Røgede mandler på grillen - To be continued

Stedet hvor du deler dine opskrifter med os andre.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Røgede mandler på grillen - To be continued

Indlæg af Kleth » 10. aug 2015, 20:49

Det er over et år siden jeg sidst lavede mine berygtede røgede mandler og min yngste har spurgt efter det. Da jeg alligevel var i køkkenet for at lave Pulled Pork, smed jeg også et par poser mandler i en gryde.

Saltning af mandlerne
1kg mandler
Vand (godt en liter)
1dl groft salt + ½dl sukker/farin per 2dl vand
1 løg
2 fed hvidløg

Ristning af mandlerne
Paprika
Smør
Chili pulver
Aromat
Løgpulver

Røgning af mandlerne
Bøgesmuld og evt. Enebær, hickory røgeflis
Ethanol


Jeg har brugt 1¼kg mandler (de er ofte til at få til 80kr/kg umiddelbart efter jul)
Mandlerne dækkes med vand, brug en målekande.
For hver 2dl vand, tilsættes 1dl salt og ½ dl sukker. Til dette Batch har jeg brugt 13dl vand, 6dl salt og 3dl sukker.
Pil løget og del det i kvarte, knus feddene og kom det hele i vandet.
Kog langsomt op og lad mandlerne koge i 15min ved lav varme. Lad mandlerne trække lidt i lagen, f.eks. 20min. Hæld lagen fra og skyl mandlerne i koldt vand.
Hæld mandlerne i en bradepande med bagepapir og krydder med kryderrierne og top af med nogle klumper smør - rapsolie eller margarine kan også bruges.
Rist og tør mandlerne ved 100C gerne varmluft, vend hyppigt indtil de er let sprøde og tørre.

De saltede mandler kan ristes uden krydderier og så har man saltede mandler og røges de ikke, har man saltede og krydderede mandler.

I morgen følger røgningen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1439232366877.jpg
uploadfromtaptalk1439232366877.jpg (39.53 KiB) Vist 2788 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Røgede mandler på grillen - To be continued

Indlæg af Kleth » 11. aug 2015, 16:39

Mandlerne har nu været på grillen siden 1300.
Jeg bruger normalt en lille fancy røge-snegl, men for denne post, har jeg anlagt røgesmuldet i en foliebakke.

Med et plastikbæger har jeg lagt bøge røgesmuldet i en hestesko i foliebakken, "volden" er ca. 5cm høj og nogenlunde lige så bred, det er vigtigt for er volden for bred i forhold til højden, kan gløden ikke "vandre" gennem smuldet. Uden at havde vejet smuldet, tror jeg der er et ½kgs penge.
Volden tændes ved at hælde et par hætte fulde køkensprit i den ene ende af volden og tænde det. Når spritten er udbrændt eller det gløder godt, så blæses flammerne forsigtigt ud og på med låget, jeg har kun sprækker åbne i bund og låg.
Mandlerne er lagt i en grøntsagskurv, der er foret med et stykke bagepapir og jeg vender jævnligt i dem.
Vær opmærksom på at røgningen, kan give lidt fugt i mandlerne, så hvis de røges af to omgange, så er det en god ide at tørre dem med varmluft ved 40-50C i mellem røgningen, eller hvis de er fugtige efter endt røgning.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1439303476375.jpg
uploadfromtaptalk1439303476375.jpg (67.09 KiB) Vist 2691 gange
uploadfromtaptalk1439303817147.jpg
uploadfromtaptalk1439303817147.jpg (73.49 KiB) Vist 2691 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar