Krebseforret

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Krebseforret

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. maj 2010, 14:38

En simpel lille appetitvækker inden hovedmåltidet. Vi laver normalt 5-7 stk. pr. person, afhængig af størrelserne.
Først lader vi dyrene udvande ved at gå i rent vand i 4-5 dage, så tarmsystemet bliver tømt og efterfølgende er fremgangsmåden rimelig simpel.
Aflivningen foretages ved at krebsene smides enkeltvis i en gryde spilkogende vand. Herefter lægges alle dyrene i gryden med nyt vand og der tilsættes ca. 2 dl. salt, 1 spk. hele peberkorn, lidt sukker (3-4 spk.) og nogle dild kroner.
Det hele bringes til kogning i små 10 minutter og køles efterfølgende hurtig ned til håndtemperatur. Der tilsættes lidt mere dild og dyrene skal så trække i 15-20 minutter. Så er de klar til bordet.!
Da det jo her kun er en lille forret, serveres de ikke med det helt store tilbehørsprogram, men udelukkende med et lun flutes og et glas god hvidvin til. – Velbekomme!!
KR01.jpg
KR01.jpg (47.93 KiB) Vist 2951 gange
KR02.jpg
KR02.jpg (49.26 KiB) Vist 2950 gange
Advarsel!! Af én eller anden uforklarlig grund får vi altid en grusom hovedpine dagen efter disse måltider. :blink:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Exterminator
Banned
Banned
Indlæg: 1144
Tilmeldt: 23. okt 2009, 08:54
Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Been thanked: 1 time

Re: Krebseforret

Indlæg af Exterminator » 26. maj 2010, 23:10

Tony Rosgaard skrev:En simpel lille appetitvækker inden hovedmåltidet. Vi laver normalt 5-7 stk. pr. person, afhængig af størrelserne.
Først lader vi dyrene udvande ved at gå i rent vand i 4-5 dage, så tarmsystemet bliver tømt og efterfølgende er fremgangsmåden rimelig simpel.
Aflivningen foretages ved at krebsene smides enkeltvis i en gryde spilkogende vand. Herefter lægges alle dyrene i gryden med nyt vand og der tilsættes ca. 2 dl. salt, 1 spk. hele peberkorn, lidt sukker (3-4 spk.) og nogle dild kroner.
Det hele bringes til kogning i små 10 minutter og køles efterfølgende hurtig ned til håndtemperatur. Der tilsættes lidt mere dild og dyrene skal så trække i 15-20 minutter. Så er de klar til bordet.!
Da det jo her kun er en lille forret, serveres de ikke med det helt store tilbehørsprogram, men udelukkende med et lun flutes og et glas god hvidvin til. – Velbekomme!!
KR01.jpg
KR02.jpg
Advarsel!! Af én eller anden uforklarlig grund får vi altid en grusom hovedpine dagen efter disse måltider. :blink:


Advarsel!! Af én eller anden uforklarlig grund får vi altid en grusom hovedpine dagen efter disse måltider

Tony - det ser spændende ud - må jeg forslå dig, at skære ned på dild :eating: :thumbup:
Endelig .45 ACP i Danmark

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Krebseforret

Indlæg af Gunnut » 27. maj 2010, 10:22

Tony Rosgaard skrev: Først lader vi dyrene udvande ved at gå i rent vand i 4-5 dage, så tarmsystemet bliver tømt
Skifter du vandet? Og i givet fald, hvor ofte?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Krebseforret

Indlæg af Tony Rosgaard » 27. maj 2010, 10:46

Exterminator@ - Det gik også galt dagen efter og der brugte vi ikke dild. :blink:

Gunnut@ - Nej jeg skifter ikke vandet, men sørger for at der er rigeligt af det. (Stort bassin.) Vi har faktisk også taget nogle direkte fra levestedet og tilberedt uden udvanding, da tarmsystemet i sådan et dyr er forholdsvis tydeligt og derfor nemt at fjerne ved bordet. Jeg vil dog anbefale udvandingen hvis retten skal serveres for ”Civiliserede” mennesker.

Jeg kan i øvrigt oplyse at vi efterfølgende lavede suppe på ”Skrogene”, men at vi denne gang ikke var specielt heldige med udfaldet og at der derfor skal prøves til med en anden indgangsvinkel, inden der kommer en opskrift.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Krebseforret

Indlæg af XaVieR » 27. maj 2010, 12:01

Tony Rosgaard skrev:Exterminator@ - Det gik også galt dagen efter og der brugte vi ikke dild. :blink:

Gunnut@ - Nej jeg skifter ikke vandet, men sørger for at der er rigeligt af det. (Stort bassin.) Vi har faktisk også taget nogle direkte fra levestedet og tilberedt uden udvanding, da tarmsystemet i sådan et dyr er forholdsvis tydeligt og derfor nemt at fjerne ved bordet. Jeg vil dog anbefale udvandingen hvis retten skal serveres for ”Civiliserede” mennesker.

Jeg kan i øvrigt oplyse at vi efterfølgende lavede suppe på ”Skrogene”, men at vi denne gang ikke var specielt heldige med udfaldet og at der derfor skal prøves til med en anden indgangsvinkel, inden der kommer en opskrift.
Skrogene fra de kogte dyr kan i ikke bruge til suppe.. men næste gang du koger en ordentlig stak, så gør som du normalt gør dog uden og skifte vand, urenheder afskummer du , når krebsene er færdige, beholder du væsken (kog i så lidt som muligt) , tilsætter en fiskebuillion og de sædvanlige suppe urter , kog ind til den ønskede smag og smag til med salt og evt peber, vil du ha en lidt tykkere suppe så kog en stak tomater med, når suppen er kogt færdig så blender du den, tilsætter lidt fløde og ketchup, og op i suppen kommer du så de skaldyr eller fiskestykker du måtte ønske..

Men det du allerede har lavet ser forfærdelig lækkert ud, det er noget vi ret tit selv får herhjemme dog mest hummer og store tigerrejer da det endnu ik er lykkedes mig og fremskaffe en krebsetejne så jeg selv kan komme ud og "høste" der er ellers steder nok herude.. hehe
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Besvar