Storebrors krondyrryg.

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Storebrors krondyrryg.

Indlæg af BentxBetjent » 1. jan 2015, 12:44

Hmmmm, jeg er blevet omvendt.
Vildtretter har aldrig rigtig sagt mig noget, ænder der er magre og piggede, fasaner der er seje og tørre, rådyr der er kedelige og smager for meget af lever.
Tilbehøret, waldorfsalaten, sovsen, syltetøjet har været et større hit hos mig.

Men nytårsaften fik vi krondyrryg, der er dog noget størrelsesmæssigt der ikke helt passer. Storebror stod for tilberedningen af ryggen der var købt i brugsen som en lidt pludselig indskydelse til nytårsmenuen.

Jeg har ALDRIG før fået så mørt et stykke kød, man kunne bogstaveligt talt bide det over med læberne.

Ryggen var blevet pudset rent for sener, gnedet med salt og peber, smidt et par klatter smør på og i ovnen ved 250° ca. 5 min til overfladen lige skifter farve.
Derefter hældes vildtboullion omkring den og smides lidt baconstrimler over den, steger i 45 minutter ved 170° og hviler i 15-20 minutter.

Tilbehør: Hvide kartofler, en svampesovs lavet på vildtboullionen og finthakkede Østershatte og selvfølgelig også en veldresseret waldorfsalat. :biggrin:

Himmelsk siger jeg bare.
Vedhæftede filer
lille 2014-12-31 19.01.51.jpg
lille 2014-12-31 19.01.51.jpg (99.87 KiB) Vist 8327 gange
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af Christian » 1. jan 2015, 12:54

Det ser godtnok lækkert ud, bare jeg havde en storebror, der serverede den ret for mig
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af Taby » 1. jan 2015, 13:28

BentxBetjent skrev:Hmmmm, jeg er blevet omvendt.
Vildtretter har aldrig rigtig sagt mig noget, ænder der er magre og piggede, fasaner der er seje og tørre, rådyr der er kedelige og smager for meget af lever.
Tilbehøret, waldorfsalaten, sovsen, syltetøjet har været et større hit hos mig.

Men nytårsaften fik vi krondyrryg, der er dog noget størrelsesmæssigt der ikke helt passer. Storebror stod for tilberedningen af ryggen der var købt i brugsen som en lidt pludselig indskydelse til nytårsmenuen.

Jeg har ALDRIG før fået så mørt et stykke kød, man kunne bogstaveligt talt bide det over med læberne.

Ryggen var blevet pudset rent for sener, gnedet med salt og peber, smidt et par klatter smør på og i ovnen ved 250° ca. 5 min til overfladen lige skifter farve.
Derefter hældes vildtboullion omkring den og smides lidt baconstrimler over den, steger i 45 minutter ved 170° og hviler i 15-20 minutter.

Tilbehør: Hvide kartofler, en svampesovs lavet på vildtboullionen og finthakkede Østershatte og selvfølgelig også en veldresseret waldorfsalat. :biggrin:

Himmelsk siger jeg bare.
Hej

Hvis rådyr smager lidt af lever er det ofte fordi det er overtilberedt/har fået for længe på grill eller i ovn.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af LFuppen » 1. jan 2015, 17:06

Så er jeg glad for, at det rådyr jeg har tilberedt igennem årene kun har smagt af ................. rådyr
( og ladet lever retter smage af ...... lever :mrgreen: )

Vildt smager godt, Bent, når det er tilberedt ordentligt :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af Superliga » 1. jan 2015, 21:43

Og fasan er heller ikke tørt og kedeligt hvis tilberedt ordentligt. Jeg lavede det her til nytår, opskriften kommer måske senere, men jeg kan fortælle det er noget med æbler, smør og masser af fløde :numberone:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af BentxBetjent » 2. jan 2015, 09:56

Taby skrev: Hej

Hvis rådyr smager lidt af lever er det ofte fordi det er overtilberedt/har fået for længe på grill eller i ovn.
Det er muligt og sandsynligt at man har en tendens til at give vildt for lang tid. Og jeg har da også fået vildtretter før der har været rigtig gode.
Men det er nok bare mig der har vænnet mig for meget til serieproducerede svinekoteletter og kunstigt mørnede ko-bøffer. :oops:
Istedet for at acceptere og nyde den forskel der nu en gang er, på kød "direkte" fra naturen..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af TheDarkSide » 10. jan 2015, 02:04

Langtidsstegning og bacon. Det er to ting der, også hver for sig, nemt kan gøre rådyr til en kedelig oplevelse. Rådyr skal ikke smage af svinefedt. Skal der tilsættes lidt fedt (fint til ovnstege) så er kalvefedt fint, da det smager nogenlunde som rådyrfedt.
For bare to år siden var jeg stor tilhænger af kød indviklet i bacon eller i sammenkogt. I dag har jeg det modsat. Men det er nok fordi jeg har lært at tilberede kød ordenligt, samt vælge ordentlig kød. Rådyr skal som okse og kalv have en god stegeskorpe og have en del varme i kort tid, fremfor lidt varme i lang tid. Dog tror jeg Sous vide er lækkert, men det er jo også noget andet.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Storebrors krondyrryg.

Indlæg af Langenge » 10. jan 2015, 14:27

Jeg lavede rådyrkølle nytårsaften.
Brunede den ved kraftig varme, så den fik en pæn stegeskorpe, og overdængede den så med koldt smør i rigelige mængder, og steget den videre i ovnen ved 150 grader til den var rød indvendig. Lod den hvile, tildækket, og så var den lyserød inders inde, da den blev serveret.
Med rigtig vildtsovs, hasselback kartofler og waldorfsalat og tyttebær.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar