Pandekageopskrifter

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Pandekageopskrifter

Indlæg af Refraktorius » 13. feb 2013, 10:45

Det var "Pandekagens Dag" i går, så det var en glimrende undskyldning:


Her er min grundopskrift:


3 dL hvedemel
2 spiseskefulde sukker
2 dL mælk
1 dL vand
2 æg

Det hele piskes sammen, og eventuelt justeres der med en smule vand for at få dejen lidt mere tyndtflydende.
(jeg mener at den her slags pandekager skal være tynde!)

Når stakken er bagt, smøres pandekagerne med Emne: Applebutter , drysses med lidt rørsukker og foldes 2 gange til en trekant.
4 trekanter lægges på panden(de passer lige) ved god varme.
Panden tages af ilden, der pøses Grand Marnier over og sættes ild på (Pas på øjenbryn og emhætte!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4087
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af Caspian1911 » 13. feb 2013, 10:51

Glimrende med disse grundopskrifter - dem kan man aldrig få for mange af.

Jeg kan anbefale at komme lidt revet citronskal i, og så i øvrigt lade dejen stå til dagen efter. Det gør den dejlig sej, selv om den er tynd. Denne fremgangsmåde kan naturligvis ikke bruges, når pandekagetrangen er akut :giggle:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af Marius » 13. feb 2013, 11:10

Tip. Hvis man starter med at røre mel og æg sammen med lidt smeltet smør - og derpå tilsætter mælken, så slipper man for melklumper.
Hvis man vil have tynde pandekager er øl også godt at tilsætte og giver en fin smag.
:drinking:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Laz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 8. feb 2008, 10:52
Geografisk sted: Sverige, Västra Götaland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Sv: Pandekageopskrifter

Indlæg af Laz » 13. feb 2013, 11:32

Öl og kardemumme har jeg i mine.

via rögsignal

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 409
Tilmeldt: 1. apr 2009, 13:05
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af Irminsûl » 13. feb 2013, 11:36

Man kan også med fordel servere pandekagerne omviklet i god is og med varm appelsinsovs der laves i simpel udgave ved at nedkoge saften fra 4-5 appelsiner og tilsætte lidt sukker for at få den rigtige konsistens. Så rister man nogle hakkede mandler på panden og drysser over bagefter. Det smager fantastisk
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af Joffes » 13. feb 2013, 23:25

Marius skrev:Hvis man vil have tynde pandekager er øl også godt at tilsætte og giver en fin smag.
:drinking:
Jeg synes dog man skal passe på med typen af øl.
Jeg prøvede i december at bruge øl, og da vi kun havde en enkelt julebryg, blev det den der røg i. Smagen overskyggede næsten alle andre smagsindtryk, så hold igen med den slags :razz:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af HappyNanoq » 13. feb 2013, 23:42

Ud fra grundopskriften som er rigtig god - ændrer jeg af og til væsken i dejen en lille smule.

Derfor bruger jeg ofte :
50% øl og 50% sødmælk som erstatning for væsken i en given opskrift.

Her bruger jeg som oftest Tuborg Guld, da den ikke skummer så slemt i dejen - og smager pragtfuldt.
Alm Tuborg/Carlsberg syntes jeg ikke om - og Elefant samt Heineken skummer lidt for meget.


Andre gange bruger jeg gerne 5-8cl whisky og resten letmælk - i stedet for al væsken i en given opskrift.
Det smager også forrygende. :) Og jo, ungerne kan også godt spise en stabel pandekager, alkoholen fordamper under tilberedningen.


Nogle gange bruger jeg en god vanille-sukker i stedet for alm sukker, eller sammen med almindelig sukker.
Men det er næsten bedst når man kun bruger mælk eller mælk/vand som væske i pandekagerne.


For pokker da også... nu får jeg lyst til en shortstack
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af LFuppen » 16. feb 2013, 21:55

Har du nogle gange gået i stå med de pandekager opskrifter, bare ved kun at komme til væsken ? :rolf:
Kunne forestille mig, dig og Tony lave pandekager sammen :alcohol: :getout:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af Wildlife » 22. feb 2013, 09:35

Din pandekageopskrift ligner min lidt.

250 gram hvedemel
4 æg
6 dl mælk
40 gram smør (smeltes på panden og hældes i dejen)
lidt sukker, salt og gerne kardemomme

Er det til madpandekager udelades sukker og kardemomme.

Det plejer at give pandekager nok til at to voksne kan blive mætte af dem :fun:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af MTN » 22. feb 2013, 11:42

Her er min favoritopskrift på pandekager:

250 gram mel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
2 tsk. sukker
2-3 tsk. vanillesukker
6 dl. mælk
2 æg
2 dl. madolie (gerne alm. rapsolie)

Slå de to æg ud i en skål. Tilsæt sukker og vanillesukker, og pisk godt.
Bland bagepulver og salt op med melet og tilsæt en smule af dette til æggemassen. Rør godt sammen.
Rør skiftevis mælk og resten af mel/bagepulver/salt i.
Tilsæt madolien til dejen og rør/pisk godt sammen.

