Panini express ala Fresh - den italienske toast!

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Panini express ala Fresh - den italienske toast!

Indlæg af Fresh » 2. maj 2014, 13:54

Wiki skrev:In Italy, a panino (Italian pronunciation: [paˈniːno]) is a sandwich made from bread other than sliced bread, in which case Italians call it a tramezzino. Examples of bread types used are ciabatta, rosetta and baguette. The bread is cut horizontally and filled with deli ingredients such as salami, ham, cheese, mortadella, or other food, and sometimes served warm after having been pressed by a warming grill. A toasted sandwich made from sliced bread is not called "panino" but "toast" by Italians, and is usually filled with ham and a few slices of cheese, and heated in sandwich press. A popular version of panino in Central Italy is filled with porchetta, slices of pork roasted with salt, rosemary, and sage.
Godt så, lad os komme i gang!

Først skal man bruge en rest hjemmelavet tomatsovs fra dagen før. Min var lavet af:

------

Hakket tomat fra dåse
Friske krydderurter (jeg bruger basilikum, oregano og lidt timian)
Hvidløg (1 stort fed pr. dåse tomat)
En sjat hvidvin eller rødvin, det skal være en rest
En lille sjat æblecider eddike
En lille sjat ketchup
½ boullion terning
Salt og (citron) peber til at smage til med

De hakkede tomater bringes i kog i en lille gryde og alle ingredienser kommes i. Kog i 15-20 min til konsistensen er tilfredsstillende og purer med en stavblænder. Husk nu og smag til med de forskellige ingredienser, det kan nærmest ikke laves forkert.

-------

Tilbage til panini'en :mrgreen:

1 stor spiseske rest tomatsovs pr. panini
1 Pitabrød (de billige fra fakta)
2 skiver hamburryg eller andet kød
Lidt grønsager (jeg havde rød peber og grøn asparges)
Ost der kan smelte

Sav pitabrødene over og fordel tomatsovsen på den ene halvdel. Kør resten af fyldet på så det ligger i et jævnt lag:

Billede

Læg låget på og kast pitaerne i ovnen i 10 min ved 200'C med en passende str. tallerken oven på hver pita. Tallerkenens funktion er at presse pitaen sammen mens osten smelter fyldet sammen.

Billede

Tag dem ud og pas på den brandvarme tallerken :evil:

Billede

Velbekomme :)

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Panini express ala Fresh - den italienske toast!

Indlæg af Ninja_Moose » 4. maj 2014, 09:30

Nu blev jeg da sulten igen :goodpost: :yr:

Besvar