluelarver i det. Det skab står på "To do" listen som så meget andet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af XaVieR » 13. feb 2010, 22:19

Nu kan man jo så lave det af vildsvin der er testet fri for trikiner :blink: og det smager TOTAL :rock:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Woodmarster » 14. feb 2010, 13:07

det blir heller ikke tosset hvis tør salter kødet og så koldt røger det over i et par dage.. har prøvet med nogle oksefilter og oksemørbrad
.fordelen ved koldrøgning er at det kan holde sig længe i køleskab. brugte det som en slags spegepølse på brød og som lux bacon til æg om morgen.
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

JonathanD
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14. feb 2010, 14:33
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Beef Jerky

Indlæg af JonathanD » 14. feb 2010, 21:23

Jeg har for et stykke tid siden købt en kæmpe tørreovn/dehydrator, og har da også prøvet at lave beef jerky i den - synes bare ikke det blev sådan 100% godt.
Har haft kørt det ved 65º de par gange jeg har haft lavet det. Og selvfølgelig skåret så meget fedt af kødet som overhovedet muligt. Har også sørget for at skære kødet på den rigtige led osv., men synes stadig det ikke var helt i top.

Nogen gode råd?

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Woodmarster » 14. feb 2010, 22:09

hva er det du ikke syntes var 100% godt?
har haft en god bog om røgning mener den hedder noget i stil med kringleback´s røge bog...

sys følgende virker : 100g salt og lidt sukker per kg kød plus krydder gid det godt og så på køl med det i ca 3uger vendes i fadet hver 3dag.
saltet hiver en masse væske ud af kødet lad det ligge i fadet. efter 14 /21dage alt efter kødets størrelse skal det ligges i koldtvand i et døgn for at udvande noget af saltet, derefter tørres på køl et par dage for derefter at ryge det ved ca 20 grader gemmen 5 dage der behøver ikke være røg konstant i de 5 dage da det går lidt tid inden røgen trænger ordenligt dybt ind. vejret er perfekt røge vejr tror sq jeg skal til slagteren og ha gang i ovnen.. :eek:
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 392
Tilmeldt: 10. mar 2007, 15:38
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Sierra Leone » 14. feb 2010, 22:33


Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Lassescout » 15. feb 2010, 15:38

JonathanD skrev:Jeg har for et stykke tid siden købt en kæmpe tørreovn/dehydrator, og har da også prøvet at lave beef jerky i den - synes bare ikke det blev sådan 100% godt.
Har haft kørt det ved 65º de par gange jeg har haft lavet det. Og selvfølgelig skåret så meget fedt af kødet som overhovedet muligt. Har også sørget for at skære kødet på den rigtige led osv., men synes stadig det ikke var helt i top.

Nogen gode råd?
Det er svært at sige, du bliver nødt til at eksperimentere lidt med tid og temperatur, saltholdighed og krydderier/marinade.

Generelt er det min erfaring, at maskintørret kød bare ikke bliver så godt som naturtørret. Jeg har smagt maskintørret torsk, som bare var ligeså tørt som halm, og det var ingen nydelse. Jeg tror hemmeligheden ligger i, at det altså ikke må blive knastørt. Der skal være lidt fugtighed tilbage til at give smag. Det er så også derfor man ikke kan lade det ligge ved stuetemperatur, men skal lægge det i fryseren når det har tørret nok. Det der smager rigtigt har stadigvæk for høj vandaktivitet til at det kan holde sig udenfor fryseren.

Bare min mening.

Og ja, det er det samme som "Bush meat" og "Biltong".
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af DCP » 1. mar 2010, 20:03

Sierra Leone skrev:Og syd for Mana Pools spiser man Biltong.

http://www.3men.com/biltong.htm

http://www.eskildsensafari.dk/Biltong.pdf
!!! YES !!!

skal lige prøve at lave en skuffe fuld af råvildt til sommer (for det er bare svært at få ordentlige Kudu bøffer herhjemme.)

dog skal det siges at 3men opskriften ikke er god da den indeholder sukker (hvilket skaber råd) og salpeter (der ikke er sundt). dette er ikke bare noget jeg har hevet ud af øret, men noget jeg har fået banket ind i kraniet af en Africaner husmor der helt klart havde sine meninger (og erfaringer) med Biltong og som jeg i et anfald af vanvid faktisk kom til at vise pågældende opskrift.

hvis du laver noget så prøvesmager jeg det gerne....
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Cordes » 20. mar 2010, 15:25

Så har rygeovnen været igang igen. og kødet er røget i ovnen for at tørre.
Denne gang har jeg forsøgt at lave en anden marinade så glæder mig til at smage. :yo:
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
Bjarne M
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. aug 2008, 09:06
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Beef Jerky

Indlæg af Bjarne M » 29. mar 2010, 08:51

Så fik jeg lige prøvet din ide med tørret kød, genial og simpel :smile:
Lavede en marinade af 1 mørk øl, grov sennep, 3 enebær, salt og masser af peber.
Konsistensen og smagen var faktisk bedst efter det havde lagt i køleskabet et par dage efter rygning og tørring :razz:

