Hakkebøf

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Hakkebøf

Indlæg af Wildlife » 27. nov 2011, 13:07

Det her indlæg hører måske til i den lidt platte kategori, men jeg prøver nu alligevel.. :giggle:

Først tager man en fin okse som man afliver og deler i to og hænger op i et kølerum.
hak01.jpg
Man tager en halv okse og lader den hænge 12 dage
hak01.jpg (60.98 KiB) Vist 8175 gange
Når den har hængt 12 dage triller man den ind i slagterrummet og begynder at dele den i mindre stykker (den var alligevel for stor at fryse i et stykke) :blink:
hak02.jpg
Oksen deles i mindre stykker
hak02.jpg (68.88 KiB) Vist 8175 gange
Når alle de gode stege og bøffer er skåret fra, så er der "lidt rester" tilbage som blev til ca 100 kg hakket oksekød med maks 6% fedt.
hak03.jpg
Dette var kun den ene af de fire store sække af godt 25 kg hver
hak03.jpg (50.98 KiB) Vist 8175 gange
Da vi ikke havde en pande der var stor nok til at lave det som en bøf, valgte vi at lave nogle mindre hakkebøffer af det friskhakkede kød.

De skulle have 5-10 minutter på hver side, til de havde den rette konsistens og blev så serveret med kartofler, sauce (opbagt sovs på panden) og bløde løg.
hak04.jpg
Mmm!
hak04.jpg (49.05 KiB) Vist 8175 gange
Hvis man ønsker en enklere og hurtigere tilbedredning kan man i stedet for at opdrætte kødet/kende nogen der opdrætter kødet selv, eventuelt købe det hos sin lokale dagligvarepusher.

Nu er der ihvertfald kød i fryseren til det næste års tid :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Caspian1911 » 27. nov 2011, 17:33

Vi lader den blive hængende, så ignoranterne kan lære hvor hakkekødet kommer fra :razz:

I øvrigt en klassisk ret, så naturligvis skal den være her. Jeg vil sætte pris på en beskrivelse af din opbagte sovs, da det kan hjælpe mangen en ungersvend, som ved et uheld er flyttet hjemmefra.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Wildlife » 27. nov 2011, 18:10

Caspian1911 skrev:Jeg vil sætte pris på en beskrivelse af din opbagte sovs, da det kan hjælpe mangen en ungersvend, som ved et uheld er flyttet hjemmefra.
Når bøfferne er taget af panden, så lige lidt ekstra fedtstof på, lad det smelte og pisk lidt mel ud i fedtet og tilsæt kartoffelvand under kraftig omrøring af saucen.
Tilsæt væde indtil konsistensen er passende.

Smag evt til med salt og peber.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Frank P » 28. nov 2011, 10:58

Wildlife skrev:
Caspian1911 skrev:Jeg vil sætte pris på en beskrivelse af din opbagte sovs, da det kan hjælpe mangen en ungersvend, som ved et uheld er flyttet hjemmefra.
Når bøfferne er taget af panden, så lige lidt ekstra fedtstof på, lad det smelte og pisk lidt mel ud i fedtet og tilsæt kartoffelvand under kraftig omrøring af saucen.
Tilsæt væde indtil konsistensen er passende.

Smag evt til med salt og peber.
Endnu bedre er det man laver en jævning i gryde ved siden af, lidt smør, lidt mel (lad det blive lidt brunt/duften skal nærmest være nøddeagtig), lidt fond - en såkaldt ROUX - lad det koge ind og ned og smid det på panden når bøfferne er taget af...
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af XaVieR » 2. dec 2011, 20:33

Frank P skrev:
Wildlife skrev:
Caspian1911 skrev:Jeg vil sætte pris på en beskrivelse af din opbagte sovs, da det kan hjælpe mangen en ungersvend, som ved et uheld er flyttet hjemmefra.
Når bøfferne er taget af panden, så lige lidt ekstra fedtstof på, lad det smelte og pisk lidt mel ud i fedtet og tilsæt kartoffelvand under kraftig omrøring af saucen.
Tilsæt væde indtil konsistensen er passende.

Smag evt til med salt og peber.
Endnu bedre er det man laver en jævning i gryde ved siden af, lidt smør, lidt mel (lad det blive lidt brunt/duften skal nærmest være nøddeagtig), lidt fond - en såkaldt ROUX - lad det koge ind og ned og smid det på panden når bøfferne er taget af...
Roux laves med olie..
og vil du ha at folk skal lave sådan noget.. så forklar dig bedre.. bla at det skal gøres for svag varme og at man skal røre konstant og passe på lortet ik brænder på , da smagen ellers bliver MEGA harsk istedet for at blive nøddeagtig..
mangler du inspiration på hvordan man laver feks louisiana swamp soup, så sig til.. så ska jeg forklare dig hvordan en roux fungere :giggle: :Agents:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Frank P » 3. dec 2011, 09:49

XaVieR skrev:
Frank P skrev:
Wildlife skrev:
Caspian1911 skrev:Jeg vil sætte pris på en beskrivelse af din opbagte sovs, da det kan hjælpe mangen en ungersvend, som ved et uheld er flyttet hjemmefra.
Når bøfferne er taget af panden, så lige lidt ekstra fedtstof på, lad det smelte og pisk lidt mel ud i fedtet og tilsæt kartoffelvand under kraftig omrøring af saucen.
Tilsæt væde indtil konsistensen er passende.

Smag evt til med salt og peber.
Endnu bedre er det man laver en jævning i gryde ved siden af, lidt smør, lidt mel (lad det blive lidt brunt/duften skal nærmest være nøddeagtig), lidt fond - en såkaldt ROUX - lad det koge ind og ned og smid det på panden når bøfferne er taget af...
Roux laves med olie..
og vil du ha at folk skal lave sådan noget.. så forklar dig bedre.. bla at det skal gøres for svag varme og at man skal røre konstant og passe på lortet ik brænder på , da smagen ellers bliver MEGA harsk istedet for at blive nøddeagtig..
mangler du inspiration på hvordan man laver feks louisiana swamp soup, så sig til.. så ska jeg forklare dig hvordan en roux fungere :giggle: :Agents:
...Og velkommen tilbage, X - der har været lidt stille i Fodertønder, er du færdig med at surmule? Og roux'en, ja i cajun cuisine bruges olie, men i fransk/italiensk bruges smør eller fx. andefedt...fra Wiki
When used in Italian food, roux is traditionally equal parts of butter and flour. In Cajun cuisine, roux is almost always made with oil instead of butter and dark brown in color, which lends much richness of flavor albeit less thickening power. Hungarian cuisine uses lard (in its rendered form) or - more recently - vegetable oil instead of butter for the preparation of roux (which is called rántás in Hungarian).

Og ja tak lad sump-suppen flyde :razz:
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af XaVieR » 3. dec 2011, 10:14

Frank P ..

man surmuler vel altid lidt :Hug:
skal nok lige smide opskriften ind inden så længe.. har lige en hjerte ragu der skal overståes inden .. nom nom nom

EDIT... en roux brygget på smør bliver al for fed og ulækker i mine små smagsløg.. der er mange der godt kan li det.. men jeg bruger det ik selv.. min mave flipper helt ud hvis jeg laver mad der er så fed..
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Hakkedrengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 13. jan 2011, 18:25
Interesser: knive
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 32 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Hakkedrengen » 6. dec 2011, 12:32

en roux er baseret på det afskummede fedt når man koger fond! en brun kalvesky giver en rødlig fedt på grund af indholdet af tomat, hvorimod fedtet fra lys kalvesky giver klar, gennemsigtigt fedt. fedtet røres med mel i forholdet 125 g. fedt til ca. 250 g. mel. for lys rouxs vedk. bages det i ovn ved ca. 110-120 grader og brun roux ved 140-150 grader. bagetiden er 1-1.5 time.
den færdige roux skal være porøs så den kan smuldres.
velbekomme!

et tip til pandesauce... hæld en kvart liter piske og 2 dråber kulør på panden og lad det simre i 4-5 min under omrøring,
så er der slet ikke brug for jævning.
bliv lidt klog, læs en bog...

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Wildlife » 6. dec 2011, 12:34

Hakkedrengen skrev: et tip til pandesauce... hæld en kvart liter piske og 2 dråber kulør på panden og lad det simre i 4-5 min under omrøring,
så er der slet ikke brug for jævning.
Til gengæld skal man så løbe 8 km længere næste dag for at forbrænde fløden :blink:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Hakkedrengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 13. jan 2011, 18:25
Interesser: knive
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 32 times

Re: Hakkebøf

Indlæg af Hakkedrengen » 6. dec 2011, 18:37

tjo... men husk alligevel på på at i dag kan være den sidste dag i resten af dit liv... så husk at være god ved dig selv på udvalgte tidspunkter :GoodBoy:
bliv lidt klog, læs en bog...

Besvar