Varm panden op, så den er rigtig godt varm. I en Ø22cm. stegepande bruger jeg ca. 1½ dl. dej.
Jeg bruger ikke fedtstof på panden (der er rigeligt i dejen).
Steges til de er gyldne på begge sider.

Serveres med en god sirup eller syltetøj.
Der er ganske fortrinlige, både som madpandekager, men bestemt også til dessert, med en god vanille-/nougatis og chokoladesovs.

For helvede.. Nu blev jeg jo lækkersulte.. igen!
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

CZ27
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 9. jan 2006, 20:26
Geografisk sted: Norge

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af CZ27 » 23. feb 2013, 15:33

Den oppskriften mine barn alltid brukte var:

ett egg
en kopp mel
en kopp melk

for hvert barn.

Det hele røres godt sammen.

Smelt litt smør i pannen, hell det opp i røren, rør inn smøret.

Kjøkkenet var ofte vanskelig å kjenne igjen når min sønn hadde hatt kamerater på pannekakefest etter skolen.

Denne oppskriften er enkel nok til at førsteklassinger kan huske den og følge den.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Pandekageopskrifter

Indlæg af I56 » 23. feb 2013, 19:32

Og så lidt (pandekage)teori: :TOS:

Hvert æg giver ca. 3 pandekager. Jo tyndere - jo bedre, men uden huller.

Der kan kun bruges rigtigt smør til pandekager :shame: Hverken margarine eller olie da begge dele giver en dårligere smag og steger ved en for høj temperatur. Smør steger ved 140 grader. Margarine ved 160 grader. Olie ved 180 grader.

Slå æggene ud i en skål og tilsæt, under omrøring (piskning), mel indtil dejen bliver sej. Så sej som muligt, men uden at den bliver tør. Fortsæt piskningen indtil dejen er helt ensartet og uden klumper = én stor klump.

Smelt 50g. SMØR pr æg på panden. I det øjeblik hvor smørret bruser op, hældes det hurtigt i dejen under kraftig piskning som fortsættes til dejen er ensartet. Det er vigtigt, at denne procedure overholdesnøje, så smørret ikke flyder oven på den færdige dej, men bliver absorberet af melet.

Derefter tilsættes smagsstofferne. Til 6 æg beregnes:
Marven af ½ stang vanille
Saften og det yderste af skallen (revet) fra 1 appelsin
Saften og det yderste af skallen (revet) fra ½ citron eller 1 limefrugt
1 spiseskefuld sukker (Ud over at påvirke smagen vil en del af sukkeret også karamellesere og danne de brune områder på pandekagerne. Derfor ikke for meget sukker, da pandekagerne derved bliver brune, inden de er færdige).

Til sidst tilsættes mælk, lidt ad gangen, til dejen får en passende konsistens. D.v.s. at den er letflydende uden at virke vandet (tynd).

Dejen kan bruges umiddelbart efter tilberedningen, eller opbevares i køleskab i op til ét døgn.

Panden varmes op med en lille smule smør, til de begynder at ryge svagt. En afmålt mængde dej, i forhold til pandens størrelse, hældes ud på panden og fordeles hurting. Hvis der er flydende dej tilovers, er der kommet for meget på, hvis ikke hele panden er dækket, for lidt. Eventuelt fortyndes dejen yderligere (den skal kunne hældes rundt, så den dækker panden på ét til to sekunder).
Der skrues lidt ned for varmen, og pandekagen bager til den begynder at blive brun i kanten, hvorefter den vendes. Når den er bagt færdig på den anden side, vendes den op på et fad. Side 2 skal altid vende op, da den er pænest. Panden stilles igen på varmen, der igen skrues lidt op, og efter et øjeblik kan den næste pandekage påbegyndes. Til denne opskrift er det ikke nødvendigt at smøre panden under bagningen, idet dejen indeholder det nødvendige fedtstof.

Denne pandekage er velegnet til "Crepes Suzette" (Flamberede pandekager). Ved bordet tilberedes en sovs ved at smelte sukker (flormelis) på en pande. Når det karamelliserer (bliver brunt og flydende), tilsættes en spiseskefuld smør, appelsin-og citron saft og skal. Pandekagerne foldes en gang på hver led, så de danner en trekant og lægges "taglagt" i sovsen. Der varmes kraftigt et kort øjeblik. Cognac og Grand Marnier tilsættes, og dampene antændes :nolisten:

Om brug af øl i pandekager. Hvis en del af mælken, ca. 1/3, erstattes af øl (hvidtøl eller anden mørk øl, gør det pandekagerne stive. Det bruges til de såkaldte "ståpandekager", der efter endt bagning hænges over en smal kant, så de næsten folder sammen, indtil de er kølet af. Derefter beholder de formen og serveres opretstående, drysset med flormelis og med syltetøj som tilbehør.

Besvar