ØLKAGE

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

ØLKAGE

Indlæg af MTN » 13. mar 2013, 20:25

En dejlig kageopskrift vi har fået af fruens Bedstemor.

Ingredienser:
1 fl. mørk hvidtøl (der blev her brugt en fra Vestfyen - andre mærker kan helt sikkert også bruges)
500 g. brun farin
500 g. hvedemel
1 tsk. stødt kanel
1 tsk. stødt nellike
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. natron
smør

Bagetid:
ca. 1 time 15 min.

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 180 grader. Bland tørstofferne separat - undtagen farinen (så tør er den heller ikke..!)
Hæld farinen over i skålen, tilsæt hvidtøllen og rør godt sammen. Vær sikker på at farinen er rørt helt ud.
Tilsæt så tørstofferne lid af gangen. Sørg for at røre godt igennem, så dejen ikke klumper.
Når dejen er rørt godt igennem, så er ovnen også efterhånden ved at være varm..
Tag en smule smør og smør formen, inden dejen hældes i.
Bages i ovnen, til dejen har fået en sprød skorpe, og er fast. Uden at blive for tør. (ca. 1 time 15 min.)

Lad kagen køle helt ned.
Skæres i skiver, som brød, og serveres med et godt lag tandsmør
Velbekomme :eating:
Vedhæftede filer
Ølkage.jpg
Ølkage.jpg (93.63 KiB) Vist 5513 gange
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af Langenge » 13. mar 2013, 20:30

Alle ingredienser, inklusiv en mørk hvidtøl, oven i købet fra Vestfyen, forefindes. (Jeg har en tilståelse. Jeg kan godt lide mørk hvidtøl)
DET skal prøves :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af MTN » 13. mar 2013, 20:35

Langenge skrev:Alle ingredienser, inklusiv en mørk hvidtøl, oven i købet fra Vestfyen, forefindes. (Jeg har en tilståelse. Jeg kan godt lide mørk hvidtøl)
DET skal prøves :biggrin:
Det er altså også guf :eek: :biggrin:
Sidder netop og overvejer om jeg skal gå ud og tage et stykke mere
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af Refraktorius » 13. mar 2013, 21:53

Fantastisk kage!

Hvor åd jeg dog mange af dem i firserne!


...... Svigermor bager dem stadig hvis ungerne spørger pænt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af MTN » 13. mar 2013, 22:09

Ja den er sgu pragtfuld.

(Nu husker jeg ganske svagt noget med at dit djævleyngel vist har en helt speciel for for humor hvad angår dine stærke chillier :rolf: :biggrin: , så det er nok meget godt at det er din svigermor der bager de kager, og ikke ungerne selv..!
"Faar, kom lige og smag - Vi har helt selv bagt den" :giggle: )
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af Langenge » 14. mar 2013, 15:16

Nu har jeg en i ovnen og der dufter dejligt krydret i hele huset.
Glæder mig til at smage.

EDIT: Så er den færdig. Den smager da SKØNT :-)
En hurtig Google siger, at det da vist er en meget kendt kage, og det derfor må være en fejl i min opdragelse, at jeg ikke før har smagt den.
Men den er jo fantastisk nem at lave, så det bliver da ikke sidste gang, jeg laver ølkage. øøøh skål :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af MTN » 15. mar 2013, 00:08

Langenge skrev:Nu har jeg en i ovnen og der dufter dejligt krydret i hele huset.
Glæder mig til at smage.

EDIT: Så er den færdig. Den smager da SKØNT :-)
En hurtig Google siger, at det da vist er en meget kendt kage, og det derfor må være en fejl i min opdragelse, at jeg ikke før har smagt den.
Men den er jo fantastisk nem at lave, så det bliver da ikke sidste gang, jeg laver ølkage. øøøh skål :razz:
Ja den er hurtigt rørt sammen; dejlig nem.
Eneste ulempe er, at man altid får lavet for lidt :giggle:
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af Langenge » 17. mar 2013, 17:09

Nu er ølkagen spist og "testet".
Den smager glimrende som den er, men endnu bedre med lidt smør på. Lidt google giver hurtigt tippet om lidt appelsin på.
Jeg fik en idé. Hvorfor ikke prøve med smør og lidt appelsinmarmelade, som et stykke morgenbrød. Det smagte endnu bedre.
Så gik jeg videre og prøvede et stykke med smør og ost. Det smagte rigtigt godt.
Nu var jeg klar til at tage skridtet fuldt ud: 2 skiver ølkage med smør og tykke skiver hjemmelavet lammerullepølse.
Ikke ringe med rullepølsen, men den var nok en smule for sød. Google havde fortalt mig, at de fleste opskrifter foreslår 400 gram mørk farin til 500 gram mel, og ikke 500 gram mørk farin, som i ovennævnte opskrift.
Til smør/ost/appelsinmarmelade, er det IMHO fint med 500 gram mørk farin, men jeg tror, den kunne være lækker med 300-400 gram mørk farin og så smør og rullepølse.
Jeg tager på min påskefisketur her om 1½ uge, og der har jeg tænkt mig, at bage ølkagen med mindre sukker, og så medbringe den og bruge den som vildt usundt rugbrød :biggrin:

EDIT: Jeg tror den NETOP, vil egne sig fint den slags mad man (jeg) lige trænger til, når man har fisket/jaget i nogle timer, og er kold og våd og sur og gnaven og småsulten.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
MTN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. okt 2010, 20:00
Interesser: Jagt, skydning, MC
Geografisk sted: Nord for Limfjorden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 5 times

Re: ØLKAGE

Indlæg af MTN » 17. mar 2013, 18:26

Langenge skrev:Nu er ølkagen spist og "testet".
Den smager glimrende som den er, men endnu bedre med lidt smør på. Lidt google giver hurtigt tippet om lidt appelsin på.
Jeg fik en idé. Hvorfor ikke prøve med smør og lidt appelsinmarmelade, som et stykke morgenbrød. Det smagte endnu bedre.
Så gik jeg videre og prøvede et stykke med smør og ost. Det smagte rigtigt godt.
Nu var jeg klar til at tage skridtet fuldt ud: 2 skiver ølkage med smør og tykke skiver hjemmelavet lammerullepølse.
Ikke ringe med rullepølsen, men den var nok en smule for sød. Google havde fortalt mig, at de fleste opskrifter foreslår 400 gram mørk farin til 500 gram mel, og ikke 500 gram mørk farin, som i ovennævnte opskrift.
Til smør/ost/appelsinmarmelade, er det IMHO fint med 500 gram mørk farin, men jeg tror, den kunne være lækker med 300-400 gram mørk farin og så smør og rullepølse.
Jeg tager på min påskefisketur her om 1½ uge, og der har jeg tænkt mig, at bage ølkagen med mindre sukker, og så medbringe den og bruge den som vildt usundt rugbrød :biggrin:

EDIT: Jeg tror den NETOP, vil egne sig fint den slags mad man (jeg) lige trænger til, når man har fisket/jaget i nogle timer, og er kold og våd og sur og gnaven og småsulten.
Dét der lyder slet ikke dårligt, Langenge - Det er jeg nødt til at få testet af.
Tak for en fremragende anmeldelse og heads up på andre måder at bruge brødet på :razz:
Martin

-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen

Besvar