Brugeravatar
Hoest
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 59
Tilmeldt: 20. sep 2007, 16:20
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Viborg

Re: Beef Jerky

Indlæg af Hoest » 5. apr 2010, 03:59

jeg har bestilt nogle pakker herfra, det skullle efter sigende være super duper kvalivare beef jerky.

http://www.buybeefjerkyonline.com/catalog/index.php

det er en eu fabrik, så ingen problemer med import. Det er jo desværre ikke tilladt at importere fra USA.

jeg melder tilbage, når jeg har ædt de 1,5 kg, jeg har bestilt... hvis jeg stadig er i live, til den tid. :mrgreen:

jeg smagte engang noget godt noget, fra united bluff, for år tilbage, jeg var vild med det. Det er en supersund snack .. 3 % fedt og masser af proteiner. Meget sundere end fedtede BiFi pølser og andet snask.
Part of the secret of success in life is to eat what you like and let the food fight it out inside. ~ Mark Twain

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Speedman » 5. apr 2010, 09:20

Cordes skrev:Har i dag lavet en omgang Beef jerky som er en rigtig Mannfood snack ;)

Kødet er em oksebov som er skåret i ca. 1cm tykke skiver og der eftermarineret

marinaden til kødet blev lavet af en flaske barbecuemarinade. en masse salt, pebber, paprika, og 6 fed hvidløg. så fik kødet lov til at ligge natten over.
Billede

Der efter blev marinaden skyllet af kødet.
Billede

Så skulle der tændes op i rygeovnen.
Billede

Lod kødet hænge i Ca. 4 timer i rygeovnen ved ca. 50 grader.
Billede
Den der ryge ovn du har dig der, har du selv lavet den?
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af KimH » 7. apr 2010, 13:25

Fandens osse :wall:

Mangler en rygeovn, så jeg kan afprøve din Beef Jerkey :crying:

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Cordes » 7. apr 2010, 21:17

Det er en jeg byggede på grundforløb som smed.
Er i gået i gang med at lave planer i mit hoved, om enten at bygge den om, så får en låge i fronten og kan ligge nogle net plader i rustfri ind til når jeg skal ryge jerky = mere plads ;)

Eller om jeg skal bygge en helt ny i træ.

det er jo altid godt at have 2 at skifte i mellem ;)
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Refraktorius » 7. apr 2010, 21:43

Cordes skrev:Det er en jeg byggede på grundforløb som smed.
Er i gået i gang med at lave planer i mit hoved, om enten at bygge den om........
Tag billeder! Masser af billeder!

Har du gasbrænder under bunden, så du varmer bunden op og "steger" smuldet det ligger inde i ovnen?

Hvor meget kan du styre temperaturen? (med andre ord, kan du både kold- og varmrøge i den?)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ArcticHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. mar 2010, 16:15
Interesser: skydning, jagt og våben
Geografisk sted: Grønland, Nuuk
Has thanked: 5 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af ArcticHunter » 8. apr 2010, 02:31

Vedrørende rygeovne så tjek dette link http://www.roegeovnens-venner.dk/
Noget der også er lækkert er let røget edderfugle bryster som der lige får en hurtig tur på grillen.
Og en Kringelbachs bog om rygning er en bog alle burde eje.

Velbekomme ArcticHunter

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Cordes » 8. apr 2010, 09:31

Refraktorius skrev:
Cordes skrev:Det er en jeg byggede på grundforløb som smed.
Er i gået i gang med at lave planer i mit hoved, om enten at bygge den om........
Tag billeder! Masser af billeder!

Har du gasbrænder under bunden, så du varmer bunden op og "steger" smuldet det ligger inde i ovnen?

Hvor meget kan du styre temperaturen? (med andre ord, kan du både kold- og varmrøge i den?)
Skal tage nogle i weekenden.

ja jeg bruger en gasbrænder under smuldet som du skriver, det er lidt svært at styre temperatr i ovnen men det kan lade sig gøre ved at skruge op og ned for gasbrænderen.
Jeg har kun brugt den til at varmryge endnu, Men igen har planer om at bygge en ny vertion hvor det blvier nemmere at styre temperatur. måske med et elektrisk varmelægme der bliver styret af en termostat. Der kommer også en kasse til koldrøgning.
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Beef Jerky

Indlæg af Refraktorius » 8. apr 2010, 10:52

Cordes skrev:....måske med et elektrisk varmelægme der bliver styret af en termostat. ....
Hvad med at købe en "thekøkken kogeplade", sætte den nederst i ovnen og lægge smuldet direkte på kogepladen? Eller lave bunden af 3-5mm jernplade, og så stille hele ovnen ovenpå kogepladen?

159.- ved Harald N
Vedhæftede filer
5204.jpg
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5204&n=50100
5204.jpg (25.15 KiB) Vist 11477 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar